Rond rijden. Jullie mening?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D_M_L

Berichten: 187
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 19:39

Ahhh @Elvirawortel, daar word ik blij van! Thanks. :)
Fijn dat er zoveel mensen reageren! Bedankt ook @Avalanche81 voor de tips.

Dus: liever eerst focussen op de zit, balans en ontspanning van de (beginnende) ruiter, waarna de nageeflijkheid (wellicht) vanzelf volgt terwijl het paard zijn rug dus nog niet helemaal juist gebruikt, of liever eerst focussen op een rond lopend paard door het meer aan de voorkant te vragen, zodat de ruiter zijn zit en houding e.d. kan verbeteren terwijl het paard zijn rug beter gebruikt?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:39

Ik vind het vooral jammer dat er altijd maar theorieën gepresenteerd worden alsof ze als enige werken en vooral alsof ze als enige juist zijn. Zo zijn er paarden die baat hebben bij naar de hand toerijden, er zijn er die je graag wil overtuigen om weinig contact te nemen (ook afhankelijk van je overtuiging natuurlijk) er zijn er die je vooruit wil rijden, er zijn er die je wil leren wat meer terug te komen. De mensen die ik zie als het meest ervaren zouden nooit op een forum zo'n theorieën verkondigen als oplossing. En als je denk dat je weet wat je eigen paard nodig heeft, moet je dat waarschijnlijk halverwege het traject weer helemaal omgooien.

Kijk even naar hoe het vroeger was; er waren verschillende rijscholen in verschillende landen met verschillende technieken en allen gingen ze naar de olympische spelen en allen deden ze hun piaffe en passage. Toch wordt er op Bokt voornamelijk de Duitse methode beschreven (of afgeleiden daarvan) en brengt men het alsof het zaligmakend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:46

D_M_L schreef:
Ahhh @Elvirawortel, daar word ik blij van! Thanks. :)
Fijn dat er zoveel mensen reageren! Bedankt ook @Avalanche81 voor de tips.

Dus: liever eerst focussen op de zit, balans en ontspanning van de (beginnende) ruiter, waarna de nageeflijkheid (wellicht) vanzelf volgt terwijl het paard zijn rug dus nog niet helemaal juist gebruikt, of liever eerst focussen op een rond lopend paard door het meer aan de voorkant te vragen, zodat de ruiter zijn zit en houding e.d. kan verbeteren terwijl het paard zijn rug beter gebruikt?


Liever een beginnende Ruiter op een paard zetten dat al geleerd heeft om zijn rug goed te gebruiken zodat de Ruyter kan leren om te zitten. En die Ruyter dan nog geen teugels in de handen geven dan kan hij ook niks verkeerd doen aan de voorkant. En als de Ruyter dan goed kan zitten, eens teugels geven om te laten voelen wat goed voelt. En dan op een ander paard zetten en kijken hoe je je paard op je zit en eventueel met ondersteuning van je handen netjes kunt laten lopen. Maar dit is een ideaal, er is geen manege die hier en de tijd en de juiste instructie en de geschikte paarden voor heeft

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:53

D_M_L schreef:
Dus: liever eerst focussen op de zit, balans en ontspanning van de (beginnende) ruiter, waarna de nageeflijkheid (wellicht) vanzelf volgt terwijl het paard zijn rug dus nog niet helemaal juist gebruikt, of liever eerst focussen op een rond lopend paard door het meer aan de voorkant te vragen, zodat de ruiter zijn zit en houding e.d. kan verbeteren terwijl het paard zijn rug beter gebruikt?


Nee, want op een paard dat uit de rug loopt kun jij als beginnend ruiter (en als gevorderde ook niet trouwens) niet ontspannend zitten.

Het is echt heel moeilijk om vanachter het scherm te zeggen wat voor jou en je paard de beste benadering zou zijn. Het hangt volledig af van wat jij kan, wat je paard kan en wat jullie in combinatie kunnen.

Als de impuls en het tempo aanzetten het effect heeft dat ruiter dat niet kan volgen schiet je ook je doel voorbij. Als jij als ruiter nog te weinig ervaring en ruitergevoel hebt om je paard correct te rijden, zou je enkele keren per week het paard kunnen laten rijden door iemand die dat wel goed kan.
Zo wordt het voor jouzelf ook makkelijker (want een scheef paard is voor een beginnend ruiter lastig te corrigeren). En veel les nemen, minimaal 2 x per week. En verder is het veel uren maken. En leren van de fouten die je maakt. Boeken lezen is belangrijk maar de praktijk nog belangrijker.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:02

Elvirawortel schreef:
Dan ben jij voor mij een topRuiter. Zoveel mensen die hun paard in de krul trekken voor een mooi plaatje, verademing dat er meer mensen zijn die hun paard gewoon correct willen rijden en het plaatje daarvoor los willen laten.


Correct rijden geeft altijd een mooi plaatje, anders zou het niet correct zijn. Blijkbaar heb jij een ander beeld van correct rijden, maar hang je teveel in de academische rijkunst hoek, waarbij de hele club zit: Ik kan het niet, ik wil het niet kunnen en daarom schop ik tegen de sport aan ipv dat ik eens hard aan mijzelf ga werken. En die groep heeft zijn eigen mooie plaatje gemaakt.........of de paarden er beter van worden betwijfel ik, zie ook teveel blessures in die groep, die ik zeer goed kan begrijpen door de wijze van rijden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:03

Beide zijn belangrijk
Ook ik ben geen sterruiter maar zeker bij de ouder wordende Kelan vind ik goed gebruik van zijn lichaam belangrijk
Maar neem je tijd er voor. Afgelopen maandag had ik pas op het einde van de les het nieuwe manegepaard zo ver. Maar was het vooral met een stille hand continue begrenzen in zijn snelheid. Bij Kelan had ik pas sinds de zomer goede aanleuning vorige week. Het heeft tijd gekost en nu weet ik dat hij je ook heerlijk kan laten zitten. Kelan is weer veel flegmatieker dus daar heb ik eerst aan moeten werken. Evenals aan mijn eigen spanning.
Een collega pakte Kelan af en toe erbij en ik heb veel gewandeld aan de hand met hem de afgelopen drie kwart jaar

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:18

Benzz schreef:
[
Correct rijden geeft altijd een mooi plaatje, anders zou het niet correct zijn.


Waar, alleen interpreteren sommigen een mooi plaatje op hun eigen manier.
Een tijdje terug postte iemand een van wat zij dacht mooi plaatje op Insta (neem ik aan want anders plaats je m niet), waarvan ik dacht: daar zou ik me toch voor schamen :D :D

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:29

SinneJ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat er altijd maar theorieën gepresenteerd worden alsof ze als enige werken en vooral alsof ze als enige juist zijn. Zo zijn er paarden die baat hebben bij naar de hand toerijden, er zijn er die je graag wil overtuigen om weinig contact te nemen (ook afhankelijk van je overtuiging natuurlijk) er zijn er die je vooruit wil rijden, er zijn er die je wil leren wat meer terug te komen. De mensen die ik zie als het meest ervaren zouden nooit op een forum zo'n theorieën verkondigen als oplossing. En als je denk dat je weet wat je eigen paard nodig heeft, moet je dat waarschijnlijk halverwege het traject weer helemaal omgooien.

Kijk even naar hoe het vroeger was; er waren verschillende rijscholen in verschillende landen met verschillende technieken en allen gingen ze naar de olympische spelen en allen deden ze hun piaffe en passage. Toch wordt er op Bokt voornamelijk de Duitse methode beschreven (of afgeleiden daarvan) en brengt men het alsof het zaligmakend is.

Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat mijn manier de enige is die werkt.
Het is wel de enige die ik goed genoeg ken om hem proberen uit te leggen :D

Ik wil met liefde de Franse school uitleggen, maar helaas ken ik daar weer te weinig van om een beetje constructief te zijn. Dus laat ik dat maar en leg ik uit wat ik ken.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:35

Avalanche81 schreef:
SinneJ schreef:
Ik vind het vooral jammer dat er altijd maar theorieën gepresenteerd worden alsof ze als enige werken en vooral alsof ze als enige juist zijn. Zo zijn er paarden die baat hebben bij naar de hand toerijden, er zijn er die je graag wil overtuigen om weinig contact te nemen (ook afhankelijk van je overtuiging natuurlijk) er zijn er die je vooruit wil rijden, er zijn er die je wil leren wat meer terug te komen. De mensen die ik zie als het meest ervaren zouden nooit op een forum zo'n theorieën verkondigen als oplossing. En als je denk dat je weet wat je eigen paard nodig heeft, moet je dat waarschijnlijk halverwege het traject weer helemaal omgooien.

Kijk even naar hoe het vroeger was; er waren verschillende rijscholen in verschillende landen met verschillende technieken en allen gingen ze naar de olympische spelen en allen deden ze hun piaffe en passage. Toch wordt er op Bokt voornamelijk de Duitse methode beschreven (of afgeleiden daarvan) en brengt men het alsof het zaligmakend is.

Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat mijn manier de enige is die werkt.
Het is wel de enige die ik goed genoeg ken om hem proberen uit te leggen :D

Ik wil met liefde de Franse school uitleggen, maar helaas ken ik daar weer te weinig van om een beetje constructief te zijn. Dus laat ik dat maar en leg ik uit wat ik ken.


Nee maar je schrijft wel dat je vanvoor relatief weinig mag doen als je niet inpuls erin brengt omdat je dan altijd een valse knik krijgt. De Franse school doet dat nochtans wel, sterker, mijn ervaring is dat je enkel een 'valse knik' krijgt als je tegelijkertijd gaat proberen je paard nageeflijk te maken en vooruit te houden. De Fransen delen dat in stukken, die doen nageeflijkheid in rust en gaan dan pas voorwaarts introduceren. En het is niet zo dat iedereen in het cadre noir met een 'valse knik' rondloopt.

Ik bedoel dat niet als aanval, allesbehalve. En ik wil niet zeggen dat jouw manier niet werkt, maar er zijn ook andere manieren en het zou best kunnen dat een van die andere manieren beter werken voor TS en haar specifieke paard. Dat kunnen wij niet bepalen van achter ons scherm. Het enige dat wij kunnen doen is onze eigen ervaring vertellen en onervaren mensen waarschuwen dat die heel beperkt is (ook de mijne), zodat ze blijven zoeken.

oji

Berichten: 4261
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:36

Niet elk paard komt vanzelf naar de hand als je die alleen maar stil houdt. Ja dat wordt tegenwoordig vaak gepredikt, geldt ook voor veel kwalitief goede dressuur paarden, maar niet voor elk paard. Sommige paarden lopen nou eenmaal graag met hun neus in de lucht of hangen graag aan je hand. Dan kun je wachten tot je een ons weegt en daar wordt nog het paard, nog de ruiter beter van. Dan kun je beter het paard duidelijk maken wat de bedoeling is en van daaruit verder werken.

Op bokt is er vaak een enorme allergie tegen het woord kneepje, alsof je daarmee meteen de bek van je paard flost. Maar een kneepje kan ook gewoon een halve ophouding zijn, wat een hele klassieke hulp is. Ik geloof niet in rijden met alleen maar de hand af. Ik geloof wel in rijden met een steeds subtieler wordende hand omdat het paard steeds scherper aan de hulpen wordt, steeds meer op het achterbeen komt en daarmee steeds makkelijker op de zit te rijden wordt. Maar dat kost tijd...veel tijd, jaren, zeker als de ruiter nog niet zo ervaren is.

Ik snap helemaal dat een beginnend dressuurruiter enorm onzeker kan worden van Bokt en enorm kan gaan twijfelen of als zij een kneepje geven nog wel vriendelijk zijn. Ik zou vooral zeggen, TS laat je niet gek maken. Wat jouw instructrice zegt klinkt helemaal niet zo gek en in tegenstelling tot iedereen hier in het topic, kent zij jouw capaciteiten en die van jouw paard. Dus zij kan veel beter als wij inschatten wat voor jullie als combinatie op dit moment in jullie leertraject het beste zal gaan werken.

Benzz
Berichten: 2904
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:40

oji schreef:
Niet elk paard komt vanzelf naar de hand als je die alleen maar stil houdt. Ja dat wordt tegenwoordig vaak gepredikt, geldt ook voor veel kwalitief goede dressuur paarden, maar niet voor elk paard. Sommige paarden lopen nou eenmaal graag met hun neus in de lucht of hangen graag aan je hand. Dan kun je wachten tot je een ons weegt en daar wordt nog het paard, nog de ruiter beter van. Dan kun je beter het paard duidelijk maken wat de bedoeling is en van daaruit verder werken.

Op bokt is er vaak een enorme allergie tegen het woord kneepje, alsof je daarmee meteen de bek van je paard flost. Maar een kneepje kan ook gewoon een halve ophouding zijn, wat een hele klassieke hulp is. Ik geloof niet in rijden met alleen maar de hand af. Ik geloof wel in rijden met een steeds subtieler wordende hand omdat het paard steeds scherper aan de hulpen wordt, steeds meer op het achterbeen komt en daarmee steeds makkelijker op de zit te rijden wordt. Maar dat kost tijd...veel tijd, jaren, zeker als de ruiter nog niet zo ervaren is.

Ik snap helemaal dat een beginnend dressuurruiter enorm onzeker kan worden van Bokt en enorm kan gaan twijfelen of als zij een kneepje geven nog wel vriendelijk zijn. Ik zou vooral zeggen, TS laat je niet gek maken. Wat jouw instructrice zegt klinkt helemaal niet zo gek en in tegenstelling tot iedereen hier in het topic, kent zij jouw capaciteiten en die van jouw paard. Dus zij kan veel beter als wij inschatten wat voor jullie als combinatie op dit moment in jullie leertraject het beste zal gaan werken.


Goed gezegd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:45

Benzz schreef:
Elvirawortel schreef:
Dan ben jij voor mij een topRuiter. Zoveel mensen die hun paard in de krul trekken voor een mooi plaatje, verademing dat er meer mensen zijn die hun paard gewoon correct willen rijden en het plaatje daarvoor los willen laten.


Correct rijden geeft altijd een mooi plaatje, anders zou het niet correct zijn. Blijkbaar heb jij een ander beeld van correct rijden, maar hang je teveel in de academische rijkunst hoek, waarbij de hele club zit: Ik kan het niet, ik wil het niet kunnen en daarom schop ik tegen de sport aan ipv dat ik eens hard aan mijzelf ga werken. En die groep heeft zijn eigen mooie plaatje gemaakt.........of de paarden er beter van worden betwijfel ik, zie ook teveel blessures in die groep, die ik zeer goed kan begrijpen door de wijze van rijden.


Het was in 2006 ergens geloof ik? Dat er uit onderzoek bleek dat er op gp niveau steeds meer paarden achter de loodlijn liepen tijdens de zwaardere oefeningen. En daar kregen ze hoge punten voor, dus blijkbaar vond de jury dat een mooi plaatje maar erg correct was het niet

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:49

Dat is ook weer zoiets, de loodlijn... dat is een door mensen uitgevonden grens he, er is al onderzocht en ondervonden dat grens waar de rugwerking gehinderd wordt een stuk achter de loodlijn ligt. In subtop zijn er meer dan genoeg stijve paarden die ver voor de loodlijn blijven en 'injuries waiting to happen' zijn.

Staar je niet zo blind op kleine elementen van het grote geheel en maak niet alles moeilijker dan het moet zijn. Je verwart beginners enorm met 'van achter naar voren' wanneer hun instructie een hands on oplossing aanbiedt (nl nageeflijk maken via kneepjes) omdat dat blijkbaar is wat dat paard nodig heeft op dat moment. Of die instructie ondertussen regelmatig roept 'been eraan' kunnen wij niet weten en wie weet is het een paard dat vanzelf doorloopt en juist een andere aanpak nodig heeft.

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:57

Ik heb verder niet het hele topic doorgelezen, dus sorry alvast als ik in herhaling val.

Wat je beschrijft is in principe een prima methode, mits je met gevoel blijft rijden en goed blijft nadenken over hoeveel druk je eigenlijk aanneemt (dus jezelf erop controleren dat je niet aan het zagen bent, dat het paard z'n hoofd nog wel zelf draagt en dat de rechtgerichtheid in orde is). Daarnaast is het mooier als het knijpen met je binnenhand niet nodig is, als je paard fijn aan het been is kun je vaak door kuitdruk al je paard aan de binnenhand krijgen als je deze gewoon op stil houdt. Dat laatste zou in ieder geval je uiteindelijke doel moeten zijn.

Probleem aan het heel vriendelijk blijven met je hand (met weinig aanleuning je paard rond rijden) is naar wat ik zelf heb ervaren dat het moeilijker is om je paard ook rond te houden in de rug. Vaak kom je dan ook in de problemen als je moeilijkere oefeningen wilt gaan rijden. Het teugelcontact lijkt dan dus misschien wel prima, maar is dus eigenlijk geen echte aanleuning waarmee je een paard kunt leren op het achterbeen te komen.

Ik heb overigens het idee dat het voor de loodlijn rijden in de GP ondertussen weer meer waardering begint te krijgen in verhouding tot tien jaar terug. Daarintegen zie ik in de basissport heel vaak commentaar staan als "paard moet ronder blijven", terwijl het rijden achter de loodlijn niet afgestraft wordt.
Laatst bijgewerkt door marijkiiii op 08-03-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:59

Onderzocht dat achter de loodlijn geen kwaad kan? Let me know, waar dan? Door mensen bedacht vind ik geen excuus. Ja alles is door mensen bedacht, dat de wervelkolom van een paard vrij moet kunnen bewegen onder t zadel is ook door mensen bedacht, maar dat is niet zomaar bedacht.
Klopt er lopen paarden achter de loodlijn in de subtop en er lopen ook stijve knollen voor de Looodlijn in de subtop, helaas zijn er weinig ruiters zo getalenteerd om een paard netjes te laten lopen met de neus voor de loodlijn

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:04

Elvirawortel schreef:
Onderzocht dat achter de loodlijn geen kwaad kan? Let me know, waar dan? Door mensen bedacht vind ik geen excuus. Ja alles is door mensen bedacht, dat de wervelkolom van een paard vrij moet kunnen bewegen onder t zadel is ook door mensen bedacht, maar dat is niet zomaar bedacht.
Klopt er lopen paarden achter de loodlijn in de subtop en er lopen ook stijve knollen voor de Looodlijn in de subtop, helaas zijn er weinig ruiters zo getalenteerd om een paard netjes te laten lopen met de neus voor de loodlijn


Ik heb het niet over rollkur he, ik heb het over een beetje achter de lijn, gecombineerd met veel ruimte in de hals (zoals dat op topniveau in de ring te zien is).

Ik wil er ook niet diep op in gaan, want die discussie is al 1000 keer gevoerd, maar voor mij is het zo dat, indien er aan andere voorwaarden voldaan wordt, het feit dat een neus een beetje achter de loodlijn gaat niet rampzalig is voor de hele beweging en soms het zelfs een tijdelijke hulp kan zijn in de training. Nogmaals ALS ER AAN ANDERE VOORWAARDEN VOLDAAN WORDT.

Dus neen, voor mij is het loodlijn verhaal zonder verdere omkadering geen geldig argument.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:07

SinneJ schreef:
Nee maar je schrijft wel dat je vanvoor relatief weinig mag doen als je niet inpuls erin brengt omdat je dan altijd een valse knik krijgt. De Franse school doet dat nochtans wel, sterker, mijn ervaring is dat je enkel een 'valse knik' krijgt als je tegelijkertijd gaat proberen je paard nageeflijk te maken en vooruit te houden. De Fransen delen dat in stukken, die doen nageeflijkheid in rust en gaan dan pas voorwaarts introduceren. En het is niet zo dat iedereen in het cadre noir met een 'valse knik' rondloopt.

Dank voor de informatie. Ik denk dat ik het voor mezelf wel leuk vind me daar nader in te verdiepen, ik heb dit dus nooit geweten. Nieuwe info is leuk! :)

SinneJ schreef:
Ik bedoel dat niet als aanval, allesbehalve. En ik wil niet zeggen dat jouw manier niet werkt, maar er zijn ook andere manieren en het zou best kunnen dat een van die andere manieren beter werken voor TS en haar specifieke paard. Dat kunnen wij niet bepalen van achter ons scherm. Het enige dat wij kunnen doen is onze eigen ervaring vertellen en onervaren mensen waarschuwen dat die heel beperkt is (ook de mijne), zodat ze blijven zoeken.

Ik voelde me niet aangevallen :) plus dat ik wel hou van dit soort dingen, want imo verruimt het je wereld.

Elvirawortel schreef:
Het was in 2006 ergens geloof ik? Dat er uit onderzoek bleek dat er op gp niveau steeds meer paarden achter de loodlijn liepen tijdens de zwaardere oefeningen. En daar kregen ze hoge punten voor, dus blijkbaar vond de jury dat een mooi plaatje maar erg correct was het niet

Ik maak me over de loodlijn totaal niet druk. De loodlijn wordt imo pas interessant als je het over een echt opgericht paard hebt, maar ik heb paarden heel fijn door het lijf zien lopen, en die liepen toch echt achter de loodlijn.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:11

Fijne houding Avalanche! Ik kan gerust straks even voor je kijken wat ik zelf gelezen heb daarover, er is een boek dat ik echt kan aanraden.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:22

SinneJ schreef:
Fijne houding Avalanche! Ik kan gerust straks even voor je kijken wat ik zelf gelezen heb daarover, er is een boek dat ik echt kan aanraden.

Hey tof! Dank je wel!

Anoniem

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:28

Zou je dat mij ook willen sturen?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:33

Elvirawortel schreef:
Zou je dat mij ook willen sturen?


Natuurlijk :) jullie krijgen morgen een pb van me!

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:49

D_M_L schreef:
Ahhh @Elvirawortel, daar word ik blij van! Thanks. :)
Fijn dat er zoveel mensen reageren! Bedankt ook @Avalanche81 voor de tips.

Dus: liever eerst focussen op de zit, balans en ontspanning van de (beginnende) ruiter, waarna de nageeflijkheid (wellicht) vanzelf volgt terwijl het paard zijn rug dus nog niet helemaal juist gebruikt, of liever eerst focussen op een rond lopend paard door het meer aan de voorkant te vragen, zodat de ruiter zijn zit en houding e.d. kan verbeteren terwijl het paard zijn rug beter gebruikt?


Iedere vergelijking gaat uiteraard kreupel....
....maar ooit kocht ik een compleet verreden, stijf paard.
De 3e keer dat ik op haar zat had ik centered riding les. Het halve dorp lag slap van het lachen ivm de beeldspraak, maar de juf is een uur uiterst precies geweest in mij zo corrigeren dat de merrie zich kon ontspannen.

Ik reed licht "alsof ik knielde, met een vest dat ik aan de voorkant open knoopte en ik moest ook wat blokjes in mijn benen overgooien..."
(als je de boeken niet kent en de tekeningen erbij niet gezien hebt denk je nu echt de raarste dingen)
en tot mijn stomme verwondering begon miijn stijve harkje haar hals te strekken!!

Correct hals strekken is best zwaar voor een paard: neus voor de loodlijn en ter hoogte van de pols (voorknie, handwortel) - doet je dier dit regelmatig wil het ten eerste zeggen dat het dier ontspannen is,
tijdens het strekken is de bovenlijn lang en doorgaans de onderlijn kort ("dat wil je")
en train je de correcte spieren.
Gesteld dat het dier ondertussen ook nog de achterhand goed onderbrengt, 'valt het mee met op de voorhand vallen'.
Dwz: hals strekken is juist zwaar omdat het hoofd zwaar is, plm 15 kilo, en de hals lang, plm een meter - dat voelt als 150 kilo tillen. Met wat mazzel draagt de achterhand dit.
De mazzel is de ondertredende achterhand - dan is het een uitstekende training!

Dus ik zou zeggen : zelf goed zitten - plus telkens vragen of je dier de hals wil strekken.

Enne: de goede oude meester Ernst van Loon zei:
"ieder paard geeft na op een bijzetteugel met rubberen ring".
Dat gekke ding trekt niet.
Mijn instructrice wil nog wel eens zeggen 'zelf een vast punt worden waar je dier zich op kan richten'.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:21

Janneke2 schreef:
Enne: de goede oude meester Ernst van Loon zei:
"ieder paard geeft na op een bijzetteugel met rubberen ring".
Dat gekke ding trekt niet.

Maar Meneer van Loon heette 'Ernest' en gebruikte zelf nooit een bijzet teugel [tenminste niet in de 20 jaar dat ik bij hem leste], maar nagenoeg altijd een Gogue. Hij sprak alleen over de bijzetteugel in vergelijking met de 'corrigerend weerstand-biedende-hand'. Persoonlijk vond hij een bijzetteugel, iets dat alleen in geval van nood, bij gebrek aan beter, gebruikt kan worden, omdat het niet snel genoeg na kon geven.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Rond rijden. Jullie mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 00:24

Hij raadt de gogue ook aan in Ruiters en Rechters. Heel fijn boek.

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 10:58

Dank voor de correctie en aanvulling, Kadankovitch!

Het ging de heer Van Loon om beeldspraak : 'het ding trekt niet terug, het ding is van elastiek' - mits correct afgesteld is het ding dus te vertrouwen.

Ik heb bij het bovengenoemde stijve harkje een tijd met de gogue gereden : ze kon alles, behalve sterrekijken. (Inclusief mijn veters losmaken :') ) en vooral dus hals strekken.
(Dat vond ik veiliger omdat ik niet lekker bovenop kon zitten en ik dus de kwaliteit van mijn corrigerende weerstand biedende hand niet vertrouwde.)