Ik rij op een manege en ik had afgelopen dinsdag voor het eerst les van de nieuwe instructrice. Een aardige mevrouw, die goed verstand van zaken lijkt te hebben, fijn lesgeeft en die les mij zeker met een aantal dingen heeft geholpen. Toch zit ik met een ding in de knoop, omdat ik dit altijd precies tegenovergesteld geleerd heb. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb toch nog niet een volledig antwoord op mijn vraag.
Ik rij nu bijna 6 jaar paard en mij is altijd geleerd dat je een paard pas aandrijft als je van tempo wilt veranderen. Je zoekt een constant tempo en dreigt het paard langzamer te gaan, dan drijf je aan om ervoor te zorgen dat hij niet terugvalt. Het uiteindelijke doel zou zijn dat het paard uit zichzelf het gevraagde tempo aanhoudt, jij je been stil kan houden en het tempo pas verandert als jij dit aangeeft (met je been/zit/hand).
Deze instructrice gaf daarentegen aan dat het juist nodig is het paard iedere stap met je been te ondersteunen. Niet werkelijk aandrijven (zoals ik een overgang zou rijden), maar wel je been eraan houden iedere pas (links/rechts/links/rechts etc). Dit zou zijn omdat een paard anders niet weet dat hij vooruit moet blijven gaan. Ze vergeleek dit met een fiets. Als je niet trapt, rol je nog wel een tijdje door, maar ga je wel steeds langzamer. Ik vroeg haar of het paard dan niet stomp aan het been ging worden, maar ze vertelde mij dat je dan juist een actief paard met een scherpe reactie op het been krijgt.
Ik heb uiteindelijk been gegeven zoals ik gewend ben, omdat ik op een paardje reed die snel wat druk in haar hoofd kan worden en nog wel eens wil uitbreken, dus voor mij was ontspanning prioriteit 1. Ze is al snel genoeg van haarzelf dus die extra ondersteuning vond ik niet zo zeer nodig

Ik ben dus benieuwd naar meningen hierover, hoe 'hoort' het? Wat is de juiste manier (als die er is)?