Hij is braaf, loopt mooi zijn rondjes en met mijn nieuwe instructrice heb ik wat dingetjes die in het verleden speelden opgelost. Mijn paard lijkt na verandering van stal en instructrice een stuk beter in zijn vel te zitten.
Ik zet hem tegenwoordig een stuk meer aan het werk dan voorheen. Veel (schijn)overgangen, hem op zijn eigen benen laten lopen, verschillende figuren laten lopen etc. Ook longeer ik hem met regelmaat. Dit heeft hij echt nodig; met regelmaat gaat hij dan zo uit zijn dak dat hij gewoon valt/uitglijdt in al zijn snelheid. Dit vind ik niet erg, zolang hij het maar aan de longe doet. Een probleem met rijden: hij schrikt vrij vaak vind ik. En ik kan gewoon niet ontdekken waarvan of waarom. Ik ben dan eigenlijk heel ontspannen aan het werken met hem, en ineens staat hij de andere kant op. Hij gaat niet rennen, maar draait echt ineens 180 graden de andere kant op. Dit heeft al geresulteerd in een valpartij van mijzelf, maar ook draait hij wel eens zo snel om, dat hij uitglijdt (gewoon in de bak) en zelf valt. Met mij er dus op. En uiteindelijk eronder.
Omdat hij van tevoren geen voelbare spanning opbouwt, voel ik het niet aankomen. Hierdoor kan ik hem bijv niet meer naar binnen instellen of figuren rijden ter afleiding. Het is zo onaangekondigd dat ik echt mijn best moet doen te blijven zitten

Het lijkt er wel op, dat het vaker in galop voorkomt dan in andere gangen.
Hoe los ik dit op? Uiteraard bespreek ik dit met mijn instructrice, maar ik ben ook opzoek naar ervaringen van anderen.
Ik heb recentelijk een nieuw zadel aangeschaft en hem laten nakijken door een dierenarts. Hij komt halve dagen in de wei. Het lijkt niet op iets lichamelijks.