Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vierspan schreef:Hoofd / hals zwaaien? Hou rekening met de mogelijkheid dat er iets dwars zit, zadel / hoofdstel / bit.
bigone schreef:Afwisseling bieden en gevoelig?? Die tante weet wat ze met haar gedrag voor elkaar krijgt, haar zin.
_Dreamer schreef:bigone schreef:Afwisseling bieden en gevoelig?? Die tante weet wat ze met haar gedrag voor elkaar krijgt, haar zin.
Heel eerlijk? Dit was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal... Een paard mag zeker een eigen wil hebben, maar (en nu zal ik half bokt wel over mij heen krijgen) die wil houdt ergens op en daar moet ze gewoon naar mij luisteren.
VogeltjeM schreef:Zou het kunnen dat er bij jou een bepaalde spanning/prestatiedruk mee komt als het is om wedstrijd te rijden, het "moeten"? Bij zo'n sensibel dier zou het me niet verbazen als ze dat van jou oppikt en daar stress van krijgt.
Je schrijft dat het een heel lief en heel braaf paard is, dus "ze doet het expres" en "ze moet maar luisteren" vind ik te kort door de bocht. Daarbij luistert ze wel maar geeft ze tekenen van stress.
Mandy_89 schreef:_Dreamer schreef:
Heel eerlijk? Dit was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal... Een paard mag zeker een eigen wil hebben, maar (en nu zal ik half bokt wel over mij heen krijgen) die wil houdt ergens op en daar moet ze gewoon naar mij luisteren.
T is echt niet dat ik daadwerkelijk de bak uitga als ze aangeeft eruit te willen. Of de korte route naar huis neem omdat zij dat wil.
Maar ik merk gewoon aan haar dat ze 't echt niet leuk meer vind dan en een stresskip wordt.
Buiten als we een langere rit maken met langere stukken draf en galop, schrikt ze dan veel en wordt ze gehaast en met springen gaat ze zweten als een dolle en wil ze het liefste zo snel mogelijk over de hindernissen. Beetje zo van. Nou laat ik dit maar snel doen, dan ben ik er snel vanaf. En ik zie het dan zo dat ze het dan doet voor mij omdat ik het leuk vind. Maar zijzelf niet.
Mandy_89 schreef:_Dreamer schreef:Heel eerlijk? Dit was ook mijn eerste gedachte bij het lezen van je verhaal... Een paard mag zeker een eigen wil hebben, maar (en nu zal ik half bokt wel over mij heen krijgen) die wil houdt ergens op en daar moet ze gewoon naar mij luisteren.
T is echt niet dat ik daadwerkelijk de bak uitga als ze aangeeft eruit te willen. Of de korte route naar huis neem omdat zij dat wil.
Maar ik merk gewoon aan haar dat ze 't echt niet leuk meer vind dan en een stresskip wordt.
Buiten als we een langere rit maken met langere stukken draf en galop, schrikt ze dan veel en wordt ze gehaast en met springen gaat ze zweten als een dolle en wil ze het liefste zo snel mogelijk over de hindernissen. Beetje zo van. Nou laat ik dit maar snel doen, dan ben ik er snel vanaf. En ik zie het dan zo dat ze het dan doet voor mij omdat ik het leuk vind. Maar zijzelf niet.
Mandy_89 schreef:VogeltjeM schreef:Zou het kunnen dat er bij jou een bepaalde spanning/prestatiedruk mee komt als het is om wedstrijd te rijden, het "moeten"? Bij zo'n sensibel dier zou het me niet verbazen als ze dat van jou oppikt en daar stress van krijgt.
Je schrijft dat het een heel lief en heel braaf paard is, dus "ze doet het expres" en "ze moet maar luisteren" vind ik te kort door de bocht. Daarbij luistert ze wel maar geeft ze tekenen van stress.
Op het wedstrijdterrein kan ik nog wel wat zenuwachtig zijn. Maar in de training niet.
En inderdaad ze is gewoon heel lief en wil altijd voor je werken. Zal ook nooit gemeen zijn en rare streken uithalen.
Maar ze vertoont idd tekenen van stress. En ja waarom.
Springen denk ik toch wat te spannend allemaal?
Endurance en de lange ritten thuis was in 't begin wel ok. Maar misschien waren het toch teveel indrukken dat ze het psychisch niet goed verwerken kan. Waardoor het zich "opgebouwd" heeft?