Paard na 5 á 6 jaar stilstaan weer beginnen: hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KuilderR

Paard na 5 á 6 jaar stilstaan weer beginnen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 19:15

Ik heb nu 2 bijrijd/verzorg paardjes.
1 ervan stond bijna 2 jaar stil, maar makkelijk paardje, dus kon zonder problemen erop.

Maar de andere staat al ruim 5 jaar stil, is onzeker en zenuwachtig.
Mijn plan is om weer helemaal vanaf het begin te beginnen, maar wat zouden jullie aanraden? En wat afraden?

P.s: paardje in kwestie is 11 jaar oud

Elisa2

Re: Paard na 5 á 6 jaar stilstaan weer beginnen: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 19:18

Hoeveel ervaring heb je zelf?

Ik zou zeggen, zoek er begeleiding bij van een kundig persoon en begin vanaf de grond.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:23

Elisa2 schreef:
Hoeveel ervaring heb je zelf?

Ik zou zeggen, zoek er begeleiding bij van een kundig persoon en begin vanaf de grond.

Ik heb redelijk veel ervaring en veel geduld.
Vanaf de grond beginnen was ik sowieso van plan, omdat het paardje heel goed weet hoe je moet bokken :P
Begeleiding is niet zo'n gek plan, maar de eigenaar wil dat niet. Maar ik ben niet alleen, sowieso 1 meer.
Laatst bijgewerkt door KuilderR op 25-02-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:38

Wil de eigenaar niet helpen? Of wil hij niet dat er hulp komt?

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 20:40

Evelijn schreef:
Wil de eigenaar niet helpen? Of wil hij niet dat er hulp komt?

Allebei niet, alleen degene die hij kent. En als er iets betaald moet worden, dan moeten wij dat doen.
Heel l*llig gezegd: als ik er niet direct iets aan heb, ga ik ook geen geld aan een andermans paard uitgeven.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:47

Tja dan heb je mazzel gehad dat die andere zo braaf was.
Maar met de brave heb je dus ook geen les?
En geld aan andermans paard... tja jij wil erop...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:54

Evelijn schreef:
Tja dan heb je mazzel gehad dat die andere zo braaf was.
Maar met de brave heb je dus ook geen les?
En geld aan andermans paard... tja jij wil erop...

Hangt er van af, indien ze door de eigenaar is gevraagd mag er echt wel iets tegenover staan van zijn kant. Indien ze zelf heeft gevraagd of ze er mee aan de slag mag dan zou ik een bedrag investeren in goede lessen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 20:59

Voordat het paard 5 jaar stil heeft gestaan, was die wel gewoon goed ingereden? Dan voorzie ik eigenlijk niet heel veel problemen als je het met rust en paardenverstand aanpakt.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:02

Goede lessen is niet per se investeren in iemand anders paard. Een goede instructeur leert jou iets, niet het paard. Dus imo meer investeren in jezelf dan in het paard.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 21:08

x_Milou schreef:
Goede lessen is niet per se investeren in iemand anders paard. Een goede instructeur leert jou iets, niet het paard. Dus imo meer investeren in jezelf dan in het paard.

Lessen ga ik later weer nemen, eerst kijken of ik beide paarden in het verkeer kan vertrouwen (bak is verderop, dus rij ik nu in het heuvellandschap wat voor weide volstaat :Y) )

Wat ik bedoelde met begeleiding nemen voor een ander paard is niet lessen nemen, maar een trainer inhuren om het paardje weer opnieuw zadelmak te maken. Maar als ik de ruiter (van 5-6 jaar geleden) moet geloven, moet hij, als je eenmaal door het "ik wil niet, dit is eng" fase heen bent, een heel leuk paardje zijn om op te rijden.
Ze hebben beide dressuur proefen gereden, dus neem aan dat ze wel wat kennen. Maar ik wil het paard nou ook weer niet overdonderen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 21:27

Ik behandel elk paard eigenlijk als groen, maar wel met vertrouwen. Begin met grondwerk en kijk hoe hij zich ontwikkeld. Pas er op gaan als je het gevoel hebt dat het goed zit. Begeleiding (en daarmee bedoel ik iemand die je helpt vanaf de grond) is altijd wel handig.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 08:48

Jessix schreef:
Ik behandel elk paard eigenlijk als groen, maar wel met vertrouwen. Begin met grondwerk en kijk hoe hij zich ontwikkeld. Pas er op gaan als je het gevoel hebt dat het goed zit. Begeleiding (en daarmee bedoel ik iemand die je helpt vanaf de grond) is altijd wel handig.

Oké, bedankt!
Heb altijd 1 of 2 personen (die bekend zijn bij de eigenaar) bij me.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:52

Weet je waarom hij al zo'n poos stil staat?

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 08:57

Babootje schreef:
Weet je waarom hij al zo'n poos stil staat?

Van wat ik ervan begrepen heb is de dochter gestopt en de vrouw die daarna het rijden overnam is/was bang voor het paard. Daarom stond de zwarte 2 jaar stil en het vosje 5.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:14

Ik zou zelf gewoon beginnen met longeren in de bak, en niet in het weiland of iets dergelijks.
Als beide paarden goed ingereden zijn kun je er al snel op, maar neem les vanaf het begin.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 20:26

xJennifx schreef:
Ik zou zelf gewoon beginnen met longeren in de bak, en niet in het weiland of iets dergelijks.
Als beide paarden goed ingereden zijn kun je er al snel op, maar neem les vanaf het begin.

Zal ik doen :)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:39

KuilderR schreef:
xJennifx schreef:

Top! Zal dan vast goedkomen! Leuk dat je ze mag rijden:)

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 08:56

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Top! Zal dan vast goedkomen! Leuk dat je ze mag rijden:)

Jep, zeker leuk! :) :j

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:14

Ik heb mijn paard na een aantal jaar ook weer opgepakt. Eigenlijk was ik meer degene die opgepakt moest worden qua conditie, maar ik had dan zelf ook een enkelblessure en moest dus zelf ook weer op gang komen.\

Ik heb mijn paard, vol vertrouwen opgezadeld en ben er op weg gereden.

Ik zou ze mooi beide even weer wat in handen hebben, dan worden ze ook wel wat zekerder en gaan ze je wel vertrouwen.

En idd, neem les. Hoeft niet een hele dure privé les te zijn, is er niet een club waar je heen mag van de eigenaar?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 09:54

Ik zou beginnen om eerst serieus te trainen aan de hand. Basis leggen, band versterken en alvast het lijf sterker maken voordat je er op gaat. Dit kan dmv longeren, maar ook grondwerk/werken aan de hand in de vorm van leren te wijken, travers, achteruitgaan etc. Als ze een prettige basis conditie heeft zou je cavaletti kunnen proberen. Let op met bijzet (ben ik zelf geen fan van maar wordt vaak genoeg gebruikt); dat het paard niet te zwaar op de voorhand gaat. Sowieso geen bijzet met cavaletti gebruiken.

En zoals mijn voorgangers al zeiden; neem les. Kan les zijn op de grond met het longeren, als het eerste moment dat jij van plan bent om erop te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:23

Mijn paard na paar jaren opgepakt na een zware peesblessure. Ik ben gewoon gaan wandelen aan de hand. Dat heb ik uitgebouwd (vanwege blessure). Toen doorgegaan met wandelen en eerste keer 5 minuten erop. Dat uitgebouwd. Nu rijden we weer normaal alleen stap ik haar altijd aan de hand los. Ik rijd alleen buiten met haar.
We hebben geen enkel probleem gehad. Dus misschien is eerst eens gewoon met beiden paarden wandelen erg gezellig en bouw je vertrouwen op. De ruin had ook jaren stil gestaan (nu 24 jaar) vanwege de merrie en die is dus ook op die manier weer opgebouwd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:30

Mijn pony heeft ook jaren stil gestaan toen ik stopte met rijden. Daarna heb ik wel af en toe aan de hand met haar gewerkt. Denk aan longeren, slepen, voor de wagen beleerd en dubbele longe. Daarna heb ik haar weer eens gezadeld en reed mijn toenmalige bijrijdster zo met haar weg.

Dus ik zou lekker gaan werken met de (dubbele) longe. Dan kun je meteen zien hoe ze op de stemhulpen reageert. En dan er gewoon een keer opklimmen als iemand wil helpen.

Weet je wel zeker dat haar tuig nog past?