ik heb een draver ruin van 5 jaar oud. ik zelf ben 15 jaar oud.
ik heb hem nu 1,5 jaar en rij hem recreatief. alleen lees ik de laatste tijd vaker dat het niet goed is om je paard op jongere leeftijd al intensief te berijden. Omdat dit mijn eerste paard is en hij is ook nog jong heb ik hier nog niet veel ervaring mee. toen ik hem nog niet had reed ik alleen maar manege paarden en wist ik niet dat je een jong paard niet elke dag moest berijden en dan een heel uur. dit heb ik meer dan een half jaar gedaan met hem. nu sta ik op een andere stal en rijd ik hem 3 x in de week een halfuurtje/drie kwartier. Maar omdat het rijden toch nog niet soepel gaat ben ik bang dat ik het in de weg heb gezeten in zijn groei proces ( hij was net ingereden toen ik hem kocht, hij was bijna 4 jaar oud)
nu weet ik niet wat ik moet doen, of ik hem nu minder moet gaan rijden en zijn lichaam toch nog groei mogelijkheid te geven of maakt het niet uit. (hij staat nu al 24/7 buiten)
ik hoop dat jullie tips voor mij hebben want ik zou het heel vervelend vinden als hij over een paar jaar niet meer berijdbaar is

groetjes.