Sturen bij het uitstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-19 17:22

Hallo allemaal,

Bij het uitstappen vind ik het fijn om lekker met een los teugeltje te rijden. Bij onze ene Fries gaat dat perfect. die loopt met gestrekte hals haar rondje over de hoefslag wel. De andere daarentegen gaat de hele bak door in de raarste vormen en probeert een beetje te ontdekken waar ze nou eigenlijk naartoe moet. Dan probeer ik haar wat bij te sturen met de teugels en dan protesteert ze, omdat ze lekker haar hals wil strekken. Is het beter dat ik de teugels iets korter neem en haar dan over de hoefslag stuur, of moet ik de teugels gewoon helemaal loslaten, terwijl ze de hele bak door loopt? Is het verwarrend voor haar wanneer ze het contact kwijt is, of is dat niet erg omdat het toch maar een 'uitstaprondje' is?

Renee1991

Berichten: 5980
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:23

Hele simpele opmerking misschien, maar je kunt toch sturen met je benen? Dat lees ik nergens..

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:24

Sturen met je zit en benen?
Ik doe het meeste stuurwerk met benen en zit, ook als de teugels op maat zijn. De teugels gebruik ik om bijvoorbeeld samen met been een schouder te begrenzen en een keer van de hals af om te helpen bij stelling.

laura1987

Berichten: 7134
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:25

Je kan toch gewoon met je benen en zit sturen?
Heb je geen teugels voor nodig hoor.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:26

Misschien gaan kijken of je haar met die losse teugel, op je zit kunt proberen te sturen.
Dus kijken waar je heen gaat, probeer je heup een beetje die kant op de draaien en dan kijken of ze je wilt volgen :)

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:26

Ik wilde hetzelfde zeggen als mijn voorgangers, lijkt me een duidelijk verhaal. :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57946
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:31

Zoals mijn voorgangers zeggen: werken aan je basis. Kunnen sturen met lange teugel in stap is IMO echt de basis van de basis.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:55

En naast benen, zit en toch wel met lange teugel sturen, kan je er ook af stappen en gezellig meelopen.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:59

Het is maar net hoe erg je je er aan ergert. Mijn Haf houdt er ook van om de hele bak kriskras door te sjokken, prima, als we alleen in de bak zijn mag hij zijn gang gaan (ik let er alleen op dat hij niet gaat rollen).
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 29-08-19 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 18:02

Passagieren heet dat. Inderdaad; niets mis mee en mooi laten gaan, waarom zou het over de hoefslag moeten? Doodsaai en dat vindt het dier blijkbaar ook. En leuk om dan te proberen met been en zit bij te sturen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:28

antje_vip schreef:
En naast benen, zit en toch wel met lange teugel sturen, kan je er ook af stappen en gezellig meelopen.


Ik doe het allebei. Eerst paar rondjes lange teugel in de bak, dan buiten, vervolgens afstappen en ernaast :') Vroeger geleerd dat het beter was om ook een stuk ernaast te stappen, ik weet alleen niet meer wat de reden is, maar tegenwoordig routine. Vaak ook al afzadelen en dan nog even stappen.

ZarahZoe

Berichten: 57
Geregistreerd: 17-10-14
Woonplaats: Groningen

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:07

als ik met lange teugel rijd gebruik ik mijn teugels ook wel een beetje zoals je een neckrope zou gebruiken. Je legt dus de teugel tegen de hals aan en dan gaat je paard van de teugel weg (mijn paarden reageren er iig zo op). Daarnaast gewoon zoals al is gezegd met benen en zit sturen, de teugel is puur ondersteunend in dit geval.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:22

Beter aan je been maken dan en met je benen sturen.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 23:15

Jep jullie hebben gelijk, probleem is alleen dat we nog bezig zijn met het gevoelig maken op het sturen met been.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:27

D_M_L schreef:
Jep jullie hebben gelijk, probleem is alleen dat we nog bezig zijn met het gevoelig maken op het sturen met been.

Totdat je dat voor elkaar hebt, is het misschien slim om wat actiever te blijven rijden in vrije stap. Je paard krijgt vrije stap, maar de ruiter heeft geen vrij. Als je dat niet wil om een of andere reden, dan kan je er ook naast gaan lopen bij het uitstappen.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 23:33

Halsstrekken gaat ook prima met contact. Je hoeft niet alles los te gooien om uit te stappen :)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 09:16

...hoezo loopt ze 'de raarste figuren alsof ze wil ontdekken waar ze eigenlijk heen moet?'

Misschien :o volgt ze jouw zithulpen? :o

Als een paard teveel naar rechts kijkt, ook bij in- en uitstappen, geef ik een duwtje met mijn hele linkerbeen, dij, knie en wat kuit (niet echt een drijvende hulp, meer een 'blijf onder mij').

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:23

Het stuur zit niet op het hoofd, dus als je lange teugel geeft en er is geen stuur meer, moet je jezelf afvragen wat er fout is gegaan in de basis, als je paard niet te sturen is met zit, achterbeen of schouders , dan zou ik even opnieuw beginnen en met de basis aan de slag gaan

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 11:32

Als ik alleen in de bak rijdt en we zijn klaar dan laat ik mijn teugels volledig los en mag ze stappen naar waar ze zelf wil. Als er nog andere mensen in de bak zijn dan gebruik ik zit en benen en gebruik ik net zoals ZarahZoe de teugels als een neckrope door ze gewoon tegen de hals aan te leggen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 15:17

Maar wat is dan je vraag?
Dus ook uitstappen moet je actief doen en blijven communiceren met je hulpen, zolang jij erop zit kun je niet niks doen , want dan gaan ze hun eigen weg zoeken en ook uit balans raken en dat is denk ik de rede dat ze gaat zwalken als jij je teugels los gooit en het haar het zelf uit laat zoeken.

D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 14:03

Bedankt voor de reacties!

@midgie, mijn vraag komt er op neer of je inderdaad een paard bij het uitstappen ook moet blijven sturen, of dat het prima is wanneer ze dan hun eigen weg lopen.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 14:49

Wat jij wilt. Jij zit er op, dus jij bepaalt.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:14

D_M_L schreef:
Bedankt voor de reacties!

@midgie, mijn vraag komt er op neer of je inderdaad een paard bij het uitstappen ook moet blijven sturen, of dat het prima is wanneer ze dan hun eigen weg lopen.


Ik laat mijn paard niet zomaar lopen als ik erop zit, ook met uitstappen moet hij jou gewicht dragen en als hij met uitstappen op de voorhand gaat lopen is je training ook nergens goed voor geweest, zelfs in het bos hou ik de connectie met mijn paard met mijn zit zodat hij onder mij blijft stappen of draven of wat dan ook.

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Re: Sturen bij het uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:24

Bij uitstappen laat ik haar lopen, ze moet alleen dóórlopen. Ik doe dat overigens ook met instappen. Ik laat eerst haar lopen, stuur eigenlijk niet, ligt eraan hoe het voelt, dan pak ik haar daarna pas op. Ik draaf meestal ook even helemaal los. Alleen draven, niet sturen, dan laat ik haar gewoon lopen waar ze wil. Krijg ik zelf ook beter het gevoel erbij, het is mijn schakeltijd waarin ik mij concentreer op mijn ademhaling, mijn zit en het 'gevoel' krijg, kan het niet precies uitleggen, klink een beetje zweverig, maar ik moet altijd even landen van de drukke hectiek van ons gezin naar het relaxen van het rijden

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:28

Halsstrekken en uitstappen is in mijn visie ook een onderdeel van de training. En dat gebeurt daarom dus ook met een contactteugel. Ook veel veiliger trouwens dan alles maar los gooien.