Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
LENTI schreef:Beloon je je paard wel eens als je op hem zit? Dus echt een brok of snoepje? Ik doe dit namelijk wel soms en als mijn paard stil moet staan kijkt hij ook altijd even achterom of er snoep zijn kant op komt. Gelukkig rijden we geen wedstrijden (zou lachen zijn met groeten) maar is natuurlijk wel onhandig, zeker omdat die van mij zo ongeveer dubbel kan vouwen met zn nek.
SuperAssie schreef:Als hij echt wat stijve spieren heeft kan je paard best baad hebben bij een goede sportmassage. Dit kan misschien al veel problemen oplossen.
Misschien had hij ooit ongemak en is het gedrag nu alleen nog gewoonte, maar misschien heeft hij toch nog ergens last.
Welke regio zit je? Ik ben zelf masseur en kom op zich overal maar ken er ook een aantal door het land waar ik je naar kan doorverwijzen eventueel.
Nimber schreef:Hoeveel weerstand heb jij in je hand in je overgang?
Je schrijft dat je hem stil zet, is dit met een halve of hele ophouding of houd je hem in op 2 teugels?
Zodra hij stilstaat ben je dan los en ontspannen in je hand of ben je bezig hem aan de teugel te houden?
Heb je een heet of fris paard?
En inderdaad geef je hem wel eens snoep vanaf de rug?
janouk schreef:Past je hoofdstel goed? Vooral achter de oren en op achterhoofd zie je dat het soms klemt of irriteert en dat geeft druk bij halthouden.
Domino_2006 schreef:Rij je het paard van voor naar achter of achter naar voor? Loopt hij op eigen benen of moet je hem iedere pas vooruit drijven en sturen? Maak je overgangen op je zit of met je handen?
rien10 schreef:Dan is de oplossing toch simpel? Altijd goed losrijden.
En geen enkel paard kan achterwaarts gaan als hij niet goed halt houd. Dus ook die van jou niet. Een weggedrukte rug, achterwaart geplaatste benen zijn DE voorwaarde voor een slecht achterwaarts.
Gewoon correct blijven rijden, dat is vaak de beste oplossing voor "rare" of "bijzondere" dingen die je tegen komt tijdens het rijden. Vaak train je dit er gewoon weer uit en is het een fase. Niet altijd uiteraard, maar vaak wel.
Wat zegt je instructeur er van?
rien10 schreef:Die van ons heeft het ook een tijd gedaan, toen hij een stuk jonger was. Halthouden, hij doet Links-recht, ik doe flink been! Poef! Niet doen.
Ja, dan gaat hij voorwaarts. Maar dan ga je weer halthouden.
En tja, niks mis met lang losrijden. Als hij dat nodig heeft, dan heeft hij dat nodig. En dat hij het nodig heeft uit hij wellicht op deze manier.
Die van ons werd steeds stabiele en het is over gegaan.
Def schreef:Je zou volledig op je zit kunnen gaan halthouden om te kijken of hij het dan nog steeds doet.
Om uit te kunnen sluiten dat het aan de druk van jouw hand in zijn mond ligt.
Besteed je tijdens het rijden genoeg aandacht aan het rechtrichten en houd je ook recht en in balans halt? Is de druk op je teugels gelijk als je halt houdt. Zit je zelf recht met evenveel druk verdeeld over beide zitbeenknobbels?
Heeft iemand (bv. Een cranio sacraal therapeut of osteopaat) wel eens gevoeld aan zijn schedel? Heeft hij veel schedeldruk/hoofdpijn?
Allemaal dingen waar ik naar zou willen kijken als ik jouw verhaal hoor.
upendo schreef:Eerste wat in me opkomt is de vraag of hij dan netjes rechtgericht is. De mijne 'trekt' zichzelf er ook uit als ik haar nog niet fijn op twee teugels los heb.