Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 15:21

Ik ben momenteel met een boerenpony aan het werk van een vriendin van mij.
Zij is waarschijnlijk op de typisch Afrikaans boeren manier ingereden; Zadel erop flikkeren, erop springen, gassen gaan. Ze is erg sensibel en schrok voorheen van de kleinste dingen, voornamelijk aan de hand en in het grondwerk.

Ik ben nu 2 maanden met haar aan het werk en vanaf het begin af aan rustig begonnen. We hebben veel werk gedaan met schriktraining want vooral op de grond was ze dus erg bang. Nu kan ik rustig beenbeschermers om doen zonder dat ze vliegt voor het geluid wat het klittenband maakt, staat ze rustig met opzadelen terwijl de honden om haar heen spelen en is ze al met al eigenlijk een heel fijne en leuke pony om mee te werken.

Ook met rijden doet ze het goed, ze vindt het leuk om te werken, reageert braaf op al het basiswerk dat ik met haar doe en begint fijn soepel te worden en zelfs haar rug te gebruiken. Het probleem zit hem echter in de periodes tussen het werk door. Ze "schrikt" al-tijd zodra ze en lange(re) teugel krijgt.

Ik heb nog nooit gezien dat er op dat moment iets gebeurt, het is altijd binnen 30 sec nadat ik haar lange teugel geef, op haar hals klop en dat ze mag ontspannen. Als ik haar longeer is er niets aan de hand, als ik naast haar wandel net zo; niets aan de hand.
Ik heb de afgelopen maanden gewoon die lange teugel gegeven, als ik mijn handen naar voren doe en dus niet daadwerkelijk mijn teugels weg gooi, dan kan ik haar meestal voor zijn en opvangen op het moment dat ze naar voren springt.

Gister is ze echter opzij gesprongen, iets wat ik totaal niet aan zag komen want ze doet normaal een hupsje naar voren, en ben ik eraf gevallen, met een whiplash en lichte hersenschudding tot gevolg (had uiteraard mijn cap op, maar maakte een flinke klap).

Ik wil haar graag blijven trainen en zien of het beter wordt, maar ben benieuwd of er mensen zijn die dit vaker hebben meegemaakt en wat zij eraan hebben gedaan om dit op te lossen. Gisteren was ze niet alleen in de bak, maar was haar maatje erbij. Ik had gehoopt dat dit een verschil maakte, maar ook nu dus weer hetzelfde, alleen dit keer lag ik er naast.

De enige uitzondering is overigens als ik naar onze bak toe stap, zo'n 400m. Dan kom ik langs het huis van de buren, die oude auto's en banden hebben liggen overal, die 5 blaffende en springen honden langs het hek hebben lopen etc en daar schrikt ze (bijna nooit) van ook, ook niet aan het lange teugeltje.

Ik ben geen leek op paarden gebied, ben zelf instructrice, werk al jaren met paarden en heb vele jonge paarden beleerd, zowel hobbymatig als professioneel.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 15:54

Sterkte, dat zijn wel heftige blessures!

Ik denk dat ze niet zozeer schrikt maar gewoon onzeker raakt van die vrijheid. Als dat zo is, zou je dat beter kunnen opbouwen door gewoon een iets langere teugel te geven en daarmee nog steeds licht door te werken. Hierbij kan je dan elke training de teugel net iets langer maken en het werken wat meer afbouwen. Tijdens het uitstappen ook veel belonen als ze het goed doet en het niet te lang laten duren

Dit heb ik tenminste zo bij mijn huidige verzorgpaard gedaan. Ging heel goed, maar nu wordt ze weer onzekerder omdat er een ongelukje is geweest en moet ik weer even een paar stapjes terug. Het gaat nooit lineair helaas :+

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:01

Oei...niet fijn, beterschap. Is het gebit nagekeken? Als er nog onder de lagen een tandje zit, dan kan met los teugeltje het bit net daarop 'klapperen'.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-19 16:22

@Sintara; Dat is ook wat ik nu probeer, niet losgooien maar gewoon een wat langer teugeltje, en steeds korte stukjes en belonen.

@Lindsey_99 Goed punt! Ik zal eens moeten rondvragen of er een DA is die dat na wil kijken, er komt hier maar 1x per jaar een tandarts, die dan langskomt uit Zuid Afrika en die is natuurlijk net hier(in Namibie) geweest, dus dan zouden we een jaar moeten wachten. Misschien kan ik een DA zover krijgen, volgens mij is er geen die het normaal doet, maar kan het altijd proberen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:32

Ligt het niet aan dat klopje op de hals??

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 16:57

bigone schreef:
Ligt het niet aan dat klopje op de hals??


Was ook mijn gedachte.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:52

Dat is bijna altijd onzekerheid.
Ik heb dat al vaker meegemaakt en bijna altijd zijn dat paarden die heel graag alles goed willen doen. Geef je ze dan lange teugel dan voelen ze zich als het ware alleen gelaten (geen duidelijkheid).
Je moet dan heel gericht het stappen aan de lange teugel ook een taak maken, dan komt het wel goed.
Sterkte met je blessures Y;(

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 19:59

Sterkte met je blessure. Enkele tips:
Als het “mis” gaat na 30 seconden, eerder stippen met de Losse teugel
Een klopje is een zeer onnatuurlijke beloning. Een kriebeltje is veel meer “ des paards”
Heb geduld, vertrouwen miet groeien.
Succes.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 09:19

Def schreef:
bigone schreef:
Ligt het niet aan dat klopje op de hals??


Was ook mijn gedachte.


Dat klopje op de hals is geen letterlijke "klop" waar ze van schrikt oid. Het is meer een kleine kriebel als beloning en dat doe ik ook als ze tijdens draf of galop iets goed doet, daar schrikt ze niet van nee.
Het was meer als het spreekwoordelijke " klopje op de schouder" bedoelt.

colette40
Berichten: 238
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: noord-holland

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 09:37

Ik kan mijn pony ook geen lange teugel geven.
Zeker aan het begin niet.
Het is een sensible dier.
Paarden die zo schrikken hebben meestal ergens last van,zal ook stukje karakter zijn.

Ik moet haar steun blijven geven,en vooral recht en in balans rijden

Vaak hebben paarden met zoveel stress last van hun maag ,darmen.
Ik geef darmbalans,dan bouw ik af en wordt ze weer spooky begin ik weer .
ekygard heeft ook geholpen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 16:32

Iriscope schreef:
@Sintara; Dat is ook wat ik nu probeer, niet losgooien maar gewoon een wat langer teugeltje, en steeds korte stukjes en belonen.


Oh, en hoe gaat het? Of ben je daar nog maar net mee begonnen

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 18:28

Ze springt dus nog steeds weg, alleen heb ik haar meestal weer op tijd terug. Het schrikken gebeurt dus al zodra je iets meer teugel geeft.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:40

Kun je haar niet tijdens een oefening waarbij ze zich moet concentreren steeds een wat langere teugel geven? Zodat ze eigenlijk geen tijd heeft om te schrikken?
Of een paar oefeningen achter elkaar.
Net zoals je met buiten rijden oefeningen kan gebruiken bij een heet en schrikkerig paard om deze in de concentratie te krijgen...

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:48

Doet ze dat ook als je haar in draf/galop lange teugel geeft?

Caroline29
Berichten: 61
Geregistreerd: 05-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 06:37

Klinkt herkenbaar. Als ik de teugels ineens los gooi, ga ik op de kletter. Ze schrikt er zo van. Ik probeer ze nu heel veel voorzichtig iedere keer wat losser te laten en vooral laten merken dat ik nog steeds op haar zit (beetje drijven). Dat helpt. Anders lijkt ze ineens te schrikken dat ik er nog op zit.. heel veel succes.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:35

Ik zou het juist omdraaien. Als ze onzekerheid van het zelfstandig bewegen/stilstaan onder het zadel zou ik daarmee juist gaan starten.

Hoe reageert ze als je haar naast het opstapblok zet met een lange teugel?
En hoe reageert ze als je vervolgens opstapt met diezelfde lange teugel?
En blijft ze netjes en ontspannen staan eens je erop zit?
Kun je haar vervolgens ontspannen wegstappen met een lange teugel, of bouwt ze dan spanning op?

Ik zou op zoek gaan naar het antwoord in die vragen, want ergens bouwt ze spanning op en op dat moment van opbouwen moet jij haar helpen deze spanning te laten afvloeien door... een stap terug te doen naar de ontspanning toe.

Ik zou persoonlijk geen oplossing zien in het 'aan het werk houden' en teugels stap voor stap te verlengen, want ik denk dat je dan begint met controleren en van daaruit naar de ontspanning toe wilt, en het zou juist andersom moeten.

Succes!

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 17:20

Dat is erg sterk afhankelijk van het karakter. Sommige paarden willen geen verantwoording, die zijn vaak ook erg gehecht aan een dominanter weidemaatje.
Als het paard in algemene omgang zeer zelfverzekerd is dan kun je dat ook proberen om te zetten in het werk.
Een onzeker paard laat je daarmee in feite aan zijn lot over.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 14:33

Sizzle schreef:
Dat is erg sterk afhankelijk van het karakter. Sommige paarden willen geen verantwoording, die zijn vaak ook erg gehecht aan een dominanter weidemaatje.
Als het paard in algemene omgang zeer zelfverzekerd is dan kun je dat ook proberen om te zetten in het werk.
Een onzeker paard laat je daarmee in feite aan zijn lot over.


Maar een onzeker paard moet leren op eigen benen te staan, dus zou ik daarmee aan de slag zijn.

Een mamaskindje moet ook volwassen worden en eigen verantwoording gaan nemen, anders hou je diegene tegen in zijn/haar ontwikkeling. Zelfverzekerheid is ook te trainen. Nieuwsgierigheid stimuleren en ontspanning behouden.

Dat zou mijn werkwijze worden voor zo'n paard, maar uiteraard leiden er meerdere wegen naar rome. ;)

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 15:54

Dat is imo vermenselijken.
Maar ieder zijn opvatting uiteraard.

Ik zie meer nut in vertrouwen kweken ipv het paard leren dat hij verantwoordelijk is (en daarmee een gevaarlijke beslissing kan nemen zoals omdraaien en wegrennen).

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard "schrik" en vliegt alleen aan lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 16:57

Zelf zou ik ook proberen minder afhankelijk te zijn van de teugels en zorgen dat het meer op je zit geregeld is.
Dus net als dat je zonder hoofdstel je paard kan sturen.
In het begin gewoon met contact je paard leren alles met zit en beenhulp te doen maar wel zo weinig mogelijk met je handen.
Dan kun je je paard ook op je zit bij je houden en wordt het makkelijker zonder teugels en het is duidelijk voor haar.
Het kost natuurlijk ook tijd, zo lang zijn jullie nog niet bezig.
En nu je eraf gevallen bent zal ze waarschijnlijk weer wat onzekerder zijn.
Het is wel heel leuk om te oefenen. :))