Paard wilt echt niet meer op de hoefslag lopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hootje

Paard wilt echt niet meer op de hoefslag lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:00

Hoihoi,

Mijn merrie heeft sinds kort bedacht dat ze ECHT niet meer op de hoefslag gaat lopen, en d'r is geen discussie mee te voeren :+. Voorheen was dit nooit een probleem, deed ze braaf haar rondje etc, ik moet er wel bij vermelden dat het een erg rillerig typetje is. Op de tweede hoefslag kan ik rijden, maar op allebei de handen wilt ze echt niet op de hoefslag lopen. Ik heb het ohz geprobeerd (want zo kwam ik er in eerste instantie achter), en ook aan de hand maar ze doet het gewoon niet. Ik heb wijken voor het been geprobeerd, stelling naar binnen en de hele tijd ietsje naar de hoefslag toe rijden, ben ook een keer gewoon wat strenger geweest om te kijken of doorpakken wel werkte, maar ook dit werkte niet. Ze word erg sterk en rent gewoon de andere kant op, als ik stil sta of naar de hoefslag toe wil rijden, gaat ze achteruit lopen en op d'r achterbenen staan := . Op de ene hand is het niet erger dan op de andere hand dus ik denk niet dat het te maken heeft met eventuele scheefheid ofzo. Heeft iemand misschien tips of heeft dit ook mee gemaakt? Ik hoor het graag! :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-01-19 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:15

Hootje schreef:
Mijn merrie heeft sinds kort bedacht dat ze ECHT niet meer op de hoefslag gaat lopen, en d'r is geen discussie mee te voeren :+.

Heeft iemand misschien tips of heeft dit ook mee gemaakt? Ik hoor het graag! :)

Ik denk dat je je verzoek het beste in tienvoud in kunt dienen bij haar :') .

Verder zou ik het ook niet weten met wat je allemaal al gedaan hebt, ik geloof dat ik het zelf even zou laten en ervan uit zou gaan dat het zich met de tijd wel weer oplost.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:17

Vreemd, in principe ben jij leidend en zal je paard zich daar moeten heen laten sturen. Wat is er zo anders aan de hoefslag ten opzichte van de binnenhoefslag?
Is er schrik van iets? misschien een tikkende draad? Dan kan je proberen de oorzaak weg te halen. Doe je te moeilijk werk in de hoefslag?
Wat zegt je instructeur?

Ik zou voorlopig binnenhoefslag rijden en heel veel gehoorzaamheid trainen, vele wendingen maken, veel zijgangen. En voltes waarbij je de hoefslag net raakt bijvoorbeeld.

En dan gewoon aan de slag in de hoefslag, je paard moet je vertrouwen en leren dat ie daar gewoon kan komen. Bewaar het moeilijke werk voor de binnenbaan. En ga lekker voorwaarts rijden langs de wand, niet teveel vragen behalve het lopen aan je been.

MarlindeRooz

Re: Paard wilt ECHT niet meer op de hoefslag lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:22

*Wil

Maar hoe kom je de bak binnen dan? Ik zou dan gewoon op die hoefslag blijven.

Misschien een stuk afzetten met pionnen of balken? Of haar brokken voeren op de hoefslag. Dat laatste zou mijn tactiek zijn met een merrie. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:24

Mijn paard wilde linksom echt niet op de hoefslag/ langs de wand. Ik heb les genomen.
Ondanks mijn paard 13 jaar is, nog erg groen onder het zadel. We zijn bezig met rechtrichten en ook veel voltes aan het rijden.

Ik ben van mening dat heel veel voltes daadwerkelijk kunnen helpen, al zal dit zeker niet voor iedereen helpen.
Maar je kan het altijd proberen. Probeer bijvoorbeed bij iedere letter een volte 10 meter te rijden. En dan kan je nog gebroken lijntjes rijden en daarin voltes 10 meter. En probeer je paardje zo actief mogelijk te houden zeker als je rechtuit gaat.
Succes! :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-19 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:29

komt ze met longeren wel op de hoefslag?

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:30

Hoe diep is de hoefslag? Anders trekken en dan rijden? Dan is er geen hoefslag om in te lopen, maar maak je die zelf zo diep als je wilt.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:31

Kelly_ann schreef:
Vreemd, in principe ben jij leidend en zal je paard zich daar moeten heen laten sturen. Wat is er zo anders aan de hoefslag ten opzichte van de binnenhoefslag?
Is er schrik van iets? misschien een tikkende draad? Dan kan je proberen de oorzaak weg te halen. Doe je te moeilijk werk in de hoefslag?
Wat zegt je instructeur?

Ik zou voorlopig binnenhoefslag rijden en heel veel gehoorzaamheid trainen, vele wendingen maken, veel zijgangen. En voltes waarbij je de hoefslag net raakt bijvoorbeeld.

En dan gewoon aan de slag in de hoefslag, je paard moet je vertrouwen en leren dat ie daar gewoon kan komen. Bewaar het moeilijke werk voor de binnenbaan. En ga lekker voorwaarts rijden langs de wand, niet teveel vragen behalve het lopen aan je been.

Ja inderdaad, voor mijn gevoel pak ik ook echt wel door op het moment dat ze naar achter loopt of op dr achterbenen gaat staan, heb haar ook liever naar voren dan in de staak. Tikkend draad of etc is er niet, ja misschien de wind maar daar is ze inmiddels wel aan gewend. Wel zijn we de laatste tijd (lees vanaf September) bezig met de basis er gewoon beter in te krijgen, maar echt hoger werk vragen we (nog) niet van haar, vooral recht ontspannen lopen. Thanks voor je tip van het voorwaarts rijden! Zal er nog meer op letten!

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:34

MarlindeRooz schreef:
*Wil

Misschien een stuk afzetten met pionnen of balken? Of haar brokken voeren op de hoefslag. Dat laatste zou mijn tactiek zijn met een merrie. :+

De opening van de bak zit zegmaar bij de korte zijde, stap daar ook op. Korte zijdes wilt ze wel trouwens, maar zodra we de hoek door zijn denkt ze meteen 'NEE baas, dat doen we niet'. Ofja, dat zal ze wel niet letterlijk denken, maar zo komt het een beetje over af en toe. Brokjes heb ik geprobeerd, maar met 1 voetje net op de hoefslag stopte ze er mee en ging als ik vroeg iets meer naar me toe te komen weer 3 meter achteruit. :+

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:38

Staat er een hek om de bak? Zit daar misschien stroomdraad bij? Mogelijk heeft ze stroom van een hek gehad en daardoor voorzichtig...Dus is het niet de hoefslag, maar het hek.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:39

Blaze08 schreef:
Mijn paard wilde linksom echt niet op de hoefslag/ langs de wand. Ik heb les genomen.
Ondanks mijn paard 13 jaar is, nog erg groen onder het zadel. We zijn bezig met rechtrichten en ook veel voltes aan het rijden.

Ik ben van mening dat heel veel voltes daadwerkelijk kunnen helpen, al zal dit zeker niet voor iedereen helpen.
Maar je kan het altijd proberen. Probeer bijvoorbeed bij iedere letter een volte 10 meter te rijden. En dan kan je nog gebroken lijntjes rijden en daarin voltes 10 meter. En probeer je paardje zo actief mogelijk te houden zeker als je rechtuit gaat.
Succes! :)

Ja ze is nu bijna 7 en ik heb altijd les met haar gehad, ben nu ook bezig met het recht richten. Reed inderdaad al voltes en dan sluiten en openen maar dat hielp niet, zal proberen om bij elke letter een volte in te draaien wanneer ze weer wilt weg gaan.

Nynkster schreef:
komt ze met longeren wel op de hoefslag?

Voorheen wel, maar sinds ze dit heeft bedacht ook niet meer, wel geprobeerd maar met weinig succes helaas.

ierusju schreef:
Hoe diep is de hoefslag? Anders trekken en dan rijden? Dan is er geen hoefslag om in te lopen, maar maak je die zelf zo diep als je wilt.

Niet echt diep, mijn vader trekt inderdaad soms zelf de bak voordat ik ga rijden en soms is hij nog gevlakt, maar ook dan wilt ze niet :(.

ChristaMoor schreef:
Staat er een hek om de bak? Zit daar misschien stroomdraad bij? Mogelijk heeft ze stroom van een hek gehad en daardoor voorzichtig...Dus is het niet de hoefslag, maar het hek.

Het is een binnenbak, gewoon een soort van houten wand achtig iets, en naast de wand is er een klein beetje ruimte en daar volgt de 'muur' van het hele gebouw al.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:42

Heb je eindeloos veel op de hoefslag gereden, of moeilijke dingen voor haar daar gedaan? Rechtrichten vindt ze misschien nog lastig? Dan is het simpel: aan het werk zetten overal maar niet op de hoefslag, en als beloning teugels lang en belonen, op de hoefslag.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:44

Wat doet ze dan aan de longe? In principe kan je aan de longeerlijn heel goed voorwaarts houden en van je weg sturen. En als je handig bent met dubbele lijnen kan je ook nog begrenzen en langer rechtuit sturen.

Ik vind het merkwaardig gedrag nog steeds... kan je het een keer filmen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:45

Misschien denk ik weer te simpel, maar is de hoefslag gewoon niet te diep uitgereden en wat zwaarder?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:50

stefje schreef:
Heb je eindeloos veel op de hoefslag gereden, of moeilijke dingen voor haar daar gedaan? Rechtrichten vindt ze misschien nog lastig? Dan is het simpel: aan het werk zetten overal maar niet op de hoefslag, en als beloning teugels lang en belonen, op de hoefslag.

Niet super super veel op de hoefslag gereden, juist veel afwisseling om het voor haar ook makkelijk te maken met het 'concentreren'. Recht richten vind ze idd nog wel wat lastig dus dacht miss kan dat ook nog een reden zijn. De osteopaat ga ik binnenkort ook ff bellen of die wilt komen, maar dat is vanwege hoevenkrabben etc. Laatste is een goed plan! Heb ik ook geprobeerd alleen kwam ik niet eens op de hoefslag met uitstappen / instappen.

Kelly_ann schreef:
Wat doet ze dan aan de longe? In principe kan je aan de longeerlijn heel goed voorwaarts houden en van je weg sturen. En als je handig bent met dubbele lijnen kan je ook nog begrenzen en langer rechtuit sturen.

Ik vind het merkwaardig gedrag nog steeds... kan je het een keer filmen?

Aan de longe is ze inprincipe over het algemeen braaf, goed voorwaarts, als ik wil remmen remt ze, komt niet naar me toe, gaat op de tweede hoefslag lopen maar wanneer ik haar op de hoefslag wil zetten sprint ze naar voor, dubbele lijnen heb ik eens gedaan, maar nog niet met haar dus misschien is dat ook nog intressant! Filmen ga ik proberen!

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:51

Merrie...

Vreemd! Ik zou dan maar gewoon gaan rechtrichten op de binnenhoefslag, gewoon rijden zoals normaal en als dat gewoon goed gaat na een week eens kijken en dan ook gewoon echt goed doorpakken. Lijkt gewoon poedersuiker :o

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 17:53

xJennifx schreef:
Merrie...

Vreemd! Ik zou dan maar gewoon gaan rechtrichten op de binnenhoefslag, gewoon rijden zoals normaal en als dat gewoon goed gaat na een week eens kijken en dan ook gewoon echt goed doorpakken. Lijkt gewoon poedersuiker :o

Yes, ga ik doen! Ja vind het vooral vreemd dat het gewoon op de een op andere dag zo veranderd is dat ze denkt van nee, doe ik niet. Ben normaal niet zo'n persoon die overal iets achter zoekt en zeker bij haar niet omdat het gewoon een rilbil is, maar nu dacht ik ja ik vraag het maar gewoon voor als ik bepaalde factoren over het hoofd zie. Ja echt merrie.. en ook nog is een vos. :')

Bizzybijtje schreef:
Misschien denk ik weer te simpel, maar is de hoefslag gewoon niet te diep uitgereden en wat zwaarder?

Zal vast wel wat dieper zijn, maar word wel dagelijks gevlakt, zal er vanavond eventjes op letten!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:56

... en ik zou opletten om niet te lang met oefeningen bezig te zijn. Kan me voorstellen dat in combi met de kou het concentratievermogen en geduld bij je paard gauw op zijn. Ik heb ook lang de neiging gehad om maar door te rijden, eindeloos op de hoefslag ook en voltes. Totdat een instructeur zei wat ben je nou eigenlijk al die tijd aan het doen. En ook dingen tussendoor doen die je paard echt leuk vindt, bijv. lekker galopje af en toe. Lekker vlot afwisselen, voordat het sleur wordt (als het dat voor je paard is). Want kan ook zijn dat je paard denkt wat saai langs die muur, ik zoek wat leven in de brouwerij ergens anders in de bak.
Laatst bijgewerkt door stefje op 25-01-19 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 17:56

MarlindeRooz schreef:
*Wil

wil en wilt is beide correct.

ik zou het gewoon vergeten. hoe meer jij er een ding van maakt, hoe meer je daarmee bezig bent ipv te rijden. gewoon rijden, dan maar op de binnenhoefslag. ze verzint vanzelf weer wat nieuws en dan vergeet ze dit weer.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 18:05

Ik zou mooi op de binnenhoefslag blijven voorlopig, dat is ook nog eens erg goed voor het rechtrichten
Daar een beetje spelen met stelling naar binnen én naar buiten, pasje schoudervoor, pasje wijken van en naar de hoefslag.

Leg de nadruk niet teveel op het pushen naar de hoefslag (voorbeeld; hoe harder je een stuiterbal tegen de wand gooit hoe harder hij terugkomt) maar doe het spelenderwijs.
Dan is je probleem waarschijnlijk zo opgelost.
Succes! +:)+

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 09:18

Miss is de wand te veel druk?
Ik rij zelf nooit op de hoefslag, want de meeste paarden zoeken er te veel steun en leren zo niet op eigen benen lopen, je wilt ze tenslotte tussen jou hulpen, dat is miss het probleem dat het paard niet tussen zou hulpen is,
Ga idd niet te veel druk geven naar de hoefslag , want dat maakt het probleem alleen maar erger, het is namelijk niet het paard zijn schuld maar in dit geval de jouwe en als je de druk op gaat voeren gaat het vertrouwen ook steeds minder worden.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:02

midgie schreef:
Miss is de wand te veel druk?
Ik rij zelf nooit op de hoefslag, want de meeste paarden zoeken er te veel steun en leren zo niet op eigen benen lopen, je wilt ze tenslotte tussen jou hulpen, dat is miss het probleem dat het paard niet tussen zou hulpen is,
Ga idd niet te veel druk geven naar de hoefslag , want dat maakt het probleem alleen maar erger, het is namelijk niet het paard zijn schuld maar in dit geval de jouwe en als je de druk op gaat voeren gaat het vertrouwen ook steeds minder worden.

Wat zou er dan mijn schuld moeten zijn? Heb hiervoor in bijna 3 jaar nog nooit iets gemerkt en heb dr idd ook op eigen benen leren lopen dmv 2e hoefslag voltetjes etc, kan haar inprincipe laten lopen waar ik wil behalve nu met de hoefslag, vervelende is dat ze nu echt vervelend word gezien ik toch minder optimaal kan trainen zonder m’n hoefslag. Als ik er gewoon rustig naar toe rijd keert ze zich alweer om en gaat ze dr eigen weg. Denk dat het echt geen probleem is met ‘vertrouwen’ want vdrest doet ze alles en heeft ze altijd alles gedaan (met nodig pubergedrag), dus het is voor mij nu ook een beetje hopeloos gedrag :(. Zou wel wat rijtechnisch in kunnen zitten hoor maar snap niet waarom dat zich nu uit terwijl het trainen juist veel beter gaat dan hiervoor

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 11:28

Ja soms weet je het gewoon niet, kan zijn dat ze ergens van geschrokken is aan de hoefslag,
Wat is al zei sommige plakken eraan en sommige voelen de druk van die muur en ja dat kan ineens veranderen.
Waarom heb je de hoefslag nodig om te trainen?
Als je paard tussen jou hulpen is heb je niks nodig toch?

Wat je zou kunnen proberen om eens aan de dubbele lijnen in menpositie gaan lopen en kijk of je haar daarmee de hoefslag op kan krijgen , vaak lukt dat wel beter dan dat je erop zit , want juist wij maken er een ding van jij wil dat ze op de hoefslag gaat als je erop zit dus jij bouwt druk op en op dat moment lukt het dan gewoon niet, met dubbele lijnen heb je die emotie veel minder,
Miss werkt het , ook om jou mindset te veranderen

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:37

Wil niemand bang maken of dingen aanpraten.
Maar het zou ook nog pijn kunnen zijn....
Ik heb ooit een springpaard gehad, die na 5 jaar ineens van de een op andere dag niet meer over de korte zijde van de baan wilde (bij de kantine). Dus eerst geprobeerd te negeren , toen bedacht dat hij misschien geschrokken was van iets dat in de kantine gebeurt was. Van alles geprobeerd en wel ook gewoon nog 1.20 parcoursen gesprongen in die baan. Maar uiteindelijk bleek hij pijn te hebben, hoefbeenverkalking.... Bij deze dus nogmaals ik wil je niet bang maken, want misschien is je merrie (ik had een ruin) gewoon slim of toch bang of wat dan ook, maar sluit de mogelijkheid van ongemak niet helemaal uit..... Zou ook niet meteen naar een DA rennen hoor, maar mocht het erger worden dan misschien wel het overwegen waard.

JJ_Elske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 20:42

stefje schreef:

Dit lijkt mij inderdaad het slimste, natuurlijk moet je de hoefslag niet helemaal vermijden, maar er gewoon niet de druk op leggen.

Ook je merrie absoluut niet naar buiten laten kijken (wat je al snel zou kunnen doen wanneer je perse naar een hoefslag wilt).

Je zou stiekem stukjes erheen kunnen smokkelen door bijvoorbeeld te wijken. (zou ik in draf doen, is mentaal makkelijker dan stap)

Gewoon kleine stukjes hoefslag zou ik zeggen, en dan belonen. Dat stukje hoefslag daarna steeds ietsje langer maken.

Hoop dat dit wat helpt! :)