Paard blijft bokken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxChelsey1xX

Paard blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:46

Omdat ik er gewoon niet uit kom gooi ik het maar eens hier.
Voorafgaand wil ik zeggen dat mijn zadel goed is, er niks mis is in zijn lijf en hij pas helemaal gemasseerd is. Hierover hoef ik dus ook GEEN opmerkingen te horen!

Ik zit dus al een behoorlijke tijd met het volgende probleem: zodra ik mijn paard aan wil galopperen gaat hij bokken. De ene keer direct bij het aansporen, de andere keer na 1 of meerdere rondjes...

Hij is nu een jaartje onder het zadel en in het begin heeft is hij 1x flink aan de kletter/rodeo gegaan omdat hij schrok van een vogel :Y) hierna was er geen probleem en kon ik gewoon rijden. Na een tijdje besloot hij op de lange zijde in galop echt finaal op de rem te gaan en meteen te bokken. Doorschoppen had geen zin, mep tussen zijn oren als hij omhoog kwam ook niet... hij heeft overal 'schijt' aan.
edit: tijdens het inrijden (niet door mij) is hij ook 2x rodeo gegaan, 1x toen hij gewoon stil stond en degene op zijn rug aan het praten was met degene die de longe vast had... Daarna is hij 'weggezet' en ben ik er mee begonnen. Hij had super veel spanning en het duurde ruim een maand voordat ik er uberhaupt op kon zitten zonder dat hij stijf stond van spanning. Hij heeft toen geen stap verkeerd gezet. Pas toen hij 'los' werd gereden door de hele bak begon hij weer met bokken.

Ik ben er 2x flink afgedonderd en ben hierdoor een beetje bang geworden om te galopperen. Met hulp ben ik langzaam weer begonnen en het is een hele tijd goed gegaan, zolang ik maar aan de lijn bleef en zelf niet aanspoorde. Stappen en draven kan ik gewoon been geven, wijken voor druk etc. zelfs een schop als hij niet luistert is geen probleem.
Zweepje bokt hij ook vrolijk tegenin en met sporen lig je er al af zodra hij ze voelt %)

Gister ben ik met mijn trainer gewoon gaan kijken wat hij deed... Ik moest hem tussen mijn teugels gewoon de hele bak door laten draven. Tot 3x aan toe galoppeert hij zelf aan en was er niets aan de hand, nam hem natuurlijk wel terug omdat hij niet zomaar mag gaan. Mijn trainer zei toen: laat hem maar een keer doorgalopperen om te kijken wat hij gaat doen. Hij sprong weer zelf aan en galoppeerde rustig 1,5 ronde door en toen weer: pats boem op de rem, draaien en omhoog komen/bokken... Omdat hij echt heel vies bokt (eerst van voren omhoog komen en dan keihard uitklappen van achteren) trek ik hem tegenwoordig om, dit omdat hij gewoon niet meer uit te zitten is.

Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet meer hoe ik dit moet aanpakken. Aan de longe doet hij alles heel soepel zonder problemen. Aan de lijn met mij erop is er ook niks aan de hand en kan ik hem nu ook zelf aansporen (alhoewel, de ene dag wel, de andere dag niet)
Nogmaals: mijn zadel ligt goed, lichamelijk is hij in orde en hij is vorige week gemasseerd....

Het is niet zo dat ik niet meer durf te rijden op hem maar ik wordt echt gewoon moe van dat eeuwige gebok in die galop :?
Iemand tips of een idee hoe ik dit eruit kan krijgen? Of zijn er mensen die ervaringen hebben zoals mijne? Ik ga ZEKER niet zonder hulp te werk, dit ook voor eigen veiligheid...
Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 03-02-19 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:49

Tja, als je zeker weet dat ie écht nergens last van heeft, zou ik zeggen; wegbrengen of thuis laten trainen. Naar iemand die er niet af kukelt en ook niet bang is voor een flinke bok partij.

Als je het er zelf niet uit krijgt, en je ook niet met vol vertrouwen in galop gaat, houd het een keer op, en kan je soms beter even aan de zijlijn gaan staan
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 03-02-19 21:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:49

Ik zou toch rontgenologisch gaan kijken. Juist omdat hij eerst spontaan op de rem schiet. Lijkt me dat een pijnreactie. Anders zou hij wel bokken in de galop.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:51

heeft er al eens iemand anders opgezeten, en wat doet hij dan? Het klinkt mij een beetje als een aangeleerd trucje. Als hij bokt vanwege balansproblemen oid, doet ie dat ook aan de longeerlijn.
Wat gebeurt er het moment dat hij het gaat doen, mis jij dan controle? Geef je hulpen?

Palmboom95

Re: Paard blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:53

Doet hij dit ook als je aan de longe galop van hem vraagt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:55

Bokt hij bij allebei de galopkanten. Of alleen een kant op?

Je zou toch zeggen een medisch probleem? En is er al eens iemand anders opgekropen en doet hij dan hetzelfde?

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:55

prugelpiet schreef:
Tja, als je zeker weet dat ie écht nergens last van heeft, zou ik zeggen; wegbrengen of thuis laten trainen. Naar iemand die er niet af kukelt en ook niet bang is voor een flinke bok partij.

Als je het er zelf niet uit krijgt, en je ook niet met vol vertrouwen in galop gaat, houd het een keer op, en kan je soms beter even aan de zijlijn gaan staan

Donderdag hebben we voor het eerst les bij een nieuwe trainer en wou paardlief ook door hem laten trainen... maar op voorhand is het al snel 'oh hij bokt? nee dan ga ik er niet op' -O-
Het is ook niet dat ik echt bang ben, ik stap zo op elk paard hoe vervelend ook, het is enkel onzekerheid en ik word ook gewoon moe van dat eeuwige gebok...
hij deed het eerst bij elk dingetje waar hij zijn zin niet kreeg (ik wil links, hij rechts: bam bok) dan bleef ik zitten wachten tot hij was uitgebokt en schopte hem dan alsnog de kant op wat ik wou. Dat is er nu gelukkig uit

NenaC schreef:
heeft er al eens iemand anders opgezeten, en wat doet hij dan? Het klinkt mij een beetje als een aangeleerd trucje. Als hij bokt vanwege balansproblemen oid, doet ie dat ook aan de longeerlijn.
Wat gebeurt er het moment dat hij het gaat doen, mis jij dan controle? Geef je hulpen?

hebben nu sinds ik hem heb 3 mensen (met mij meegerekend) opgezeten en bij iedereen flikt hij dit.
Hij bokte eerst linksom, toen rechts, vorige week links en gister ook weer rechts om. Dus dat wisselt lekker :+
Op het moment dat hij bokt kan je schoppen, slaan en doen wat je wilt maar hij geeft echt 0 reactie. Het is net of hij in een of andere trance gaat...

Palmboom95 schreef:
Doet hij dit ook als je aan de longe galop van hem vraagt?

Aan de longe doet hij alles perfect, zowel met zadel als zonder en met longeerhulp springt hij zonder enige problemen aan. Changeren doet hij ook zonder moeite

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:01

Poe lastig probleem! Ik zou hem bij een goede trainer zetten en hem door laten trainen, wel iemand die ook op het medische let en bij vermoedens van meer dan een gedragsprobleem dat ook aangeeft. Geen ‘cowboy’ als je begrijpt wat ik bedoel :)

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:02

Hoe is de hoofd hals houding tijdens galop en vlak voor hij dit uit haalt??

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:04

2 opties:
Nr 1: het is gedrag, paard heeft in de gaten gekregen dat hij sterker is.
Mijn op het oog zo schattige haflinger heeft mij de eerste 1 1/2 jaar ook werkelijk iedere rit er af gebokt. Eerder was hij voor de wagen beleerd, waar men hem vol gas er vandoor liet gaan. Paard had allang door dat hij zovel sterker was dan mij! Bokken was niet specifiek bij de galop, wel op zeker moment op het gas pedaal, kont hoog, met 4 benen hoog, in de lucht omspringen en dit een paar keer achter elkaar... Het was niet de vraag of ik ging vallen, maar wanneer.
Hoe ik daar vanaf ben gekomen: stomweg iedere keer weer opstappen. Uiteindelijk met grondwerk begonnen, en daar hebben we hele grote stappen mee gemaakt.

Nr 2, het is toch lichamelijk, je hebt het alleen nog niet gevonden
je wilt het niet horen, maar ik heb binnen 6 dissecties teveel ellende op de tafel zien liggen om dit níet op te merken. Bij de laatste dissectie betrof het een oudere merrie die onvoorspelbaar gedrag liet zien. Omhoog komen, omspringen, ook niet doorheen te rijden. Bleek een afwijking te hebben in verloop van zenuwen vanuit hals naar voorbeen waardoor deze bij specifieke beweging in de knel kwamen. Dier had gewoon pijn.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:05

Ik zou kiezen om er eerst iemand op te zetten die weet hoe hij moet reageren in zo;n situatie. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een herman koorman en hem daarna om trainingsadvies te vragen. klinkt toch een beetje als aangeleerd gedrag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:05

Een kundige ruiter vinden die er wél op durft én het aan moet pakken, nu met je laatste bericht lijkt een gedragsprobleem mij veel logischer dan een fysiek probleem.
Ergens op de lijn heeft hij geleerd dat dit succesvol is, een ookal hoor ik aan je post dat het al verbeterd is, is het nog niet zo dat het niet het (voor hem) niet meer loont om het niet te doen.

Normaal ben ik van de afdeling grondwerk en rustig oppakken, dat kán zeker helpen bij het probleem door misschien al eerder stappen die "gemist" worden ook in goede banen te leiden(gemist dominant of angstig gedrag waar niet op word gehandeld bedoel ik), maar belangrijker is dat hij leert dat dit niet de bedoeling is.

En ik mis nog of hij met longeren ook dit soort fratsen heeft?

Fysiek moet je zéker ook uitsluiten, maar de kans is zeker aanwezig dat dit gedrag is.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:06

Jills schreef:
Hoe is de hoofd hals houding tijdens galop en vlak voor hij dit uit haalt??

ontspannen... dat is dus juist het rare. zoals gister had ik gewoon losse teugels en had hij zelfs zijn oren naar voren en toen begon hij ineens. Als hij het flikt gooit hij zijn hoofd eerst tussen zijn knieën en dan slaat hij hem als het ware achterover (hij heeft al vaak zat mn neus/oog geraakt)

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:09

siskeh schreef:
Een kundige ruiter vinden die er wél op durft én het aan moet pakken, nu met je laatste bericht lijkt een gedragsprobleem mij veel logischer dan een fysiek probleem.
Ergens op de lijn heeft hij geleerd dat dit succesvol is, een ookal hoor ik aan je post dat het al verbeterd is, is het nog niet zo dat het niet het (voor hem) niet meer loont om het niet te doen.

Normaal ben ik van de afdeling grondwerk en rustig oppakken, dat kán zeker helpen bij het probleem door misschien al eerder stappen die "gemist" worden ook in goede banen te leiden(gemist dominant of angstig gedrag waar niet op word gehandeld bedoel ik), maar belangrijker is dat hij leert dat dit niet de bedoeling is.

Fysiek moet je zéker ook uitsluiten, maar de kans is zeker aanwezig dat dit gedrag is.

Met longeren is meneer poeslief! Dominantie kan zeker een ding zijn, hij is nu 5 en lekker aan het puberen. Pas op zijn 4e gecastreerd en daarvoor niks mee gedaan, was het onderdeurtje in een hengstenkudde.
Toen hij hier net was heeft hij zowat iedereen gebeten en getrapt, hij heeft het ook vaak zat bij mij geprobeerd maar dat is er nu wel uit. Naar mijn andere paard toe was hij in het begin echt extreem dominant en gemeen omdat hij ook het onderdeurtje is uit de kudde. Op de wei was hij dikke mik met alle merries, ook de "bitches' om het zo maar even te zeggen maar echt een kreng tegen een andere ruin die "hoger" stond als mijn andere ruintje
Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 03-02-19 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:09

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:10

tussen de oren slaan? Schoppen? Ja dan zou ik dat ook doen...Ik rijd een haf en dan hoes je dat ook echt niet te doen, dan ga je ook. Misschien is het wel een heel gevoelig paard en pakt hij signalen op die jij niet door hebt?

Hoe weet je dat er niks lichamelijks aan de hand is? Wat heb je aan onderzoek laten doen?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:10

Loopt ie veel buiten verder? Met andere woorden: weet je zeker dat het geen 'stalmoed' is?

Wat betreft de massage: een osteopaat zou in ieder geval naar de SI-gewrichten kunnen kijken, dat doet soms wonderen en een masseur is daar niet altijd bedreven in.

Als het echt alleen maar vervelend is: breng hem een paar weken naar een handige springruiter, die doen het vaak net even wat anders ...

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:12

Kendra schreef:
Loopt ie veel buiten verder? Met andere woorden: weet je zeker dat het geen 'stalmoed' is?

Wat betreft de massage: een osteopaat zou in ieder geval naar de SI-gewrichten kunnen kijken, dat doet soms wonderen en een masseur is daar niet altijd bedreven in.

Als het echt alleen maar vervelend is: breng hem een paar weken naar een handige springruiter, die doen het vaak net even wat anders ...

Het is een quarter dus zou hem eerder naar een western trainer brengen. Op buitenrit loopt hij zo mak als een lammetje mee. Vorig jaar was hij voor het eerst mee op vakantie en hij liep zonder probleem voorop, sprong netjes aan en was echt super braaf
Hij komt elke dag buiten, staat 5 dagen in de week ruim 5 uur in de paddock met mijn andere paard en verder wandelen/longeren/rijden we elke dag

Mijn masseur doet zowel sportmassage als gebruik maken van de equissage
Laatst bijgewerkt door XxChelsey1xX op 03-02-19 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:15

Ooh dit heb ik ook met die van mij meegemaakt. April 2017 is ze beleerd en in de zomer ging het mis. Omhoog komen en bokken. Zo ook samen omgevallen. Hele zomer heeft ze uiteindelijk stil gestaan. In oktober 2017 naar pensionstalling gegaan. Daar nog een paar keer geprobeerd, maar ze kwam nog in verzet. Toen de zadelmakmaker er nog een paar keer bij gehad. Dit ging al snel beter. Met mijn instructeur aan dr slag gegaan. In december deden we onze eerste galop. Dit ging goed. Dus dag later weer galopperen. Bam paard staat stil. Nog een keer aanspringen. Bam weer verzet en lelijke bok. Daar lag ik in het zand. Er weer opgestapt. Maar ik kon niks met haar. Iets been en madame kwam omhoog. Heb haar samen met mijn instructeur weer aan de sjouw gekregen.
Het duurde nog lang dat we weer gingen galopperen onder begeleiding. Denk mei? Ze bokte toen nog met aanspringen. Pas sinds afgelopen juli/augustus kan ik zelfstandig galopperen en bokt ze niet meer. Heb zo ontzettend veel angst voor haar gehad en vond er geen lol meer aan omdat ze zo vaak de lucht in ging of ging bokken.
Nu zijn we 6 wedstrijden verder en hebben we 13 punten.

Het hoeft echt niet medisch te zijn. Mijn paard heeft echt karakter. Dat kan die van jou ook hebben. Haal er eventueel een prof bij.
Ik kon mijn paard er eerst zelf ook niet door krijgen. Uiteindelijk lukte me het later wel. Heel vaak probeerde ze het weer, maar ik heb zelf meer handigheid gekregen. Maar het heeft bij ons dus zowat een jaar geduurd.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:17

XxChelsey1xX schreef:
siskeh schreef:

Met longeren is meneer poeslief! Dominantie kan zeker een ding zijn, hij is nu 5 en lekker aan het puberen. Pas op zijn 4e gecastreerd en daarvoor niks mee gedaan, was het onderdeurtje in een hengstenkudde.
Toen hij hier net was heeft hij zowat iedereen gebeten en getrapt, hij heeft het ook vaak zat bij mij geprobeerd maar dat is er nu wel uit. Naar mijn andere paard toe was hij in het begin echt extreem dominant en gemeen omdat hij ook het onderdeurtje is uit de kudde. Op de wei was hij dikke mik met alle merries, ook de "bitches' om het zo maar even te zeggen maar echt een kreng tegen een andere ruin die "hoger" stond als mijn andere ruintje

Bedankt voor je antwoord! Want ondanks dat je het natuurlijk in de OP hebt over een paard wat blijft bokken zie je hier toch een langer durende lijn. Ik gok ook dat in de omgang er veel te bereiken is aan vertrouwen e.d. Iemand die écht veel weet van paardengedrag kan vaak beter beoordelen of het "blufgedrag" (want dat is het waarschijnlijk als je beschrijft dat hij onderaan in rang stond) nog steeds ook op andere vlakken nog aanwezig is, het kan zéker zo zijn doordat je kleine dingetjes mist er plots een grote ontploffing komt.
Mijn ervaring is dat iemand die specifiek op gedrag gericht is (bijv. Petra Vlasblom, maar nog véle anderen ) meer opmerken dan een "gewone" instructeur.
Laatst bijgewerkt door siskeh op 03-02-19 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:18

Lindor92 schreef:
Ooh dit heb ik ook met die van mij meegemaakt. April 2017 is ze beleerd en in de zomer ging het mis. Omhoog komen en bokken. Zo ook samen omgevallen. Hele zomer heeft ze uiteindelijk stil gestaan. In oktober 2017 naar pensionstalling gegaan. Daar nog een paar keer geprobeerd, maar ze kwam nog in verzet. Toen de zadelmakmaker er nog een paar keer bij gehad. Dit ging al snel beter. Met mijn instructeur aan dr slag gegaan. In december deden we onze eerste galop. Dit ging goed. Dus dag later weer galopperen. Bam paard staat stil. Nog een keer aanspringen. Bam weer verzet en lelijke bok. Daar lag ik in het zand. Er weer opgestapt. Maar ik kon niks met haar. Iets been en madame kwam omhoog. Heb haar samen met mijn instructeur weer aan de sjouw gekregen.
Het duurde nog lang dat we weer gingen galopperen onder begeleiding. Denk mei? Ze bokte toen nog met aanspringen. Pas sinds afgelopen juli/augustus kan ik zelfstandig galopperen en bokt ze niet meer. Heb zo ontzettend veel angst voor haar gehad en vond er geen lol meer aan omdat ze zo vaak de lucht in ging of ging bokken.
Nu zijn we 6 wedstrijden verder en hebben we 13 punten.

Het hoeft echt niet medisch te zijn. Mijn paard heeft echt karakter. Dat kan die van jou ook hebben. Haal er eventueel een prof bij.
Ik kon mijn paard er eerst zelf ook niet door krijgen. Uiteindelijk lukte me het later wel. Heel vaak probeerde ze het weer, maar ik heb zelf meer handigheid gekregen. Maar het heeft bij ons dus zowat een jaar geduurd.

Dit geeft me weer een beetje moed! Ik ben zeker ook niet het type van opgeven en ik doe zeker niks zonder hulp. Karakter heeft hij zeker }> Als ik alleen ben ga ik wel gewoon rijden met hem, stappen en draven en stuurwerk en dan aan de longe galoperen, weer erop en weer stappen en draven. Als er iemand bij is ga ik pas galoperen omdat ik niks wil 'forceren' en verpesten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:20

Misschien een heel gek en misschien ook totaal niet werkend advies....
Maar wat als je hem gewoon laat bokken of misschien juist aanmoedigen of misschien juist, uitzitten en daarna verder gaan, en dan belonen.
Wij hebben een paar meiden op stal die het super vinden als ze gaan bokken, misschien dat de lol er dan snel af gaat.

Als de rest al voorbij is, zou je denken dat dit ook weer over gaat

Edit:
Ik lees net dat het een quarter is, hoe oud was die toen die was ingereden?
En hoe diervriendelijk is dat gedaan?
...Ik ken een stal bij ons in de buurt die door te jong ingereden en erg paardonvriendelijk die veel verknipte figuren heeft afgeleverd en waar dit bokgedrag bij past.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:20

siskeh schreef:
Bedankt voor je antwoord! Want ondanks dat je het natuurlijk in de OP hebt over een paard wat blijft bokken zie je hier toch een langer durende lijn. Ik gok ook dat in de omgang er veel te bereiken is aan vertrouwen e.d. Iemand die écht veel weet van paardengedrag kan vaak beter beoordelen of het "blufgedrag" (want dat is het waarschijnlijk als je beschrijft dat hij onderaan in rang stond) nog steeds ook op andere vlakken nog aanwezig is, het kan zéker zo zijn doordat je kleine dingetjes mist er plots een grote ontploffing komt.
Mijn ervaring is dat iemand die specifiek op gedrag gericht is (bijv. Petra Vlasblom, maar nog véle anderen ) meer opmerken dan een "gewone" instructeur.

Jaa het is denk ik ook echt een gebrek aan respect. Omdat hij dus in het begin beet en schopte naar iedereen die langs liep. Dat respect heeft hij nu wel veel meer.

Het rare is wel dat hij me toch ook weer ergens wel vertrouwd. Ik kan hem recht op een muur afrijden en hij blijft net zo lang lopen tot ik hem om zet, doe ik dit niet stopt hij met zijn hoofd letterlijk tegen de muur

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:23

A3a1 schreef:
Misschien een heel gek en misschien ook totaal niet werkend advies....
Maar wat als je hem gewoon laat bokken of misschien juist aanmoedigen of misschien juist, uitzitten en daarna verder gaan, en dan belonen.
Wij hebben een paar meiden op stal die het super vinden als ze gaan bokken, misschien dat de lol er dan snel af gaat.

Als de rest al voorbij is, zou je denken dat dit ook weer over gaat

Edit:
Ik lees net dat het een quarter is, hoe oud was die toen die was ingereden?
En hoe diervriendelijk is dat gedaan?
...Ik ken een stal bij ons in de buurt die door te jong ingereden en erg paardonvriendelijk die veel verknipte figuren heeft afgeleverd en waar dit bokgedrag bij past.

Ik heb het "ik bok omdat ik mijn zin niet krijg" er inderdaad uit gekregen door gewoon te zitten, wachten tot hij klaar is en dan strafwerk geven.

Hij was 4 dat hij is ingereden en ik ben inderdaad bang dat dat té snel is gegaan. Toen ik er voor het eerst mee begon had hij neusgaten zo groot als tennisballen en zijn lijf stond stijf van de spanning. Het heeft dan ook ruim een maand geduurd voordat ik er uberhaupt op kon zitten. Daarna accepteerde hij alles vrij snel en deed hij braaf zijn rondjes

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:32

Ik heb een keer een pony gereden die vooral bij het aanspringen in de galop ineens vol op de rem ging en dan een soort heftig stuiterend geheel werd, dat je inderdaad uit moest kijken voor je neus en tanden.

Die bleek HKO te hebben en reageerde uit pijn.