Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30645
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:41

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic berichten verwijderd die niet bijdragen aan een positieve sfeer. Graag ontopic blijven.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 20:58

TS hoe ging het bij de dierenarts?

Kmbly
Berichten: 198
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 21:10

Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(

nikkel
Berichten: 2536
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:21

Als ik jou was, zou ik het idee van de sport ingaan, even uit het hoofd zetten. Dit is de tweede in korte tijd, waar het mis gaat. Volgens mij moet je ervaring gaan opdoen bij anderen en zeker geen ander paard aanschaffen.

Ik vind het overigens heel vervelend voor jou en voor het paard, maar van de instructrice, die jij had heb ik geen hoge pet van op.

Darkadia, helaas klopte jouw waarneming.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 07-01-20 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:22

char_kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(


Ohh meis, dit is toch wel erg sneu en kan me zo goed voorstellen dat dit je hart breekt. Ik heb echt vreselijk met je te doen. Het is ook gewoon erg moeilijk dat je ook afhankelijk bent van je ouders. Ik blijf nog steeds hard duimen en hopen dat het goed komt met jou en Char!! Sterkte Y;(

pien_2010

Berichten: 43428
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:37

Ach wat sneu. Sterkte meid!

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:46

Wanneer paarden steeds verkocht worden bij tegenslag, kom je ook in de sport uiteindelijk niet verder.

Ik ken meer ouders die zelf niet uit de paardensport komen en dit doen/deden, vaak is op den duur is het geld potje gewoon op bij steeds met “verlies” weer verkopen en met vervolgens een “nieuwe” verder gaan op dezelfde voet waardoor ook dat stuk loopt.

Jet

Berichten: 12020
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:33

Char, ik lees al een hele tijd mee, maar ik had eigenlijk niets te melden dat anderen niet meldden. Jammer dat de uitslag van de dierenarts niet positiever was, ik hoop echt dat je hem terug kan doen naar X. Voor jou en je ouders is dat zeker beter, dit wordt geen paard waar je de sport mee in kan vrees ik, buiten dat het veel geld zal gaan kosten om hem zover te krijgen dat het weer een goed rijdbaar paard wordt. Ik vrees alleen dat X er op alle mogelijke manieren onderuit zal proberen te komen, bereid je ouders daar maar wel alvast op voor. Laat jullie niet verleiden tot het kopen van een ander paard bij hem, ga verderop in het land op zoek. Dit zijn mijn zorgen en adviezen voor nu, hou je taai hoor het is erg jammer dat het niet is geworden wat je ervan verwacht had!

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:43

Ik denk dat het behoorlijk naïef is te denken dat X het paard voor hetzelfde bedrag terug zal nemen.
Er zijn schijnbaar goede röntgen foto’s van de koop aanwezig, er is een instagram account en hier op bokt is te lezen dat ts niet (altijd) advies van behandelaars heeft opgevolgd. Paard liep M of Z springen met winst net voordat ts hem kocht.

Als je een paar keer een nieuw gekochte auto tegen paaltjes/bomen aanzet,dan krijg je binnen 3 maanden na aankoop ook niet het volledige geld terug als de auto met deuken niet meer bevalt.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:10

cobiie schreef:
Ik denk dat het behoorlijk naïef is te denken dat X het paard voor hetzelfde bedrag terug zal nemen.
Er zijn schijnbaar goede röntgen foto’s van de koop aanwezig, er is een instagram account en hier op bokt is te lezen dat ts niet (altijd) advies van behandelaars heeft opgevolgd. Paard liep M of Z springen met winst net voordat ts hem kocht.

Als je een paar keer een nieuw gekochte auto tegen paaltjes/bomen aanzet,dan krijg je binnen 3 maanden na aankoop ook niet het volledige geld terug als de auto met deuken niet meer bevalt.



Ik denk niet dat het aan ons is om hier iets over te zeggen.

Vergeet niet dat ze nog maar 15 is. En daardoor amper zeggenschap heeft over dit paard.
Ouders kunnen dan behoorlijk in de weg zitten, al bedoelen ze het niet zo.

Ik vind het nog dapper van haar dat ze het er bij durft te zetten.

Natuurlijk heeft ze dromen, wie niet? En als dit haar wens is, wie zijn wij om haar tegen te houden?

We kunnen enkel haar ouders advies geven, en deze jonge dame inzichten geven, maar je kunt niks verwachten van een kind die onder toezicht staat van ouders.

Ouders wil is wet.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:58

Pindabear schreef:
char_kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(


Ohh meis, dit is toch wel erg sneu en kan me zo goed voorstellen dat dit je hart breekt. Ik heb echt vreselijk met je te doen. Het is ook gewoon erg moeilijk dat je ook afhankelijk bent van je ouders. Ik blijf nog steeds hard duimen en hopen dat het goed komt met jou en Char!! Sterkte Y;(


Niets aan toe te voegen... baal enorm in dit geval dat mijn bevindingen juist waren... al Ben ik wel blij dat ik met mijn kennis kunnen helpen, zodat jullie niet nog langer aan t zoeken en vechten waren.
Sterkte de komende weken, zullen lastige knopen doorgehakt moeten worden... en je mag altijd appen als je nog info of advies wil.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:48

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(


Eigenlijk is dit precies waar iedereen bang voor was -O-
Char staakte, steigerde en was dwars omdat ze pijn heeft! Dat had je instructrice al veel ieder moeten zien en je een ander advies moeten geven.
Hoop dat je in ieder geval een les geleerd hebt? Probeer niet weer in dezelfde valkuil te lopen!


Wel erg jammer dat je vader denkt dat een kapot paard gewoon in te ruilen is. X heeft gerust nog wel wat staan maar degene die er financieel wijzer van gaat worden is hij :j Dan moet er zeer zeker weer geld bij.
Daarbij zou het niet de les zijn die ik mijn kinderen zou willen leren. Als je een dier neemt heb je de verantwoordelijkheid er voor en dien je er zo goed mogelijk voor te zorgen ook als het tegen zit, het slecht weer is, het ziek is etc.

Bedankt voor je update en sterkte! Het is niet geworden wat je gehoopt en gedroomd hebt :(:)
Misschien een volgend paard stallen op een plek waar ze je beter kunnen begeleiden?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:53

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(


Dat klinkt niet helemaal goed. En alsof ze echt pijn heeft aan dat been.

Als ik jou was zou ik de sport in gaan even vergeten. Plezier met je paard is belangrijker dan wedstrijden rijden etc. Heeft de da ook al aangegeven wat de mogelijkheden in de toekomst zouden kunnen zijn? Misschien is dat toch het geld waard. Ik lees al een tijd mee en merk dat je toch wel heel blij met dit paardje bent, ondanks alle ellende.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:26

cobiie schreef:
Wanneer paarden steeds verkocht worden bij tegenslag, kom je ook in de sport uiteindelijk niet verder.

Ik ken meer ouders die zelf niet uit de paardensport komen en dit doen/deden, vaak is op den duur is het geld potje gewoon op bij steeds met “verlies” weer verkopen en met vervolgens een “nieuwe” verder gaan op dezelfde voet waardoor ook dat stuk loopt.

Wat ik vermoed dat gebeurd is, is dat het paard bepaalde lichamelijke tekortkomingen heeft waar die prima mee kan functioneren als het dier door een ervaren en correct trainende ruiter wordt gereden. Dit denk ik omdat de prijs en de leeftijd/niveau van het paard zeker niet met elkaar in overeenstemming waren maar het dier tot dat moment prima functioneerde in de sport.

Dan kun je zeggen, niet verkopen bij tegenslag, maar dat is niet eerlijk. Niet eerlijk naar TS, die graag met een paard aan de slag wil waar zij van kan leren, en niet eerlijk naar het paard, dat gewoon een meer ervaren ruiter nodig heeft om niet vast te lopen.

Dit soort paarden hebben grote pech, als ze niet echt de potentie hebben voor het hogere werk zodat ze blijvend bij een goede ruiter terecht komen. Die paarden vallen tussen de wal en het schip. Daar kan het paard niets aan doen, maar daar kan ook de ruiter niets aan doen, die op dat moment een prima functionerend paard denkt te kopen maar zelf nog niet de ervaring heeft om te herkennen dat dat een paard is wat nog niet bij hun kennis en kunde passen. Dat is gewoon een fout die we allemaal hadden kunnen maken toen we nog minder ervaren waren.

Ik vind het echt heel sneu voor je TS, dat het nu voor de 2e keer mis gaat voor je. Je gaf eerder aan dat de fokkers haar misschien haar terug wouden nemen. Ik denk voor een paard als dit dat fokmerrie worden misschien wel de mooiste oplossing zou zijn.

Ik wens je veel sterkte toe, want dit is niet makkelijk voor je. Je koopt een paard en hebt daar allerlei leuke verwachtingen bij, en dan spat die droom in duigen.

Als tip voor een volgende keer wil ik je wel meegeven, een paard van 6000 euro die in de bloei van zijn leven is en op M springen niveau loopt, daar is iets mee. Dat kan fysiek zijn, dat kan mentaal zijn, maar dat is in ieder geval een paard met een "maar". Die "maar" betekent meestal dat het geen goed leerpaard gaat zijn, maar een paard dat al veel kennis en kunde vraagt. In jouw geval zou ik voor een ouder paard gaan, dat al flink wat kilometers heeft gelopen en niet alleen bij hele handige ruiters die handelspaarden rijden en veel wedstrijdervaring hebben. Zo'n paard van pak hem beet circa 15 jaar, kan nog jaren mee en die zijn wel gezond en zonder "maar" te krijgen voor dat geld. Laat je niet weer verblinden door een prachtige 7 jarige met niveau voor dat geld. Dat is nl echt te mooi om waar te zijn,

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:35

Net met TS even gesproken over Char en de opties...

Het is dat ik zelf geen geld heb voor nog een project...om haar te revalideren...Wil iemand mij sponsoren zodat ik dit paard kan gaan helpen??
Ziet er voor Char niet best uit nu...meer info evt in PB, want echt ;( heb te doen met deze enorm lieve merrie...

@oji dit paard heeft pijn en is op dit moment zowel als rijpaard als fokmerrie niet geschikt... hoe zou je die dan moeten verkopen?!?
Wel ben ik het met je eens dat een wat ouder paard 12 of 15+ haar waarschijnlijk beter zal passen gezien ze koste wat kost de sport in wil. Plus dat er betere begeleiding zal moeten komen. Want het is logisch dat TS zelf nog kennis mist, ze is nog jong. Maar haar instructeur en stalhouder hadden haar nooit door mogen laten rijden en zeggen dat er niks aan de hand was met het paard. Blijkbaar missen zij ook nog een hoop kennis helaas :(

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:47

Kapotte paarden die gedumpt worden omdat ze niet meer de sport in kunnen, ik vind het heel erg voor TS, maar zo zijn er zoveel, als je die allemaal moet gaan sponsoren, dan wil ik ook wel in de rij gaan staan met mijn handje omhoog.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:51

Nou zou beter voor dit paard zijn om afgemaakt te worden dan weer de handel in gepleurd te worden. Enorm sneu en ik had toch gelijk met mijn “nare” opmerking. ;)

Hopelijk komt er niet weer een paard weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:58

MarlindeRooz schreef:
Nou zou beter voor dit paard zijn om afgemaakt te worden dan weer de handel in gepleurd te worden. Enorm sneu en ik had toch gelijk met mijn “nare” opmerking. ;)

Hopelijk komt er niet weer een paard weer...


Ik wou dit ook zeggen. Maar heb toch niet op versturen gedrukt. Ik denk ook dat het eerlijker is tegen over dit paard om het gewoon een spuitje te geven. Terug naar de fokker/handelaar, dan word dit paard weer verkocht zonder dat het behandeld is.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:02

Ga leasen of iets anders de volgende keer, een paard kost gewoon veel geld.Als je vader dat niet wil of kan bekostigen zou ik een andere manier zoeken zo dat je toch kan rijden.

miezelke

Berichten: 1320
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:03

Marije_1997 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou zou beter voor dit paard zijn om afgemaakt te worden dan weer de handel in gepleurd te worden. Enorm sneu en ik had toch gelijk met mijn “nare” opmerking. ;)

Hopelijk komt er niet weer een paard weer...


Ik wou dit ook zeggen. Maar heb toch niet op versturen gedrukt. Ik denk ook dat het eerlijker is tegen over dit paard om het gewoon een spuitje te geven. Terug naar de fokker/handelaar, dan word dit paard weer verkocht zonder dat het behandeld is.

Mijn idee ook. Hoe jammer ook, als jullie ervoor kiezen om niet te gaan behandelen, is ze inderdaad misschien beter af in de paardenhemel dan dat ze teruggaat naar de handelaar. Die lapt haar wat op en verkoopt haar terug als "te rijden paard", met alle miserie vandien.
Veel sterkte meid, niet leuk om op zo 'n jonge leeftijd al voor zo 'n moeilijke keuzes te moeten staan.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 08-01-20 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:04

Ook een bekende: vol spuiten met pijnstilling en dan verkopen! :j

Ben benieuwd hoe dit paard eindigt.

Ketly

Berichten: 5928
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:05

Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:07

Ketly schreef:
Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.


Ze is 15 ja, maar ze kan zich toch wel bedenken dat een dier met veel pijn wat geen behandeling krijgt beter af is als het niet meer leeft? Tenminste, dat kon ik me wel bedenken op m'n 15de.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:10

Ketly schreef:
Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.


Dat is juist het schrijnende. Paarden hebben helemaal niets met 'ja maar, ze bedoelde het goed', 'ja maar, ze is nog zo jong',... Ik snap wat je bedoelt, maar voor het paard maakt dat helemaal niets uit. Het paard is omringd door onwetende en onwillige mensen en daar lijdt het dier onder. Dat is het enige wat voor dat paard telt.

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:11

Ketly schreef:
Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.


Is het dan fout om ‘als ze het niet weet’ het tegen haar te zeggen zodat ze t leert? nee toch? ik lees alleen maar goede bedoelingen in het ‘misschien is dit paard beter af in de hemel’

Prima dat ze t misschien uit zichzelf nog niet weet. Maar als we haar dan wat willen uitleggen zodat ze t wel gaat weten is het gelijk fout?