Aan de teugel rijden, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PonyPaardxo

Aan de teugel rijden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 15:17

Ja ik weet dat hier over al meerdere berichten geplaats zijn, maar het lukt me nog steeds niet!

Na ongeveer 5 jaar paardrijden heb ik nogsteeds geen uitleg gekrijgen, van mijn lesgevers, hoe ik aan de teugel moet rijden. Ik rijd trouwens op een manege. Ik weet wel dat je de achterhand moet 'activeren'. En vriendinnen hebben gezegd hoe hun het deden, maar dat lukte mij niet. Ook heb ik uitlegfilmpjes gekeken, daarmee lukte het ook niet.

In de les zijn we er eigenlijk wel mee bezig, maar het lukt mij nog steeds niet. Ook niet met bv. schouderbinnenwaarts, ect. Met overgangen ook niet.

Mijn vriendinnen zeiden dus: buitenteugel dicht tegen de hals aan, binnenteugel van de hals af, binnenbeen achter de singel drukken, en kneden.

Wat is jullie methode?
En wat bedoelen ze dan met kneden, aangezien het niet lukt.
Als het paard zijn hoofd omhoog gooit, betekent dat dat hij bijna aan de teugel zit (zei een invallesgever) of dat hij pijn heeff ofzo?
En wat bedoelen ze dan met opsluiting, aangezien ze zeiden dat dat ook hielp, maar blijkbaar doe ik dat verkeerd ofzo -O-

Alvast bedankt, ik voel me echt een beginner hierdoor ;(

LoveBodin

Re: Aan de teugel rijden, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:28

Aan de teugel is het gevolg van een correct lopend paard. Dit heeft niks met kneden te maken.
En ook niet echt met binnen en buiten teugels. Wel is het belangrijk dat je paard op twee teugels loopt, en je dus op beide kanten even veel druk hebt. Ook de schouders recht en de achterhand actief.
Als een paard zijn hoofd omhoog gooit kan dat heel veel redenen hebben, maar bijna aan de teugel heb ik nog nooit gehoord. Vaak zakt het hoofd naarmate het paard het bit meer aanneemt en zelf "druk" op het bit gaat zetten. Het hoofd omhoog gooien is dit juist ontwijken en dus niet nageven.

Begin eens met zachte hand kijken of je je paard netjes op twee teugels en actief aan je twee benen krijgt. Dus harder als jij dat wil, zachter ook. En niet meer druk op de ene of de andere teugel. In de bochten is het belangrijk dat je paard netjes met z'n hele lichaam de bocht ingaat en dus niet met z'n hoofd wel en z'n schouder de andere kant op. Daarom zullen je vriendinnen zeggen buitenteugel eraan, daarmee zorg je ervoor dat de schouders meegaan. Betekent niet dat je aan je buitenteugel moet gaan trekken.
Je paard moet om je binnen een buigen. Wijken etc. Helpt alleen wanneer je het correct uitvoert en niet enkel met de teugels.
Overigens vergeet ook j zit niet. Daar kan je je paard heel hard mee blokkeren, zo erg dat meebuigen in de bochten niet correct gaat als jij niet op de juiste manier zit.
Dit is echter allemaal heel lastig uit te leggen over internet en komt over het algemeen, helaas, niet echt aan bod in manege lessen. Is het een idee om ergens privé les te volgen? Evt op de manege? Want je houding, zit, been en teugel hulpen ( in die volgorde...) Zijn onwijs belangrijk.

Hoe kan je immers van je paard verwachten dat het goed loopt als jij niet goed zit en/of verkeerde dingen zegt?

Overigens: heel goed dat je hierover nadenkt!!! Super dat je niet "gewoon" lekker gaat kneden, dan gaat dat hoofd wel omlaag maar op de verkeerde manier!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:33

Hier bestaat een topic over met alle informatie die je nodig bent.

Scheelt een hoop typewerk hihi

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:34

Je schrijft dat je op een manege rijdt. Staan daar ook pension paarden en dan met name paarden die wat hoger opgeleid zijn (vanaf L) die gemakkelijk correct aan de teugel gaan? Zo ja, probeer dan eens of je van die eigenares een lesje mag krijgen op haar paard. Kies dan een relax paard uit.
Op mijn paard hebben wel eens mensen gereden die onder begeleiding van mijn instructrice een half uur les deden (les door hen betaald). Ik reed dan het paard ontspannen en fijn en als ze correct liep dan mocht diegene een half uur in de les erop. Als het half uur voorbij was (soms wat langer totdat het paard ook echt fijn bij de leerling liep), dan ging ik er weer 5 minuten op en kreeg de leerling van mijn instructrice nog paar minuutjes les terwijl ze keek naar mij.
Het paard hoeft niet hoog opgeleid te zijn, maar wel correct. Het is echt fantastisch om eens een echt fijn gaand paard te voelen en het is heel erg leerzaam.

Correct aan de teugel gaan is een gevolg van een opleiding die correct is. Je mag niet van een manege paard verwachten dat je daar heerlijk op kunt rijden, op een zacht deinende rug, met licht mondje contact waarin je de halve ophouding zo fijn kunt toepassen en reactie krijgt. Want zowel paard als jij zijn daar helemaal niet aan toe.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:49

Waar het in de gemiddelde les denk ik een beetje mis gaat, is het feit dat 'in de krul', dus de hals mooi afgebogen, voor veel mensen hetzelfde is als 'aan de teugel'. Het afbuigen van de hals heeft eigenlijk weinig zin wanneer het paard niet goed van achter naar voren gereden is en nageeflijk is. En laat dat nou net een van de moeilijkste dingen van paardrijden zijn! De juiste aanleuning (google eens op aanleuning, verbinding, nageeflijkheid, dan vind je ontzettend veel en kun je jezelf lekker inlezen) is ontzettend moeilijk en iets wat ook veel ruiters op Z-niveau nog niet goed lukt. Het kneden (kneepjes maken in de teugel) helpt vaak om het hoofd naar beneden te krijgen, maar meestal gebeurt er dan niet meer dan beweging in de hals en de nek, en gebeurt er in het lichaam niks.
Wat ik zou doen, is proberen dat 'aan de teugel rijden' een beetje los te laten. Het proces wat LoveBodin beschreven heeft is hartstikke correct, maar niet makkelijk. Dingen als buigen om het binnenbeen, op twee teugels rijden etc moet je zeker trainen om er zelf beter in te worden. Als je manegepaard dit echter heel moeilijk vindt, verwacht dan niet dat de nageeflijkheid heel snel zal verbeteren. Dat kan met een paard wat iedere dag door anderen wordt gereden echt lastig zijn.
pien_2010 heeft helemaal gelijk vind ik. Je zult merken dat je op een fijn opgeleid paard wél ineens nageeflijk kunt rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 15:56

De kans dat je een manegepaard aan de teugel krijgt is eigenlijk 0. Het enige wat je er van zou leren is hem met geweld naar beneden dwingen maar dat is niet hoe je het wil leren en niet de juiste manier.
Je zou eigenlijk de kans moeten krijgen om eens te rijden op fijn geschoolde paarden die makkelijk aan de teugel te rijden zijn en dan in combinatie met goed les.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:05

Suzanne F. schreef:
De kans dat je een manegepaard aan de teugel krijgt is eigenlijk 0. Het enige wat je er van zou leren is hem met geweld naar beneden dwingen maar dat is niet hoe je het wil leren en niet de juiste manier.
Je zou eigenlijk de kans moeten krijgen om eens te rijden op fijn geschoolde paarden die makkelijk aan de teugel te rijden zijn en dan in combinatie met goed les.

Precies. Een paard ‘aan de teugel rijden’ is een proces waar je naartoe werkt. Als het ware beloont het paard jou voor jouw correcte rijden. Een manegepaard waar ik weet niet hoeveel mensen per week op rijden, daarvan kun je niet verwachten dat het correct loopt. Nageeflijkheid kun je alleen verwachten van een correct gereden, rechtgericht paard. Op een manege zijn ze daar meestal niet bepaald mee bezig. Ik kan mij van vroeger nog heel goed herinneren, in de tijd dat ik op de manage reed, dat ik mij hetzelfde afvroeg als jij. Ik dacht ook dat het aan mijn rijden lag dat het paard rechtsom redelijk te rijden was, maar linksom plat door de bocht ging en naar binnen viel. Nu weet ik dat dit soort paarden gewoon hartstikke scheef zijn. En wanneer er niet gericht gewerkt wordt met rechtrichten, lost zich dat ook niet op. Op de meeste maneges gaat het erom dat je leer stappen, draven, lichtrijden, galopperen en een sprongetje kan maken. Serieus een paard trainen en verbeteren is er eigenlijk niet bij. Wat heel jammer is, maar ook wel logisch gezien er zoveel verschillende mensen op de paarden rijden. Wil je serieuzer rijden, zoek dan een bijrijdpaard en neem daar les mee. Vooral dat laatste, want met zelf rondhobbelen als je geen verstand hebt van wat je doet kom je er niet. Heel veel succes!! :)

PonyPaardxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-19 16:10

Dankje, ik snap jullie wel.
Maar wat ik dan wel raar vind is dat andere lesgenootjes wel die paarden aan de teugel kunnen krijgen...

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:17

PonyPaardxo schreef:
Dankje, ik snap jullie wel.
Maar wat ik dan wel raar vind is dat andere lesgenootjes wel die paarden aan de teugel kunnen krijgen...

Ik denk dat ze hun paard niet echt aan de teugel hebben, maar dat alleen de nek gebogen is (waarschijnlijk in een valse knik) waardoor het zo lijkt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:18

Dat manegepaarden niet aan de teugel kunnen lopen is echt onzin.

Gewoon zorgen dat je paard lekker door het lijf loopt, actief is, dat jij een stille handhouding hebt, correct zit en correcte hulpen heeft. Het ene paard laat sneller los dan de ander en ja, het vereist oefening en ervaring want als je een paard niet correct rijdt of verkeerde hulpen geeft kan een paard nooit ontspannen.

Verder zou ik vooral advies vragen aan jouw instructie ipv zelf dingen uitvogelen waar een paard 9/10 keer niks van snapt.

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 16:45

Suzanne F. schreef:

Oei jouw beeld van maneges is niet al te best. Op de manege waar ik vroeger gereden heb had het grootste gedeelte van de paarden en een klein deel van de pony's wedstrijdervaring. Personeel bracht vaak de paarden uit die zij zelf gefokt hadden en zo hadden ze een aantal ZZL paarden op stal.

De kans dat je die aan de teugel krijgt was echt best wel aanwezig.

Maar lang verhaal kort, beste is inderdaad om het eens op een ervaren paard aan te voelen met een goede instructeur ernaast. De manier in je OP vind ik in ieder geval maar een vreemde methode.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 17:45

Sporthorsies schreef:
Suzanne F. schreef:

Oei jouw beeld van maneges is niet al te best. Op de manege waar ik vroeger gereden heb had het grootste gedeelte van de paarden en een klein deel van de pony's wedstrijdervaring. Personeel bracht vaak de paarden uit die zij zelf gefokt hadden en zo hadden ze een aantal ZZL paarden op stal.

De kans dat je die aan de teugel krijgt was echt best wel aanwezig.

Maar lang verhaal kort, beste is inderdaad om het eens op een ervaren paard aan te voelen met een goede instructeur ernaast. De manier in je OP vind ik in ieder geval maar een vreemde methode.

Het beeld wat jij schetst komt ook niet overeen met mijn beeld van manegepaarden. Bij de maneges hier in de buurt zie je vooral sterrekijkers en strakke paarden, waarbij alles wat braaf te sturen is al in de les meeloopt. Het beeld wat Suzanne schetst is bij de maneges hier in de buurt helaas wel de realiteit.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 00:25

Ik ben het wel eens met Suzanne F, de meeste manege paarden die ik ken gaan niet snel over de rug in de aanleuning. Of dat een reactie is op het verkeerd rijden van de ruiters of paarden die "weten" dat de ruiter nog niet kundig genoeg is weet ik niet. Maar de meeste manegepaarden die ik ken gaan helaas niet makkelijk in de aanleuning waardoor je ruiters krijgt die niet weten wat nu precies het juiste plaatje moet zijn

Sporthorsies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 08:04

Natuurlijk zitten dat soort maneges hier (helaas!) ook, maar gelukkig niet alleen maar. De eerste die ik noemde is helaas gesloten. Er zit er nu een waarbij een flink deel van de paarden springpaarden zijn die niet meer goed mee konden en ook Z en hoger hebben gelopen. Deze zit er nog niet heel lang en ik ben er nog niet geweest, maar in theorie zouden die paarden toch ook prima na te rijden moeten zijn. Er zit er nog een in de buurt waarbij manegeruiters de paarden KNHS dressuur starten en die je ook regelmatig in t M tegenkomt, hun pony's hebben bijna allemaal ook nog eens M/Z/ZZ aangespannen gelopen. Van die dieren kun je ook echt wel leren rijden ipv meeliften en trekken.

Deze maneges zijn dan wel iets duurder, maar zijn dat natuurlijk ook meer dan waard.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 09:40

Sporthorsies ik heb vorig jaar ook op een manege hier gereden (2x) op een paard dat weer mocht beginnen met rijden na behandeling van een osteopaat. Vroeger heeft het beestje hoog gelopen en paardje voelde heerlijk aan en liet zich super gemakkelijk fijn nageeflijk rijden met een fijne swingende rug. Ik was wel de eerste die erop zat 2x na de osteopaat behandeling en ook al ben ik geen hoog opgeleide ruiter, ik weet wel op L-M niveau een paard correct te rijden.
Dus je hebt gelijk het kan wel, MAAR ik heb op mijn eigen paarden geleerd om correct te rijden en als je dat gevoel eenmaal kent dan is het ook gemakkelijker om dat op andere paarden te rijden.

Het paard dat ik onlangs gekocht hebt, 7 jarige merens ruin, liep ook af en toe mee in de lessen van een manegelessen, en heb ik na buitenrijden 1x in de manege bak gereden. Pure basis basis dingen, want hij is super braaf maar zo groen als gras. Echt een puppy die nog niets kan. Hij heeft een heel zacht mondje (eigen bit in gehangen dat hem past en dat hij fijn vindt) en gereden met luxe dressuur zadel van mezelf dat hem past ( *\o/* ) en in stap pakte hij gelijk het soepele en fijne op en was hij nageeflijk. In draf merkte je dat hij gewend is aan gebonk op zijn rug want hij had de neiging om gelijk rug strak te zetten en weg te drukken, maar ook dat ging al snel beter en beter. De mensen er om heen hoorde ik later, waren verbaasd en hadden aan mijn vriendin gevraagd: "is dat Chico, wat kan die mooi lopen"? "Wouw die vrouw kan wel goed rijden." Dat dus echt niet (in het land der blinden is éénoog koning) maar ik kan wel paardjes in de basis correct rijden en Chico had ik al snel gevoeld en gezien is een mooi gebouwde merens met een mooie rug, die prachtige stap heeft van nature als je die ook uit laat komen.
Dus je hebt gelijk dat het wel degelijk kan, maar dan moet je als ruiter wel weten hoe je dat aanpakt. Vandaar mijn advies aan TS probeer eens te lessen op een paard die fijn kan lopen (en sla de merens, haflingers e.a. niet over in je zoektocht maar kijk puur of ze fijn gaan en braaf zijn).De laatste jaren in Nl heb ik les gekregen van een vrouw die Duits klassiek les geeft en heb ik mijn hele rijderij drastisch om moeten gooien. Dat was zwaar maar wel de moeite waard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 20:18

Pepperrr schreef:
Dat manegepaarden niet aan de teugel kunnen lopen is echt onzin.

Eens.
Bij een echt goede manege kan dit.

(Maar daar krijg je geen 'tips' over kneden, etc.)

PonyPaardxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 18:32

Dus er is niet echt een 'methode'?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:34

Nee, er is geen 'hulp' om je paard aan de teugel te krijgen. Paard kan zijn nek wel opkrullen wanneer je kneepjes oid gaat geven maar dan loopt het niet aan de teugel.

PonyPaardxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 18:35

Oke, dankjulliewel!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:45

Aangezien je graag verder lijkt te willen komen, is dit misschien nog een idee. Je ziet/hoort vaak dat manegeruiters op een gegeven moment 'vastlopen' op de manege. De oplossing is vaak om dan op zoek gaan naar een bijrijdpaard, en daar kun je dan ook mee gaan lessen (vaak prive les). Je zult dan wss flinke stappen vooruit kunnen gaan maken. :)

PonyPaardxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 18:51

Ik had dat al geprobeert toen ik op een andere manege reed. Maar helaas zijn er niet veel mensen die een bijrijder zoeken in de buurt. Ik had wel een verzorgpony, maar daar kon je niet op rijden.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:51

Blijven proberen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:51

PonyPaardxo schreef:
Dus er is niet echt een 'methode'?

"Aan de teugel" heeft weinig met de teugels van doen.
Het is een wat ongelukkige term voor een paard 'dat goed gereden is'.

De manier om dat te bereiken is "goed rijden", zelf in balans zitten, je dier helpen met balans, de juiste oefeningen rijden zodat het dier soepeler wordt, uiteraard moet het dier 'aan de hulpen staan', etc etc.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:54

Pepperrr schreef:
Blijven proberen!

Dit idd! :j Vrijwel alle ruiters zijn ooit gestart op de manege en hebben op een gegeven moment de overstap gemaakt naar bijrijdpaard (en daarna een deel weer naar eigen paard).

En voor nu, wellicht kun je het eens bespreken met de instructrice hoe jullie het voor elkaar krijgen dat je vooruitgang gaat boeken :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:19

Ladyson schreef:
Pepperrr schreef:
Blijven proberen!

Dit idd! :j Vrijwel alle ruiters zijn ooit gestart op de manege en hebben op een gegeven moment de overstap gemaakt naar bijrijdpaard (en daarna een deel weer naar eigen paard).

En voor nu, wellicht kun je het eens bespreken met de instructrice hoe jullie het voor elkaar krijgen dat je vooruitgang gaat boeken :)

Maar proberen? Wat dan?

Aan de teugels zitten? Of toch niet?
Buitenband aan, binnenhand vragen? Of juist niet?
Begrenzen? En hoe voelt dat dan?
Wat doe je met je lichaam?

Geen aanval, gewoon vragen.

Ik vraag namelijk helemaal niks!
In ieder geval niet met een teugel!
Ja, opzij, geven, niet meer geven. Maar ik neem niks!
Ze blijft tussen twee handen.

Ik zit, ontspan, voel, recht, wil reactie op mijn been. Niet alleen maar naar voren. Maar ook buiging voor mijn been in n volte. Ik wil dat als ik precies met timing het binnen achterbeen vraag met mijn binnen been op de singel, dat ik reactie krijg. Dat ik haar opvang met mijn buiten teugel en soms buiten been, zodat ze haar buiging behoud en niet voor haar schouder weg loop. Dat als ik te veel vraag, mijzelf corrigeer om haar recht te maken in de wending, en opnieuw, zachtjes en subtiel.
Soms zelfs contrastelling, omdat het voor haar balans meest haalbare is, vervolgens recht maken onder mijn bips, met handen ruimte geven om recht te maken en begrenzen, maar niet terug nemen.

Het blijven proberen vraagt precieze en gevoel!
En dat gevoel moet je leren ontwikkelen door analyses te maken, wat voel je, wat merk je op, en hoe aan te pakken.

Dit door middel van een instructeur die exact weet wat je voelt...

Als ik mij tijdens het rijden echt ontspant en haar voel, voelt ze mij ook, dan krijgt ze vertrouwen en zakt ze, dat achterbeen komt er bij onder, die rug komt omhoog, en ze is vederlicht in mijn vingers.

Zowel met bit als bitloos.