Onrustige aanleuning en vaak TDH

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lindavanluit

Onrustige aanleuning en vaak TDH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-19 16:04

Hey allemaal,

Ben sinds 3 maanden aan het starten met mijn 5-jarige BWP merrie en we zijn nu L2+1. Nu krijg ik vaak op mijn protocol dat de aanleuning beter moet. Dit weet ik zelf ook alleen ik ben op zoek naar nog meer tips om de aanleuning te verbeteren en om te zorgen dat zij tijdens overgangen niet elke keer TDH komt en haar rug wegdrukt.

Hoop op advies en tips!
Bedankt alvast

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:08

Tip 1: aanleuning is wat wij krijgen van ons dier.
Denk na hoe happy het dier is onder het zadel.

Tip 2:bedenk dat overgangen lastig zijn. Good old Reinier Klimke stelde dat veel dressuurpaarden gewoon kracht tekort kwamen.
Veel cavaletti werk zonder hulpteugels en heuvel op, heuvel af stappen werkt goed.
Overgang naar een snellere gang: je wil niet dat je dier op de voorhand kukelt, dus extra dragen is het devies - overgangen naar langzamer gangen gaan per definitie over een dragende achterhand.

Tip 3: ik rijd mijn halve ophoudingen zonder iets met de teugels te doen. (Oefen met: je navel naar binnen, ipv drijven iets meer gewicht op de buitenbeugel, dijbenen iets sluiten/ tenen naar elkaar toe.)

Tip 4: 'tegen de hand' gaat echt niet over jouw hand!!!
Wat het dier in het kaak- en nekgewricht laat zien en voelen heet in het duits 'dürchlassigkeit' - en gaat over het hele lichaam van je dier.... Souplesse, balans, ontspanning, dat soort dingen.

En wat mij enorm helpt in deze: rijles gericht op verticale balans (gelijkelijk gewicht op beide voorbenen).

Agossie

Re: Onrustige aanleuning en vaak TDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 10:03

Zorg dat je paard eerst in evenwicht is, in 'verticale balans'.
Heb je instructie? Zo nee, probeer een instructeur te vinden die zich bezig houdt met deze balans (om te beginnen) en met de houding en zit van de ruiter.