Heb je misschien meer foto's? Dat is bij Horses at work wel erg prettig. Leuk topic trouwens, maar misschien krijg je meer hulp als je de titel iets aan (laat) passen zodat meteen te zien is waar je hulp bij nodig hebt.
Naar mijn bescheiden mening hoort een instructrice meer uitleg te geven dan dat je er gevoel bij moet krijgen.
Hoe begin je de les? Met lange (langggge) teugel? Hoe loopt ze dan, hoofd omlaag, omhoog, of mooi ontspannen?
Misschien vertekent deze foto wel, maar hier lijk je net een beetje voorover te leunen- je kont zit zeg maar net wat te ver naar achteren voor mijn gevoel. Misschien je beugels een gaatje of twee langer?
Correct me if I'm wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Dat, in combinatie met wat je met haar hoofd omschrijft... zou ze misschien een beetje vast zitten ergens?
Ik weet niet hoe je lesindeling eruit ziet, maar als er niets medisch mis is met het paard, en je zou mijn leerling zijn, zou ik het zo aanpakken:
-les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Eerst een rondje linksom en rechtsom gymnastieken voor jou, daarna op zit sturen oefenen, teugels een beetje oppakken, als je paard goed ontspannen loopt. Dan wat tempowisselingen in stap erin betrekken, en buigingen oefenen (slangevoltes, voltes etc.)
Dan even stoppen, even op de middellijn staan en je stijgbeugels op maat maken, je teugels weer ietsjes meer op maat nemen, een rondje stappen en steeds na een stukje stap even stoppen met zo weinig mogelijk druk op de teugel. Laat haar de ruimte nemen die ze zelf vraagt.
Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Probeer een lekker arbeidsdrafje, ga helemaal wild met oefenen van doorzitten of lichtrijden

1 rondje, dan weer even stap. Voel hoe ze actiever stapt, hou licht contact met de mond, en vraag dan weer nét iets kortere teugels. Misschien loopt ze nu nog met een relatief lange hals nog, maar dat is even niet hét belangrijkste. Weer in draf, let op dat je van voren genoeg ruimte geeft om achter weg te komen, ga meeee met je hand. Grote volte in een rustig drafje, grote volte in een steviger tempo. Steeds wisselen van tempo. Dan van hand veranderen en hetzelfde de andere kant op, en weer naar stap. Als ze nu lekker ontspannen loopt, pak je de teugels steeds iets korter, tot je voelt dat je een klein beetje 'gewicht' in je handen hebt. Het hoeft er niet uit te zien als een grand prix houding- daar moet je juist lang aan werken. Een paar rondjes stappen met wat figuren rijden en tempo wisselen, waarop jij vooral erop let hoe je hand de mond blijft volgen, en dat je steeds dezelfde druk in je handen voelt. Beweegt ze haar hoofd? Beweeg mee, en haal haar steeds rustig terug tot je weer hetzelfde gewicht in je handen voelt.
Als je dát gewicht hebt en vast kunt houden, ga je weer stappen-stoppen-stappen-stoppen. Stoppen proberen vooral vanuit je zit en 'ho' zeggen, niet met de teugel. Die is ter ondersteuning/bijhulp als het op zit niet gaat (en dat zal best vaak kunnen zijn).
Gaat dat lekker, ga je een rondje draven, eerst weer goed op dat constante gewicht in je handen letten, daarna spring je aan in galop. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Steeds hetzelfde gewicht voelen.
Daarna terug naar stap, lange teugel. Zo lang mogelijk, als het kan gewoon los laten. Laat haar maar even lopen waar zij naartoe wil gaan. Jij gaat in verlichtte zit, en houdt je armen gestrekt opzij (vliegen zeg maar). Dan doe je ze langzaam aan naar voren, tot je handen elkaar raken, en weer terug. Even zitten, ontspannen, en weer opnieuw.
Als laatste ga je zitten, neemt de teugels wat op, en met de instructrice naast je ga je nog eens de les bespreken.
En dan is het alweer tijd om af te stappen