Iedere pas been eraan houden of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje_xx

Iedere pas been eraan houden of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 17:31

Hallo Bokkers :D

Ik rij op een manege en ik had afgelopen dinsdag voor het eerst les van de nieuwe instructrice. Een aardige mevrouw, die goed verstand van zaken lijkt te hebben, fijn lesgeeft en die les mij zeker met een aantal dingen heeft geholpen. Toch zit ik met een ding in de knoop, omdat ik dit altijd precies tegenovergesteld geleerd heb. Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar heb toch nog niet een volledig antwoord op mijn vraag.

Ik rij nu bijna 6 jaar paard en mij is altijd geleerd dat je een paard pas aandrijft als je van tempo wilt veranderen. Je zoekt een constant tempo en dreigt het paard langzamer te gaan, dan drijf je aan om ervoor te zorgen dat hij niet terugvalt. Het uiteindelijke doel zou zijn dat het paard uit zichzelf het gevraagde tempo aanhoudt, jij je been stil kan houden en het tempo pas verandert als jij dit aangeeft (met je been/zit/hand).
Deze instructrice gaf daarentegen aan dat het juist nodig is het paard iedere stap met je been te ondersteunen. Niet werkelijk aandrijven (zoals ik een overgang zou rijden), maar wel je been eraan houden iedere pas (links/rechts/links/rechts etc). Dit zou zijn omdat een paard anders niet weet dat hij vooruit moet blijven gaan. Ze vergeleek dit met een fiets. Als je niet trapt, rol je nog wel een tijdje door, maar ga je wel steeds langzamer. Ik vroeg haar of het paard dan niet stomp aan het been ging worden, maar ze vertelde mij dat je dan juist een actief paard met een scherpe reactie op het been krijgt.

Ik heb uiteindelijk been gegeven zoals ik gewend ben, omdat ik op een paardje reed die snel wat druk in haar hoofd kan worden en nog wel eens wil uitbreken, dus voor mij was ontspanning prioriteit 1. Ze is al snel genoeg van haarzelf dus die extra ondersteuning vond ik niet zo zeer nodig :+

Ik ben dus benieuwd naar meningen hierover, hoe 'hoort' het? Wat is de juiste manier (als die er is)?

Nies_

Re: Iedere pas been eraan houden of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:37

Het is toch geen fiets, hij moet zelf z'n benen bewegen, kun jij niet voor hem doen. Ik word al moe bij het idee.

Je moet natuurlijk wel je been er aan houden in de vorm van niet afsteken, maar niet meer dan dat. Volgens mij begrijp je het goed.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:42

Ik heb het zo geleerd in western :) maar niet links rechts ofz maar gewoon mijn beide kuiten in contact met het paard. Zodat als ik mijn been open voor een overgang dat dit meer "opvalt" voor het paard en ondersteuning inderdaad :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 17:57

Ik denk dat jouw instructrice precies bedoelt wat je al doet, maar dat ze het wellicht wat anders verwoord heeft? Ik ga inderdaad mee met mijn bovengangers. Je "moet" je been eraan houden, dat wil zeggen, dat je benen niet afsteken en je kuiten een licht contact met het paard hebben. Dat is mijn ideaal :) Je drijft dan inderdaad niet aan, maar 'ondersteunt' met je benen door middel van contact. Het is geen hulp an sich. Harder willen = hulp = kuit aanleggen, aandrijven, handen licht openen; en terugnemen = hulp = ophouding, diep zitten en benen los :)
Het in contact houden/aanhouden van het been heeft voor mij ook niet zoveel met snelheid te maken, probeer dat los van elkaar te zien. Voor het schakelen in tempo of gang gebruik je hulpen, en het aanhouden van je been is enkel een vorm van contact, zoals bijvoorbeeld het lichte contact op je teugels!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 18:00

Bij het schrijven van mijn reactie is mijn idee erover een beetje veranderd, dat is wel grappig.

Mijn eerste reactie: een paard is geen fiets en dat je dus de hele tijd moet aandrijven omdat een paard anders niet weet dat 'ie vooruit moet blijven gaan is echt onzin.
(En dat meen ik nog wel.)

Maar bij verder erover nadenken kwam ik op een iets genuanceerder idee, en dat was vooral bij hoe je bv samen met iemand hand in hand loopt. Je kunt tegenwerken of jezelf gewoon strak houden, en dat is in elk geval niet goed, da's duidelijk. Maar als je samen loopt, dan beweeg je met elkaar mee. De een is niet alleen maar passief-ontspannen volgend terwijl de ander alle beweging geeft, maar je doet allebei wat en je ontspant ongeveer op dezelfde momenten maar spant je op dezelfde momenten ook een beetje aan.

En dat lijkt me eigenlijk nog niet zo'n gek idee als je meer een met de beweging wilt worden in de dressuur en passen wilt kunnen verruimen enzo. Dus dat je probeert een licht contact te houden (waarbij je meebeweegt, zoals een stille hand ook niet star is maar constante verbinding houdt en daarom juist steeds een klein beetje beweegt, omdat je paard beweegt.) Maar ik kan me dus zelfs wel iets voorstellen bij het samen bewegen waarin jij ook jouw been iets meer aanspant op het moment dat het paard z'n buikspieren aan die kant aanspant en je zo veel meer toewerkt naar een gedeelde beweging ipv een 'ruiter doet iets -> paard reageert.'

..maar, ik zal zonder enige terughoudendheid toegeven dat ik niet goed genoeg rij om dit ook werkelijk te kunnen. En het gevaar is inderdaad wel dat je steeds aan het duwen bent en het paard meer afstompt en daar wordt het niet leuker of fijner van. Dus vanuit praktisch oogpunt ligt de nadruk denk ik toch eerder bij stil, tenzij je een duidelijke overgang wilt dan op steeds meedrijven.
(Maar ik ben er wel genuanceerder over gaan denken en ga eens kijken of ik daar wat mee kan bij het rijden.)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 20:06

@Nies_ Ik moet toegeven dat ook mijn eerste gedachte was 'Ik zit toch op een paard niet op een fiets?!' :+

Maar ik lees wat interessante dingen, dus daar zal ik meteen even op reageren.

Het verhaal van Shadow0 klinkt eigenlijk best logisch, en sluit eigenlijk ook wel aan bij wat xJolijn beschrijft. Misschien spant dat 'stille' been in het meebewegen met het paard automatisch net iets meer aan (het was de bedoeling om je rechterbeen net iets aan te spannen als ook het rechter voorbeen van het paard naar voren bewoog), maar is het dan logisch dat de instructrice er een bewuste oefening van maakt? Voor mijn gevoel moest ik wel wat anders doen met mijn lijf en benen dan dat ik gewend was, maar misschien werd dat al wel wat te veel echt een hulp, ipv ik sluit mijn been iets meer aan.
Aan de andere kant, als ik naar mijn idee een stil been heb zakt het paard wel wat terug in tempo af en toe, wat dus eigenlijk niet zou horen als het automatisch zou gaan. Dus dat zou weer betekenen dat een stil, aangesloten been niet hetzelfde is als wat de instructrice bedoelde.

Het maakt de kwestie nog niet makkelijker, maar het is wel leuk om er eens kritisch over na te denken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 20:47

Allereerst moet ik zeggen dat ik het teleurstellend vind dat het normaal is om op dat niveau gewoon je eigen plan te trekken. Hoe denk je dan ooit iets bij te leren? Als je iets van je meerdere opgedragen krijgt wat je niet begrijp, kan je het op z'n minst proberen om te kijken of je het dan gaat begrijpen.

Je instructrice zit naar mijn idee helemaal niet ver van de waarheid af, al legt ze een wat bijzondere vergelijking.

Wat je voorop moet stellen is dat de paardensport heel veel verschillende begrippen kent die hetzelfde zijn. Aandrijven is voor mij bijvoorbeeld een zeer weinig gebruikte term, ik geef been. Voor mij vloeit daar automatisch uit voort dat mijn paard voorwaarts reageert (en als ik één been gebruik, gaat hij zijwaarts).
En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen die in een iets ander kringetje compleet iets anders betekenen.

Dan even met betrekking tot wat je instructrice zegt, er zijn een groot aantal ik dacht klassiek geschoolde instructeurs die graag werken met taktmatig been geven. Waarvan ik niet goed begrijp wat hier nu de gedachte achter is en of het daadwerkelijk gaat om het been geven elke pas, of dat het gaat om het in balans zitten.
Want dat kan ik me heel erg goed indenken, je wilt elastiek zijn van je oren tot je tenen en dat betekent dat je in draf elke pas door je hele lichaam moet laten golven, wat je bij een goed zittende ruiter ook kan zien in de enkel. En dat kan niet in het hele ruiterlichaam tegelijk, want in feit is ook draf een beweging voor de ruiter van links naar rechts.
En door dan je been waakzaam te houden, kan je de beweging van je paard mooi door je eigen lichaam laten vloeien.

Als ik kijk naar het niveau van de manegeruiter, dan is vloeiend zitten daar niet bepaald een gewoonte, een stuk minder dan onder de recreatieve ruiters (echt waar, ook de recreanten die alleen maar in het bos hobbelen). Diverse omstandigheden maken het de manegeruiter natuurlijk ook niet makkelijk om dit soort dingen aan te leren. Wat dus doorgaans een vrij houterig beeld oplevert.
Rijden op gevoel is sowieso iets dat we tegenwoordig allemaal (manege of niet) te weinig leren/doen, en zeker als men kind-af is is het moeilijker om zelf een gevoel bij te bedenken. Als je dan leert om alleen been te geven als je paard sneller moet, ga je al snel je been afsteken als er niets nodig is. Afsteken past in het geheel NIET bij deze theorie, maar doen we allemaal heel snel. Het ontspannen af laten hangen van het been betekent dat er gewoon contact is tussen lichaam paard en ruiter en dat contact is altijd van belang. En dat is wat ik vermoed dat deze instructrice heeft willen bewerkstelligen. Meer contact tussen paard en ruiter, zonder dat hier druk op komt te staan. En dan is het wel de bedoeling dat het been van de ruiter meebeweegt met het paard, anders krijgt het paard alsnog tegendruk en zal vertragen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:05

Ik denk ook dat het er een beetje aan ligt op wat voor paard je zit en in welke gang.

Ik heb ook altijd geleerd niet bij elke stap aandrijven, zolang je paard goed loopt.
Tegelijkertijd; als ik een volte of iets rijdt, heb ik wel continu mijn benen eraan liggen om buiging te krijgen, en dat is dan in principe wel bij elke pas een beetje druk

En ik rijd ook regelmatig op een snelle fjord, die galop gewoon erg moeilijk vind.
Om dat te oefenen moet ik ook elke galopsprong been geven om hem te blijven ondersteunen in de galop.

Blijkbaar is het niet zo'n makkelijke vraag als ik van tevoren had gedacht :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:11

Janine1990 schreef:
Allereerst moet ik zeggen dat ik het teleurstellend vind dat het normaal is om op dat niveau gewoon je eigen plan te trekken. Hoe denk je dan ooit iets bij te leren? Als je iets van je meerdere opgedragen krijgt wat je niet begrijp,

Wait whut, "iets opgedragen krijgen van je meerdere"? :?

We zijn niet meer in de tijd van de cavalerietraining, het gaat niet om een kadet in het leger. Ik roep hierbij iedere ruiter op om vooral altijd ook je eigen gevoel te blijven volgen. En natuurlijk krijg je les om iets te leren en houdt dat in dat je dingen probeert te doen die niet meteen natuurlijk voelen of die je niet helemaal doorziet, maar je hoeft NIET iets te doen wat tegen je eigen gevoel of geweten ingaat! Dus denk nooit dat je 'iets opgedragen krijgt door je meerdere' in een les en dat je dat maar willoos op moet volgen.
Leren paardrijden is ook leren om zelf inschattingen te maken. En je eigen visie kan anders zijn dan die van de instructeur, en dat speelt bij maneges nog veel meer omdat je daar bij het rijden een instructeur cadeau krijgt.
(Ik ben wat dat betreft trots op alle keren dat ik bewust het besluit nam om bepaalde dingen niet te doen. Overigens is het helemaal niet mijn gewoonte om tegen de instructeur in te gaan of die te negeren, maar ik ben tegen instructeurs aangelopen waar ik me gewoon niet in kon vinden. Denk aan het 'in de krul trekken.' Dat ga ik niet doen, ook niet als een instructeur dat zegt. Maar, voor dit wordt aangegrepen om ook nog wat olie op het anti-manegevuur te gooien: die instructeurs waren wel ver in e minderheid.)

Bovendien speelt daar nog wat mee: als je zelf het idee hebt dat het niet klopt, dan krijg je je hulpen ook meestal niet samenhangend of consequent waardoor het ook geen zin heeft en zowel ruiter als paard in verwarring laten.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:15

Ik heb mijn benen altijd eraan, maar drijf niet iedere pas. Ik druk mijn benen alleen aan als ik harder wil of mijn paard in wil laten buigen. Maar iedere pas drijven? Nooo.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:17

Je hebt een 'wakende' kuit (hulp) en een 'drijvende' kuit (hulp). Bij een rilkikker span je je wakende kuit iets op om een drijvende hulp te geven, bij een flegmatieke span je nog iets meer op en een luie geef je een schopje. Naar mate je meer eenheid met het paard wat je dagelijks rijdt wordt heb je steeds minder hulpen nodig om steeds meer te bereiken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 21:22

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Allereerst moet ik zeggen dat ik het teleurstellend vind dat het normaal is om op dat niveau gewoon je eigen plan te trekken. Hoe denk je dan ooit iets bij te leren? Als je iets van je meerdere opgedragen krijgt wat je niet begrijp,

Wait whut, "iets opgedragen krijgen van je meerdere"? :?

We zijn niet meer in de tijd van de cavalerietraining, het gaat niet om een kadet in het leger. Ik roep hierbij iedere ruiter op om vooral altijd ook je eigen gevoel te blijven volgen. En natuurlijk krijg je les om iets te leren en houdt dat in dat je dingen probeert te doen die niet meteen natuurlijk voelen of die je niet helemaal doorziet, maar je hoeft NIET iets te doen wat tegen je eigen gevoel of geweten ingaat! Dus denk nooit dat je 'iets opgedragen krijgt door je meerdere' in een les en dat je dat maar willoos op moet volgen.
Leren paardrijden is ook leren om zelf inschattingen te maken. En je eigen visie kan anders zijn dan die van de instructeur, en dat speelt bij maneges nog veel meer omdat je daar bij het rijden een instructeur cadeau krijgt.
(Ik ben wat dat betreft trots op alle keren dat ik bewust het besluit nam om bepaalde dingen niet te doen. Overigens is het helemaal niet mijn gewoonte om tegen de instructeur in te gaan of die te negeren, maar ik ben tegen instructeurs aangelopen waar ik me gewoon niet in kon vinden. Denk aan het 'in de krul trekken.' Dat ga ik niet doen, ook niet als een instructeur dat zegt. Maar, voor dit wordt aangegrepen om ook nog wat olie op het anti-manegevuur te gooien: die instructeurs waren wel ver in e minderheid.)

Bovendien speelt daar nog wat mee: als je zelf het idee hebt dat het niet klopt, dan krijg je je hulpen ook meestal niet samenhangend of consequent waardoor het ook geen zin heeft en zowel ruiter als paard in verwarring laten.

De opdracht in de krul trekken vergelijken met dit is natuurlijk ook zwaar overtrokken.

Als je gaat paardrijden, ook als je het gaat leren, ook op een manege, heb je in mijn ogen een grote verantwoordelijkheid naar een dier toe. In mijn ogen betekent dat ook dat je ermee akkoord gaat dat er iemand is die jou iets kan leren. En het minste wat je dan kan doen, is proberen de opdracht van diegene op te volgen. Waarom? Dan kan je voelen. Doe je dat niet, blokkeer je meteen veel te veel zaken die achteraf heel belangrijk kunnen zijn. En ja, dán krijg je je hulpen niet samenhangen en consequent.
Paardrijden is heel erg moeilijk, en met name vanaf een jaar of 13 wordt het heel lastig om als instructeur dingen over te dragen die belangrijk zijn. Een kind kan je veel makkelijker tegen zeggen: Doe dit. Want ze doen het, omdat ze er niet over nadenken. Nadenken is een groot probleem dat je op den duur gaat krijgen. Dat maakt lesgeven daarom ook zo lastig. Als de leerling dan niet eens probeert, dan heeft heel het lesgeven geen zin. Juist omdat het paardrijden zo ingewikkeld is en het voor de instructeur ook zoeken is wat je in welke volgorde moet aanhalen om harmonie in de ruiter te krijgen, zodat er ook harmonie tussen ruiter en paard ontstaat. Als iemand op opdracht A al iets weigert, hoe krijg je dan via opdracht B het doel van opdracht A nog tot stand?

Als je wilt leren paardrijden, neem dan je verantwoordelijkheid om zo snel mogelijk van A tot Z alles te leren. Past een instructeur niet bij je, prima, daar kan ik mee leven. Het is nu eenmaal zo dat de ene het net een fractie anders brengt waardoor het bij X beter landt dan bij Y. Maar je probeert op z'n minst wat diegene zegt. Blokkeren door communicatie met iemand is makkelijker op te lossen dan blokkeren door je eigen gedachten, terwijl er iemand staat met meer kennis.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 01:23

Ik heb het absoluut geprobeerd :) Maar omdat het voor mijn gevoel niet werkte voor dit paard (kan ook zeker zijn omdat ik het niet op de juiste manier uitvoerde) en omdat ik het idee erachter nog niet 100% begreep, heb ik het na een paar pogingen maar even gelaten voor wat het was.
Juist omdat ik wil bijleren denk ik er nu nog steeds over na, en heb ik dit topic geopend, om zo erachter te komen wat de precieze achterliggende gedachte is. Bedenk ook dat na 6 jaar op de ene manier rijden het lastig is om opeens compleet om te schakelen.

Daarnaast zijn er inderdaad ontelbaar veel manieren en termen in het paardrijden. Uiteindelijk moet je daar natuurlijk ook een beetje je eigen weg in vinden. Maar daarom probeer ik me erin te verdiepen. Ik ben nog lang niet uitgeleerd, en mijn rijstijl is nog vol op in ontwikkeling. Maar om een drastische verandering als deze opeens door te voeren, wilde ik eerst wat meer info.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-19 19:46

Je zegt dat het betreffende paardje wat druk kan worden. En misschien ook een beetje loperig is?

Ik dat geval steken ruiters vaak de benen af. Het paard is of wordt daarmee ook een beetje vluchterig voor het been. Zulke paarden moet je juist aan je been gaan krijgen. Ze moeten leren dat je been er ligt en dat jij het tempo daarmee bepaalt.

Iedere pas drijven zou ik het niet noemen. Maar wel je been eraan houden.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-19 21:38

Been aangesloten houden ben ik het sowieso mee eens :j Ik heb inderdaad nog wel eens de neiging mijn been af te steken, maar let er zoveel mogelijk op dat ik dat niet doe.

marisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:28

Ik ben het met je eens. Ik zou het paard niet bij elke pas ondersteunen, als je dan een keer wil versnellen heb je veel minder effect van je hulp. Hij moet gewoon 1 tempo kunnen lopen zonder dat je continu been geeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:48

Het zijn wel 2 verschillende manieren van rijden. Doordat je je been eraan houdt geef je als het ware steeds een drijvende hulp in de tact doordat het lichaam van het paard afwisselend een beetje heen en weer beweegt in de diagonale beweging die een paard in stap en draf maakt. Dat zijn dezelfden die het paard doorsluiten bij bijvoorbeeld halthouden door met het been eraan te houden en tegelijkertijd te sluiten de impuls behouden om vierkant te kunnen eindigen. Daar ben ik persoonlijk niet zo voor.
Hoe minder 'ondersteuning' je het paard kan geven hoe beter. Dus alles los. Boven been en onder been loslaten. Alleen het tempo met zit en been bewaken en bewaken dat het paard niet links of rechts uitbreekt. Vanuit het hand zonder been en been zonder hand principe. Je drijft alleen om een tempo inzetten en drijft daarna ook alleen als het paard terugvalt. Dat vergt wel behoorlijk wat consequentie met rijden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:58

Sommige paarden zijn zowat 'bang' van been. Daarbij is het soms handig om je benen er wat meer aan te houden, omdat ze er dan rustig aan kunnen wennen dat ze niet direct door het plafond hoeven als er druk wordt gegeven.
Bij alle andere paarden vind ik dat je benen gewoon los aan je paard moeten blijven (niet laten zwabberen maar normaal stilhouden zeg maar).

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:17

Hoii !

Eigenlijk is je been eraan houden, dus constant druk geven, helemaal niet goed.
Je paard gaat namelijk niet meer reageren als hij constant de druk ervaart.
Het probleem is alleen dat op een manege, de paarden door tientallen verschillende ruiters (en onervaren ruiters) wordt bereden, en de ruiters niet allemaal consequent zijn. Dan kan het paard ook niet leren (of verleren) dat als hij druk krijgt er iets van hem gevraagd wordt en hij ermee beloond wordt zodra de druk weggaat. Vele ruiters geven namelijk constant druk.
Ik kan daarom wel begrijpen dat de instructeur zegt dat je been erbij moet houden als het paard eigenlijk al (heel gemeen gezegd even:) verpest is.
Je instructeur kan het ook bedoelen dat je alert moet zijn. Merk je dat het paard terug valt, hop druk geven en weer los. Reageert je paard niet? Geef dan een hardere druk etc. Alleen nooit onnodig druk geven (druk geven zonder reactie).

Ik heb een poosje terug een video opgenomen met een ervaren paarden trainster. Hierin legt ze uit over 'wijken voor druk'. Dit is alleen algemeen en niet alleen (of persé) voor rijden. Wel misschien interessant om even te kijken! :D