Voorafgaand wil ik zeggen dat mijn zadel goed is, er niks mis is in zijn lijf en hij pas helemaal gemasseerd is. Hierover hoef ik dus ook GEEN opmerkingen te horen!
Ik zit dus al een behoorlijke tijd met het volgende probleem: zodra ik mijn paard aan wil galopperen gaat hij bokken. De ene keer direct bij het aansporen, de andere keer na 1 of meerdere rondjes...
Hij is nu een jaartje onder het zadel en in het begin heeft is hij 1x flink aan de kletter/rodeo gegaan omdat hij schrok van een vogel

edit: tijdens het inrijden (niet door mij) is hij ook 2x rodeo gegaan, 1x toen hij gewoon stil stond en degene op zijn rug aan het praten was met degene die de longe vast had... Daarna is hij 'weggezet' en ben ik er mee begonnen. Hij had super veel spanning en het duurde ruim een maand voordat ik er uberhaupt op kon zitten zonder dat hij stijf stond van spanning. Hij heeft toen geen stap verkeerd gezet. Pas toen hij 'los' werd gereden door de hele bak begon hij weer met bokken.
Ik ben er 2x flink afgedonderd en ben hierdoor een beetje bang geworden om te galopperen. Met hulp ben ik langzaam weer begonnen en het is een hele tijd goed gegaan, zolang ik maar aan de lijn bleef en zelf niet aanspoorde. Stappen en draven kan ik gewoon been geven, wijken voor druk etc. zelfs een schop als hij niet luistert is geen probleem.
Zweepje bokt hij ook vrolijk tegenin en met sporen lig je er al af zodra hij ze voelt

Gister ben ik met mijn trainer gewoon gaan kijken wat hij deed... Ik moest hem tussen mijn teugels gewoon de hele bak door laten draven. Tot 3x aan toe galoppeert hij zelf aan en was er niets aan de hand, nam hem natuurlijk wel terug omdat hij niet zomaar mag gaan. Mijn trainer zei toen: laat hem maar een keer doorgalopperen om te kijken wat hij gaat doen. Hij sprong weer zelf aan en galoppeerde rustig 1,5 ronde door en toen weer: pats boem op de rem, draaien en omhoog komen/bokken... Omdat hij echt heel vies bokt (eerst van voren omhoog komen en dan keihard uitklappen van achteren) trek ik hem tegenwoordig om, dit omdat hij gewoon niet meer uit te zitten is.
Ik zit echt met mijn handen in het haar en weet niet meer hoe ik dit moet aanpakken. Aan de longe doet hij alles heel soepel zonder problemen. Aan de lijn met mij erop is er ook niks aan de hand en kan ik hem nu ook zelf aansporen (alhoewel, de ene dag wel, de andere dag niet)
Nogmaals: mijn zadel ligt goed, lichamelijk is hij in orde en hij is vorige week gemasseerd....
Het is niet zo dat ik niet meer durf te rijden op hem maar ik wordt echt gewoon moe van dat eeuwige gebok in die galop

Iemand tips of een idee hoe ik dit eruit kan krijgen? Of zijn er mensen die ervaringen hebben zoals mijne? Ik ga ZEKER niet zonder hulp te werk, dit ook voor eigen veiligheid...