Pony loopt kort van voren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_horse

Pony loopt kort van voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 03:38

Ik rijd op een manege pony elke zaterdag. Ze is onlang bevallen waarna ze niet vooruit te branden was. Nadat dr veulen weg was geplaatst van dr kreeg ze weer energie en heeft ze ook dr oude streken van bokken en ervandoor gaaan ontdekt. Maar de laatste tijd voelt het alsof ze zich loopt in te houden van voren. Alsof ze continue een schijn overgang maakt naar de stap. Ik had vandaag zelfs een galop die voelde alsof ze een verzamelde galop reed, terwijl ze normaal gewoon grote en ruime sprongen maakt. Mn instructeur vindt dat ze gewoon goed actief van achter loopt (wat ik ook voel idd) maar die vindt niet dat ze zegmaar harder moet gaan lopen. Vroeger moesten we steeds mensen inhalen tijdens de lessen omdat we sneller gingen dan de rest.. en nu ineens vind mn instructeur het normaal dat ze veel langzamer loopt dan de overige paarden. Ze loopt met name het begin van de les allemaal in te houden van voren en op een gegeven moment waarneer dat nog erger wordt schiet ze er ineens vandoor en kan ze mega snel (arabiertje :) )
Ik maak me nu een beetje zorgen en raak ook gefrustreerd tijdens de lessen... het lastige is dus dat ze een manege pony is en dat ik dus nie heel veel zelf kan veranderen (behalve mijn rijgedrag eigenlijk maar aangezien mijn instructrice het niet ziet kan zij mij daar niet echt bij helpen dus kan iemand anders dat misschien wel?)

(Het zadel ligt volgensmij wel ver naar voren dus dat zou op haar schouders kunnen drukken, alhoewel ze dit zadel ookal had voor de bevalling en toen nog wel gwn doorliep)
(Ook heb ik laatst met dr gesprongen wat ze wel gwn prima doet en eigenlijk zonder te weigeren (terwijl ze nie gemakkelijk is daarin)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Pony loopt kort van voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 03:40

Heb je een filmpje waarop goed te zien is hoe ze nu loopt?

Sarah_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 03:43

Nee niet echt alleen een spring filmpje maar voor een hindernis gaat ze altijd wel vooruit lopen dus daarop is het niet echt te zien

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:01

Op de rem lopen en of wegschieten betekend meestal dat het paard pijn heeft. Je zegt dat ze een veulen heeft gehad, misschien heeft ze last van haar bekken daardoor. En een zadel kan best niet meer passen als ze een veulen heeft gehad. Net als een mens veranderd je lichaam na een zwangerschap. Praad eens met de eigenaar van de manege hierover.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:10

Kan een vorm van hoefbevangenheid zijn. Als merries te lang aan de nageboorte staan kan dit problemen geven.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:24

Het lastige is dat het jou pony niet is. Het enige echte dat je zou kunnen doen is weigeren op deze pony te rijden en dan je reden erbij te zeggen “ dat je twijfelt om hoe ze loopt, dat dat voorheen heel anders was en nu dus twijfelt of ze ergens last van heeft”

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:50

Ineke2 schreef:
Het lastige is dat het jou pony niet is. Het enige echte dat je zou kunnen doen is weigeren op deze pony te rijden en dan je reden erbij te zeggen “ dat je twijfelt om hoe ze loopt, dat dat voorheen heel anders was en nu dus twijfelt of ze ergens last van heeft”
Dit inderdaad, hoe lastig ook.

Het kan zoveel zijn, een lichaam dat door de zwangerschap veranderd is en ergens vast zit, slecht passend zadel, blessure etc. Helaas kan je daar als manegeruiter zonder mogelijkheden verder onderzoek te doen (da, osteopaat, zadelmaker etc) niks mee. Het klinkt mij als pijn/ongemak ij de oren en ik zou een ander paard gaan rijden

Sarah_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 10:44

Suzanne F. schreef:
Kan een vorm van hoefbevangenheid zijn. Als merries te lang aan de nageboorte staan kan dit problemen geven.

Ik heb aan hoefbevangenheid gedacht maar als ik dan filmpjes ziet van hoefbevangen paarden lijkt mij het wel dat mn instructeur dat zou zien.

Sarah_horse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 10:45

freetorun schreef:
Ineke2 schreef:
Dit inderdaad, hoe lastig ook.

Het kan zoveel zijn, een lichaam dat door de zwangerschap veranderd is en ergens vast zit, slecht passend zadel, blessure etc. Helaas kan je daar als manegeruiter zonder mogelijkheden verder onderzoek te doen (da, osteopaat, zadelmaker etc) niks mee. Het klinkt mij als pijn/ongemak ij de oren en ik zou een ander paard gaan rijden

Hoe bedoel je bij de oren?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:52

Vertellen dat je voelt dat ze niet goed loopt, motiveren wat je merkt, en een andere pony vragen. Heb ik ook ooit gedaan, er werd van paard gewisseld, en ik moest op een paard met artrose rijden wat zó uit de stal kwam. Bewegen was goed zeiden ze...ja, wel constant, maar niet na uren op stal en dan hup de les in, zonder een gedegen opwarming. Ik heb geweigerd. Vonden ze stom, maar ik vond hun nog stommer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:41

Sarah_horse schreef:
Hoe bedoel je bij de oren?

Ik denk dat er moet staan : het klinkt mij als pijn/ongemak in de oren en ik zou een ander paard gaan rijden" ;)
Dus ze denkt dat het paard ergens pijn heeft of ongemak.