Paard stijf tijdens rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jill1209

Paard stijf tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 22:04

Hey!
Mijn paard is 14 jaar en heeft last van stijfheid en een krampbeen(links achter). Ze is ooit op de paddock gevallen( er is een deel beton) en sindsdien kan ze wel kreupel zijn. De dierenarts en de ostheopaat zijn al langsgekomen. Er is niks gevonden. Tijdens het rijden krijg je haar niet meer vooruit( ook niet met tikjes zweep) en loopt ze echt niet soepel. Als we in het bos gaan wandelen kan ze wel ineens doorlopen. Ze loopt ook niet meer aan teugel. Ze krijgt glucosamine voor haar gewrichten. Heeft er iemand tips voor haar stijfheid en om haar terug gevoelig te maken voor been/ zweepje? Liefst geen haat geven ik heb alleen het beste voor.
Groetjes!!

Lindsey_99

Re: Paard stijf tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:18

Stijf is vaak artrose, ergens. In het bos is minder belastend dan bakwerk. Ze zal toch wel ergens last van hebben bij werken in de bak want een paard liegt niet. Heeft de DA ook foto's gemaakt?

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 22:22

@Lindsey_99 de DA had foto’s genomen van haar hoef + koot. Er was niks te zien. Ze had ook inspuitingen in haar rug gedaan om zeker te zijn dat haar rug erna in orde zou zijn.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:28

Hoef en koot is wel erg beperkt om te kijken, ik zou toch verder kijken.
Ik heb destijds mijn eigenlijk goed lopende paard compleet op de foto laten zetten omdat ze af en toe struikelde (echt maar heel af en toe) verder liep ze heel fijn maar het zat me niet lekker. Bleek dat de hele bovenlijn naar de klote was (artrose, kissing spines, spondylose, noem maar op).
Als jouw paard zo stijf loopt kan het haast niet anders dan dat ze ergens echt last van heeft. Op buitenrit zijn paarden dan vaak wat actiever omdat ze dan beter door de pijn heen lopen.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 22:33

Delaja schreef:
Ik heb destijds mijn eigenlijk goed lopende paard compleet op de foto laten zetten omdat ze af en toe struikelde (echt maar heel af en toe) verder liep ze heel fijn maar het zat me niet lekker. Bleek dat de hele bovenlijn naar de klote was (artrose, kissing spines, spondylose, noem maar op).
Als jouw paard zo stijf loopt kan het haast niet anders dan dat ze ergens echt last van heeft. Op buitenrit zijn paarden dan vaak wat actiever omdat ze dan beter door de pijn heen lopen.

Zou ik mogen vragen hoeveel dit ong gekost heeft? :D

Dit was ik nog vergeten te zeggen. :) Mijn merrie heeft ook veel last van dikke achterbenen ( stalbenen) er zit vocht in. Ze komt elke dag buiten op de paddock en in zomer op de wei.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:58

In de paddock staan ze vaak gewoon stil. Ik zou sowieso proberen heel lang in te stappen en desnoods te longeren of een eind gaan fietsen met je paard alvorens te rijden :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:04

Jill1209 schreef:
Delaja schreef:

Zou ik mogen vragen hoeveel dit ong gekost heeft? :D

De hele bovenlijn en één knie op de foto, echo's van de hals en dezelfde knie en rectale echo's van de SI gewrichten was bijna €1000.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:09

]

De hele bovenlijn en één knie op de foto, echo's van de hals en dezelfde knie en rectale echo's van de SI gewrichten was bijna €1000.[/quote]

Denk je dat thermografie ook zou helpen duidelijk te maken waar het probleem zit?

Djali schreef:
In de paddock staan ze vaak gewoon stil. Ik zou sowieso proberen heel lang in te stappen en desnoods te longeren of een eind gaan fietsen met je paard alvorens te rijden :)

Helpt longeren voor het rijden ook om ze iets soepeler te maken. Want als ze al warm gelopen zijn dan zal het toch iets beter zijn niet? ;)

Djali schreef:

Denk je dat longeren voor het rijden ze iets minder stijf zou maken? Want dan is ze al warm gelopen :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:11

Is dit gedrag direct na de val ontstaan of pas later? Is er ook bloedonderzoek gedaan?

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:14

Dee_Es schreef:
Is dit gedrag direct na de val ontstaan of pas later? Is er ook bloedonderzoek gedaan?

We hebben de DA denk ik ong 1 maand erna erbij gehaald. In het begin( na de val) was er bijna niets te merken maar het werd iets erger elke keer. De laatste tijd is ze echt stijf. Er is geen bloedonderzoek gedaan. Zou ik mogen vragen waarom? :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:15

Ik zelf vind het wel vreemd dat de osteopaat niets heeft kunnen vinden. Dat paard is niet voor niks stijf en als er verder geen blessures zijn moet dat toch ergens vandaan komen?

Heeft dit paard een deken op buiten nu in de winter?

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:16

Jill1209 schreef:
]

Denk je dat thermografie ook zou helpen duidelijk te maken waar het probleem zit?

Ik heb weinig verstand van thermografie maar ik zou zeggen van niet als het door artrose komt. Ik denk dat je voor artrose en andere slijtage/vergroeiingen echt het beste naar röntgen kan gaan.

Nadat ik de resultaten van de foto's van mijn paard heb gezien (samen met het feit dat ze écht niet raar liep) denk ik overigens dat er heeeeeeeel veel paarden rondlopen die constant last hebben van dingen. Ik vind het dan ook echt goed van je dat je verder wil kijken!

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:18

Ineke2 schreef:
Ik zelf vind het wel vreemd dat de osteopaat niets heeft kunnen vinden. Dat paard is niet voor niks stijf en als er verder geen blessures zijn moet dat toch ergens vandaan komen?

Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet. In de wei en ad longe kan ze super hars bokken en crossen.
Ze heeft nu geen deken op. Ze heeft een hele dikke vacht en ze heeft het duidelijk niet koud. Ze is sinds die val ong heel zuur als ik het deken moet opdoen.

Delaja schreef:
Jill1209 schreef:
]

Ik heb weinig verstand van thermografie maar ik zou zeggen van niet als het door artrose komt. Ik denk dat je voor artrose en andere slijtage/vergroeiingen echt het beste naar röntgen kan gaan.

Nadat ik de resultaten van de foto's van mijn paard heb gezien (samen met het feit dat ze écht niet raar liep) denk ik overigens dat er heeeeeeeel veel paarden rondlopen die constant last hebben van dingen. Ik vind het dan ook echt goed van je dat je verder wil kijken!

Ik had gelezen in dit artikel : https://www.equicare-plus.com/thermografie/
Bij het puntje “waarom thermografie” dat het duidelijk maakt waar het paard kreupel door is. Als dit zou helpen zou dit wel wat goedkoper zijn. €1000 is niet niks :(
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:23

Jill1209 schreef:
Dee_Es schreef:

We hebben de DA denk ik ong 1 maand erna erbij gehaald. In het begin( na de val) was er bijna niets te merken maar het werd iets erger elke keer. De laatste tijd is ze echt stijf. Er is geen bloedonderzoek gedaan. Zou ik mogen vragen waarom? :)

Mijn paard stond ineens een keer met een dik spronggewricht op stal. Hij bleef moeilijk lopen, ook toen het been weer slonk. Bleek een fiks selenium tekort te hebben wat dus los stond van het dikke been. Dus vandaar mijn vraag van het bloedonderzoek. Mijn paard was helemaal verzuurd en liep daardoor dus zo stijf (hij liep liever helemaal niet).

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:29

[/quote]

We hebben de DA denk ik ong 1 maand erna erbij gehaald. In het begin( na de val) was er bijna niets te merken maar het werd iets erger elke keer. De laatste tijd is ze echt stijf. Er is geen bloedonderzoek gedaan. Zou ik mogen vragen waarom? :)[/quote]

Mijn paard stond ineens een keer met een dik spronggewricht op stal. Hij bleef moeilijk lopen, ook toen het been weer slonk. Bleek een fiks selenium tekort te hebben wat dus los stond van het dikke been. Dus vandaar mijn vraag van het bloedonderzoek. Mijn paard was helemaal verzuurd en liep daardoor dus zo stijf (hij liep liever helemaal niet).[/quote]

Liep je paard ook niet graag ad longe? Want die van mij vindt alles Oke behalve tijdens het rijden, dan is ze zo anders...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:42

Thermografie kan je best laten doen maar vaak willen ze na aanleiding van dat toch foto's maken, als er witte (hitte) plekken worden gevonden.
10 jaar terug betaalde ik voor thermografie, foto's en klinisch onderzoek €500,- prijzen zullen nu vast wat hoger liggen.

Maar hoe ligt je zadel?
Want je zegt dat ze aan de longe wel gewoon loopt, dan zou ik die ook na laten kijken.

En misschien een andere osteo erbij halen want met zulke klachten is het vrij apart dat ze niks kan vinden.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:43

Zijn er ooit foto's van haar benen gemaakt nadat ze op het beton is geklapt? Heb je duivelsklauw al geprobeerd TS dat helpt bij paarden met opstartproblemen en stijfheid. Het verschilt heel erg per kliniek wat de kosten zijn van de röntgenfoto's.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:48

mala26 schreef:
Thermografie kan je best laten doen maar vaak willen ze na aanleiding van dat toch foto's maken, als er witte (hitte) plekken worden gevonden.
10 jaar terug betaalde ik voor thermografie, foto's en klinisch onderzoek €500,- prijzen zullen nu vast wat hoger liggen.

Maar hoe ligt je zadel?
Want je zegt dat ze aan de longe wel gewoon loopt, dan zou ik die ook na laten kijken.

En misschien een andere osteo erbij halen want met zulke klachten is het vrij apart dat ze niks kan vinden.

Het zadel was vroeger op maat gemaakt. Het past dus perfect. We hebben voor zekerheid een bontje gekocht om haar rug minder schokken op te laten vangen. Dat is inderdaad erg vreemd. Kan een osteo echt het probleem oplossen of niet?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:50

Een paard loopt nooit en te nimmer expres stijf of kreupel. Niet vergeten het is nog altijd een vluchtdier en met mankementen tonen dan word je gewoon opgegeten in het wild.

Mijn paard had ongeveer dezelfde klachten en is een paar dagen geleden behandeld door een osteopaat en mijn paard zat flink vast, daarom vind ik het extra vreemd dat die van jou niets kan vinden.

Overigens als een paard al zo stijf is kan een regendeken wel helpen, omdat nattigheid in combinatie met koude wind wel voor extra koude spieren kan zorgen wat de stijfheid oplossen natuurlijk niet bevorderd.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 23:50

maria1990 schreef:
Zijn er ooit foto's van haar benen gemaakt nadat ze op het beton is geklapt? Heb je duivelsklauw al geprobeerd TS dat helpt bij paarden met opstartproblemen en stijfheid. Het verschilt heel erg per kliniek wat de kosten zijn van de röntgenfoto's.

De foto’s van haar voet en koot zijn na de val gemaakt. De DA heeft niet van heel haar benen een foto gemaakt. Ik zal misschien eens proberen duivelsklauw bij te geven. Dankjewel !

Ineke2 schreef:
Een paard loopt nooit en te nimmer expres stijf of kreupel. Niet vergeten het is nog altijd een vluchtdier en met mankementen tonen dan word je gewoon opgegeten in het wild.

Mijn paard had ongeveer dezelfde klachten en is een paar dagen geleden behandeld door een osteopaat en mijn paard zat flink vast, daarom vind ik het extra vreemd dat die van jou niets kan vinden.

Overigens als een paard al zo stijf is kan een regendeken wel helpen, omdat nattigheid in combinatie met koude wind wel voor extra koude spieren kan zorgen wat de stijfheid oplossen natuurlijk niet bevorderd.

Ik zal proberen terug haar dekentje op te doen. Welke osteo had jij? Misschien kan die me verder helpen :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:52

Jill1209 schreef:
Liep je paard ook niet graag ad longe? Want die van mij vindt alles Oke behalve tijdens het rijden, dan is ze zo anders...

Oh nee dat is dan zeker anders. Die van mij wilde gewoon niet meer bewegen, longe, rijden, zelfs in de wei stond hij liever stil. Hij ging op mn vraag uiteindelijk wel voorwaarts maar bewoog dan stijf en strak.

Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is zodat jullie weer fijn kunnen rijden. Al aan een fysiotherapeut gedacht ipv osteopaat?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:54

Ik heb Gerdien van der Kooij. Maar ook Nico Speksnijder en Joyce Vijverberg zijn goed.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:56

Jill1209 schreef:
mala26 schreef:

Maar hoe ligt je zadel?

Het zadel was vroeger op maat gemaakt. Het past dus perfect. We hebben voor zekerheid een bontje gekocht om haar rug minder schokken op te laten vangen. Dat is inderdaad erg vreemd. Kan een osteo echt het probleem oplossen of niet?

Maar hoe lang is dat geleden? Het beste is om in ieder geval 1 x per jaar je zadel na te laten kijken.
Zeker als je paard anders gaat lopen en dus (waarschijnlijk) anders in der bespiering wordt, kan het zadel anders gaan liggen. En een bontje levert je vaker meer problemen op dan dat het helpt. Als een zadel goed ligt is een bontje echt overbodig.

Een goede osteo kan je zeker echt heel goed op weg helpen. Er komt natuurlijk een heel stuk eigen training bij kijken, oefeningen die je mee kan krijgen en aan de slag mee moet.
En misschien moet je wat veranderen aan je eigen manier van rijden. Maar daar speelt een osteo ook op in en een goede instructie is daar ook belangrijk bij.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:07

Jill1209 schreef:
Ineke2 schreef:

Ik vind het ook heel vreemd dat niemand iets vindt. Ik begin soms zelfs te twijfelen of ze het expres doet. In de wei en ad longe kan ze super hars bokken en crossen.
Ze heeft nu geen deken op. Ze heeft een hele dikke vacht en ze heeft het duidelijk niet koud. Ze is sinds die val ong heel zuur als ik het deken moet opdoen.

Die dikgedrukte zin, dat laat de alarmbellen bij mij rinkelen. Dit is een teken dat je paard echt niet ok in haar vel zit!

Dat ze op andere momenten wel harder gaat of bokt zegt niet over de ernst van de klachten. Onder invloed van adrenaline doen ze heel veel en maskeert de pijn. Paarden hebben nooit de intentie om expres stijf, kreupel of ongehoorzaam te zijn! Elk signaal moet serieus genomen worden.
Ik zou hiermee naar de kliniek gaan en het uit laten zoeken en een andere osteopaat nog eens laten kijken. En er niet meer op gaan zitten of longeren voordat je weet wat er aan de hand is.

Jill1209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 00:09

Maar hoe lang is dat geleden? Het beste is om in ieder geval 1 x per jaar je zadel na te laten kijken.
Zeker als je paard anders gaat lopen en dus (waarschijnlijk) anders in der bespiering wordt, kan het zadel anders gaan liggen. En een bontje levert je vaker meer problemen op dan dat het helpt. Als een zadel goed ligt is een bontje echt overbodig.

Een goede osteo kan je zeker echt heel goed op weg helpen. Er komt natuurlijk een heel stuk eigen training bij kijken, oefeningen die je mee kan krijgen en aan de slag mee moet.
En misschien moet je wat veranderen aan je eigen manier van rijden. Maar daar speelt een osteo ook op in en een goede instructie is daar ook belangrijk bij.[/quote]

Het is al even geleden maar aangezien ze aan elke kant even bespeurd is en de zweetvlekken op haar rug hetzelfde zijn, vonden we het niet nodig. Misschien is het wel een goed idee een nieuwe instructeur te nemen . Bedankt!

Ze heeft nu geen deken op. Ze heeft een hele dikke vacht en ze heeft het duidelijk niet koud. Ze is sinds die val ong heel zuur als ik het deken moet opdoen.[/quote]
Die dikgedrukte zin, dat laat de alarmbellen bij mij rinkelen. Dit is een teken dat je paard echt niet ok in haar vel zit!

Dat ze op andere momenten wel harder gaat of bokt zegt niet over de ernst van de klachten. Onder invloed van adrenaline doen ze heel veel en maskeert de pijn. Paarden hebben nooit de intentie om expres stijf, kreupel of ongehoorzaam te zijn! Elk signaal moet serieus genomen worden.
Ik zou hiermee naar de kliniek gaan en het uit laten zoeken en een andere osteopaat nog eens laten kijken. En er niet meer op gaan zitten of longeren voordat je weet wat er aan de hand is.[/quote]

Ze is altijd haar vrolijke zelf en haar vacht glanst ook. Ze is alleen zuur bij haar deken. Ik maak me nu best wel zorgen :( ik ga ze nog eens laten nazien door een osteo!!

Ineke2 schreef:
Ik heb Gerdien van der Kooij. Maar ook Nico Speksnijder en Joyce Vijverberg zijn goed.

Bedankt!!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-02-19 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt