Ik ben eens goed van mijn paard gevallen. Ik kwam zodanig hard neer (voornamelijk op mijn rug denk ik) dat ik niet meer kon ademen. Ik probeerde meteen recht te staan zoals ik dat altijd doe, maar ik viel gewoon weer in het zand. Ik KON niet ademen en ik had echt geen idee wat er gebeurde. Mijn ribbenkast leek zich heel klein en gespannen te houden en ik had geen controle om me bv te proberen ontspannen.
Mijn vraag is: Hoe heet dit fenomeen en wat doe je er best aan op het moment? Hoe reageer je?
Toen het met mij gebeurde had niemand rond mij een idee van wat er mis was en ik denk dat het best is om dit eens uit te pluizen. Kwestie van mezelf en anderen te wapenen tegen het volgende voorval.
De dokter heeft me trouwens niet voldoende antwoord gegeven; "je ribbenkast verkrampte"... V: wat kan je eraan doen? A: niet vallen... V: maar als het gebeurd wat doe je dan best A: kan je niets aan doen.
Ik hou wel eens van droge humor, maar ik kan hier niet veel mee aanvangen.
Als ik 'ribbenkast verkrampt na val' google kom ik uit op allerlei chronische aandoeningen en andere zaken die niet relevant zijn.
Ik hoop dat iemand iets meer weet?
Zeg alsjeblieft niet "inademen", daar kwam ik ook al bij.