Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemk2

Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:10

Hallo allemaal,

Ik heb een paard die niet goed kan tegen druk in de mond. Ik heb zelf een rustige hand dus daar ligt het niet aan. Bij het op maat maken van de teugels is het haar al teveel geworden en dan laat ze dat blijken uit; door tegen de hand te worden of te gaan steigeren. Als ik heel hard nee, tegen haar roep dan is het gedrag ook meteen over. In de galop is er niets aan de hand en dan is ze ontspannen en galoppeert ze goed over haar rug zonder verzet of wat dan ook. Als ze iets goed doet dan prijs ik haar de hemel in of beloon ik haar met mijn hand of stem zodat ze weet wanneer ze iets goed doet.

Onder het zadel is ze niet makkelijkste ze is nerveus schrikkerig en snel afgeleid in haar eigen omgeving of op vreemd terrein dat maakt elkaar niets uit. Ik ben zelf een van de weinige die erop kan rijden. Andere mensen laat ze zelden toe op haar rug omdat ze erg eenkennig is. Als ik een vreemde op haar zet dan kan ze daar mee aan de kletter gaan dus dat test ik liever niet meer uit. Want dan zit ik weer met een paard die over de zeik is. Ik rij zelf op M- niveau dus ik ben geen beginner of zo. Wellicht herkent iemand dit en kunnen we ervaringen uitwisselen.

Geen reacties over bitloos rijden of naar de tandarts gaan of les nemen dit wordt allemaal 100 procent goed bijgehouden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:13

Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 06-02-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabel

Re: Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:15

Wat voor bit gebruik je? En heb je al verschillende soorten bitten gebruikt?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:15

Niets lichamelijks? Welke bitten heb je al geprobeerd?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:16

Niet bitloos willen/geen tips over tandarts of rijtechniek.

Tja enige wat ik dan nog kan opperen is een andere neus of sperriem proberen.
Of toch een ander bit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:19

Wat was het resultaat van bitloos rijden? Ik ga er vanuit dat je dat dus al geprobeerd hebt.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:20

Mijn tinkermerrie was in het begin ook erg tegen de hand: zodra er iets van druk op het bit kwam trok ze terug, ging staken, of ze deed haar hoofd omhoog.
Ik ben begonnen met haar op mijn ontspanning te laten zakken met een langere teugel: als ik uitzucht zakt zij. En van daaruit langzaam naar een meer contact teugel werken. Voor haar werken westernoefeningen ( veel op been en zithulpen, teugel tegen de hals, niet veel op bit) heel goed dus dat heb ik een tijdje gedaan. Nu kan ze ook dressuurmatig aan de teugel lopen als ik wil.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:31

Mijn merrie was ook tegen teugeldruk. Nu ik onder begeleiding van een goede instructeur ben begonnen met het van achter naar voor rijden (dwz. voorwaarts met goed achterbenen gebruik) kan ik mijn teugels al veel meer oppakken en zakt ze in haar nek (en komt omhoog in haar rug).

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:33

misschien eens een bitfitter raadplegen . Of iemand die een hoofdstel kan aanmeten. Wie weet is dat een oplossing.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 14:50

@Isabel; ik gebruik dit bit https://www.ej.nl/paard/hoofdstellen-bi ... =bustrens&

@Pandora; wolfstanden zijn uitgesloten door de dierenarts. Nee, het gaat niet om hetzelfde paard.

@Goof; bitloos rijden is geen optie daar gaat ze mee aan de kletter. Als ze druk voelt bij haar wangen of neus.

@Knert; jij roept dingen die ik nota bene zelf niet zo bedoeld heb. Ik geef ermee aan dat ze elk jaar naar de tandarts gaat en dat we les hebben. Ik gebruik een anatomisch hoofdstel.

@dioni; ze wordt zoveel mogelijk op mijn zit gereden om te voorkomen dat ze fel gaat reageren op teveel teugeldruk.

Ik heb deze bitten geprobeerd; enkel gebroken bustrens dubbelgebroken bustrens Myler level 2 ongebroken bustrens watertrens dubbelgebroken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:03

maria1990 schreef:
@Goof; bitloos rijden is geen optie daar gaat ze mee aan de kletter. Als ze druk voelt bij haar wangen of neus.

Ze gaat dus aan de kletter bij druk op het bit, druk op haar wangen en druk op haar neus. Heb je haar hoofd weleens uitgebreid laten onderzoeken (inclusief Rx)? Ik vraag me namelijk af of ze niet ergens in haar hoofd pijn heeft dat ze zo heftig reageert op zowat elke druk op het hoofd.

Hoe is ze bij de tandarts, is ze heel makkelijk als er gevijld wordt of ook heel heftig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:05

Wanneer is er dan voor het laatst een tandarts bij geweest? En is dit probleem sinds kort of al langer? En hoe oud is het paard? En wat zegt je instructie?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:06

Ik zou dan eens wat andere bitten proberen. Bitten die nauwelijks inwerking hebben, of bitten die stiller in de mond liggen. Een andere neusriem kan dit ook al bewerkstelligen, heb je dat al geprobeerd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:08

Hoe is het paard met een halster om?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:14

Mijn merrie neemt ook moeilijk druk op het bit.Nadat haar wolfstandjes verwijderd zijn heb ik nog een hele tijd op de Micklem met de bitclips gereden.Inmiddels rij ik met een Trust flexi watertrens maar misschien is de flexibele trens van Beris meer wat voor jou.
Die is nog zachter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:16

Hoe is ze aan de (dubbele) longe?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:20

In galop gaat het het goed? Dan zou ik je galopwerk als basis nemen, en daar kijken of je de verbinding kan pakken, aanleuning krijgt en kan houden. Van daaruit stukjes draven en weer galopperen als de aanleuning onrustig wordt.

En inderdaad even zoeken naar het juiste bit, dat kan van ongebroken trens tot appelbitje gaan. Gebit was in orde toch?

Aanvulling n.a.v. de dubbele longe opmerking. Zeker proberen! Of enkele longe en bijzetten met elastiek. Elastiek heeft de eigenschap dat het altijd wat tegendruk blijft geven. Voor dit paard denk ik nodig om te desensibiliseren

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 15:24

Accepteert ze geen teugelcontact of helemaal geen bit? Dus: is ze wel rustig met haar hoofd als ze gewoon een bit in heeft, nadat je het hoofdstel hebt omgedaan?

Gaat het om teugelcontact niet accepteren, dan zou ik toch rijtechnisch iets proberen aan te passen. Teugeldruk vind ik persoonlijk geen fijne term, teugelcontact klinkt vriendelijker. Als je in termen van druk denkt, kan dit onbewust je teugelvoering negatief beinvloeden.
Je kunt op het gewicht van de teugel aanleuning hebben, een superlichte verbinding, als een flinterdun elastiekje. Houd je armen zacht en verend, ook je schouders en schouderbladen. Rijd met de intentie dat je je paard wil helpen het bit en jouw hand te vertrouwen. Losjes zitten, rustig en laag ademhalen. Onverstoorbaar blijven als je paard hectisch wordt. Niet corrigeren, ook niet met stem, maar rustig en consequent voorwaarts rijden. Gaat dat in eerste instantie het beste in galop, prima, laat haar lekker galopperen, en ga pas na een langer stuk rustige galop terug naar draf en stap.

Het kan ook helpen om met een wat zwaardere, maar wel soepele teugel te rijden, die gaat niet flapperen als je met een heel licht contact rijdt. En een zwaarder, maar wel vriendelijk bit, bijv. een massieve ongebroken (bus)trens, kan je paard meer stabiliteit bieden.

Kun je het protest van je paard tijdens het rijden op geen enkele manier positief beinvloeden, dan lijkt het me toch aan de orde om haar nader te laten onderzoeken.
Kaak, nekregio, maar het kan ook zinnig zijn de rest van de wervelkolom mee te nemen. Aanleuningspeoblemen komen vaak voort uit de rug.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:27

@GDG; ze trapt gericht naar de lijnen toe plus ze blijft bokken totdat de lijnen achter haar achterhand worden weggehaald. Haar hoofd is nooit onderzocht geweest. Ik heb zelf het idee dat daar de oorzaak niet vandaan komt. Ze is in november voor het laatst naar de tandarts geweest en behandeld door de dierenarts.

@Captain; ze accepteert het halster goed behalve als ze vaststaat niet omdat ze gaat hangen zodra het touw door de ring wordt gehaald.

@Isabel; ik gebruik nu een hannoveraanse -spaanse neusriem.

@Domino_2006; ik ga met je nuttige tips aan de slag!

@ambre; heb jij met of zonder tongboog? Ik twijfel nog welke bit van trust het beste bij ons past.

@Kelly_ann; het is stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb om het galopwerk als eerste mee te pakken. Ik merk aan haar dat ze in de galop ontspant en haar spanning laat afvloeien. Het is geen optie voor mij om haar van tevoren stoom te laten afblazen aan de longeerlijn omdat ze dan aan de kletter blijft gaan en dan teveel adrenaline aanmaakt. Ik probeer haar zoveel mogelijk te laten ontspannen zodat ze endorfine aanmaakt i.p.v. adrenaline.

@Askja; ik ga met je nuttige tips aan de slag.

Ik heb bij de holistisch dierenarts druppels besteld om de scherpe randjes eraf te halen zodat ze zich beter kan concentreren op het werk i.p.v. op de omgeving.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 06-02-19 21:46, in het totaal 3 keer bewerkt

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:42

Wat betreft de dubbele longe de lijnen kunnen ook via een longeersingel gewoon over haar rug lopen, de buitenlijn hoeft dan niet achter de benen langs. Rijdekje onder de singel dan hebben ze daar geen last van.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 21:59

boris_rakker schreef:
Wat betreft de dubbele longe de lijnen kunnen ook via een longeersingel gewoon over haar rug lopen, de buitenlijn hoeft dan niet achter de benen langs. Rijdekje onder de singel dan hebben ze daar geen last van.

Dat hebben we ook al geprobeerd en dan krijgen we exact dezelfde reactie.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:04

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:18

Ik raad je aan om een paar longeer lessen te nemen bij Karmie Stroeve.
Zij kan je de basis van goed longeren leren zonder dat je paard aan de kletter gaat of alleen maar uitraast.

Dat je geen beginner bent omdat je M rijdt vind ik een bijna zorgelijke opmerking; het suggereert dat het niet aan jou kan liggen?
Er zijn zoveel z ruiters die de basis van hun paardrijden niet voor elkaar hebben, dus ik zou het toch daar zoeken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:19

Wat is je doel met dit paard?
En wat voor werk doe je nog wel met haar naast het rijden?
Zoals een bekende gedragsdeskundige zo mooi zegt, alles is trainbaar, het is maar hoeveel energie en tijd je er in wil steken. :)

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 22:43

Ik wil zo ver mogelijk met haar komen in de dressuursport. Ze heeft hier capaciteiten genoeg voor dat heeft ze al bewezen. Ik werk af en toe aan de hand met haar en dat vind ze heel leuk om te doen. Vrijheidsdressuur nemen we bijna dagelijks mee omdat ze daar extra gemotiveerd door wordt. Ik kan van mezelf zeggen; dat ik er genoeg tijd en energie insteek :)