Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6588
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:15

Ik ben opgegroeid met een sport-paarden moeder dus heb altijd de luxe gehad om de juiste begeleiding en kennis om me heen te hebben.

Voordat wij de paarden aan huis hadden stonden we op een pensionstal waar ook veel goedbedoelde dingen fout gingen, omdat de instructrice zei dat het zo moest en de ouders daar vanuit gingen. Als ons dan om tips werd gevraagd van die mensen gingen ze de dingen die de instructrice zei ook vanaf de andere kant bekijken en zijn toen zelfs gestopt daar én zijn wel het juiste gaan doen wat uiteindelijk een happy horse gaf.

En zo zullen er vast wel meer Bokkers zijn die mijn ervaring delen.

Ik heb zelf het idee dat de ouders van TS de ernst niet weten, want ik denk dat geen enkele ouder zijn kind wil laten verongelukken.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:15

peach2001 schreef:
Ik vind dat jullie vrij hard zijn tegen een meisje van 15. Ik heb een hoop jonge meiden gekend waar de ouders gewoon volledig vertrouwden op de instructrice. En de signalen van het kind en omstanders gewoon genegeerd werden. Er zijn genoeg meiden die geen hulp zoeken en binnen de mogelijkheden is het behulpzamer om met kleinere adviezen te komen die ze kan toepassen zonder de boel op stelten te zetten.

Bedenk even voor je wat zegt:
Wat mocht je zelf als jonge meid? Had je zelf wel alle vrijheid om maar te doen wat je wilde? Of namen je ouders ook makkelijker wat aan van stalhouders en instructeurs dan van jou als jonkie?


15 is niet extreem jong meer. Dan kun je prima voor jezelf nadenken.

Ik had (toevallig ook op jonge leeftijd, 13) ook een stakende pony, alleen deed mijn pony het ook wanneer het zadel er niet op lag. Dat was echt geen pretje, ik weet nog toen ik mijn eerste dressuur wedstrijd met haar had en ze stijl achterover ging bij het aanmelden. Daar lig je dan onder een 500 kg wegende pony. Ik kwam er zonder schrammetje vanaf, maar dat had makkelijk anders kunnen gaan. Het feit dat die ouders hier niet eens van op de hoogte zijn is echt bizar.

Iedereen geeft hier ontzettend goed advies, er wordt zelfs nog naar een alternatieve stal voor je gekeken maar je negeert eigenlijk alles en legt het probleem weer bij anderen neer. En vertel dit eens aan je ouders! Straks lig je eronder en dan weten zij van niks.

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:25

Peach2001 om deze reden kreeg ik op die leeftijd geen paard,mijn ouders hadden er niks mee.Als ik volwassen was dan mocht ik doen wat ik wilde. Ik ben echt blij dat ik in mijn jeugd geen paard kreeg.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:30

char_kmbly schreef:
Ik woon in Heerhugowaard, waar maar enkele stallen staan in 1 straat. Er is er 1 met weidegang door het jaar heen, maar heeft slechte recensies.


Dat is niet helemaal waar. Direct om Heerhugowaard heen (dus richting de Noord of de dorpjes direct naast Heerhugowaard) zijn wel stallen te vinden waar ze ook in de winter voldoende buiten komen. Ja Heerhugowaard is niet erg ideaal om je paard te houden maar er zijn wel betere opties dan waar jij nu staat.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:33

Ik zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen.... Maar persoonlijk vind ik het ook veel verstandiger dat een 15 jarige onervaren meid het advies van haar instructrice en pensionstalhouder volgt, die het paard in real life hebben gezien, als het advies van een stel bokkers, die ze niet kent en minstens net zo belangrijk, die TS en het paard totaal niet kennen.

Ik vind het echt tenenkrommend hoe zo'n jonge meid wordt afgebrand op basis van een paar instagram foto's en het feit dat haar paard momenteel niet in de meewerkstand staat. Dat een instructrice beoordeeld wordt alleen op het feit dat ze met een longeerzweep in haar hand in het midden van de bak staat, iets wat op veel maneges gewoon gebruikelijk is, zonder dat iemand verder ook maar iets van die instructrice weet, vind ik getuigen van ernome kortzichtigheid. Dat dit vervolgens gebruikt wordt als argument dat de instructrice vooral niet geloofd moet worden.

TS als je instructrice alleen maar manege instructrice was geweest had ik ook gedacht, dat is een andere manier van met paarden en leerlingen omgaan als met een eigen paard en amazone met problemen. Maar het feit dat jouw instructrice ook M en Z springt geeft aan dat ze best weet hoe ze een springpaard op moet leiden en rijden. Op basis van het feit dat het rijden bij haar na aanvankelijk het bekende protest, wel fijn ging, zou ik zeggen, vraag of zij je paard een tijdje 2 keer in de week voor je wilt rijden. Als jij daarnaast dan nog 1 keer privé les neemt verwacht ik dat je een heel stuk verder komt als met stilzetten en de spaarpot omkeren voor allerlei medische onderzoeken.

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 09:41

Wijze woorden Oji.

Kmbly
Berichten: 211
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 10:53

:)
Mijn instructrice gaat zaterdag weer rijden op dr, ivm dat ik een weekend weg ga. De vrijdagochtend voor vertrek heb ik nog de coaching.
Ik ga mijn instructrice ook wel paar keer per week op char rijden.
En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:02

Misschien niet al te netjes wat sommigen van ons zeggen maar ook dit topic begint netjes, er worden tips gegeven en ja, daar mag je iets mee doen of niet, prima. Echter, ook een 15 jarige kan lezen en schrijven en antwoord geven op vragen ipv ontwijkend gedrag te vertonen. Niet in gaan op specifieke vragen en gewoon doorgaan met iets wat dus nu en met haar vorige paard ook fout afliep.
Ja ze is afhankelijk van ouders qua financiën en zal lang niet alles kunnen doen maar privéles en allerlei peuten kosten ook geld.
Ik zie een zadel dat aan de kleine kant voor ts is, een paard dat hevig in verzet gaat, al twee keer kreupel is geweest in korte tijd en blijkbaar gereden moet worden met de zweep erachter aan. Hoe hard moet dat beest nog aangeven dat er iets goed fout zit, tot de ts er met gebroken botten of erger onder ligt?? En tja, dan is het een rotbok terwijl er zoveel signalen waren die genegeerd zijn. En daar mag ook een 15 jarige op aangesproken worden. En wanneer het dier het onder beide zadels doet dan schort het heel erg aan de rijkunst of zit er in het lichaam iets goed fout.

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:19

Er zal zeker iets fout zijn bigone. Dat geeft het paard aan.
En dat het paard het paard op alle twee de zadels protesteert wil niet zeggen dat het niet aan het zadel ligt, TS. Het kan zijn dat alle twee de zadels niet goed zijn.
Maar, het is gewoon zo verschrikkelijk lastig om dit vanaf een beeldscherm te beoordelen. Lastig? Ik denk zelfs onmogelijk.
Ja, het geven van tips "kijk eens hier naar, probeer eens dit, doe eens dat" is uiteraard wel mogelijk vanaf een beeldscherm. Maar het is en blijft het management van het paard; voeding, huisvesting, instructie, gezondheidszorg, bodem, smid. En dan zal ik er best nog wel een paar vergeten zijn.
Hoe het totale plaatje van dit paard (en van de honderden "hij doet vervelend/hij loopt niet/hij is stout" paarden hier op Bokt) er uit ziet, kunnen wij helaas niet zien.
En ja, soms (let wel, soms) is het zinvol om met een lange zweep het voorwaarts even wat meer nadrukkelijk te vragen. Maar of dat in dit geval zinvol is, weet ik gewoon niet. Misschien niet. Misschien wel. Ik kan het niet zien.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:37

Tja bigone je kan wel blijven drammen dat je vraag niet beantwoord wordt en daarbij TS beschuldigen van ontwijkend gedrag... maar misschien voor je de aanval op een 15 jarige opent eerst eens goed lezen en niet in de vooringenomen stand blijven. Want ja je vraag is al lang beantwoord en ja TS heeft al aangegeven dat rug en hals al op de foto zijn geweest en goed waten. En ja er is een tijdje terug een gebitscontrole geweest en de zadel maker... niets ontwijkend maar ze hoeft niet alles tig keer te herhalen voor zij die haar reacties niet lezen en bij voorbaad al een oordeel geveld hebben.

marleen_usar

Berichten: 24675
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:39

Een paard kan door verkeerd rijden ook vast komen te zitten. Dus dan zegt die foto niks.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:41

Iedereen die paarden serieus getraind heeft weet dat je een bokkend of steigerend paard voorwaarts moet zien te krijgen om ongelukken te trachten te voorkomen. De longeerzweep is dan heel normaal en ook de veiligste optie want als instructrice hoor je een veilige situatie te maken en houden.

fransje23

Berichten: 15412
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 11:53

char_kmbly schreef:
:)

En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.


Als de rug door het ene slecht liggende zadel gevoelig is geworden zal het ze bij het andere zadel ook gaan reageren.
Je geeft aan dat ze al boos kijkt zodra je met een dekje aan komt lopen. Dat is een signaal.

Een andere zadelpasser laten komen voor een check kan geen kwaad.
Mocht de rug door een slecht passend zadel gevoelig zijn is de vervolgstap een osteopaat/chiropractor/fysio en natuurlijk een passend zadel.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:00

Jullie hebben allemaal gelijk hoor, tuurlijk neem je voorzorgsmaatregelen om een paard voorwaarts te houden indien het regelmatig steigert. En keuren, ts zegt volledig maar voor de een is dat alleen de benen. En ja, twee zadels kunnen niet passen, het kan aan alles liggen maar feit is dat het paard er in het begin prima uitzag, blijkbaar goed te rijden was en nu, paar maanden later, twee keer kreupel is geweest, weigert, steigert, oren plat wanneer een dekje in de buurt komt, heftige reactie op been geeft. Dan kun je een ander laten rijden, ik hoop voor ts dat dat de oplossing is, succes ermee.

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:20

Niet alleen een ander laten rijden bigone, ook alles bekijken, het management van het paard onder de loep nemen en de instructie "op scherp" zetten.
En als wij dat allemaal adviseren, en het dan toch niet lukt.... tja, dan is het wat het is. Het zoveelste paard dat slecht gehouden of gereden wordt. Het zoveelste paard dat jong versleten is, terwijl dat niet zo had hoeven zijn. Ja, dat is erg voor het paard. Maar, hoewel ik snap dat je/ik/men dit niet wilt, is het de harde waarheid. Er zijn veel krepeer gevallen in Nederland. Daar kunnen wij vanaf een scherm niet veel aan doen.

BigOne
Berichten: 38375
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:21

rien10 schreef:
Niet alleen een ander laten rijden bigone, ook alles bekijken, het management van het paard onder de loep nemen en de instructie "op scherp" zetten.
En als wij dat allemaal adviseren, en het dan toch niet lukt.... tja, dan is het wat het is. Het zoveelste paard dat slecht gehouden of gereden wordt. Het zoveelste paard dat jong versleten is, terwijl dat niet zo had hoeven zijn. Ja, dat is erg voor het paard. Maar, hoewel ik snap dat je/ik/men dit niet wilt, is het de harde waarheid. Er zijn veel krepeer gevallen in Nederland. Daar kunnen wij vanaf een scherm niet veel aan doen.

Jammer genoeg niet.

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:22

En dat ben ik volledig en hartgrondig met je eens.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:28

char_kmbly schreef:
Char is volledig op de foto gezet. Rug, hals, benen enzovoort.
...
Dierenarts had geen maagzweer gevonden en ziet verder ook niks raars aan dr.

Hoe letterlijk moet het uitgespeld worden?

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:37

OK. Nog een poging :D
TS: als er iets is met een paard, is het ALTIJD de "schuld" van de mens. Want, de mensen doen iets met het paard. Of laten iets achterwege. Een wond van het draad? Als de mens geen draad had gespannen was de wond er niet. Kreupel door een pees blessure? Als de mens anders met het dier was omgegaan, was de pees niet geblesseerd geraakt.
Last van de rug? Als de mens er niet op was gaan zitten, of een slecht zadel er op had gelegd, was het niet gebeurd.
Dit zijn voorbeelden, niet meteen op jezelf betrekken.
Wat je wel op jezelf en je instructie en je ouders en je stalhouder moet betrekken is dat het ALTIJD aan DE MENS ligt, als er iets is met je paard.
Het is daarom ook aan de mens om een oplossing te zoeken voor het probleem. En vaak begint die oplossing naar het zoeken van de oorzaak. Het is dus niet verstandig om te zeggen "daar kan het niet aan liggen". Want dan sluit je bij voorbaat al dingen uit. Omdat jij iets niet weet, niet kan zien of aanvoelen, omdat je er de kennis, kunde en ervaring voor mist, wil nog niet zeggen dat het er niet is.
Stel je open voor goede adviezen.
Lees, google je suf.
Luister naar je tainer en vraag een tweede trainer er bij.
Wees niet eigenwijs en zet even je pubertijd opzij. Het gaat nu om je paard.

Of je hiermee wat doet, maakt mij niet uit. Je doet het niet voor mij, je doet het voor je paard. Jij hebt een paard. Je paard kan niets zonder jou. Is 100% afhankelijk voor jou. Als jij hem een week geen water geeft, is hij dood. Zo simpel is het. Zorg goed voor het dier. Zelfs als dat betekent dat je je trots even opzij moet zetten.
Succes

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:53

Ik heb een merrie die last heeft van hormonen, die bokt en gilt met op en afstijgen als ze hengstig is of drachtig, anders niet. Hoezo altijd de schuld van de mens?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:55

En schouder gebroken door struikelen over eigen benen in de wei, schuld van de mens? Paard tikt eigen pees kapot in de wei, schuld van de mens? Beetje kort door de bocht.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 12:58

Jij stijgt op en af, als je dat niet zou doen, dan zou ze dan niet bokken en gillen.
Dat is wat rien bedoelt. Als mens heb je overal invloed op wat betreft het gedrag van je paard.

Verder kan ik me er alleen maar bij aansluiten. TS, ik hoop dat je inziet dat je nog veel te leren hebt en dat je daar voor open gaat staan. Je bent nooit uitgeleerd met paarden. Ik heb een instructeur gehad die zei eens: "Bij je eerste 10 paarden maak je ontzettend veel fouten en leer je ontzettend veel, als je daar voor open staat. Leer van de mensen om je heen, maar vooral ook van die 10 paarden. Dan heb je een kans dat je het bij de 11e helemaal goed doet."

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:03

peach2001 schreef:
Ik heb een merrie die last heeft van hormonen, die bokt en gilt met op en afstijgen als ze hengstig is of drachtig, anders niet. Hoezo altijd de schuld van de mens?


Als je niet op- en afstijgt, gilt ze niet bij op- en afstijgen. ;)

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:04

oji schreef:
Ik zal nu wel heel Bokt over mij heen krijgen.... Maar persoonlijk vind ik het ook veel verstandiger dat een 15 jarige onervaren meid het advies van haar instructrice en pensionstalhouder volgt, die het paard in real life hebben gezien, als het advies van een stel bokkers, die ze niet kent en minstens net zo belangrijk, die TS en het paard totaal niet kennen.


Bwa, niet altijd. Een instructrice is ook maar een mens en een mens die geld verdient aan het lesgeven van dit meisje. Het advies om het paard rust te geven of op zijn minst rustiger aan te pakken, zou tegen haar eigen winkel praten zijn. Een professionele, drukbezette instructeur zal minder moeite hebben om een klant op te zeggen, dan een kleinschaligere instructeur die net aan het minimum aantal klanten zit om het rendabel te houden.
Ook een pensionstalhouder heeft er baat bij het probleem in het rijden te zoeken. Die wilt namelijk zo lang mogelijk het idee afhouden dat het probleem aan het management van het paard kan liggen.

Allemaal niet uit slechte bedoelingen of kwade wil, maar beiden zijn personen die hun geld verdienen aan TS en dan is het absoluut normaal dat je zo lang mogelijk die inkomstenbron wilt houden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-11-19 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14755
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 13:04

peach2001 schreef:
En schouder gebroken door struikelen over eigen benen in de wei, schuld van de mens? Paard tikt eigen pees kapot in de wei, schuld van de mens? Beetje kort door de bocht.


Ja, want wij houden een paard. Wij zetten het in de wei. Wij doen er wel of geen peesbeschermers om.
Een paard wordt geboren door de mens.