Slofteugel zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:47

Oké, ik snap dat je hem tegen wilt houden, maar je gaat dat schrikken niet zomaar kunnen vermijden. Als hij zo snel schrikt is hij dus snel afgeleid. Wat hoort hij? Is het altijd op dezelfde plek? Ben jij er op voorbereid?
Dat zijn dingen waar je aan moet denken, of iig je instructrice/teur.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 23:49

Absolem schreef:
oxydrain schreef:
dankjewel.

ik vind het gewoon ook eng soms. Als hij zo hard gaat kan ik hem wel beter remmen en uiteindelijk is hij dan veel meer ontspannen. Dus mijn instructeur zegt dat het veiliger is zo. we willen ook geen ongelukken. Mijn instructeur wil er ook niet op rijden want mijn moeder dacht eerst dat het goed is om hem eerst even door te rijden door iemand anders. maar daar had ie geen tijd voor dus heb ik nu meer les.
Er is ook een andere instructeur op stal die niet met slof rijdt maar mijn moeder vind hem leuker. wat moet ik nou doen?




Dit klopt al niet. Je instructeur heeft geen tijd om jouw paard bij te rijden. Maar hij heeft wel tijd om jou extra les te geven. Ra Ra wat gaat hier mis?


doorrijden is toch wat anders??? en ik ga naar hem toe voor les en komt eens bij ons op stal. hij heeft geen plek voor nog een paard hoor.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:53

Al eens een oornetje met watten geprobeerd, aangezien hij op geluid reageert? Daarnaast raad ik aan vanuit de basis beginnen en eerst dus grondwerk, raakt hij daarbij niet afgeleid? Dan verder met longeren of dubbele lijnen, niet afgeleid? Dan pas weer rijden. Hij moet zich op jou leren focussen en niet om de wereld om zich heen.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 23:53

AlwaysH schreef:
Oké, ik snap dat je hem tegen wilt houden, maar je gaat dat schrikken niet zomaar kunnen vermijden. Als hij zo snel schrikt is hij dus snel afgeleid. Wat hoort hij? Is het altijd op dezelfde plek? Ben jij er op voorbereid?
Dat zijn dingen waar je aan moet denken, of iig je instructrice/teur.


oh oke bedankt!
ik weet niet wat hij hoort, moet ik dat weten? nu ik er bij nadenk is het inderdaad wel eens op dezelfde plek in de achterkant van de bak vooral...

hoe kan ik me voorbereiden op dat hij gaat schrikken dan?

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:55

Bezig houden is ook een goede manier, ga maar die volte, gebroken lijn of whatever inzetten op het punt waar hij schrikt. Een paard wat geconcentreerd zich moet focussen op een figuur lopen, heeft geen tijd te schrikken.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 23:56

Fennadev schreef:
Al eens een oornetje met watten geprobeerd, aangezien hij op geluid reageert? Daarnaast raad ik aan vanuit de basis beginnen en eerst dus grondwerk, raakt hij daarbij niet afgeleid? Dan verder met longeren of dubbele lijnen, niet afgeleid? Dan pas weer rijden. Hij moet zich op jou leren focussen en niet om de wereld om zich heen.


uhm.. dan vind ik zielig. :? wil wel graag dat ie kan horen hoor.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 23:57

Hij hoort dan nog wel wat, maar gedempt ;)
Het is hetzelfde met oogkleppen bij het mennen. Ze kunnen heus nog wel wat zien, maar focussen zich daardoor wel beter op de menner en minder op dingen om zich heen.

oxydrain
Berichten: 27
Geregistreerd: 07-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-18 23:59

Fennadev schreef:
Hij hoort dan nog wel wat, maar gedempt ;)
Het is hetzelfde met oogkleppen bij het mennen. Ze kunnen heus nog wel wat zien, maar focussen zich daardoor wel beter op de menner en minder op dingen om zich heen.


maar als ik die watten uitdoe heb ik toch nog hetzelfde probleem :')

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:00

Het gaat er om dat je je juist niet voorbereid. Je bouwt dan onbedoeld (spier)spanning op, omdat je met alle toeters en bellen dit wil voorkomen. Maar áls je het weet moet je zo nonchalant mogelijk doorrijden, je paard lekker over de hoefslag en druk met je binnenbeen houden mocht het nodig zijn. Maar ik ben geen instructrice en ken jouw paard niet. :P

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 00:05

Fennadev schreef:
Bezig houden is ook een goede manier, ga maar die volte, gebroken lijn of whatever inzetten op het punt waar hij schrikt. Een paard wat geconcentreerd zich moet focussen op een figuur lopen, heeft geen tijd te schrikken.

Dit vind ik ook een goede!

Ania

Berichten: 6103
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 01:01

Welke omgeving zit je TS? Misschien kan ik je wel helpen.
Bij dravers moet je juist omdenken.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 03:36

Hoe was hij naar het inrijden toe? Met longeren etc?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 06:06

Es_ther schreef:
Fennadev schreef:
Bezig houden is ook een goede manier, ga maar die volte, gebroken lijn of whatever inzetten op het punt waar hij schrikt. Een paard wat geconcentreerd zich moet focussen op een figuur lopen, heeft geen tijd te schrikken.

Dit vind ik ook een goede!


Sluit ik me bij aan. Daarnaast zal een paard dat bezig gehouden wordt beter aan de hulpen komen te staan en op den duur soepeler worden en dat bevorderd dat hij nageeflijk wordt.

Je zou ook les kunnen nemen in longeren met de dubbele longe. Een fijne manier om je paard vanaf de grond soepeler te krijgen. Maar het is in het begin wel lastig dus ik zou een paar lessen zeker aanraden.

Hem eens na laten kijken door de osteo is nooit verkeerd. Een paard dat vast zit kan nooit ontspannen

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Slofteugel zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:02

Een slof pakt alleen symptomen aan en geeft uiteindelijk geen echte oplossing van een probleem. Veel paarden gaan rennen omdat ze geen of een verkeerde balans hebben. Ook kan het stalmanagement een rol spelen. Komt hij genoeg buiten? Wat voer je hem? Een instructeur die bij een 4 jarige nog in de groei zijnd paard een slof aanraadt om permanent mee te rijden is in mijn ogen geen fijne instructeur. En in elk geval een luie instructeur omdat hij werkt aan symptoom bestrijding en niet aan oplossingen.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 07:22

Dravers kunnen zeker wel leuk lopen, ik zou de slof nog eens goed overdenken. Mijn moeder had een dravertje toen ik klein was. (14) zodra zij de eerste regels van een proefje hoorde, begint zich helemaal uit te sloven. Wat toen der tijd voor mij moeilijk uit te zitten was. Ik crosste liever in het bos dan dat ik dressuurmatig reed. Helaas hebben wij haar in moeten laten slapen en heeft moeders nu een al een x aantal jaren een andere draver. Ik zal even een foto zoeken, maar geen negatief commentaar. Ik rijd al jaren niet meer, en ben toen zomaar een keer opgestapt op vraag van mijn zusje. En heb totaal geen klik met hem.
Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:26

oxydrain schreef:
Absolem schreef:




Dit klopt al niet. Je instructeur heeft geen tijd om jouw paard bij te rijden. Maar hij heeft wel tijd om jou extra les te geven. Ra Ra wat gaat hier mis?


doorrijden is toch wat anders??? en ik ga naar hem toe voor les en komt eens bij ons op stal. hij heeft geen plek voor nog een paard hoor.



Paard moet hoe dan ook doorgereden worden. Maar in het begin is dat gewoon simpel de bak door kunnen komen met een paard wat redelijk in balans loopt. Meer moet je niet willen. En als hij toch al eens bij jullie komt kan hij dan ook prima je paard rijden en voelen wat er mis gaat ( zonder slof) Hij is er immers toch al dan.

Maar goed een instructeur die een slof aanraad is in mijn ogen al geen instructeur maar een soepkip. Je maakt zo een jong paard daar helemaal kapot mee.

Beter is een andere instructeur die wel weet wat ie doet. En je ook helpt met lessen in de dubbele lijnen. Zulke probleem zijn dikwijls veel makkelijker op te lossen aan de dubbele lijnen dan onder het zadel.

bosox
Berichten: 123
Geregistreerd: 22-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 11:39

Ik kan me geen situatie bedenken waar een slof goed zou kunnen zijn. Mensen die een sloteugel gebruiken zijn zelf gewoon rijtechnisch niet ver genoeg om dingen op te lossen zonder een slof. Het enige wat een slof doet is het hoofd van het paard naar beneden dwingen. Als je dat je paard aan wilt doen als eigenaar, zou je geen paard moeten hebben.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:20

Een draver heeft een andere aanpak nodig dan die jij en je instructeur nu toepassen. Een slof om hem naar beneden te krijgen is niet de oplossing en een verkeerd gebruik van de slof. Dus slof er af en opnieuw beginnen. Een draver heeft in zijn jonge jaren geleerd om op de druk van het bit te leunen en harder te gaan lopen. Rij je draver dus met een lichte verbinding (teugeldruk). Maak je eerst niet druk over waar dat hoofd is. Begin met in balans de baan door lopen en tempocontrole. Rijd heel veel figuren. Weinig rechte lijnen. Ga stukjes naast de hoefslag rijden zodat je paard minder steun heeft aan de bakrand. Leer rijden met je zit om meer controle over het tempo te krijgen en gebruik ophoudingen, die je dus weer los laat. Zo kun je je paard stukje bij beetje helpen zijn balans te vinden en dan komt hij vanzelf naar beneden. Dit kan wel een tijd duren, voor een draver is die basis best lastig. Zoek een instructeur die je op deze manier verder kan helpen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:24

oxydrain schreef:
Ik heb een draver en mijn instructeur vind dat ik met slof moet rijden.
Ik kreeg m eerst niet aan de teugel en toen zeiden mensen dat ik dat eens moest proberen want mijn instructeur kreeg hem ook niet naar beneden zelfs na een uur niet.

Het spaart je wel de kosten uit voor een sportschool, ik zou gewoon zonder slof blijven rijden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 12:25

yza1987 schreef:
Maak je eerst niet druk over waar dat hoofd is. Begin met in balans de baan door lopen en tempocontrole. Rijd heel veel figuren. Weinig rechte lijnen. Ga stukjes naast de hoefslag rijden zodat je paard minder steun heeft aan de bakrand. Leer rijden met je zit om meer controle over het tempo te krijgen en gebruik ophoudingen, die je dus weer los laat. Zo kun je je paard stukje bij beetje helpen zijn balans te vinden en dan komt hij vanzelf naar beneden.

Dat is precies hoe ik met mijn jonge paard rij, al is dat geen draver :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:04

...en ik gok dat je daar een andere instructeur bij nodig hebt, deze is van "meer van hetzelfde"
1) "hoofd omlaag lost alles op" (ben ik het nadrukkelijk niet mee eens)
2) "dus moet het hoofd desnoods met kracht omlaag" - arm dier. Beest heeft een reden, waarschijnlijk meer dan 1 om zo te lopen.
'Paardrijden is soms een denksport, maar nooit een krachtsport'.

"Balansprobleem", teveel gewicht op 1 enkel voorbeen, te weinig gewicht op beide achterbenen.
Voor een draver in de koers prima, maar niet voor een rijpaard.
Zo heeft jemdier het waarschijnlijk ook geleerd.
Spierpijn, gewrichtspijn (wat gelukkig vaak met correct bewegen onder de ruiter kan verdwijnen)
en we hopen op een passend zadel en een mond zonder wolfstandjes etc etc.

Maar deze instructeur weet waarschijnlijk niet wat hij aan moet met 'dier heeft meer gewicht op linker- dan het rechtervoorbeen', of hoe je met zit en gewicht een paard tot rust brengt....
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 08-11-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:08

Hier onlangs een d aangeschaft bij de vorige eigenaar en bij mijn eerste dagen geen beweging in die kaken
Gelijk me therapeut gebeld (Cranio secraal)

En weekje wat rustig gelongeerd en ik ging er daarna weer op en nu zonder problemen hoppa van achter naar voor aan de teugel (mist nog wat stelling vooral links vind ze nog lastig, maar naarmate de training verder word opgepakt zie je steeds meer lengte)

Dus advies laat je pony nakijken!

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:15

Hulpteugels:

Zodra de kennis en kunde ophouden / tekort schieten.
Komen de hulpteugels om de hoek kijken.

Het is simpel.
Een paard dat tegen de hand komt, heeft daar een reden voor. Dit dient rijkunstig opgelost te worden. Hulpteugels, zijn gewoon symptoom bestrijders.
Daar is niks mee goed te praten.

Dat is mijn mening.
Amen. O:)

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:21

oxydrain schreef:
Fennadev schreef:
Al eens een oornetje met watten geprobeerd, aangezien hij op geluid reageert? Daarnaast raad ik aan vanuit de basis beginnen en eerst dus grondwerk, raakt hij daarbij niet afgeleid? Dan verder met longeren of dubbele lijnen, niet afgeleid? Dan pas weer rijden. Hij moet zich op jou leren focussen en niet om de wereld om zich heen.


uhm.. dan vind ik zielig. :? wil wel graag dat ie kan horen hoor.


Een oornetje is zielig maar een slofteugel zonder enige kennis gebruiken niet? :') _/-\o_

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:26

MargrietJonk schreef:
Hulpteugels:

Zodra de kennis en kunde ophouden / tekort schieten.
Komen de hulpteugels om de hoek kijken.

Het is simpel.
Een paard dat tegen de hand komt, heeft daar een reden voor. Dit dient rijkunstig opgelost te worden. Hulpteugels, zijn gewoon symptoom bestrijders.
Daar is niks mee goed te praten.

Dat is mijn mening.
Amen. O:)


Dat kun je nu wel zeggen rijkunstig oplossen, maar juist die rijkunstigheid daar schiet de TS te kort. En het herscholen van een draver is ook niet eenvoudig. Verder duurt wel even voor je de juiste spieren op de juiste plek gaat kunnen krijgen. De TS heeft dus niet zoveel aan zo'n advies.

TS ik ben niet per se tegen slof maar ik denk dat een Thiedemann beter voor jullie zou zijn. Als je hem goed afstelt kun je hem niet te strak trekken en voorkom je wel dat je paard zijn hoofd in de lucht gooit.
Hoofd in de lucht kan gevaarlijk zijn, want je hebt dan geen controle meer.
Verder heeft het gewoon tijd nodig. Longeren is ook goed maar dan bijgezet met een chambon of gogue waarbij je even advies vraagt hoe je hem het beste kan afstellen.