Mn paard (nou ja pony eigenlijk

(Ik heb haar trouwens nog niet zo lang en hebben binnenkort voor het eerst les maar wil eigenlijk daarvor wel weer even een paar keer galoperen)
En ja haar zadel past goed.
Alvast bedankt!
Binkie_Eline schreef:Inderdaad les nemen, maar wat je kan proberen is een kleine volte draaien. Een pony moet dan eigenlijk wel gaan draven. Daarna telkens vaart minderen door hem bezig te houden en voltes te draaien. Hoe langer hij rechtuit gaat, hoe harder hij kan!
Janneke2 schreef:...ik rijd Spaans, en daar wacht je relatief lang met galopperen.
Eerst moet het dier een goede verticale en horizontale balans hebben en zo sterk worden in rug en achterhand dat hij jou 'op de achterhand' kan dragen.
Jouw verhaal klinkt mij in de oren als of de balans compleet ontbreekt.
Je dier doet zoals Moeder Natuur het vluchtdier heeft ontworpen: gewicht op de voorhand en de achterbenen duwen. Zelfs al komt hij even in draf, dan blijft het zwaartepunt zo ver naar voor dat het dier weer gaat galopperen...
Voor deze toestand zijn op korte termijn (zou je dier per ongeluk gaan galopperen) wel een paar oplossingen:
- de balansteugel van Linda Tellington
- zelf zo rustig mogelijk zitten met je zwaartepunt zo ver mogelijk terug (rechtop, navel in, schouders ontspannen breed - je mag in de verlichte zit, maar je onderbenen goed 'terug', onder je oren houden)
- kalmeren met je stem.
Houd je verre van voltes!!!
(De western mensen hebben de one rein stop, en dat kan nog wel zin hebben.
Maar een dier dat uit balans is de volte op trekken heeft geen zin. Je "zegt" tegen je dier dat je hem het leven moeilijker wil maken ipv dat jij als vriendje op zijn rug de leiding hebt.
En dat je zijn problemen wel veroorzaakt als ruiter - ons gewicht geeft het dier onbalans, maar als hij ze niet zelf oplost jij extra problemen toevoegt.
"Als je harder gaat dan ik wil baal ik zo, dat ik je dan maar dwing om "mijn" kant op te gaan".
Brrrr....)
LoveBodin schreef:Een standaard, hele stomme vraag, maar hoeveel staat je paard buiten? En hoeveel krijgt hij te eten?
Het is een naar probleem, en ik denk dat je met les en geduld erg ver komt, maar als je paard vrij weinig buiten zelf los komt en veel eten krijgt, dan maak je het jezelf een stuk moeilijker.
Ik zou inderdaad ook wachten tot je les hebt. Problemen kun je over het algemeen vaak beter in één keer goed aanpakken, dan het maar blijven proberen. Een slechte eigenschap is lastig af te leren. Wil niet zeggen dat het er nu al in zit ofzo hoor, maar het is gewoon beter om dit meteen met je instructrice aan te pakken.
En verder: heb lol! Dat is het allerbelangrijkste van paardrijden! En als galop nu even niet leuk is, gewoon lekker niet doen.
Gebruikers op dit forum: Bytespider en 4 bezoekers