Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
melissa57 schreef:Hallo allemaal
Sinds vorig jaar zijn ik en mijn paard samen gestart op wedstrijd. We zijn gestart in de L1 en hebben het zo goed gedaan dat we verplicht moeten over gaan naar de L2. Dit betekent dus ook dat we verplicht moeten doorzitten, en daar zit dus het probleem.
Op mijn pony kon ik heel goed doorzitten maar nu met mijn paard lukt het echt niet goed.
De ene keer wip ik een stukje uit mijn zadel,de andere keer zoek ik teveel steun op mijn teugels (wat ze begrijpelijk niet leuk vind),... Het is altijd wel iets maar nooit het goeie!
Dus nu zoek ik tips/ervaringen van andere hoe zij hun zit/doorzitten hebben verbetert
Bowo schreef:Ouderwets zitlessen nemen? Braaf paard, aan de longe, beugels van je zadel en gaan met die banaan.
Je kunt ook kijken hoe je balans is als je 2 passen doorzit, 1 pas staan, 2 passen doorzitten enz. Als je hier moeite mee hebt, zou ik dat eens gaan oefenen, dan wordt je zit onafhankelijker.
Hoe is verder de nageeflijkheid en lichaamsgebruik van je paard? Op een gespannen, vastgehouden rug zit je veel moeilijker.
En hoe zit jij? Zijn je benen en billen ontspannen? Buik aangespannen?
Janine1990 schreef:We kunnen een heel technisch verhaal gaan houden... Iets waar ik tot recentelijk ook heel erg veel houvast in vond...
Maar beeld je een ruiter/amazone in die je bewondert om wat voor reden dan ook. En visualiseer je hoe het voelt om deze ruiter/amazone te zijn als je op het paard zit. Beeld je in hoe je zou willen dat het voelt.
Het is in het begin even moeilijk, ik ben zelf begonnen met alleen de stap. Maar ik merk dat het echt werkt. Afstappen van het technische verhaal. Dat verwart je hoofd alleen maar. Gewoon lekker rijden op gevoel.
Sas_Mon schreef:Zitles nemen bij een goede centered riding instructeur. Achter een scherm is je helpen heel moeilijk omdat we niet precies zien wat je doet. Afhankelijk van welke beweging je maakt krijg je andere aanwijzingen... een filmpje zou al beter zijn maar ik zou gewoon lekker een paar centered riding lessen nemen en ik weet zeker dat het er na veel beter gaat.
Olikea schreef:Zitlessen volgen.
Wat ik zelf fijn vond was aan de longe en dan met een voltige singel. dan heb je om te beginnen houvast, zonder het paard te hinderen in de mond. Plus dat het je zelf zekerheid geeft, want je kan je stevig vast houden.
melissa57 schreef:Janine1990 schreef:We kunnen een heel technisch verhaal gaan houden... Iets waar ik tot recentelijk ook heel erg veel houvast in vond...
Maar beeld je een ruiter/amazone in die je bewondert om wat voor reden dan ook. En visualiseer je hoe het voelt om deze ruiter/amazone te zijn als je op het paard zit. Beeld je in hoe je zou willen dat het voelt.
Het is in het begin even moeilijk, ik ben zelf begonnen met alleen de stap. Maar ik merk dat het echt werkt. Afstappen van het technische verhaal. Dat verwart je hoofd alleen maar. Gewoon lekker rijden op gevoel.
Dank je voor de tip! Ga ik zeker eens proberen!
Gypsy schreef:Misschien eens spelen met steeds minder omhoog komen met lichtrijden. En daarbij echt bewust de beweging voelen. Benen lang en hakken omlaag/tenen omhoog zodat je echt in je zadel zit ipv erop.