In zadel blijven galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avanti2001

In zadel blijven galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 13:55

Hallo!

Ik heb een vraagje. Hebben jullie tips hoe ik beter in het zadel blijf zitten bij de galop? Bij mijn leasepaard kom ik soms een beetje uit het zadel want hij gooit best hoog op.

Ik heb al eens zitlessen gehad en bij andere paarden gaat t goed alleen bij hem niet! (zal ongetwijfeld aan mij liggen). Dus iemand tips? :)

belle_boef

Re: In zadel blijven galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 13:57

oefenen, blijven ademen, soms helpt achteroverleunen wat.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:04

Ik heb een bokriempje aan m’n zadel. Ooit heb ik eens 1 volte gegaloppeerd en mezelf als het ware in het zadel getrokken om het gevoel te krijgen. Ik zat altijd wat voorover en niet op m’n kont.

Zitles nemen op dit paard is beter natuurlijk. Maar mij hielp het om even weer het gevoel te krijgen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 14:08

Ik heb vroeger een tuiger gereden, en die gooide ook heel hoog op. Dat is heel hard werken om mee te gaan in de beweging. Niet achterover gaan hangen, maar meerollen, buikspieren en rugspieren flink aan het werk zetten.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:05

Let er op dat je blijft ontspannen, vaak ga je zo krampachtig proberen om te blijven zitten, waardoor je verstrakt in je lichaam, en je juist meer loskomt uit je zadel.

Verder goed opletten dat de beweging van uit je heupen komt,probeer echt de beweging te volgen, steun daarbij goed op je beugels, en probeer niet te klemmen met je knieën.

Zitlessen zijn sowieso altijd nuttig, dus als je die mogelijkheid hebt, zeker doen!!

Succes :)

Zuidpool29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 23:09

Beugels uit en oefenen ;) gewoon rechtop zitten, op je zitbeenknobbels.
Zeker niet voorover of achterover gaan zitten. De manier waarop je je bovenlijf (en dus automatisch ook je benen) houdt heeft namelijk grote invloed op het tempo en de manier waarop je paard gaat. Je moet je geen dingen gaan aanleren die je later weer moet afleren.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 00:34

Ontspannen en benen lang maken/houden. Zodat je echt in het zadel zakt en niet erop zit. En dan goed beweging maken vanuit je heupen van voor naar achteren. En mijn instructeur zei altijd: denk er aan dat je (constant) blijft plakken aan het zadel, je mag geen seconde loskomen. Geen idee waarom, maar dat hielp bij mij. Op de één of andere manier ging ik mij lijf dan zo bewegen zoals het moet eigenlijk. Ik weet niet of je les hebt, maar anders vragen aan je rijinstructeur of hij/zij zo iets gelijks zegt elke keer als je in galop zit. En ook echt elke keer als je maar iets uit het zadel komt. Dat werkt vaak toch net wat beter dan er zelf constant aan proberen te denken.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 06:15

rozebadeend schreef:
Let er op dat je blijft ontspannen, vaak ga je zo krampachtig proberen om te blijven zitten, waardoor je verstrakt in je lichaam, en je juist meer loskomt uit je zadel.

Verder goed opletten dat de beweging van uit je heupen komt,probeer echt de beweging te volgen, steun daarbij goed op je beugels, en probeer niet te klemmen met je knieën.

Zitlessen zijn sowieso altijd nuttig, dus als je die mogelijkheid hebt, zeker doen!!

Succes :)

Dit dus.. vaak verstrak je in je heupen en ga je knijpen met je benen waardoor je jezelf uit het zadel duwt. Buikspieren aanspannen en proberen je heupen en benen mooi los te houden. Je maakt een achterwaartse rolbeweging met je heupen in de galop, schouders blijven stabiel. Succes!

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:26

En uiteindelijk kan je fijner/beter/makkelijker zitten als je paard goed en ontspannen over de rug loopt. Dus wat dat betreft: les nemen :D