Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:34

Ik zou hem voor het rijden longeren zonder hulpteugel. Als hij dan zijn hoofd omhoog wil gooien dan doet hij dat maar, maar lekker, ik denk dat hij als je hem opsluit met een hulpteugel juist zijn hoofd omhoog wil gooien omdat hij zich opgesloten voelt.
Misschien is het een goed idee om hem vanaf de grond te gaan rechtrichten? Als een paard zijn hoofd omhoog gooit is het hoofd dichter bij zijn lijf. til zelf maar eens een kratje bier op terwijl je het dicht bij je lichaam houdt, dat gaat makkelijk, maar als je het verder van je af houdt door je armen te strekken is het ineens een stuk zwaarder. Zo is het met je paard ook, als hij zijn hoofd omhoog doet is het makkelijker om in balans te blijven dan wanneer hij zijn hals op lengte heeft. Dus als hij scheef is en daardoor uit balans, zal hij zijn hals korter maken omdat het dan makkelijker is om in balans te blijven sommige paarden doen dat door hun hoofd omhoog te gooien en anderen door achter de loodlijn te gaan lopen.
Dat is dus een compensatie voor zijn scheefheid en wanneer je er een hulpteugel om hangt geef je hem een probleem want hij kan niet meer voor zijn scheefheid compenseren door zijn hals korter te maken dus moet hij op een andere manier compenseren, bijvoorbeeld door de rug aan te spannen waar hij dan weer rugklachten van kan krijgen.
Het uit balans raken geeft ook spanning voor een paard omdat een paard een vluchtdier is en daarom graag in balans wil zijn zodat hij snel kan vluchten voor eventueel gevaar. Door deze spanning spant de lange rugspier zich aan waardoor het hoofd ook omhoog komt en daardoor zit je in een cirkeltje.
Ik zou de hoofd hals houding een beetje los proberen te laten en hem in zijn lichaam recht proberen te krijgen. De verticale balans, gewichtsverdeling over de beide voorbenen, moet in orde zijn en de horizontale balans, de gewichtsverdeling tussen de voor en achterhand moet ook kloppen. Als dat beide klopt, kan de lange rugspier zich ontspannen en laat je paard van zelf zijn hoofd zakken. Ik denk dat het probleem opgelost is als je hem netjes recht richt en hem aan de longe wel af en toe de ruimte geeft om lekker zijn ding te doen

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 13:36

Joman schreef:
Nee hoor, dat is niet zo openbarend. Maar soms wel fijn om daar even aan herinnerd te worden :)


Ah ok, dan heb ik niets gezegd. :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 15:15

Joman schreef:
Ik heb een jong paard van 3,5 (oké 4 als je de officiële telling in acht neemt).
In de omgang een brave, onder het zadel meestal een brave. Ondanks dat ik wekelijks les (vaak zelfs meerdere keren per week), kom ik er niet helemaal uit. Het volgende speelt:

Paard is ingereden als 3 jarige. Daarvoor is hij al een tijdje gelongeerd. Zo lang als hij in de hand komt, kan hij enorm met zn hoofd in de lucht gooien als hij fris is. Dit doet hij vaak tijdens het longeren wanneer hij fris is en ik hem niet bijzet.
Onder het zadel heeft hij dit een tijdje gedaan. Dat is daarna een tijd weggeweest, maar helaas kwam het een week of 4 geleden weer opzetten. Hij gooide zn hoofd al een aantal keer omhoog tijdens het rijden, waardoor ik heel mn contact met de mond kwijt ben. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer zn hoofd in de lucht te gooien en te gaan rennen en bokken. Lekker als je geen stuur hebt.
Enfin, ik rijd even tijdelijk met een slofteugeltje om dit omhoog gooien tegen te gaan. Dat heb ik eerder ook een tijdje gedaan. Na een keer of wat rijden stopt hij weer met het hoofd gooien en kan ik gewoon rijden. Liever rijd ik zonder hulpteugel, want ik vind het een enorm gedoe. Iemand een tip? En wat is de truc als hij met zn hoofd omhoog uit de aanleuning gaat rennen en bokken?

Dan: hij is niet helemaal recht in zn lijf. Op links geeft hij wat weinig stelling en op recht teveel. Hij pakt mijn rechter teugel niet goed aan. In stap doet hij dit wel, en kan ik ook kleine stukjes met hem wijken, in draf verander ik denk ik iets aan mn houding waardoor ik hem niet meer recht krijg.
Als ik het goed heb begrepen, dien ik mijn rechter hand er op links beter bij te houden en op links niet teveel met mn linkerteugel (=buitenteugel) in te komen. Daarnaast op links veel binnenbeen om hem tegen de buiten teugel aan te drijven. Maar wat doe ik op rechts met mijn binnenbeen? Heeft iemand hier nog een goede tip voor? En hoe wordt dit veroorzaakt? Enkel door mijzelf? Overigens rijd ik met hem veel voltes en veel tempowisselingen. Hij kan wel eens vlug worden, zeker als hij het lastig vindt!

Recentelijk is zn bloed gecontroleerd, is de osteopaat geweest en de tandarts. Iets medisch kan het dus niet zijn.


Ten eerste, wat je zegt je instructeur?

Ik zou direct de slofteugel aan de kant leggen, even 10 min longeren voordat je er op stapt is veel effectiever en dan kan hij ook zijn frissigheid kwijt.

Als hij zijn hoofd omhoog doet uit de aanleuning en gaat bokken, dan pak je hem aan de kant die hij niet goed aan neemt (rechts begrijp ik?). Die teugel daarmee breng je z'n hoofd omhoog en je maakt een paar korte ophoudingen terwijl je direct been geeft. Daarna pak je links erbij en zo rijdt je hem weer met zijn hoofd naar beneden en los je het voorwaarts op.

Ieder paard is scheef, de tip van de schoudercontrole is een hele goede..maar voordat je vanalles aan de voorkant op wilt gaan lossen. Het allerbelangrijkste bij het rechtrichten is dat beide achterbenen even actief zijn. Dus ik zou het met een jong paard heel simpel houden.
Max 3x in de week werken, veel rechtuit..veel op de binnenhoefslag laten lopen, handen gewoon netjes voor je houden en overgangen en tempowisselingen rijden. De rest komt allemaal daarna wel..hij moet eerst in balans op zijn eigen 4 benen leren lopen met een ruiter op zijn rug.

Anoniem

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:38

Dank voor de tips.

Ik ga hem idd voor het rijden longeren zonder hulpteugels. Dan is hij zijn frissigheid kwijt.
Mijn instructrice heeft ipv een slof een halsverlenger aangeraden. Iets dat ik zelf ook niet zie zitten. Het gebruik van een hulpteugel ansich wil ik eigenlijk niet. Ongeacht welke. De enige reden dat ik er een slof aan heb gedaan, is zodat deze enkel in kan werken als hij z'n hoofd omhoog doet en gaat rennen. De rest van de tijd hangt die slof uiteraard los.
In het begin, toen hij echt net zadelmak was en wel eens met z'n hoofd gooide, raakte hij z'n balans dusdanig kwijt dat hij daardoor gewoon tegen de rand van de bak aanliep. Vandaar dat ik toen die slof erbij heb gepakt. Het is moeilijk dan weer contact van voren te krijgen.
Maar ik ga de tips hier zeker ter harte nemen!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 22:31

Joman schreef:
Ik heb een jong paard van 3,5 (oké 4 als je de officiële telling in acht neemt).
In de omgang een brave, onder het zadel meestal een brave. Ondanks dat ik wekelijks les (vaak zelfs meerdere keren per week), kom ik er niet helemaal uit. Het volgende speelt:

Paard is ingereden als 3 jarige. Daarvoor is hij al een tijdje gelongeerd. Zo lang als hij in de hand komt, kan hij enorm met zn hoofd in de lucht gooien als hij fris is. Dit doet hij vaak tijdens het longeren wanneer hij fris is en ik hem niet bijzet.
Onder het zadel heeft hij dit een tijdje gedaan. Dat is daarna een tijd weggeweest, maar helaas kwam het een week of 4 geleden weer opzetten. Hij gooide zn hoofd al een aantal keer omhoog tijdens het rijden, waardoor ik heel mn contact met de mond kwijt ben. Hij heeft het zelfs gepresteerd om een keer zn hoofd in de lucht te gooien en te gaan rennen en bokken. Lekker als je geen stuur hebt.
Enfin, ik rijd even tijdelijk met een slofteugeltje om dit omhoog gooien tegen te gaan. Dat heb ik eerder ook een tijdje gedaan. Na een keer of wat rijden stopt hij weer met het hoofd gooien en kan ik gewoon rijden. Liever rijd ik zonder hulpteugel, want ik vind het een enorm gedoe. Iemand een tip? En wat is de truc als hij met zn hoofd omhoog uit de aanleuning gaat rennen en bokken?

Ik ben erg blij met de balansteugel van Linda Tellington.
Het is echt een teugel : links, rechts en ho gaan er prima mee, maar je werkt in op de boeg.
En er zijn nog twee of drie grote voordelen : het is waar veulens van mama 'ho' leren, dus ook in heftige situaties blijkt het te werken.
De inwerken op de boeg heeft de neiging om het paard uit te nodigen tot ruggebruik, dus dat hoofd komt ook wel omlaag.
:o en oma wil graag haar botten heel houden als ze haar jonkie rijdt, daar is t ding ook wel handig bij.
Ik heb m standaard maan mijn zadel zitten, soms gebruik ik m, soms niet.
Citaat:
Dan: hij is niet helemaal recht in zn lijf. Op links geeft hij wat weinig stelling en op recht teveel. Hij pakt mijn rechter teugel niet goed aan. In stap doet hij dit wel, en kan ik ook kleine stukjes met hem wijken, in draf verander ik denk ik iets aan mn houding waardoor ik hem niet meer recht krijg.
(...) Overigens rijd ik met hem veel voltes en veel tempowisselingen. Hij kan wel eens vlug worden, zeker als hij het lastig vindt!


Please join the club, noch paarden noch mensen zijn van nature recht en dubbelhandig...
De eerste oefening mbt "rechtrichten" gaat ongeveer als volgt.
Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Ik vermoed bij jou: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
(Jij doet niets fout!)

Doe als volgt:
"blijf van de linkerteugel af!" (...hoe vaak mijn instructrice het heeft gezegd... ;) )
ga op rechts zitten (op termijn in het midden, de kern is 'niet meegaan in zijn scheefheid')
en neem contact met de rechterteugel - 1 gram is zat.

Het kan zijn dat je dier de kluts wat kwijt raakt, en het kan zijn dat het in stap anders gaat dan in draf.
(Mijn jonkie geeft rechts gewicht. In draf gaat de oefening net wat lastiger. Op de rechterhand loopt jonkie of "op haar gewone wijze" met meer gewicht op rechts, of omdat ik t vraag gelijkelijk verdeeld, wat voor haar vast voelt als vreemd naar links zwabberen. _/-\o_
...wat rechtsom niet opvalt, dankzij het schot. - Linksom daarentegen :')


Tegen de tijd dat het dier er wat aan gewend is: het gewicht wordt gelijk over twee voorbenen is verdeeld, "verticaal evenwicht".
In principe: als dit evenwicht bereikt is, ontspant je dier.
Tot de tijd dat dit evenwicht er is, zou ik niet te veel voltes en overgangen rijden. (Vanuit evenwicht is dat een leuk spelletje, zonder evenwicht 'gaat je dier de gekste dingen doen', mede omdat hij bang is om te vallen.)

Anoniem

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 10:58

Bedankt voor de tips!!

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 11:06

Zou je de filmpjes eens willen doorsturen? Wat mij verontrust is het schudden. Ben je bekend met headshaking syndroom? Hoe schud je paard? Verticaal op en neer, net of ze krijg een shock? Zou graag de filmpjes eens zien want al je paard echt vaker schud kan het dus ook dit zijn, waardoor je er zeker geen slof teugel aan mag hangen want dan is het schudden een uiting van pijn.

Ben benieuwd naar je filmpjes!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:17

Een instructeur die een hulpteugel aanraadt, dat is voor mij een teken een andere te zoeken.
De dingen die je benoemd zijn heel normaal voor een jong paard, (ik denk tenminste dat hij uit joligheid/frisheid zijn hoofd schud, en natuurlijk is hij scheef, is ieder paard) ik denk dat het gewoon handig is als je instructie zoekt die je meteen kan helpen, dus direct kan zeggen wat je moet doen als dit gebeurd.
Meestal is dit opgelost door gewoon direct reageren, bijvoorbeeld een volte in te zetten of een ander figuur zodat hij op jou moet letten.
En lekker tempo houden.
Maar een goede intsructeur kan je daar heel makkelijk mee helpen en daar zijn absoluut geen hulpteugels voor nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:43

MirandaFuego schreef:
Een instructeur die een hulpteugel aanraadt, dat is voor mij een teken een andere te zoeken.
De dingen die je benoemd zijn heel normaal voor een jong paard, (ik denk tenminste dat hij uit joligheid/frisheid zijn hoofd schud, en natuurlijk is hij scheef, is ieder paard) ik denk dat het gewoon handig is als je instructie zoekt die je meteen kan helpen, dus direct kan zeggen wat je moet doen als dit gebeurd.
Meestal is dit opgelost door gewoon direct reageren, bijvoorbeeld een volte in te zetten of een ander figuur zodat hij op jou moet letten.
En lekker tempo houden.
Maar een goede intsructeur kan je daar heel makkelijk mee helpen en daar zijn absoluut geen hulpteugels voor nodig.


Eens, instructeur die hulpteugels aanraadt zou ik ook de deur wijzen. Zou alleen niet veel voltes rijden met zo’n scheef paard

m_arielle
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:01

Elvirawortel schreef:
MirandaFuego schreef:
Een instructeur die een hulpteugel aanraadt, dat is voor mij een teken een andere te zoeken.
De dingen die je benoemd zijn heel normaal voor een jong paard, (ik denk tenminste dat hij uit joligheid/frisheid zijn hoofd schud, en natuurlijk is hij scheef, is ieder paard) ik denk dat het gewoon handig is als je instructie zoekt die je meteen kan helpen, dus direct kan zeggen wat je moet doen als dit gebeurd.
Meestal is dit opgelost door gewoon direct reageren, bijvoorbeeld een volte in te zetten of een ander figuur zodat hij op jou moet letten.
En lekker tempo houden.
Maar een goede intsructeur kan je daar heel makkelijk mee helpen en daar zijn absoluut geen hulpteugels voor nodig.


Eens, instructeur die hulpteugels aanraadt zou ik ook de deur wijzen. Zou alleen niet veel voltes rijden met zo’n scheef paard



Eens, ik zou ook niet te veel voltes rijden en goed nadenken of deze instructeur wel echt goed bij je past.
Grondwerk is al een paar keer genoemd, is heel nuttig, zeker bij jonge paarden omdat je dan kan rechtrichten zonder ze te belasten met je ruitergewicht. (En onvermijdelijk je eigen onbalans)

Wat medische zorg betreft: heb je wel eens nagedacht over thermografie? Dat is niet zo prijzig als foto's en je kunt dan goed zien of je paard ergens overbelast is en waar het dan precies zit, ze scannen namelijk het hele lijf. Dan kun je als het nodig is daarna de juiste professional erbij halen ( da, osteopaat, chiropractor etc.) Als er wat aan de hand is ben je er vroeg bij en als er niks aan de hand is, weet je dat het rijtechnisch is.

Succes!

Anoniem

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:24

Dank voor de tips!! Hulpteugel is inderdaad aan de wilgen gehangen.
Jullie hebben het over grondwerk. Daar zal ik me eens in verdiepen. Zijn daar nog specifieke tips voor?

Anoniem

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:28

Les nemen als je daar geen kennis van hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:45

Joolien schreef:
Les nemen als je daar geen kennis van hebt :)


Ja dat snap ik. Aanvullende tips?

m_arielle
Berichten: 11
Geregistreerd: 27-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:53

Joman schreef:
Joolien schreef:
Les nemen als je daar geen kennis van hebt :)


Ja dat snap ik. Aanvullende tips?


Met meerdere instructeurs een/twee keer een proefles afspreken en dan verder gaan met degene waar je je goed bij voelt?

Je hebt verschillende manieren van grondwerken. Bv academisch, dat is meer een vorm van kunst en sluit minder goed aan als je daarna wil springen of engels wil dressuren. Mijn tip is dus een instructeur die zowel lesgeeft in grondwerk als onder de man. Dat moet beide bij je passen anders ga je vastlopen omdat het niet op elkaar aansluit. En uiteraard moet je een instructeur zoeken die ervaren is met jonge paarden.
Goed naar je gevoel luisteren en naar je paard kijken.
Succes!

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Beetje hulp nodig. Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:59

Kijk eens op YouTube bij snuitable, staan hele leuke filmpjes voor grondwerk!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:40

Hoe ziet de dag/week van je paard eruit? Hoe vaak/lang gereden, hoe lang vrijuit bewegen, hoeveel contact met soortgenoten?

Ook ik vind het klinken als een balansprobleem, wat niet gek is bij een jong paard. Baker is daarnaast erg belastend op die leeftijd vanwege de vele bochten die daar gemaakt moeten worden. Ik zou je adviseren om veel buiten te rijden en dan lange, rechte stukken op te zoeken. Is minder belastend, geeft je paard de tijd om te leren hoe hij js moet dragen op verschillende ondergronden, is enorm leerzaam qua indrukken en geeft je paard de kans om sterker te worden.