Vastklampen, onzekere pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:58

Ik heb een vraagje;

sinds anderhalf jaar heb ik een Welsh-Arabier (ikzelf ben een kleine volwassene, 1.58 met met 59 kilo) van 15 jaar. Een leuke, stevige tante.
Ze is eigenlijk gekocht voor mijn dochter, maar die rijdt voornamelijk een les of in de bak omdat de pony buiten te sterk is.
Dus geniet ik van haar.

Al in het begin merkte ik -ik had hiervoor een hele koele, rustige Fries- dat mijn nieuwe paardje reageert in de mond. Dus hoe meer ophouding ik maak, hoe harder ze aan de kletter probeert te gaan of onder mij uit wil rennen.
Dus ik rijd met hele zachte hand en vaak zelfs slappe teugel met licht contact.
Buiten rijden doe ik het liefst, maar momenteel merk ik dat ontspanning eruit is omdat ik haar continue ervan moet van weerhouden om te draaien. Zodra ze stil staat, probeert ze zelfs door steigeren onder mij uit te lopen en om te draaien naar stal.
Dit probleem doet zich alleen voor als we alleen zijn en houdt aan tot we een minuut of 20 van stal zijn, maar dan nog zit een lekker stukje galop er niet in omdat ze dan aan de kletter gaat.
Tijdens het buitenrijden is ze min of meer om de vijf minuten aan het hinniken.

Als we met een ander paard of een groep rijden is er niks aan de hand, maar dan loopt ze vooral voorop en heel snel.

In de bak is het idem, ze hangt letterlijk aan een stalgenoot (een paard dat ze kent) en als deze uit het zicht is of aan de andere kant van de bak loopt, probeert ze zich onder mij uit te werken. Met dochterlief lukt rijden alleen als ik in het zicht ben, dan zit de pony aan mij "vast" en niet aan een ander paard.

Ik begrijp dat het een kwestie van zekerheid zoeken is, en dat ze zich daarbij vastklampt aan iets bekends. Er is nooit iets vervelends gebeurd en ze staat met leuke weidegenoten en heeft een prima plek in de groep. Ik hou niet van straffen, gebruik nooit dwang en verhef zelden mijn stem. Er wordt goed voor haar gezorgd, poetsen is bijvoorbeeld nooit een probleem. Harnachement is passend en pijn is door een paardenmasseur, orthopeed uitgesloten. De dierenarts vind haar een gezonde pony met een prima conditie.
Toch vraag ik mij af waarom ze zo onzeker in haar eentje is en misschien hebben jullie tips om haar zich meer op haar gemak te laten voelen.
Het kan natuurlijk ook karakter zijn, en ik vind het niet vervelend, ik hou ook van haar en heb enorm veel plezier met haar. Maar als ze niet lekker in haar vel zit wil ik haar wel graag helpen.

Is dit herkenbaar voor jullie en wat zou een oplossing zijn?

Anoniem

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:28

Hoe sterk sta jij in je schoenen?

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:52

Sommige paarden zijn nu eenmaal nerveuzer en onzekerder dan andere paarden.
Je zou met haar schrik training kunnen doen om hasr zelfverzekerder te maken.
Het alleen in de bak rijden is iets wat ze gewoon moet leren. Zet hasr in de bak maar grwoon goed aan het werk zodat ze haar aandacht bij jou moet houden. Dus niet te veel hoefslag rijden... veel figuren rijdenen overgangen.
Galop pas ernij pakken als ze rustig is.door de verhoogde hsrtslag in een snellere gangen maken ze juist meer adrenaline aan en heb je kans dat ze nog opfefokter wordt.

Buiten rijden kun je op 2 manieren oefenen.
- als je alleen gaat, gewoon in het begin niet te ver gaan... gewoon na het rijden in de bak even buiten een klein rondje uitstappen en dan weer terug. Vooral veel herhaking is belangrijk... liefst dus dagelijks even steeds hetzelfde rondje stappen. Als dat goed gaat, breid je het rondje staohe voor staphe verder uit.
- bij 2 personen... persoon achter je de afstand laten vergriten totdat het net nig confortsbel voelt voor je paard... of paard voor je lateb rujden en zelf even halthouden (afstand vergroten) en dan weer verkleinen. Zo heel langzaam de afstand tussen jou en het paard steeds verder vergroten (gedurende de komende maanden)

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:55

Klinkt meer als een vorm van verlatingsangst, niet alleen kunnen zijn. Als iemand daar een oplossing voor weet hoor ik het ook graag. Al knap dat je dan toch met haar weg komt alleen van stal.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:55

Héél herkenbaar, mijn merrie is precies zo.
Ik rij dus niet alleen buiten met haar :')

Cranio_APS

Berichten: 41
Geregistreerd: 21-02-17
Woonplaats: Omgeving Tiel/Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:29

Het lijkt er op dat je paard inderdaad een soort verlatingsangst heeft. Dit kan bijvoorbeeld gekomen zijn doordat ze vroeger in een keer bij haar moeder vandaan is gehaald (wat helaas nog te vaak gebeurd), maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Misschien is het een idee om veel grondwerk te doen met haar, zodat je paard jouw meer als leider gaat zien.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:23

Ja veel paarden hebben hier wel laat van,
Wat ik doe is gewoon er naast gaan lopen in het begin en dan als je een poosje heb gelopen erop, merk je dat ze weer druk en gestrest word afstappen en ernaast wandelen en dan er weer op.
Ik doe dat meestal met wat onzekere paarden en na een tijdje zul je merken dan het steeds beter gaat.
Het sterk worden is vaak een balans probleem, dus miss wat rechtricht oefeningen aan de hand gaan doen, daar worden ze ook zelfverzekerder van .

EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:04

Swanzie schreef:
Sommige paarden zijn nu eenmaal nerveuzer en onzekerder dan andere paarden.
Je zou met haar schrik training kunnen doen om hasr zelfverzekerder te maken.
Het alleen in de bak rijden is iets wat ze gewoon moet leren. Zet hasr in de bak maar grwoon goed aan het werk zodat ze haar aandacht bij jou moet houden. Dus niet te veel hoefslag rijden... veel figuren rijdenen overgangen.
Galop pas ernij pakken als ze rustig is.door de verhoogde hsrtslag in een snellere gangen maken ze juist meer adrenaline aan en heb je kans dat ze nog opfefokter wordt.

Buiten rijden kun je op 2 manieren oefenen.
- als je alleen gaat, gewoon in het begin niet te ver gaan... gewoon na het rijden in de bak even buiten een klein rondje uitstappen en dan weer terug. Vooral veel herhaking is belangrijk... liefst dus dagelijks even steeds hetzelfde rondje stappen. Als dat goed gaat, breid je het rondje staohe voor staphe verder uit.
- bij 2 personen... persoon achter je de afstand laten vergriten totdat het net nig confortsbel voelt voor je paard... of paard voor je lateb rujden en zelf even halthouden (afstand vergroten) en dan weer verkleinen. Zo heel langzaam de afstand tussen jou en het paard steeds verder vergroten (gedurende de komende maanden)


Jep. Ik moet bekennen dat ik in de winter minder actief ben. :-)
An sich kom ik ook wel een eindje weg van stal, maar het roepen en trippelen en trekken of weglopen maakt dat ik hard moet werken en het genieten er niet van komt.
Het blijft inderdaad een beetje "spelen" en afstand vergroten. Ik heb wel het gevoel dat ze mij vertrouwd (komt altijd naar mij toe, loopt netjes achter mij aan, aan de hand buiten gaat ook prima) maar het is net alsof ze net lekker geaard is. Met alle beentjes op de grond, zeg maar.
Ze schrikt ook niet van dingen buiten, is echt bombroof. Maar als ze in haar "vastklamp" zit, dan grijpt ze ook alles aan om HEEL ERG van te schrikken.

EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:07

Joolien schreef:
Hoe sterk sta jij in je schoenen?


Haha, ik ben meer een koppige ezel. Maar wel iemand die met liefde en het winnen van vertrouwen haar zin krijgt.
Ze krijgt mij niet gek en ik ga altijd -ook op buitenrit- gewoon het rondje maken dat ik wil. Als dat betekent dat ik soms een stukje moet lopen of via welke omweg dan ook mijn weg moet vervolgen, dan doe ik dat.
Ik heb ook een leuke peutermans van 3 jaar thuis, dus ik kan heel erg volhardend zijn.

EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:08

Bloodymary schreef:
Klinkt meer als een vorm van verlatingsangst, niet alleen kunnen zijn. Als iemand daar een oplossing voor weet hoor ik het ook graag. Al knap dat je dan toch met haar weg komt alleen van stal.


Ik doe het wel, maar moet bekennen dat ik soms ook wel verlang naar een stressloze rit. Die stress zit niet in mij, maar het gestuiter onder mijn billen is soms vermoeiend.

EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:10

Cranio_APS schreef:
Het lijkt er op dat je paard inderdaad een soort verlatingsangst heeft. Dit kan bijvoorbeeld gekomen zijn doordat ze vroeger in een keer bij haar moeder vandaan is gehaald (wat helaas nog te vaak gebeurd), maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Misschien is het een idee om veel grondwerk te doen met haar, zodat je paard jouw meer als leider gaat zien.


Ja, grondwerk is ze erg goed in. Haar vorige baasje heeft dit veel gedaan. Het is net Michael Jackson in Beat it. :-)
Wat ook weleens bijzondere situaties oplevert, want ik gaf in het begin nog weleens onbewust een teken en dan had ik weer een dansende pony tijdens het hoeven uitkrabben of een steigeraar aan de longeerlijn.
Dat lukt trouwens ook niet, longeren. Dan loopt ze naar mij toe en gaat "kunstjes" doen.

EveLeCre
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-06-17
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 10:13

midgie schreef:
Ja veel paarden hebben hier wel laat van,
Wat ik doe is gewoon er naast gaan lopen in het begin en dan als je een poosje heb gelopen erop, merk je dat ze weer druk en gestrest word afstappen en ernaast wandelen en dan er weer op.
Ik doe dat meestal met wat onzekere paarden en na een tijdje zul je merken dan het steeds beter gaat.
Het sterk worden is vaak een balans probleem, dus miss wat rechtricht oefeningen aan de hand gaan doen, daar worden ze ook zelfverzekerder van .


Rechtrichten is zowiezo iets waar ik aan werk, ze buigt naar binnen toe op de hoefslag en valt naar binnen in de voltes. Vandaar dat ik ook graag buiten rijd, lekker voorwaarts en vooral recht. Maar dat gaat dus met veel gehuppel en gebrul van haar kant.

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:27

EveLeCre schreef:
midgie schreef:
Ja veel paarden hebben hier wel laat van,
Wat ik doe is gewoon er naast gaan lopen in het begin en dan als je een poosje heb gelopen erop, merk je dat ze weer druk en gestrest word afstappen en ernaast wandelen en dan er weer op.
Ik doe dat meestal met wat onzekere paarden en na een tijdje zul je merken dan het steeds beter gaat.
Het sterk worden is vaak een balans probleem, dus miss wat rechtricht oefeningen aan de hand gaan doen, daar worden ze ook zelfverzekerder van .


Rechtrichten is zowiezo iets waar ik aan werk, ze buigt naar binnen toe op de hoefslag en valt naar binnen in de voltes. Vandaar dat ik ook graag buiten rijd, lekker voorwaarts en vooral recht. Maar dat gaat dus met veel gehuppel en gebrul van haar kant.


Juist daarom is recht rijden in het bos lastig voor haar, tip, ga werken met de schouders in de bak, dat gaat jou helpen op buiten rit om je paard in balans te houden en haar meer vertrouwen te geven dat ze ook met een ruiter op haar rug kan lopen,
Ik zou op de grond op de volte gaan werken en dan met de schouders aan de slag gaan, zodat ze tussen de teugels leert lopen de indirecte teugelhulp bedoel ik dan

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:38

Ik zou vooral ook eens heel kritisch naar je zit kijken. Dat gedrag wat je beschrijft is voor mij vrij klassiek voor een onzeker dier waarbij de ruiter op onzekere momenten spanning in de bovenbenen heeft of zelf iets voorover zit.
Als je pony gaat nerveuzen kun je eens proberen om echt overdreven zoutzakkerig te gaan zitten met je bovenbenen echt los. Kuit wel erbij houden, paard moet wel aan het been blijven.

Als het gewoon echt in het karakter van de pony zit dan is het niet anders dan gewoon doorgaan en laten zien dat er niets gebeurd.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:49

Wellicht ook goed om haar buiten ook gewn wat meer aan het werk teczetten. Dus niet rijden met een losse teugel, maar gewoon met contact en tussendoor wat kleine oefenibgen doen zoals schouder voor of een overgang ed.
Paard moet de aandacht meer bij jou houden ipv zijn omgeving...

Mijn pony is normaal fesprojen bomproof, behalve een paar weken in het voorjaar als het gras befint te groeien en er daardoor meer suikers in her gras zitten,., dan heb ik een stuiter al die zoveel adrenaline in zich heeft zitten dat hij ook overal van schrikt. Bij hem helpt het dan om wat steviger te gaan rijden.. gewoon aanleuning en benen erbij hiuden en focus op mij

Jill1209
Berichten: 83
Geregistreerd: 02-02-19

Re: Vastklampen, onzekere pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:17

Ik heb zelf ook een merrie die heel hard plakte aan andere paarden. Ze flipte als ze niet bij haar kudde kon zijn. Misschien is dit wel een goeie tip: we hebben haar moody mare gegeven. Dit zijn gewoon kruiden die het paard koel houdt in haar hoofd. Normaal is het bedoeld voor de hengstigheid maar we geven het ook gewoon in de winter enz. Ze is veel kalmer nu en ook veel koeler in haar hoofd. Er zit niks van medicatie in en kan dus ook echt GEEN kwaad. Je kan het kopen bij paardendrogist. Hopelijk ben je hier iets mee . Groetjes!!