Janneke2 schreef:...en heb je een idee "waarom" hij uitbreekt?
Ik rijd spaans en ben bekend met de gedachte dat je sowieso in de wendingen van je binnenteugel af moet blijven (niet de schouder blokkeren) en dat je buitentugelmje contactteugel is.
...maar bij "uitbreken" hangt het er maar van af!
Een ander punt wat voor mij belangrijk is: het "verticale evenwicht", evenveel gewicht op beide voorbenen.
Als jij gewoon zachtjes beide teugels in contact neemt, voel je dan een lichte en een zware teugel...? (De zware kant is ook het voorbeen met het meeste gewicht.)
Je handen breed doen bij evenwichtsverlies is erg verstandig (of gewoon een reflex, daar hoef je dus NIET voor op je kop te krijgen, er is een stap eerder al iets misgegaan).
Vaak ismhet zo dat als je dier bijvoorbeeld meer gewicht op linksvoor draagt, hij op de linkerhand het liefst over de binnenschouder wegvalt en op de rechterhand over de buitenschouder.
En hoe netter je vanuit verticaal evenwicht de volte inzet (klein beetje oogcontact, geen overbogen hals, geen 'gekapseisd' paard) hoe kleiner de kans op moeilijkheden.
Ik ben helaas geen expert in waarom hij uit zou breken, maar ik denk dat het komt omdat hij een wat minder goede balans heeft. Daar heeft hij normaal niet zo veel last van, maar op een gladde weg bijvoorbeeld merk je dat hij sneller uitglijd dan de andere paarden. Toen hij bij ons kwam kon hij ook geen rechtergalop, omdat hij die balans niet had.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met een lichte en een zware teugel. Maar hij is niet zwaar in de hand oid als je dat bedoeld. Dat handen uit elkaar doen komt trouwens niet door evenwichtsverlies, sorry dat dat misschien niet duidelijk was. Wat er gebeurd is dat ik mijn binnenhand dus veel te veel ga gebruiken en hem ook heel ver van de hals afhaal, en dus op die manier mijn handen wijd doe.
En hij heeft trouwens niet echt een duidelijke voorkeur met naar binnen vallen of naar buiten vallen op linksom of rechtsom. Gewoon wat hem het beste uitkomt lijkt het wel.