Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Swanzie schreef:Sommige paarden zijn nu eenmaal nerveuzer en onzekerder dan andere paarden.
Je zou met haar schrik training kunnen doen om hasr zelfverzekerder te maken.
Het alleen in de bak rijden is iets wat ze gewoon moet leren. Zet hasr in de bak maar grwoon goed aan het werk zodat ze haar aandacht bij jou moet houden. Dus niet te veel hoefslag rijden... veel figuren rijdenen overgangen.
Galop pas ernij pakken als ze rustig is.door de verhoogde hsrtslag in een snellere gangen maken ze juist meer adrenaline aan en heb je kans dat ze nog opfefokter wordt.
Buiten rijden kun je op 2 manieren oefenen.
- als je alleen gaat, gewoon in het begin niet te ver gaan... gewoon na het rijden in de bak even buiten een klein rondje uitstappen en dan weer terug. Vooral veel herhaking is belangrijk... liefst dus dagelijks even steeds hetzelfde rondje stappen. Als dat goed gaat, breid je het rondje staohe voor staphe verder uit.
- bij 2 personen... persoon achter je de afstand laten vergriten totdat het net nig confortsbel voelt voor je paard... of paard voor je lateb rujden en zelf even halthouden (afstand vergroten) en dan weer verkleinen. Zo heel langzaam de afstand tussen jou en het paard steeds verder vergroten (gedurende de komende maanden)
Joolien schreef:Hoe sterk sta jij in je schoenen?
Bloodymary schreef:Klinkt meer als een vorm van verlatingsangst, niet alleen kunnen zijn. Als iemand daar een oplossing voor weet hoor ik het ook graag. Al knap dat je dan toch met haar weg komt alleen van stal.
Cranio_APS schreef:Het lijkt er op dat je paard inderdaad een soort verlatingsangst heeft. Dit kan bijvoorbeeld gekomen zijn doordat ze vroeger in een keer bij haar moeder vandaan is gehaald (wat helaas nog te vaak gebeurd), maar het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben. Misschien is het een idee om veel grondwerk te doen met haar, zodat je paard jouw meer als leider gaat zien.
midgie schreef:Ja veel paarden hebben hier wel laat van,
Wat ik doe is gewoon er naast gaan lopen in het begin en dan als je een poosje heb gelopen erop, merk je dat ze weer druk en gestrest word afstappen en ernaast wandelen en dan er weer op.
Ik doe dat meestal met wat onzekere paarden en na een tijdje zul je merken dan het steeds beter gaat.
Het sterk worden is vaak een balans probleem, dus miss wat rechtricht oefeningen aan de hand gaan doen, daar worden ze ook zelfverzekerder van .
EveLeCre schreef:midgie schreef:Ja veel paarden hebben hier wel laat van,
Wat ik doe is gewoon er naast gaan lopen in het begin en dan als je een poosje heb gelopen erop, merk je dat ze weer druk en gestrest word afstappen en ernaast wandelen en dan er weer op.
Ik doe dat meestal met wat onzekere paarden en na een tijdje zul je merken dan het steeds beter gaat.
Het sterk worden is vaak een balans probleem, dus miss wat rechtricht oefeningen aan de hand gaan doen, daar worden ze ook zelfverzekerder van .
Rechtrichten is zowiezo iets waar ik aan werk, ze buigt naar binnen toe op de hoefslag en valt naar binnen in de voltes. Vandaar dat ik ook graag buiten rijd, lekker voorwaarts en vooral recht. Maar dat gaat dus met veel gehuppel en gebrul van haar kant.