paard wil niet nageven/schoft bol maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:26

Wat heb je al veel verschillende dingen geprobeerd bij een paard wat je nog maar zo kort rijdt en schijnbaar weer helemaal opgebouwd moet worden.
Het is ook logisch dat niets lijkt te werken als je er de tijd niet in steekt en steeds binnen een paar weken weer overstapt op een gehele andere methode.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:34

_Joelle schreef:


Paard heeft een lange en weke rug, op het filmpje loopt ze scheef met haar gewicht op het binnen voorbeen en haar hoofd naar buiten om het binnen achterbeen te ontlasten. Hoofd naar buiten tijdens het longeren is altijd een teken van een zwakke achterhand/ zwak binnen achterbeen. Ze loopt absoluut niet van achter naar voren en ik denk dat daar je probleem ook zit ohz.

Mijn advies is ook, zoek een instructeur die echt goed weet hoe je een paard van achter naar voren rijdt en rechtricht en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Dat is niet het doel an sich..hoe actiever de achterhand, hoe lichter en makkelijker de aanleuning is.

Dubbele longe kan ik je ook aanraden, maar dan wel onder begeleiding weer van een kundig persoon en dan op deze manier: http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Want hiermee kun je in een korte tijd het paard recht richten en de juiste spieren trainen. Zoals ik het zie is het bij dit paard vooral belangrijk dat de rug sterker gemaakt wordt, ze van achter naar voor leert lopen en dat ze recht gericht gaat worden. Als je dat doet dan verdwijnt je oorspronkelijke "probleem" als sneeuw voor de zon kan ik je beloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:38

Elisa2 schreef:
_Joelle schreef:


Paard heeft een lange en weke rug, op het filmpje loopt ze scheef met haar gewicht op het binnen voorbeen en haar hoofd naar buiten om het binnen achterbeen te ontlasten. Hoofd naar buiten tijdens het longeren is altijd een teken van een zwakke achterhand/ zwak binnen achterbeen. Ze loopt absoluut niet van achter naar voren en ik denk dat daar je probleem ook zit ohz.

Mijn advies is ook, zoek een instructeur die echt goed weet hoe je een paard van achter naar voren rijdt en rechtricht en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Dat is niet het doel an sich..hoe actiever de achterhand, hoe lichter en makkelijker de aanleuning is.

Dubbele longe kan ik je ook aanraden, maar dan wel onder begeleiding weer van een kundig persoon en dan op deze manier: http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Want hiermee kun je in een korte tijd het paard recht richten en de juiste spieren trainen. Zoals ik het zie is het bij dit paard vooral belangrijk dat de rug sterker gemaakt wordt, ze van achter naar voor leert lopen en dat ze recht gericht gaat worden. Als je dat doet dan verdwijnt je oorspronkelijke "probleem" als sneeuw voor de zon kan ik je beloven.



***
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-19 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:48

_Joelle schreef:
filmpje van longeren https://www.youtube.com/watch?v=2X4571YIEo0


Paard heeft een lange en weke rug, op het filmpje loopt ze scheef met haar gewicht op het binnen voorbeen en haar hoofd naar buiten om het binnen achterbeen te ontlasten. Hoofd naar buiten tijdens het longeren is altijd een teken van een zwakke achterhand/ zwak binnen achterbeen. Ze loopt absoluut niet van achter naar voren en ik denk dat daar je probleem ook zit ohz.

Mijn advies is ook, zoek een instructeur die echt goed weet hoe je een paard van achter naar voren rijdt en rechtricht en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Dat is niet het doel an sich..hoe actiever de achterhand, hoe lichter en makkelijker de aanleuning is.

Dubbele longe kan ik je ook aanraden, maar dan wel onder begeleiding weer van een kundig persoon en dan op deze manier: http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Want hiermee kun je in een korte tijd het paard recht richten en de juiste spieren trainen. Zoals ik het zie is het bij dit paard vooral belangrijk dat de rug sterker gemaakt wordt, ze van achter naar voor leert lopen en dat ze recht gericht gaat worden. Als je dat doet dan verdwijnt je oorspronkelijke "probleem" als sneeuw voor de zon kan ik je beloven.


verdwijnt je oorspronkelijke probleem als sneeuw voor de zon, woh !! was het maar zo gemakkelijk


Zo makkelijk is het met de juiste training.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:06

Heb je je wel eens verdiept in de trainingsmethode van Rien van de Schaft? Of wat ik hier ook voorbij zie komen Karin Leibbrandt?
Probeer een instructrice te vinden die deze trainingsmethode aanhoudt. Ik ben hier zelf erg tevreden over en heb hier veel aan gehad, ik denk dat dit ook voor jouw paard goed kan werken.
Ik snap dat je zegt dat je al zeer goede instructie heb en dit is geen aanval, maar als ik om me heen kijk is 90% van de mensen zeer tevreden met hun instructie terwijl ik vaak instructeurs zie die mensen leren hun paard van voor naar achter te rijden en zo snel mogelijk hoger te komen. Dat ze op hoog niveau rijden zegt helaas niks want op hoog niveau zie je nog zoveel paarden met weggedrukte rug lopen achterhand er helemaal niet bij. Veel paarden accepteren dit, maar sommige niet en die moeten toch echt op de ik noem het maar even 'juiste' manier worden gereden. Dat duurt misschien wat langer, maar uiteindelijk kom je er wel.
Nu zeg ik niet dat jouw instructie dus ook zo is hoor, maar omdat het niet wil lukken en omdat je dingen zoals de slofteugel erbij heb gepakt (was dat het advies van een instructeur?) zou ik toch zeggen probeer eens een andere instructie. En zoek vooral door ook al moet je er nog 15 langs waar het ook niet bij lukt.
Dingen zoals slofteugel enzo gaat echt absoluut niet werken daar maak je de angst voor contact alleen maar erger mee.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:49

Hou het simpel. lange lijnen, voltes en heel veel (kilo)meters maken. Wat betreft stuwen/gaan zitten dus vanuit de achterhand laten lopen dat kan alleen als er spieren staan, die ik niet zie. Friezen doen daar wat langer oven. Beloon ontspanning en en vraag niet te veel gelijk. Leeftijd van een paard zegt niets. Iemand kan dat paard al 5 jaar verkeerd rijden en dat krijg je er in 4 maanden niet uit. Wat betreft bitten. Een gewoon simpel trensje doet vaak wonderen. En doe wat aan grondwerk, ho is ho, terug en dat soort zaken. Is altijd handig bij het rijden.

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:59

_Joelle schreef:
weet jij zo iemand in friesland die mij hierin les kan geven?
Ik ken Florien de Graaf, heel fijn en zeer kundig persoon. Meer info: http://www.sincerita.nl/contact

Succes!

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:09

_Joelle schreef:
superpony schreef:
Je neemt echt niks aan. Het beste is om eerst te leren, dat je altijd nog moet leren. Met paarden ben je namelijk NOOIT uitgeleerd.

Dat je Z1 bent geweest zegt helaas niks. Dan is een filmpje van die pony misschien wel een goede tip, omdat je een paard kan trainen vanuit goede basis of vanuit angst voor pijn. Dan weten we ook meteen of je trainer wel zo geweldig is. Want het feit dat jij dit topic moet openen, brengt daar wel twijfels over. Een goede trainer wil niet alleen een paard in de krul laten trekken en roept wat leuke dingen, maar kijkt naar jouw zit, balans, houding, hulpen etc.

4 Maanden trainen is echt niet zoveel. Zeker niet als je al zoveel verschillende dingen bent gaan proberen. Dan begin je niet bij 0 met een stijgende lijn naar beter en nog beter. Buiten dat, heb je vaak genoeg een dip, maar als je een goede basis hebt gelegd, pak je dan altijd even terug naar die basis.

Een hele goede ruiter kan een paard in 4 maanden wel al verbeterd hebben, maar dan moet je ECHT enorm veel ervaring en gevoel hebben.

De rest boeit me ook niet zo. Mensen zijn zo makkelijk in wie ze hun paarden laten rijden. Meestal gaat het om snel en goedkoop, niet om goed.


Ik probeer echt alles aan te nemen in dit topic maar laat ik eens bij 1 ding beginnen. Ik ga morgen beginnen bij touwtjes eraf en een paar keer balkjes laten lopen.


Volgens mij een prima idee! Je zult zien dat die hals en dat hoofd na verloop van tijd vanzelf omhoog komen. Het zal wel even duren, maar het gebeurt echt.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:16

Elisa2 schreef:
Paard heeft een lange en weke rug, op het filmpje loopt ze scheef met haar gewicht op het binnen voorbeen en haar hoofd naar buiten om het binnen achterbeen te ontlasten. Hoofd naar buiten tijdens het longeren is altijd een teken van een zwakke achterhand/ zwak binnen achterbeen. Ze loopt absoluut niet van achter naar voren en ik denk dat daar je probleem ook zit ohz.

Mijn advies is ook, zoek een instructeur die echt goed weet hoe je een paard van achter naar voren rijdt en rechtricht en dan komt die nageeflijkheid vanzelf wel. Dat is niet het doel an sich..hoe actiever de achterhand, hoe lichter en makkelijker de aanleuning is.

Dubbele longe kan ik je ook aanraden, maar dan wel onder begeleiding weer van een kundig persoon en dan op deze manier: http://www.correctedressuur.nl/page/rec ... bele-longe

Want hiermee kun je in een korte tijd het paard recht richten en de juiste spieren trainen. Zoals ik het zie is het bij dit paard vooral belangrijk dat de rug sterker gemaakt wordt, ze van achter naar voor leert lopen en dat ze recht gericht gaat worden. Als je dat doet dan verdwijnt je oorspronkelijke "probleem" als sneeuw voor de zon kan ik je beloven.


Helemaal mee eens. Kan ook uit ervaring spreken. Mijn Friese dame was een ramp bij het rijden in de bak. Er vandoor sprinten, aan de bakrand plakken etc.etc. Gelukkig was ik net verhuisd naar een pensionstal en daar hadden ze een geweldige instructrice. Kon het bijna niet geloven, leek wel tovenarij, maar in mijn eerste les was het al een wereld van verschil, en dit zonder rukken en plukken etc.etc.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:35

TS, is het nog gelukt met het filmpje? Ik ben benieuwd :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:22

_Joelle schreef:
Janneke2 schreef:
Het woord 'rechtrichten' is al eerder gevallen.
De eerste oefening kan waarschijnlijk ook aan deze merrie worden aangeboden.

Je begint in stap aan de lange teugel.
Neem contact - en voel of er verschil is.
Stel: links heeft meer gewicht.
Vertaling: dier heeft meer gewicht op linker voorbeen.
Doe als volgt:
"blijf van de linkerteugel af!" (...hoe vaak mijn instructrice het heeft gezegd... ;) )
ga op rechts zitten (op termijn in het midden, de kern is 'niet meegaan in haar scheefheid')
en neem contact met de rechterteugel - 1 gram is zat.

Het kan zijn dat je dier de kluts wat kwijt raakt, en het kan zijn dat het in stap anders gaat dan in draf.
(Galop bij barokke paarden is heerlijk, maar mij is geleerd: wacht er mee tot het wijken en schoudervoor/ binnenwaarts in.stap en draf prima gaan.)

Tegen de tijd dat het dier er wat aan gewend is: als het gewicht gelijk over twee voorbenen is verdeeld, komt de rug al meer omhoog.


weet jij zo iemand in friesland die mij hierin les kan geven?


www.marionalblas.nl komt ook in de noordelijke provincies en volgens mij heeft ze een instructeur in opleiding die bijna klaar is, die in Groningen woont.

Zou gewoon eens contact opnemen.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:14

Ts ik kan helaas geen filmpjes meer zien. Maar als ik het zo eens lees zie ik veel van mijn eigen Fries.

Mijn Fries is op 4 jaar zadelmak gemaakt nu 5 jaar laten gaat hij eindelijk goed onder het zadel.

Heb ik hem tot die tijd enkel gelongeerd? Nee maar ik heb hem wel bewust gemaakt van zijn lichaam.

Dan eens longeren met bodywrap dan eens longeren met dubbele lijnen. Dan eens longeren zonder iets.

Als je op mijn berichten terug zoekt in het longeren van a tot z topic vind je nog wel filmpjes van eerst en later. Op verzoek wil ik van de week wel eens Filmen als ik hem weer eens aan de dubbele lijnen pak.

Wij zijn verre van perfect maar de progressie nu in een aantal maanden is al super groot.