paard wil niet nageven/schoft bol maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:04

_Joelle schreef:

Longeer je haar bewust met stelling naar buiten /scheef? Hoe zijn jouw touwtjes? Schuiven die door of zijn ze even lang of hoe hanteer je dat?

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:10

Rizette schreef:
_Joelle schreef:

Longeer je haar bewust met stelling naar buiten /scheef? Hoe zijn jouw touwtjes? Schuiven die door of zijn ze even lang of hoe hanteer je dat?


Niet naar buiten maar zo veel mogelijk recht deze kant op. Ze trekt enorm naar rechts. Niet dat ze alleen scheef loopt maar ze gooit haar hoofd vaak naar rechts, dit door waarschijnlijk met veel druk rechts gereden.
Touwtjes zitten in het filmpje doorlopend maar heb ze ook wel eens vast gezet zeg maar dus dat ze niet kunnen schuiven van kant naar kant

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:16

maar waarom zou je touwtjes vastzetten? Dit is toch symptoombestrijding?
ik zou eens gaan zoeken naar een instructeur die zeer ervaren is in rechtrichten.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:17

Kinke schreef:
maar waarom zou je touwtjes vastzetten? Dit is toch symptoombestrijding?
ik zou eens gaan zoeken naar een instructeur die zeer ervaren is in rechtrichten.


Proberen proberen proberen
Lang niet elk paard doet het goed op de zelfde manier en als je het probeert kan je iniedergeval kijken of het iets kan helpen

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:17

Lijkt me niet veel mis aan het paard, ik zie een paard met functionele bouw, mogelijkheid om te buigen en een drafje dat tactmatig goed is.

Goede les nemen!

Waarschijnlijk heb je zelf nog niet helemaal het gevoel/techniek of de manier om daar te komen. Een fijne instructeur kan helpen.

Aan het been, recht op twee teugels, prettig contact en van binnenbeen naar buitentegel in de wendingen. Nageeflijkheid komt daarna vanzelf. Drammen, sterk zijn en hangen los je op door oefeningen aan te bieden die dat gedrag afbreken en door te schakelen.

Misschien is het paard nog een tikje te moeilijk of groen voor je, dan heb je de hulp van een instructeur hard nodig.

Movement

Berichten: 1535
Geregistreerd: 01-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:19

Ik heb ook wel eens een paard gereden dat heel erg omhoog liep met zijn hoofd. Pas richting het einde werd hij nageefelijk want hij werd toen pas soepeler. Wat bij mij toen wel goed hielp was even in het begin na het warm stappen en draven even een rondje galop links en rechts rijden. Wat ook hielp waren de oefeningen wijken en schouder binnenwaarts. Daar werd hij een stuk losser van en ook makkelijker om te rijden.

Ik ben verder geen expert, maar ik wou je toch even mijn ervaring delen en hoe ik het opgelost heb. :)

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:20

Ik heb ook een paardje met een vergelijkbare bouw. denkt dat ie Lama is. Ook snel afgeleid en weinig concentratie (vooral geinteresseerd in als wat ergens anders gebeurd - kop omhoog, rug hol). Ik laat hem professioneel rijden door een zeer ervaren amazone. Vier maanden is niets om bij een scheef niet ideaal gebouwd paard iets te willen bereiken, dat gaat gewoon heel langzaam. Mijn paardje wordt al 2 jaar lang iedere week een keer heel serieus gereden en ik probeer het dan met af en toe longeren en lekker buiten rijden nog verder in balans te krijgen. En je ziet hem gewoon heel langzaam steeds verder vooruit gaan. Die van mij is ook werkwillig maar protesteert ook meer uit onmacht omdat het hem niet lukt. Maar als ik nu kijk vergeleken met 2 jaar geleden, zijn we al heel ver gekomen. Niet met bijzet teugels, niet met een zwaarder bit, gewoon dressuur op een dubbel gebroken bitje en buiten rijden bitloos, longeren met alleen een touwhalster.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:21

drammen is meestal geen drammen maar gewoon onbalans. Het ene paard wordt bang en zet de vaart erin, de ander remt juist af. Hoofd scheef houden kan steun zoeken aan de bakrand zijn.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:29

Je zou links achter even op de foto kunnen laten zetten. Ik vind dat dat been net even niet helemaal tof gebruikt.


Verder is het denk ik gewoon een kwestie van een zwakke achterhand. Als die niet sterk genoeg is (en dat is een veel voorkomend probleem bij Friesen) kan ze ook niet loslaten en gaat ze om toch reactie te geven stuwen en hangen. Het beste is dat op te lossen ( in mijn opinie) balkjes draven aan de longeerlijn. Of als je er op zit teugel zo lang mogelijk. Laat haar maar stofzuigen. En dan zo langzaam mogelijk draven. Dan gaat ze lengte kweken en kracht en heb je twee vliegen in een klap. Hou wel in je achterhoofd dit maar tien minuten per kant te doen. Want het is heel erg zwaar.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:31

Kelly_ann schreef:
Lijkt me niet veel mis aan het paard, ik zie een paard met functionele bouw, mogelijkheid om te buigen en een drafje dat tactmatig goed is.

Goede les nemen!

Waarschijnlijk heb je zelf nog niet helemaal het gevoel/techniek of de manier om daar te komen. Een fijne instructeur kan helpen.

Aan het been, recht op twee teugels, prettig contact en van binnenbeen naar buitentegel in de wendingen. Nageeflijkheid komt daarna vanzelf. Drammen, sterk zijn en hangen los je op door oefeningen aan te bieden die dat gedrag afbreken en door te schakelen.

Misschien is het paard nog een tikje te moeilijk of groen voor je, dan heb je de hulp van een instructeur hard nodig.


Ik denk, zonder arrogant over te komen (zeker niet mijn bedoeling) :D dat het paard niet te moeilijk of groen is voor mij. Ik word niet voor niets gevraagd door veel mensen om hun paarden te rijden. Dit paard heeft alleen absoluut geen basis en wil door haar moeilijker karakter ook lang niet altijd dingen aannemen.

Ik neem alle tips die in dit topic gegeven worden mee en hoop dat het helpt. Ik heb het zeker nog niet opgegeven :)

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:33

dit is het enige rijfilmpje dat ik heb, hier reed ik haar 2 maand. Is niet lang en ik denk niet dat het iets kan helpen maar toch.. je weet maar nooit https://youtu.be/mPZlFzfLlYY

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:44

Is het de eerste Fries die je rijdt?

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 19:48

Rizette schreef:
Is het de eerste Fries die je rijdt?


Nee de derde. Met 1 van die friezen ben ik voor deze mee gestopt vanwege verhuizing. Deze was opgeleid tot het Z1 maar was ontzettend gespannen en had weinig vertrouwen. Hierdoor voerde ze de oefeningen altijd gespannen uit en ook deze wou heel moeilijk ontspannen en over de rug bewegen. Na een tijd kon ik haar met steeds meer vertrouwen ontspannen door de oefeningen laten gaan.
Laatst bijgewerkt door _Joelle op 03-01-19 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:51

waarom denk jij dat ze haar hoofd scheef houdt bij het longeren TS?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:55

Wel een heel kort filmpje ... ze lijkt in de paar seconden die zichtbaar zijn onder je vandaan te lopen, sterk stuwend en inderdaad niet nageeflijk.
Ik zou even helemaal terug naar de basis: voorwaarts-neerwaarts stappen (hoofd op boeghoogte) met een lichte contactteugel en dan eerst werken aan rust en tempocontrole vanuit je zit. Echt goed letten op je eigen handpositionering en teugelvoering: hand laten zakken, de teugel zo gelijkmatig mogelijk in verbinding houden, en haar daarin volgen in plaats van in een houding te rijden. Rustig en gelijkmatig voorwaarts rijden, ze moet je het gevoel geven dat ze onder je blijft, terwijl ze wel voorwaarts blijft denken. Wil ze zakken, volg haar dan en begrens alleen als ze gaat hangen/trekken.
Werk hier eerst uitgebreid aan in stap en ga pas naar draf als het in stap goed gaat.
Let er ook goed op dat je zelf zo ontspannen en losjes mogelijk zit, met je zwaartepunt steeds recht boven je paard, en dat je je hulpen doseert - laat je niet door haar verleiden tot te veel inwerking en correctie, dat geeft alleen maar meer onrust.

Ze heeft waarschijnlijk een hoop negatieve spanningsreflexen aangeleerd, en het kost tijd die af te bouwen. Je wilt een paard dat zich in het teugelcontact settelt en ontspant, dat je hand op zoekt, in plaats van tegen het bit te duwen, weg te lopen, scheef te trekken etc. Dat heeft tijd nodig.
Pas als ze uit zichzelf je hand op gaat zoeken en nek en kaak gaat loslaten, heb je een basis om verder te komen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:01

Bij het longeerfilmpje vind ik de touwtjes (als je die al wilt gebruiken) te kort. Je ziet dat ze op een gegeven moment haar hoofd omhoog doet, maar het weer laat zakken omdat ze te weinig ruimte heeft. Als je wilt dat je paard van achter zakt en van voor omhoog komt en als je wilt dat ze aan de teugel gaat moet je haar echt meer ruimte geven, haar niet zo begrenzen in haar hals hoofd. Dat is niet alleen zonde omdat je je rijdoel niet bereikt, maar kan ook echte, blijvende schade aan je paard toebrengen.
Paard moet op eigen benen leren lopen, zonder te worden vast/tegen gehouden.

Bijgaand een foto van wat ik bedoel; dit is wel vele vele malen extremer dan wat ik bij jouw Fries zie, het is ter verduidelijking.

Afbeelding

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:14

Hoelang ben je al met haar bezig? En hoelang heeft ze stil gestaan?
Ik zie op het filmpje een paard wat vooral aan het zoeken is. Dat is niet erg als ze al een poos stil staat en net weer opgepakt is. Ik heb een hekel aan paarden vastzetten aan de lijn. Dus ik zou zeggen, touwtjes eraf. Enkel hoofdstel, kaptoom of liever nog dubbele longe. Probeer ze eerst maar eens tussen 2 teugels te houden, recht dus. Zodra zij het hoofd omhoog doet terug in tempo, zodra ze te diep zakt voorwaarts in tempo. Tegen de tijd dat jij ze 'recht' hebt is dat zoeken een heul stuk minder en kun je gaan werken aan je stelling en buiging.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:16

Sowieso de rug en hals op de röntgenfoto's laten zetten om het een en ander uit te sluiten. Laat het rijden achterwege tot dat je weet wat er aan de hand is.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:35

Ladygiroc schreef:
Hoelang ben je al met haar bezig? En hoelang heeft ze stil gestaan?
Ik zie op het filmpje een paard wat vooral aan het zoeken is. Dat is niet erg als ze al een poos stil staat en net weer opgepakt is. Ik heb een hekel aan paarden vastzetten aan de lijn. Dus ik zou zeggen, touwtjes eraf. Enkel hoofdstel, kaptoom of liever nog dubbele longe. Probeer ze eerst maar eens tussen 2 teugels te houden, recht dus. Zodra zij het hoofd omhoog doet terug in tempo, zodra ze te diep zakt voorwaarts in tempo. Tegen de tijd dat jij ze 'recht' hebt is dat zoeken een heul stuk minder en kun je gaan werken aan je stelling en buiging.


ik ben nu zo'n 4 maandjes met haar bezig. Ik weet niet precies maar wel best lang. tussen door is ze wel door verschillende mensen/kinderen gereden die geprobeerd hebben er iets van te maken maar gewoon met veel te weinig kennis en ervaring en misschien is het daardoor nog wel minder geworden. wanneer ik haar gewoon los laat dus zonder bijzet ed. steekt ze enorm overdreven de neus vooruit en valt ze alleen maar meer op de voorkant. Ik ga hulpt krijgen van iemand die meer ervaring heeft met het longeren met dubbele lange lijnen, misschien werkt dat voor haar wel fijn

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:50

Terug naar de basis en veel gaan schakelen om de achterhand sterker te krijgen.
En nog veel meer. Zoek aub een goede instructrice!

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 20:53

MiniMouse schreef:
Terug naar de basis en veel gaan schakelen om de achterhand sterker te krijgen.
En nog veel meer. Zoek aub een goede instructrice!


Juist door de goede begeleiding en hulp van mijn beide instructrices ben ik met mijn eigen-niet tallentvolle huis tuin en keuken pony Z1 geworden. zonder hun was dat absoluut niet gelukt. dus een goede instructrice heb ik..

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:02

nou, dan is het geregeld toch? je hebt een goede instructrice, dus probleem opgelost.

_Joelle

Berichten: 317
Geregistreerd: 08-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:09

Kinke schreef:
nou, dan is het geregeld toch? je hebt een goede instructrice, dus probleem opgelost.


behalve als het paard zo moeilijk is dat je alles al geprobeerd hebt.. ;)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:14

_Joelle schreef:
Kinke schreef:
nou, dan is het geregeld toch? je hebt een goede instructrice, dus probleem opgelost.


behalve als het paard zo moeilijk is dat je alles al geprobeerd hebt.. ;)


Of je hebt gewoon geen geduld. Vier maanden kom op joh. Wonderen bestaan niet. Geduld en training wel.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: paard wil niet nageven/schoft bol maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 21:15

maar wat is je doel met dit topic? je neemt volgens mij van niemand iets aan?