Houding ruiter op de volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Houding ruiter op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 21:06

Hoi Bokkers

Even hier om tips te krijgen voor het volgende:

Mijn pony is links gebogen. Mijn zadel schuift dus altijd naar rechts. En om het plaatje natuurlijk compleet te maken, heb ik moeite om in balans te blijven zitten. Vooral op de linker volte merk ik hierdoor problemen, bijvoorbeeld doordat mijn linkerheup ''voor'' blijft, en mijn rechterheup achter. Ik probeer mijn rechterheup mee in de volte te krijgen, maar mede door het scheef liggen van het zadel wordt dit voor mij erg lastig.

Mijn zadelmaker komt morgen om het zadel in ieder geval weer in balans te krijgen, maar ik besef me dat ik natuurlijk eerst mijzelf moet ''fixen''. Een beetje het kip en het ei verhaal ;) Maar hoe? Kan iemand mij uitleggen wat de juiste zit is op een volte? Wat is de juiste plek van je heupen? Is het juist het mee draaien van je buitenheup, binnen heup terug brengen? Of andersom? Of.... Iemand tips? :D

Er zijn periodes dat het vanzelfsprekend voor mij gaat, maar zoals nu weer even niet ;)
Laatst bijgewerkt door Rachel_x op 06-01-19 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Houding ruiter op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:19

Wat voor mij goed werkt is visualiseren dat er een lampje uit mijn navel schijnt en dat die mijn pad moet verlichten. Dan draaien mijn heupel automatisch goed. Verder goed op beide zitbeenknobbels blijven zitten en ontspannen. Als je te hard je best doet ga je verkrampen, vooral in je bovenbenen. Mn je binnenbeen kan dan gaan blokkeren.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:20

Toevallig heb ik laatst een zit-gerichte dressuurles gehad, waarbij mijn paard zich altijd scheef maakt en ik ga overcompenseren door schever te gaan zitten. Wat ik toen heb moeten doen is beugels los en recht zitten. Wellicht helpt dit ook voor jou.

Wat ik zelf kan bedenken is dat je als het ware moet voelen alsof je wordt opgehesen aan het puntje van je hoofd, zo heb je de minste kans op scheef zitten.

Mijn tip zou zijn: beugels uit, rechtop, niet teveel met paard bezig zijn (veroorzaakt vaak verkrampte zit en soms ook scheefzitten) maar vooral kijken welke lijn je rijdt.

En uiteraard iemand mee laten kijken helpt, of spiegels in de rijbak ophangen (of naar een rijbaan gaan waar ze dit hebben) zodat je zelf je foutjes kunt onderscheppen.

Hopelijk heb je er wat aan! Bewustwording is in ieder geval nummer 1, dus je bent al op weg. :)

Succes!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Houding ruiter op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:30

Hier ook een links gebogen paard, hij zette mij altijd enorm op rechts. Door rechtrichten is hij een stuk rechter geworden. Ik ga de volte in met niet alleen je heupen mee draaien maar ook je schouders, dus linksom je rechter heup/schouder iets naar voren zodat je meegaat in de ronding op de volte. En iets meer gewicht op je binnen stijgbeugel zetten. Heel lastig om je lijf niet vast te gaan zetten maar sons helpt het om in het begin te overdrijven met schouder en heup, dus overdreven meedraaien zeg maar. Dat heeft mij geholpen om een volte goed in te zetten en ook goed te rijden.
En zorg dat je singel links en rechts op evenveel gaatjes zitten en anders links 1 strakker.

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 22:10

troi schreef:
Wat voor mij goed werkt is visualiseren dat er een lampje uit mijn navel schijnt en dat die mijn pad moet verlichten. Dan draaien mijn heupel automatisch goed. Verder goed op beide zitbeenknobbels blijven zitten en ontspannen. Als je te hard je best doet ga je verkrampen, vooral in je bovenbenen. Mn je binnenbeen kan dan gaan blokkeren.

Goed idee, dat lampje. Ik ga het eens proberen te visualiseren. Ik herken het inderdaad van het verkrampen van het binnen been, dan probeer ik hem weer los te schudden. Dankje!

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 22:11

Kimmsel schreef:
Toevallig heb ik laatst een zit-gerichte dressuurles gehad, waarbij mijn paard zich altijd scheef maakt en ik ga overcompenseren door schever te gaan zitten. Wat ik toen heb moeten doen is beugels los en recht zitten. Wellicht helpt dit ook voor jou.

Wat ik zelf kan bedenken is dat je als het ware moet voelen alsof je wordt opgehesen aan het puntje van je hoofd, zo heb je de minste kans op scheef zitten.

Mijn tip zou zijn: beugels uit, rechtop, niet teveel met paard bezig zijn (veroorzaakt vaak verkrampte zit en soms ook scheefzitten) maar vooral kijken welke lijn je rijdt.

En uiteraard iemand mee laten kijken helpt, of spiegels in de rijbak ophangen (of naar een rijbaan gaan waar ze dit hebben) zodat je zelf je foutjes kunt onderscheppen.

Hopelijk heb je er wat aan! Bewustwording is in ieder geval nummer 1, dus je bent al op weg. :)

Succes!
leuk dat je er ook mee bezig bent geweest. Goed plan van het zonder beugels rijden. Zal ik ook eens mee pakken. Een tijdje met barebackpad rijden heeft bij mij ook vaak wel positief effect

Rachel_x

Berichten: 3128
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-19 22:14

rumay schreef:
Hier ook een links gebogen paard, hij zette mij altijd enorm op rechts. Door rechtrichten is hij een stuk rechter geworden. Ik ga de volte in met niet alleen je heupen mee draaien maar ook je schouders, dus linksom je rechter heup/schouder iets naar voren zodat je meegaat in de ronding op de volte. En iets meer gewicht op je binnen stijgbeugel zetten. Heel lastig om je lijf niet vast te gaan zetten maar sons helpt het om in het begin te overdrijven met schouder en heup, dus overdreven meedraaien zeg maar. Dat heeft mij geholpen om een volte goed in te zetten en ook goed te rijden.
En zorg dat je singel links en rechts op evenveel gaatjes zitten en anders links 1 strakker.
dankje voor je uitleg, helder! Singel links strakker doe ik inderdaad ook. Wat ik mij wel afvraag, de galop beweging is weer heel anders dan draf. Geldt het voor de galop dat je dan juist wel je binnenheup ''voor'' zet in de (kleine) volte?

Annneee23
Berichten: 34
Geregistreerd: 04-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:15

Zonder beugels rijden lijkt mij inderdaad ook een goede!
Misschien is het een idee om een keer je paard aan de longe in de volte te laten lopen, waardoor je zelf kan focussen op je zit en niet op je paard hoeft te letten. Vervolgens kan je het dan zonder longe verder uitproberen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Houding ruiter op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:28

Dit geldt ook in galop je wil nl dat je paard op jouw "draaien" van je bovenlijf meegaat. Vergat nog wel te zeggen dat je wel je buitenteugel er goed moet bijhouden, klinkt raar maar soms iets buiten stelling helpt enorm, pff is soms lastig uitleggen maar dan met je binnenhand even naar binnen en los op het moment dat je paard rechter wordt zit je niet meer op rechts.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:42

troi schreef:
Wat voor mij goed werkt is visualiseren dat er een lampje uit mijn navel schijnt en dat die mijn pad moet verlichten. Dan draaien mijn heupel automatisch goed. Verder goed op beide zitbeenknobbels blijven zitten en ontspannen. Als je te hard je best doet ga je verkrampen, vooral in je bovenbenen. Mn je binnenbeen kan dan gaan blokkeren.


Dit zijn goede tips. Een ander die ik je nog mee wil geven is om je gewicht op beide beugels gelijk te houden, als je daarop let is het voor je paard veel moeilijker om je scheef te zetten, waardoor jij automatisch beter zit.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Houding ruiter op de volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 16:51

Ik kreeg laatst de tip om op mijn "moeilijke" kant me te richten op het binnenachterbeen van mijn paard. Zeker in galop helpt dat je met de juiste gewichtshulpen.