Mijn merrie heeft sinds kort bedacht dat ze ECHT niet meer op de hoefslag gaat lopen, en d'r is geen discussie mee te voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hootje schreef:Mijn merrie heeft sinds kort bedacht dat ze ECHT niet meer op de hoefslag gaat lopen, en d'r is geen discussie mee te voeren.
Heeft iemand misschien tips of heeft dit ook mee gemaakt? Ik hoor het graag!
Kelly_ann schreef:Vreemd, in principe ben jij leidend en zal je paard zich daar moeten heen laten sturen. Wat is er zo anders aan de hoefslag ten opzichte van de binnenhoefslag?
Is er schrik van iets? misschien een tikkende draad? Dan kan je proberen de oorzaak weg te halen. Doe je te moeilijk werk in de hoefslag?
Wat zegt je instructeur?
Ik zou voorlopig binnenhoefslag rijden en heel veel gehoorzaamheid trainen, vele wendingen maken, veel zijgangen. En voltes waarbij je de hoefslag net raakt bijvoorbeeld.
En dan gewoon aan de slag in de hoefslag, je paard moet je vertrouwen en leren dat ie daar gewoon kan komen. Bewaar het moeilijke werk voor de binnenbaan. En ga lekker voorwaarts rijden langs de wand, niet teveel vragen behalve het lopen aan je been.
MarlindeRooz schreef:*Wil
Maar hoe kom je de bak binnen dan? Ik zou dan gewoon op die hoefslag blijven.
Misschien een stuk afzetten met pionnen of balken? Of haar brokken voeren op de hoefslag. Dat laatste zou mijn tactiek zijn met een merrie.
Blaze08 schreef:Mijn paard wilde linksom echt niet op de hoefslag/ langs de wand. Ik heb les genomen.
Ondanks mijn paard 13 jaar is, nog erg groen onder het zadel. We zijn bezig met rechtrichten en ook veel voltes aan het rijden.
Ik ben van mening dat heel veel voltes daadwerkelijk kunnen helpen, al zal dit zeker niet voor iedereen helpen.
Maar je kan het altijd proberen. Probeer bijvoorbeed bij iedere letter een volte 10 meter te rijden. En dan kan je nog gebroken lijntjes rijden en daarin voltes 10 meter. En probeer je paardje zo actief mogelijk te houden zeker als je rechtuit gaat.
Succes!
Nynkster schreef:komt ze met longeren wel op de hoefslag?
ierusju schreef:Hoe diep is de hoefslag? Anders trekken en dan rijden? Dan is er geen hoefslag om in te lopen, maar maak je die zelf zo diep als je wilt.
ChristaMoor schreef:Staat er een hek om de bak? Zit daar misschien stroomdraad bij? Mogelijk heeft ze stroom van een hek gehad en daardoor voorzichtig...Dus is het niet de hoefslag, maar het hek.
stefje schreef:Heb je eindeloos veel op de hoefslag gereden, of moeilijke dingen voor haar daar gedaan? Rechtrichten vindt ze misschien nog lastig? Dan is het simpel: aan het werk zetten overal maar niet op de hoefslag, en als beloning teugels lang en belonen, op de hoefslag.
Kelly_ann schreef:Wat doet ze dan aan de longe? In principe kan je aan de longeerlijn heel goed voorwaarts houden en van je weg sturen. En als je handig bent met dubbele lijnen kan je ook nog begrenzen en langer rechtuit sturen.
Ik vind het merkwaardig gedrag nog steeds... kan je het een keer filmen?
xJennifx schreef:Merrie...
Vreemd! Ik zou dan maar gewoon gaan rechtrichten op de binnenhoefslag, gewoon rijden zoals normaal en als dat gewoon goed gaat na een week eens kijken en dan ook gewoon echt goed doorpakken. Lijkt gewoon poedersuiker
Bizzybijtje schreef:Misschien denk ik weer te simpel, maar is de hoefslag gewoon niet te diep uitgereden en wat zwaarder?
MarlindeRooz schreef:*Wil
Maar hoe kom je de bak binnen dan? Ik zou dan gewoon op die hoefslag blijven.
Misschien een stuk afzetten met pionnen of balken? Of haar brokken voeren op de hoefslag. Dat laatste zou mijn tactiek zijn met een merrie.
midgie schreef:Miss is de wand te veel druk?
Ik rij zelf nooit op de hoefslag, want de meeste paarden zoeken er te veel steun en leren zo niet op eigen benen lopen, je wilt ze tenslotte tussen jou hulpen, dat is miss het probleem dat het paard niet tussen zou hulpen is,
Ga idd niet te veel druk geven naar de hoefslag , want dat maakt het probleem alleen maar erger, het is namelijk niet het paard zijn schuld maar in dit geval de jouwe en als je de druk op gaat voeren gaat het vertrouwen ook steeds minder worden.
stefje schreef:Heb je eindeloos veel op de hoefslag gereden, of moeilijke dingen voor haar daar gedaan? Rechtrichten vindt ze misschien nog lastig? Dan is het simpel: aan het werk zetten overal maar niet op de hoefslag, en als beloning teugels lang en belonen, op de hoefslag.