Paard heeft moeite met galopbalken, hoe ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Paard heeft moeite met galopbalken, hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 11:31

Hoi!

Ik heb een springpaardje die vrij klein is (net iets boven de 1,60) met een hele kleine galop. Om haar koppie te trainen oefen ik de laatste weken vaker met galopbalken en in-uitjes, maar ik merk dat ze veel moeite heeft met het verlengen van haar pas om deze echt lekker te galopperen.

Hoe kan ik haar hier het beste in helpen? Of kan ik het beste het gewoon accepteren en alles korter op elkaar zetten, met het risico dat ze later in het parcours problemen gaat krijgen met de dubbels?

Edit: Het probleem wordt al minder op het moment dat ze 'heet' is, maar het is vrij moeilijk haar zo te krijgen omdat ze uit zichzelf vrij terughoudend is

Absolem

Re: Paard heeft moeite met galopbalken, hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:21

Heeft ze er ook moeite mee als ze los loopt/springt? Of alleen onder het zadel?

Als het alleen onder het zadel is kan het zijn dat het zadel haar toch in de weg zit of het een balans probleem is.

In dat geval zou ik eerst twee verschillende opinies vragen bij twee verschillende zadelmakers zodat je dat ge elimineert hebt.

En dan werken aan haar balans. Dat verbeterd zich alleen door veel herhaling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 12:28

Ik zou eerst de boel wat korter op elkaar leggen. Op een afstand die ze goed kan halen, maar die wel wat inspanning vraagt. Als dat goed gaat, ga je iets breder. Zo langzaam de afstand opbouwen tot de afstand die je in parcours nodig hebt.
Er is (naast de goede opties die Absolem noemt) grote kans dat dit gewoon training is. Daar kan je beter een succeservaring van maken en langzaam uitbouwen dan blijven "overvragen" en frustratie kweken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 12:32

Absolem schreef:
Heeft ze er ook moeite mee als ze los loopt/springt? Of alleen onder het zadel?

Als het alleen onder het zadel is kan het zijn dat het zadel haar toch in de weg zit of het een balans probleem is.

In dat geval zou ik eerst twee verschillende opinies vragen bij twee verschillende zadelmakers zodat je dat ge elimineert hebt.

En dan werken aan haar balans. Dat verbeterd zich alleen door veel herhaling.

Zadel is vorige week nog gecheckt en ligt prima :) Los laat ze nagenoeg hetzelfde zien. Het verbeterd op de zelfde manier als dat in in de verlichte zit ga bijvoorbeeld (ze heeft er iets moeite mee als ik te zwaar zit)

Haar balans is inderdaad wel een dingetje ja!

Blijheid schreef:
Ik zou eerst de boel wat korter op elkaar leggen. Op een afstand die ze goed kan halen, maar die wel wat inspanning vraagt. Als dat goed gaat, ga je iets breder. Zo langzaam de afstand opbouwen tot de afstand die je in parcours nodig hebt.
Er is (naast de goede opties die Absolem noemt) grote kans dat dit gewoon training is. Daar kan je beter een succeservaring van maken en langzaam uitbouwen dan blijven "overvragen" en frustratie kweken.

Thanks voor de tip! Vind het zelf moeilijk te beoordelen of ik nou moet doorvragen of dat ze juist baat heeft bij het rustig de tijd krijgen.

Janneke2

Re: Paard heeft moeite met galopbalken, hoe ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:42

"Springen is dressuur over balken" - jouw probleem heet zogezegd uitstrekken.

Als haar balans nog niet op orde is (een stevige verticale balans - gelijk gewicht op beide voorbenen - kan zo maar een jaar oefenen zijn) is dat prioriteit.

Naarmate de verticale balans verbetert wordt de rug 'ronder' en is uitstrekken steeds makkelijker.

...en deels is het ook een kwestie van kracht.