Handen en sturen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahM147

Handen en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:10

Hoi allemaal!

Ik heb twee vragen, en hoop dat iemand mij kan helpen :D

Ik heb nu sinds 2 jaar een eigen paard, wat natuurlijk hartstikke leuk is. Ik loop er alleen tegen aan dat mijn paard nogal neiging heeft tot uitbreken op voltes etc. Mijn instructrice en ik zijn hier hard mee bezig, en het is al een stuk beter.
Alleen blijf ik de fout maken dat ik meer aan de binnenteugel trek zodra hij begint uit te breken. Ik weet dat dit niet klopt en averechts werkt, maar ik blijf het steeds automatisch doen! Heeft iemand hier tips voor me om me te helpen hiermee te stoppen? Ik doe mijn handen ook steeds heel ver uit elkaar als dat gebeurt, en dan krijg ik weer op mijn kop dat ik mijn handen bij elkaar moet houden. Ik weet wel dat ik het moet doen, maar ik krijg het toch niet voor elkaar om ze bij elkaar te houden als hij weer uitbreekt! 8)7 Heeft iemand hier tips/trucs voor?

Ladypronk

Re: Handen en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:21

Ik snap wat je bedoelt. Ik zit net weer te paard en van de week met proefrijden ook ondervonden. Ik zit nu aan de longeerlijn en concentreren op de juiste zit en handeling van de teugels. Daar leer ik echt zoveel van. Het klinkt misschien suf, maar voor mij helpt het. Met de buitenteugel begrenzen en niet aan die binnenteugel zitten. Paard loopt meteen anders en meer rust. Misschien het proberen waard dus om gewoon zitles te nemen aan de longe.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:25

Wat doe je met je benen op de volte en bij wendingen?

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:27

Ladypronk, dank je voor je bericht!
Ja dat buitenteugel begrenzen hoor ik idd altijd tijdens mijn lessen. Punt is dus dat ik als eerste reactie aan mijn binnenteugel zit, waardoor ik eerst met mezelf moet worstelen om te stoppen met die binnenteugel voordat ik met die buitenteugel ga begrenzen. Die gewoonte wil ik dus graag kwijt, en gewoon meteen begrenzen ipv elke keer dit gevecht met mezelf. Maar die longeerlijn kan idd een idee zijn.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:28

Troi, ik hou mijn buitenbeen er flink aan, maar het wil nog niet echt lukken :S

Dat is weer een heel ander verhaal, dat hij door mijn been heen neigt te lopen...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:39

Wat werkt is denk ik voor iedereen anders. Voor het handen breed zetten kan je een keer een brug maken van je teugels, dan kunnen je handen niet uit elkaar.

Verder is het vooral een kwestie van hier prioriteit van maken. Dus even niet letten op alle andere dingen die jullie aan het oefenen zijn maar je alleen focussen op het begrenzen (dit hoeft natuurlijk geen uur maar bv de eerste 10min dat je aan het rijden bent). Probeer maar eens als je de volte op rijdt je binnenarm naar voren te steken, er mag echt een boogje in de teugel komen te hangen. Je buitenhand hou je netjes bij de schoft en gaat je paard te veel in de buitenschouder hangen dan knijp je een keer kort je ringvinger dicht. Let ook op de rest van je lijf, je schouders, heupen en beenligging (te ver naar achteren, te ver naar voren?). Ik zou dit in eerste instantie lekker in stap oefenen zodat je de tijd hebt om op je eigen houding te letten.

Ipv je paard de juiste kant op te trekken moet je het deurtje dicht doen waar je niet wil dat hij heen gaat.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 11:39

HannahM147 schreef:

Dat is weer een heel ander verhaal, dat hij door mijn been heen neigt te lopen...

Nope dat is precies hetzelfde namelijk. Je paard die je hulpen negeert. Been en hand werken samen in de begrenzing, of beter die horen samen te werken. Al eens een andere instructie geprobeerd? Al je lang aan iets werkt en niet verder komt kan een frisse blik vaak helpen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:51

Dee_Es, dank je voor je tips! Ik zal dit zeker proberen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 11:55

troi schreef:
HannahM147 schreef:

Nope dat is precies hetzelfde namelijk. Je paard die je hulpen negeert. Been en hand werken samen in de begrenzing, of beter die horen samen te werken. Al eens een andere instructie geprobeerd? Al je lang aan iets werkt en niet verder komt kan een frisse blik vaak helpen.

Hm, daar heb je wel een punt. Mijn pony is idd niet geweldig opgevoed, en ik ben lang niet altijd handig genoeg dit goed op te lossen. Ik heb momenteel 3 verschillende instructrices, en daarnaast ook nog advies gekregen van nog een andere instructeur, die 1 van mijn instructrices weer les geeft. (heel ingewikkeld allemaal) Ik kan niet echt veel meer instructeurs/instructrices vinden in mijn buurt, en zeker niet als ik het betaalbaar wil houden ben ik bang...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:03

oefenen, oefenen, oefenen.....

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:06

Als je pony uberhaupt een beetje lak heeft aan je hulpen dan is dat misschien eerst iets om aan te werken. Op elke hulp moet een reactie komen, altijd! Maar dit is een beetje te lastig om allemaal vanachter een beeldscherm uit te leggen. Misschien kan je instructrice een keer een stukje van je les filmen? Dan zie je zelf ook wat je doet en kunnen wij misschien beter meedenken.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:10

Dee_Es schreef:
Als je pony uberhaupt een beetje lak heeft aan je hulpen dan is dat misschien eerst iets om aan te werken. Op elke hulp moet een reactie komen, altijd! Maar dit is een beetje te lastig om allemaal vanachter een beeldscherm uit te leggen. Misschien kan je instructrice een keer een stukje van je les filmen? Dan zie je zelf ook wat je doet en kunnen wij misschien beter meedenken.

Ja, hij is vrij lui, en heeft volgens mijn instructrice, die ook nog de staleigenaar is en hem daardoor ook in het dagelijks leven ziet, wat moeite met autoriteit. Hij heeft wel een heel lief karakter, maar hij heeft wel duidelijk ponybloed in zich. We zijn er mee aan het werk, en het wordt al steeds beter. Alleen vind ik persoonlijk dat zoiets van 2 kanten moet komen. Hij moet reageren op hulpen, maar ik moet ook de juiste hulpen geven O:)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:18

HannahM147 schreef:
Hij moet reageren op hulpen, maar ik moet ook de juiste hulpen geven O:)

Dat gaat helemaal goed komen met jullie !

Je zou kunnen proberen de volte eens te rijden met een beetje buitenstelling (eerst in stap). Dat is eigenlijk de tegenovergestelde 'fout' als weglopen over de buitenschouder omdat je teveel met de binnenteugel terugwerkt. Zo leer je te spelen met stelling en je paard nauwkeurig te sturen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:28

Sclimpre schreef:
HannahM147 schreef:

Dat gaat helemaal goed komen met jullie !

Je zou kunnen proberen de volte eens te rijden met een beetje buitenstelling (eerst in stap). Dat is eigenlijk de tegenovergestelde 'fout' als weglopen over de buitenschouder omdat je teveel met de binnenteugel terugwerkt. Zo leer je te spelen met stelling en je paard nauwkeurig te sturen.

Dat klinkt wel alsof het goed zou helpen! Dat ga ik zeker proberen :D En dank je voor the vote of confidence!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 12:38

HannahM147 schreef:

Helemaal mee eens! Maar pas op dat je niet te geduldig bent (dat is mijn valkuil in ieder geval). Soms moeten ze gewoon luisteren ook als jouw been/hand/kont niet op de mm nauwkeurig is geplaatst. Maar super dat je zo kritisch bent op jezelf. Gaat goed komen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 12:39

Dee_Es schreef:
HannahM147 schreef:

Helemaal mee eens! Maar pas op dat je niet te geduldig bent (dat is mijn valkuil in ieder geval). Soms moeten ze gewoon luisteren ook als jouw been/hand/kont niet op de mm nauwkeurig is geplaatst. Maar super dat je zo kritisch bent op jezelf. Gaat goed komen.

Dank je wel!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:47

...en heb je een idee "waarom" hij uitbreekt?

Ik rijd spaans en ben bekend met de gedachte dat je sowieso in de wendingen van je binnenteugel af moet blijven (niet de schouder blokkeren) en dat je buitentugelmje contactteugel is.
...maar bij "uitbreken" hangt het er maar van af!

Een ander punt wat voor mij belangrijk is: het "verticale evenwicht", evenveel gewicht op beide voorbenen.
Als jij gewoon zachtjes beide teugels in contact neemt, voel je dan een lichte en een zware teugel...? (De zware kant is ook het voorbeen met het meeste gewicht.)
Je handen breed doen bij evenwichtsverlies is erg verstandig (of gewoon een reflex, daar hoef je dus NIET voor op je kop te krijgen, er is een stap eerder al iets misgegaan).

Vaak ismhet zo dat als je dier bijvoorbeeld meer gewicht op linksvoor draagt, hij op de linkerhand het liefst over de binnenschouder wegvalt en op de rechterhand over de buitenschouder.
En hoe netter je vanuit verticaal evenwicht de volte inzet (klein beetje oogcontact, geen overbogen hals, geen 'gekapseisd' paard) hoe kleiner de kans op moeilijkheden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 22:20

Je moet gewoon af van de gedachte dat je met je binnenteugel moet sturen. Dat hóeft namelijk niet. Daar zou ik dus lekker mee aan de slag. Proberen te sturen zonder die binnenteugel. Dus voordat hij uitbreekt al.

Overigens als een paard echt uitbreekt, mag je best je binnenteugel openen (op zij) en met een licht contact steeds even vragen naar de kant waar je op wilt. Maar absoluut niet trekken of aanhouden, want dan vallen ze alleen maar meer naar buiten! Je buitenbeen en buitenteugel moeten dominanter zijn. Soms helpt even een goeie ophouding aan de buitenkant juist ondanks dat ze dan soms juist een paar passen naar buiten willen, even die schouder weer erbij vragen. Je krijgt daarmee namelijk het gewicht weer wat meer van dat buitenbeen af en dan kan je weer makkelijker sturen.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 00:54

Binnenteugel helemaal loslaten en alleen sturen op buitenbeen en buitenteugel. Dat je dan contrastelling krijgt geeft niet. Zweepje ook aan de buitenkant en bijtikken bij geen reactie op je been. (Nu moet ze natuurlijk wel begrijpen wat je bedoelt met het been)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:42

Avanti schreef:
Binnenteugel helemaal loslaten en alleen sturen op buitenbeen en buitenteugel. Dat je dan contrastelling krijgt geeft niet. Zweepje ook aan de buitenkant en bijtikken bij geen reactie op je been. (Nu moet ze natuurlijk wel begrijpen wat je bedoelt met het been)

...ik vermoed dat mijn paard
bij rechterteugel los,
sturen met linkerbeen en linkerteugel
simpelweg linksaf gaat.

(Vind ik prima.)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:02

Eerst wat basisdingen: heel consequent zijn, je paard moet naar je hulpen luisteren! En sturen op je buitenteugel in het algemeen. Dit moet een gewoonte worden voor je.

Voor het uitbreken op de volte:
Je binnenbeen eraan houden!!! Zo lang je paard om jouw binnenbeen gebogen is, maak je het veel moeilijker om uit te breken. En daarnaast gewoon echt die buitenteugel erbij houden. In een volte moet je binnenteugel in principe los kunnen hangen; je stuurt met je buitenteugel.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:26

Janneke2 schreef:
Avanti schreef:

...ik vermoed dat mijn paard
bij rechterteugel los,
sturen met linkerbeen en linkerteugel
simpelweg linksaf gaat.

(Vind ik prima.)

De bedoeling is om de schouders naar binnen te duwen. Het vergt wat oefening maar heeft mij veel geholpen om bewust de binnenteugel los te laten.

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:56

Wat soms ook helpt is om het zweepje op de buitenschouder te leggen. Als je voelt dat hij wil uitbreken, even een tikje op de schouder geven.

Breekt hij altijd uit op dezelfde hand?

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:15

Janneke2 schreef:
...en heb je een idee "waarom" hij uitbreekt?

Ik rijd spaans en ben bekend met de gedachte dat je sowieso in de wendingen van je binnenteugel af moet blijven (niet de schouder blokkeren) en dat je buitentugelmje contactteugel is.
...maar bij "uitbreken" hangt het er maar van af!

Een ander punt wat voor mij belangrijk is: het "verticale evenwicht", evenveel gewicht op beide voorbenen.
Als jij gewoon zachtjes beide teugels in contact neemt, voel je dan een lichte en een zware teugel...? (De zware kant is ook het voorbeen met het meeste gewicht.)
Je handen breed doen bij evenwichtsverlies is erg verstandig (of gewoon een reflex, daar hoef je dus NIET voor op je kop te krijgen, er is een stap eerder al iets misgegaan).

Vaak ismhet zo dat als je dier bijvoorbeeld meer gewicht op linksvoor draagt, hij op de linkerhand het liefst over de binnenschouder wegvalt en op de rechterhand over de buitenschouder.
En hoe netter je vanuit verticaal evenwicht de volte inzet (klein beetje oogcontact, geen overbogen hals, geen 'gekapseisd' paard) hoe kleiner de kans op moeilijkheden.

Ik ben helaas geen expert in waarom hij uit zou breken, maar ik denk dat het komt omdat hij een wat minder goede balans heeft. Daar heeft hij normaal niet zo veel last van, maar op een gladde weg bijvoorbeeld merk je dat hij sneller uitglijd dan de andere paarden. Toen hij bij ons kwam kon hij ook geen rechtergalop, omdat hij die balans niet had.

Ik weet niet precies wat je bedoeld met een lichte en een zware teugel. Maar hij is niet zwaar in de hand oid als je dat bedoeld. Dat handen uit elkaar doen komt trouwens niet door evenwichtsverlies, sorry dat dat misschien niet duidelijk was. Wat er gebeurd is dat ik mijn binnenhand dus veel te veel ga gebruiken en hem ook heel ver van de hals afhaal, en dus op die manier mijn handen wijd doe.

En hij heeft trouwens niet echt een duidelijke voorkeur met naar binnen vallen of naar buiten vallen op linksom of rechtsom. Gewoon wat hem het beste uitkomt lijkt het wel.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:23

Geryon schreef:
Je moet gewoon af van de gedachte dat je met je binnenteugel moet sturen. Dat hóeft namelijk niet. Daar zou ik dus lekker mee aan de slag. Proberen te sturen zonder die binnenteugel. Dus voordat hij uitbreekt al.

Overigens als een paard echt uitbreekt, mag je best je binnenteugel openen (op zij) en met een licht contact steeds even vragen naar de kant waar je op wilt. Maar absoluut niet trekken of aanhouden, want dan vallen ze alleen maar meer naar buiten! Je buitenbeen en buitenteugel moeten dominanter zijn. Soms helpt even een goeie ophouding aan de buitenkant juist ondanks dat ze dan soms juist een paar passen naar buiten willen, even die schouder weer erbij vragen. Je krijgt daarmee namelijk het gewicht weer wat meer van dat buitenbeen af en dan kan je weer makkelijker sturen.

Dit klinkt misschien gek, maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden. Ik WEET wel dat ik niet met die binnenteugel moet sturen, en ik zet elke volte in met de gedachte dat ik het NIET ga doen. En toch gaat het steeds mis en stuur ik met die binnenteugel.

Het ergste is dat ik alles wat je hier vertelt al weet. Het probleem is dus dat ik het niet goed toegepast krijg. Ik betrap mezelf op die binnenteugel, en schakel dan over naar meer werken met de buitenteugel. Alleen dan is het eigenlijk al te laat, en dan springt mijn instinctieve reactie in om hem gewoon om proberen te trekken omdat we dan al praktisch met zijn neus tegen de bakrand aan zitten...

We hebben overigens sessies waarop het heel goed gaat, en hij niet uitbreekt/het niet eens probeert. Dan doe ik ook niets raars met mijn handen. Het gedrag begint dus zodra hij een beetje moeizaam de volte in te sturen is, en ik automatisch weer aan die binnenteugel zit, waardoor hij echt uitbreekt, waardoor ik er nog meer aan zit, etc. :')