Paard/pony beter aan been krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meloentje00

Paard/pony beter aan been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:41

Hey,

Mijn pony is af en toe nogal slecht aan het been. Als ik met zweep rijd, ook al doe ik er niks mee, is er niks aan de hand. Maar als ik dan mijn zweep weg leg, reageert hij vaak gewoon helemaal niet meer op mijn been. Inmiddels rijd ik al een jaar M1 dressuur met hem en dus mogen we niet meer met een zweepje. Waarschijnlijk mogen wij als combinatie door naar de regiokampioenschappen, dus heb ik graag wat tips om met voldoende impuls de proef door te komen. En hoe ik het dan het beste kan trainen...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:53

Is je paard dan wel écht goed aan je been? Is het niet een bepaald soort vluchtigerheid op de zweep waardoor hij voorwaartser is als je met zweep rijdt?

Bouw je je hulpen op volgens een vast telkens terugkerend stappenpatroon?
1. Allerlichtste hulp van je benen
2. Duidelijkere hulp
3. Tikje met de zweep
of merk je van jezelf dat je er toe uitgenodigd wordt om toch van je stappen af te wijken?

Hoe reageert je paard als je wel met zweep rijdt, maar deze omhoog houdt langs je schouder ofzo alsof je hem niet hebt, en hem dan ook niet gebruikt? Is hij dan nog steeds zo goed aan het been? Of gedraagt hij zich dan net alsof je geen zweep hebt?

Het loont in ieder geval de moeite om te proberen uit te vinden waarom hij wel voorwaarts is als je een zweep hebt die je niet gebruikt. Vermoedelijk (in mijn ogen) ervaart hij toch een soort spanning door de aanwezigheid van de zweep. Het lijkt me interessant om te zien wat er gebeurt als je die spanning weg zou kunnen nemen, en hem dan écht aan je been kunt maken ipv dat hij 'aan de zweep' is. Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt.

Meloentje00

Re: Paard/pony beter aan been krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:03

Als ik mijn zweep bij mij heb, maakt niet uit waar, reageert hij wel. Meestal in het begin van de proef reageert hij ook nog wel maar hoe dichter je bij het einde van de proef komt, hoe minder hij gaat reageren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:00

Meloentje00 schreef:
Als ik mijn zweep bij mij heb, maakt niet uit waar, reageert hij wel. Meestal in het begin van de proef reageert hij ook nog wel maar hoe dichter je bij het einde van de proef komt, hoe minder hij gaat reageren.

Wat zou kunnen helpen is voor de kampioenschappen een paar keer hors concours starten met zweep, zodat hij leert dat hij in de proef ook gewoon moet blijven lopen/ luisteren. En hem dan in de proef vooral aan je been houden en daar op focussen.

Daarnaast is het natuurlijk een basis probleem en is het belangrijk om hier op te gaan oefenen. Hij moet "scherp" worden en voorwaarts gaan denken tijdens het rijden. Dus tijdens het rijden thuis ga je rijden zonder zweep, en het liefst ook zonder spoor. En ga je oefenen met hem scherp maken dmv schakelen en overgangen rijden. Wat bij sommige paarden goed werkt is schijnovergangen rijden naar de (bijna) stap en weer weg. Wat belangrijk is bij het wegrijden is het verassingseffect, dus niet de hele tijd op dezelfde plekken wegrijden maar afwisselen. Wat je wilt bereiken is dat het paard gaat mee denken en anticiperen op voorwaarts gaan en zo op die manier scherp/ heet word.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 11:08

Wat soms ook kan helpt met een flegmatiek paard is niet de hulp vergroten maar versnellen.
1 zachte beenhulp, geen reactie: heel veel korte beenhulpjes na elkaar tot paard reageert en dan been direct stil.

Vraagt wat goede beencontrole van de ruiter maar werkt goed als het paard op een sterkere hulp niet meer reageert.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 09:18

Wat doe je met je zit?
Miss blokkeer jezelf in je eigen zit, dan kun je been geven tot je een ons weegt maar sommige paarden reageren dan niet maar sluiten zich af, de zweep word dan gezien als straf middel en daar loopt hij nu nog voor maar ook dat gaat over.
Miss meer met zit gaan werken.
Wat wil je precies bereiken met je been voorwaarts of tempo?

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:17

Ik hoop dat het ondertussen beter gaat met het rijden zonder zweep, maar ik heb zelf ook dit probleem met mijn bijrijdpaard. Met zweep is ze voor mij te rennerig en kan ik haar nauwelijks uitzitten, zonder zweep is ze met vlagen bijna lui te noemen. Omdat ik gelukkig de persoon die haar heb opgeleid (en dus dezelfde problemen ook heeft gehad) er altijd bij heb als ik rij krijg ik precies de goede tips, maar ik weet dat niet iedereen die luxe heeft.

Voor ons werkte het beste,
1 keer een beenhulp geven = reactie
Geen reactie is meteen een duidelijkere hulp, dan mag ze wegschieten, maar dan gaan we ook in dat tempo even door, dus niet meteen terugnemen. Als ze zelfs daar niet op reageert dan krijgt ze met het uiteinde van de teugel een tik op haar schouder. Ik merk sinds ik dit doe en ze reageert niet meteen op mijn eerste hulp ze dit heel goed weet en bij het geven van de tweede hulp meteen beter aan het been is. Dit werkt trouwens ook bij het geven van een buitenbeen of binnenbeen hulp.
Ze is superslim en weet precies wanneer ze bij mij even niet op die hulp hoeft te reageren omdat ik nou eenmaal niet zo snel en gevoelig ben op hoe ze loopt als 'haar mama'

Meloentje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 16:01

Afgelopen weekend de kampioenschappen gehad en ik heb erg fijn kunnen rijden. We zijn in afgelopen weken tijdens de training heel erg bezig geweest met de reactie op mijn been. Van mijn instructrice (die de pony erg goed kent) heb ik heel veel tips gekregen hoe ik het beste die impuls weer omhoog kan halen, en gelukkig heeft dit allemaal gewerkt. 1x been, (geen reactie, duidelijkere hulp). Nu volhouden en dan over een paar maandjes ons M2 debuut maken;)

Shavis91 schreef:
Ik hoop dat het ondertussen beter gaat met het rijden zonder zweep, maar ik heb zelf ook dit probleem met mijn bijrijdpaard. Met zweep is ze voor mij te rennerig en kan ik haar nauwelijks uitzitten, zonder zweep is ze met vlagen bijna lui te noemen. Omdat ik gelukkig de persoon die haar heb opgeleid (en dus dezelfde problemen ook heeft gehad) er altijd bij heb als ik rij krijg ik precies de goede tips, maar ik weet dat niet iedereen die luxe heeft.

Voor ons werkte het beste,
1 keer een beenhulp geven = reactie
Geen reactie is meteen een duidelijkere hulp, dan mag ze wegschieten, maar dan gaan we ook in dat tempo even door, dus niet meteen terugnemen. Als ze zelfs daar niet op reageert dan krijgt ze met het uiteinde van de teugel een tik op haar schouder. Ik merk sinds ik dit doe en ze reageert niet meteen op mijn eerste hulp ze dit heel goed weet en bij het geven van de tweede hulp meteen beter aan het been is. Dit werkt trouwens ook bij het geven van een buitenbeen of binnenbeen hulp.
Ze is superslim en weet precies wanneer ze bij mij even niet op die hulp hoeft te reageren omdat ik nou eenmaal niet zo snel en gevoelig ben op hoe ze loopt als 'haar mama'

xnicknickX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:35

Ga zo door en misschien is het het handigste om je instructrice goed op de hoogte te houden en zoveel mogelijk bij 1 manier te blijven. en als je iets anders gaat proberen doe dan ook echt alles helemaal op die nieuwe manier en eerst niet alles door elkaar heen.
uiteindelijk vind je je eigen manier tussen 2 manieren in. maar mijn mening is ga eerst alle losse manieren proberen voordat je je eigen manier ervan maakt.

xnicknickX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:52

hoe gaat het inmiddels?

Meloentje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 09:45

Erg goed! We hebben momenteel even een wedstrijd stop aangezien hij het de afgelopen tijd best druk heeft gehad, dus nu doen we lekker ontspannen buitenrijden, af en toe een sprongentje maken, enz. Wat we nu doen in onze dressuurtraining is lekker lang en laag rijden en echt focussen op zijn reactie op mijn been. Ik ben dan niet echt bezig met de hoofd halshouding zodat ik er echt op kan letten dat ik niet als ik been geef hem niet per ongeluk tegenhoud met mijn hand.