Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:44

Ninx schreef:
Janneke2 schreef:
Net zoals Orion nu rijd ik dingen als wijken, sb etc etc als oefeningen om het dier meer op de achterhand te krijgen. En die nagefelijkheid is er eigenlijk altijd wel.


Maar een paard met een korte hals die door omstandigheden of bouw soms meer geneigd is te lopen als een giraffe?
Sommige dieren zijn heel rijtypisch gebouwd. Hiervoor benoemde iemand dat ook, daar zet je een kleuter op en ze lopen al heel snel nageeflijk.

Maar het dier met grotere uitdagingen, daar vraag ik me dan af of je soms iets directiever moet zijn.....

Dat denk ik inderdaad ook. Een paard met een wat wekere rug, die vanvoor niet weet dat die vanachter ook leeft, met een halsaanzet waar ze sneller mee omhoog komen dan omlaag duiken, en scheef op de pootjes staat, die zal never nooit niet uit zichzelf de juiste houding aan (kunnen) nemen.
Die moet je enerzijds eerst sterker maken in het lijf (in eerste instantie vanaf de grond, dan pas vanaf het zadel) en anderszijds ook even gaan "tonen" wat de bedoeling is zodat ze merken dat ontspannen de hals laten vallen toch wel comfortabeler is dan als een huppelend hert rondlopen.
En de manier waarop je dat doet is dan weer afhankelijk van paard tot paard.

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 18:36

Leuk dat het topic zoals TS hem startte leuke reacties oplevert en interessante discussies, overwegingen. ....op een paar negatieve reacties na. Ik lees het graag mee.
Als mensen meer willen weten over de manier van rijden van genoemde instructeurs mag PB. Ik vertel er graag over, puur omdat het mij en mijn paarden erg geholpen heeft. Ik snap dat het zweverig en als onzin over kan komen. Je hoeft er ook niks mee, maar bij interesse is het altijd leuk om over te vertellen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 19:27

Duhelo schreef:
Ninx schreef:
Maar een paard met een korte hals die door omstandigheden of bouw soms meer geneigd is te lopen als een giraffe?
Sommige dieren zijn heel rijtypisch gebouwd. Hiervoor benoemde iemand dat ook, daar zet je een kleuter op en ze lopen al heel snel nageeflijk.

Maar het dier met grotere uitdagingen, daar vraag ik me dan af of je soms iets directiever moet zijn.....

Dat denk ik inderdaad ook. Een paard met een wat wekere rug, die vanvoor niet weet dat die vanachter ook leeft, met een halsaanzet waar ze sneller mee omhoog komen dan omlaag duiken, en scheef op de pootjes staat, die zal never nooit niet uit zichzelf de juiste houding aan (kunnen) nemen.
Die moet je enerzijds eerst sterker maken in het lijf (in eerste instantie vanaf de grond, dan pas vanaf het zadel) en anderszijds ook even gaan "tonen" wat de bedoeling is zodat ze merken dat ontspannen de hals laten vallen toch wel comfortabeler is dan als een huppelend hert rondlopen.
En de manier waarop je dat doet is dan weer afhankelijk van paard tot paard.


Klopt.
In termen van 'dressuur is je dier sterk en lenig maken' is het ene dier leniger en het andere dier stugger.
En van nature zijn ze allemaal scheef en geen enkel paard brengt van nature het ruitergewicht 'naar achter' (behalve als hij bijvoorbeeld schrikt en zich opwindt, want dan doet-ie dat van nature ook).

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 20:32

Een paard dat nageeft loopt soepel door zijn lijf en laat de ruiter lekker zitten. Het is de kunst om uit te vinden hoeveel druk je als ruiter op de teugels moet houden.
Het allerbelangrijkste is om op tijd weer te ontspannen en los te laten in de hand. Zonder daarbij de teugels los te gooien of in een boogje te laten hangen
Vaak zie ik het tegenovergestelde gebeuren. teveel hand en te weinig beenhulpen en daardoor creëer je valse knikken plus achter de loodlijn kruipen.

Licor

Berichten: 2950
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:11

Ik ga volgend weekend toevallig een clinic connected riding doen..
Connected riding is ontworpen door peggy cummings en gebasseerd op centered riding, ttouch en vast nog meer.. veel gericht op biomechanica iig.. erg interessant iig!
Ik denk dat ik die manier van rijden wel kan scharen onder niet weerstand biedend.. Ik heb daar ook paarden met n hele nadelige bouw echt stukken beter door zien worden!

knollentuin
Berichten: 10395
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:32

Leuk en interessant topic, ik vind alle 'methodes' tegenwoordig vaak oude wijn in nieuwe zakken, maar zolang er meer en meer mensen bewuster gaan paardrijden kan ik er alleen maar blij van worden. In elke stroming of methode zitten dingetjes die twijfelachtig zijn of andersom een mooie insteek in iets waardoor termen begrijpelijk worden.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:38

Ninx schreef:
Janneke2 schreef:
Net zoals Orion nu rijd ik dingen als wijken, sb etc etc als oefeningen om het dier meer op de achterhand te krijgen. En die nagefelijkheid is er eigenlijk altijd wel.


Maar een paard met een korte hals die door omstandigheden of bouw soms meer geneigd is te lopen als een giraffe?
Sommige dieren zijn heel rijtypisch gebouwd. Hiervoor benoemde iemand dat ook, daar zet je een kleuter op en ze lopen al heel snel nageeflijk.

Maar het dier met grotere uitdagingen, daar vraag ik me dan af of je soms iets directiever moet zijn.....


Mijn merrie wordt gereden door Orion456.
Dit is er zo een met uitdagingen..
Ze is hypermobiel met een heleboel oude blessures en een korte hals.
Door de blessures schever dan ‘normale’ paarden en vorig jaar geopereerd aan beide achterbenen.
Daarnaast een heel gevoelig paard en kan hyper en nerveus zijn.
Zoals je leest niet de makkelijkste. Ook zij wordt gereden op de manier die beschreven is door Orion456.
Met enorm positief effect.
Orion456 wil in pb misschien wel meer vertellen daarover en hoe we dit hebben aangepakt.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:35

Ik beschouw een korte hals als een pluspunt. Uiteraard kunnen we het ook over halsaanzet etc gaan hebben.

Als ruiter gesproken ligt het zwaartepunt van het paard zo ongeveer tussen je knieën.

Het hoofd van een paard weegt rustig 15 kilo - zit er 'een lange hefboom' tussen
de plek tussen jouw knieën
en dat hoofd van 15 kilo
dan maakt die lange hals dat het zwaartepunt nogal naar voor ligt.

Dieren met een korte hals en dus een 'kortere hefboomwerking' hebben het zwaartepunt wat verder terug.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 09:42

knollentuin schreef:
Leuk en interessant topic, ik vind alle 'methodes' tegenwoordig vaak oude wijn in nieuwe zakken, maar zolang er meer en meer mensen bewuster gaan paardrijden kan ik er alleen maar blij van worden. In elke stroming of methode zitten dingetjes die twijfelachtig zijn of andersom een mooie insteek in iets waardoor termen begrijpelijk worden.


Veel mensen, waaronder ik, zijn nooit voldoende bekend geraakt met die oude wijn. Dus laat maar komen die oude wijn in welke zak dan ook ;-)
Ik heb van alles aan boeken in de kast liggen, maar de praktische uitvoering is iets anders.

Het is wel grappig wat ik nu al aan verschillen zie bij de filmpjes van Rien t.o.v. hetgeen ik zelf nu doe.
Bijvoorbeeld niet op de rem trekken wanneer paard drakerig doet, maar vooruit blijven rijden.... Negeren en doorgaan.
Spaarzamer zijn met drijvende hulpen.
Steeds die neus naar voren visualiseren... ik hoor nu ook in de les wel steeds van de hand af rijden, maar als hij uit de draf schiet (gangenpaard) en die kop steekt omhoog, dan moet ik nu de teugels wel opnemen (echt terugzetten) alvorens weer in de draf te gaan.
Als ik zo naar Rien kijk zou die er dus voor pleiten gewoon door te rijden, negeren, en doorrijden.... en dan misschien even de volte indraaien zodat hij zijn rug niet kan vastzetten waardoor hij weer in de draf valt en doorrrrr....... dan houd je hem voorwaarts en bouw je geen extra spanning op door hem steeds, wanneer hij terugvalt, meer in zijn mond te zitten. Het idee is nu het 'onwenselijke' onaangenaam te maken, en 'wenselijke' aangenaam en ontspannen. Zodat hij geconditioneerd raakt het wenselijke steeds te kiezen.

Ik ben nu steeds wel heel consequent met die hals op schofthoogte houden, en bij Rien zie ik de paarden de hals veelal wat hoger gedragen worden. Hetzelfde bij Karin en consorten.

Mijn ruin, wanneer hij los op een volte draaft zonder tuig (in zijn blootje), strekt ook graag helemaal uit in de draf wanneer hij ontspant en stofzuigert dan uit zichzelf. Het is dus wel iets wat hij prettig vindt.
En toch, als hij echt actief is, draaft hij ook fenomenaal en ontspannen en taktmatig netjes wanneer hij zijn hals-/hoofd hoger draagt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:55

Ik zie dat je het boek van Karin hebt, en als je het heel aandachtig leest en je het plaatje steeds voor je neemt, dan legt ze het heel erg goed uit...hoe je je paard leert zichzelf weer in balans te brengrn door het gewicht van de ene schouder over te zetten naar de andere schouder, waardoor het gewicht gelijk verdeeld wordt over 2 voorbenen..de hals is balanceerstok, daar mag je niet aan trekken, korter maken of te lang naar beneden, dit brengt uit balans.

Als je zadel correct is aangemeten dan zit je in middelpunt van het paard, zit je rechtop en niet met je boven lichaam naar achteren, wat zelfs GP ruiters doen! Dan houd het paard ook hier zijn balans. Door de hals niet te laten aanspannen door druk buitenteugel of binnenteugel, is er geen compensatie in de balansstok, de hals wordt recht....het is de bovenlijn die nu kan ontwikkelen..

De kunst dus om je paard in evenwicht te laten lopen, dan compenseert hij niet, ontwikkeld de bovenlijn sterk, de bovenlijn langer dan de onderlijn, sterke buikspieren...ontspanning in de hals dus geen in de krul, paard zoek zelf balans.

Gisteren op een Engelse zender weer klein stukje GP gezien, paard achter de loodlijn, achterbenen stuwend om wissels te maken, een stangteugel volledig op eindstuk betrokken....ga kijken naar paarden en leer, leer juist van diegenen die zo goed denken te kunnen rijden...zoek de verschillen!

Een paard dat leert zijn vertikale en horozontale evenwicht te houden is echt niet makkelijk hoor, elke stap voelen en corrigeren valt ook niet altijd mee, zeker mijn paard een PRE hengst die altijd mee wil denken en doen, maar ook zich “beschermd” om hem niet uit gewoonte te halen wat hij denkt dat juist is om samen met mij niet om te klappen en ik als ruiter die altijd te snel denkt druk te maken, of te trekken, met een paard die als een tank aanvoelt en zich gedraagt als een tank.

De hals aanmerking is best erg, maar als je leert dat je paard alleen de bovenlijn hoeft te gebruiken en hij zich niet meer schrap hoeft te zetten en verkort wordt in zijn gewrichten in de hals door verkeerde houding, denk ik dat je uiteindelijk de blessure in de hals voor je paard een heel stuk verminderd.

Ik rij nu ook maar korte sessies, gewoon om te voelen en om hem te laten leren en voelen hoe het ook kan, nou zijn PRE’s vlot lerende paarden, maar ik heb ook nog een klus, de hele zomer niet gereden en hij is weer super scheef, eigenwijs en dus werk aan de winkel.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:00

Jouw paard heeft dus goed geleerd te compenseren en er zijn dus spiergroepen verkort, verhard en dan loopt hij dus van zich zelf zo, maar ga je er op zitten, dan gebeuren er blessuregevoelige dingen.

Ooghoogte ter hoogte van heupbot, niet er boven of er onder, dat is de natuurlijke ontspannen houding, waarbij de spiergroepen samenwerken.

Heb je ook gespiekt op de site van Manolo Mendez? Die haalt Karin in het begin van het boek aan.

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:03

Ninx, uit wat je vertelt blijkt dat je een heel stuk basiskennis mist en dat je dat nu in het rijden tegenkomt. Het lijkt mij voor jou het handigste als je samen met je instructeur aan de basisvaardigheden in het rijden gaat werken en zaken als verzameling en 'schoftlift' even links laat liggen. Komt tijd, komt raad en je kunt er pas echt mee aan de slag als je de basisvaardigheden beter beheerst. Leren paardrijden kost tijd en moeite en je zult geduld moeten hebben in jezelf en in je paard. HEt materiaal waar je mee werkt is niet ideaal om echt dressuur te leren rijden, maar voorlopig kun je ermee aan de slag.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:15

Een paard kan heel goed nageeflijk lopen zonder weerstand biedende hand.

Mijn haflinger en oldenburger lopen beide heel fijn nageeflijk op een letterlijk lang teugeltje.
Ze lopen enorm fijn op eigen benen en hebben mijn hand niet nodig om hun rug goed te gebruiken.
Dit heeft me dan wel weer 2 jaar gekost haha.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 10:28

Pipodipo schreef:
Ninx, uit wat je vertelt blijkt dat je een heel stuk basiskennis mist en dat je dat nu in het rijden tegenkomt. Het lijkt mij voor jou het handigste als je samen met je instructeur aan de basisvaardigheden in het rijden gaat werken en zaken als verzameling en 'schoftlift' even links laat liggen. Komt tijd, komt raad en je kunt er pas echt mee aan de slag als je de basisvaardigheden beter beheerst. Leren paardrijden kost tijd en moeite en je zult geduld moeten hebben in jezelf en in je paard. HEt materiaal waar je mee werkt is niet ideaal om echt dressuur te leren rijden, maar voorlopig kun je ermee aan de slag.


Ik ben niet bezig met verzameling... dat lijkt me een brug te ver.

Het is allemaal ontzettend basic wat ik doe, maar ik bouw het tot nu toe op zoals je dat bijvoorbeeld ook Will Faerber ziet doen. Dus met name rechtuit, veel lengte in de hals en die lengte bewaken, wat schakelen hier en daar, een vleugje schouder-binnen, af en toe een klein stapje wijken, en hier en daar een grote volte. Alleen maar focussen op buigen in het lichaam en niet in de hals. Actief houden en blij zijn met enkele goede passen.
Die schoftlift is iets waar dergelijke mensen vanaf het begin steeds mee bezig zijn, althans: het laten gebeuren daarvan zoveel mogelijk faciliteren. Even links laten liggen of dat nu goed of fout is.
Zij werken ook steeds vanuit die stretch, aan de hand, aan de longe, en erop.... en dan wat lichte buiging vanuit die 'actieve' stretch.

Ik weet niet of ik heel veel basiskennis mis. Geduld mis ik zeker niet.... ik loop er al jaren naast ;-) Ik heb me de blubber gelezen, gekeken. Ik denk dat ik vooral veel 'vaardigheid' mis. Handigheid en tools. Dit moet groeien. Ik heb een fijne bos-cross-pony gekocht, dacht ik, en die blijkt iets te hebben dat van mij vraagt zo goed mogelijk met zijn lijf om te gaan. De dressuur is en moet er dus zijn voor functionaliteit, en niet een doel op zich.

Punt is dat op Bokt veel onenigheid is over de JUIST basiskennis en hoe een paard op te bouwen.
De basis van waaruit men vertrekt blijkt nogal te verschillen. Trainers en instructeurs en hun uiteenlopende visies die in dit topic genoemd worden, worden deels bewonderd en deels verafschuwd. Hoe maak je daarin een keuze?
Veel benaderingen spreken elkaar ook tegen. En men is dan nogal laatdunkend over elkaars visie, maar dat zijn ego-kwesties en heeft niets te maken met oprecht een paard gezond willen krijgen/ houden maar het gelijk aan jouw/ hun kant krijgen.

Het is WEL interessant verschillen te benoemen in visie en te onderzoeken wat de onderbouwing daarvoor is, en wat dus voor jou beter werkt. Maar alleen roepen dan mensen tegenwoordig niets meer weten, oude wijn in nieuwe zakken, en ruiters weten en kunnen niets meer en er zijn tegenwoordig teveel knudde-trainers maakt mij geen betere ruiter en mijn ruin geen gezondere boy ;-)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:57

Ninx schreef:
Punt is dat op Bokt veel onenigheid is over de JUIST basiskennis en hoe een paard op te bouwen.
De basis van waaruit men vertrekt blijkt nogal te verschillen. Trainers en instructeurs en hun uiteenlopende visies die in dit topic genoemd worden, worden deels bewonderd en deels verafschuwd. Hoe maak je daarin een keuze?

Eens hoor, zoveel mensen zoveel meningen. Daarom is het ook handig om te blijven bedenken dat het om meningen gaat en niet altijd om feiten. Daarnaast is onze sport heel erg geschikt om in te ontwikkelen en door de jaren heen kun je groeien en benaderingen aanpassen. Of eigenlijk moet je dat wel, omdat je anders niet verder komt met een paard. Daardoor is er eigenlijk maar weinig per definitie juist en moet je voorzichtig zijn met woorden als 'altijd' .

Voor je paard en jou is het nu op dit moment waarschijnlijk inderdaad het beste om hem op lengte te houden en de rest van het lijft wat meer aan het werk te zetten. Maar bij momenten dat hij uitbreekt op de volte en als hij zijn giraffenimitatie doet, dan kan je best je teugels wat meer erbij pakken en wat strenger zijn voor hem. Het is allemaal relatief he, je hebt toch met een bewegend dier te maken en niet met een speelgoed paard ;). Het kan(!) zijn dat hij wat meer zekerheid van je nodig heeft en er nog niet zo aan toe is om zelf zijn balans te zoeken met zijn hals op lengte. Het is eigenlijk elk rondje weer een nieuwe keuze en het paard geeft dat aan. Dat verandert niks aan je perspectief op lange termijn, maar in de praktijk moet je werken met wat je voorgeschoteld krijgt. Maar het kan helpen om te bedenken dat er op de hele wereld geen paard te vinden is dat het allemaal vanzelf doet. Je zult ervoor moeten rijden en dan krijg je vanzelf het bijbehorende resultaat.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:01

@ts: ik vind de manier van Will en Rien ook erg prettig. Ik kan je de filmpjes en e-books van Monique de Rijk ook van harte aanbevelen. Was voor mij echt het licht in de tunnel, met name omdat ze heel duidelijk uitlegt hóe je ergens komt. Ook eerst bezig met verticale evenwicht bijvoorbeeld.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 12:21

Slmt9 schreef:
@ts: ik vind de manier van Will en Rien ook erg prettig. Ik kan je de filmpjes en e-books van Monique de Rijk ook van harte aanbevelen. Was voor mij echt het licht in de tunnel, met name omdat ze heel duidelijk uitlegt hóe je ergens komt. Ook eerst bezig met verticale evenwicht bijvoorbeeld.


Toch is er een groot verschil tussen Will en Rien..... De filmpjes van Monique kijk ik ook wel eens, zij zit er weer een beetje tussenin voor mijn gevoel...

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:34

Pipodipo schreef:
Ninx schreef:
Punt is dat op Bokt veel onenigheid is over de JUIST basiskennis en hoe een paard op te bouwen.
De basis van waaruit men vertrekt blijkt nogal te verschillen. Trainers en instructeurs en hun uiteenlopende visies die in dit topic genoemd worden, worden deels bewonderd en deels verafschuwd. Hoe maak je daarin een keuze?

Eens hoor, zoveel mensen zoveel meningen. (....)
Voor je paard en jou is het nu op dit moment waarschijnlijk inderdaad het beste om hem op lengte te houden en de rest van het lijft wat meer aan het werk te zetten. Maar bij momenten dat hij uitbreekt op de volte en als hij zijn giraffenimitatie doet, dan kan je best je teugels wat meer erbij pakken en wat strenger zijn voor hem. Het is allemaal relatief he, je hebt toch met een bewegend dier te maken en niet met een speelgoed paard ;). Het kan(!) zijn dat hij wat meer zekerheid van je nodig heeft en er nog niet zo aan toe is om zelf zijn balans te zoeken met zijn hals op lengte. Het is eigenlijk elk rondje weer een nieuwe keuze en het paard geeft dat aan. Dat verandert niks aan je perspectief op lange termijn, maar in de praktijk moet je werken met wat je voorgeschoteld krijgt. Maar het kan helpen om te bedenken dat er op de hele wereld geen paard te vinden is dat het allemaal vanzelf doet. Je zult ervoor moeten rijden en dan krijg je vanzelf het bijbehorende resultaat.


Just my two cents...
"hij is er nog niet aan toe zelf zijn balans te zoeken/ vinden" - trof mij.
Als tweevoeters weten we dat balans, in de zin van 'niet omvallen' een eerste levensbehoefte is. Op het moment dat wij bovenop gaan zitten heeft het dier een serie problemen - en het heeft zin om het dier direct te helpen met het vinden van de balans. Doe je dat niet, gaat het dier het zoeken in hetzij vluchtgedrag, op de hand hangen, sloomheid of wat dan ook.

En ik heb geen idee wat er bij paard x precies gebeurt voordat hij uitbreekt op de volte of een giraffehals gaat maken.
Het dier bezig houden, aan het werk zetten - en daarmee leiderschap tonen: je kunt stommere dingen doen.

Bij een stout paard heeft 'teugels strakker en strenger zijn' zin. (Al blijft de vraag 'achter' de stoutigheid.)

Maar zou het verband houden met gedoe ik de verticale balans, dan lijkt 'de achterhand aan het werk zetten' mij niet de oplossing. (Een actieve achterhand is op zich niet fout, maar als het gewicht op de voorbenen ongelijk is en blijft, verbeter je niets.)

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 12:47

Interessante discussie, ik volg mee!

Ik heb zelf les van Mirjam van der Wiel en af en toe van Karin zelf, dus misschien ben ik bevooroordeeld ;) maar toch vind ik dat sommige beschuldigingen hier wel heel heftig zijn.

Ik merk namelijk juist dat zowel Mirjam als Karin heel erg kijken naar wat een paard als individu nodig heeft en daar wordt de training op aangepast. In Karin haar boek staat de theorie, maar het is geen stappenplan wat voor ieder paard blind gevolgd wordt.

Daarnaast zie ik eigenlijk alleen maar positieve veranderingen in paarden die volgens deze theorie getraind worden, dus ik ben heel erg benieuwd waar de negatieve berichten vandaan komen. Puur om van te leren.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 12:52

Runa schreef:
Interessante discussie, ik volg mee!

Ik heb zelf les van Mirjam van der Wiel en af en toe van Karin zelf, dus misschien ben ik bevooroordeeld ;) maar toch vind ik dat sommige beschuldigingen hier wel heel heftig zijn.

Ik merk namelijk juist dat zowel Mirjam als Karin heel erg kijken naar wat een paard als individu nodig heeft en daar wordt de training op aangepast. In Karin haar boek staat de theorie, maar het is geen stappenplan wat voor ieder paard blind gevolgd wordt.

Daarnaast zie ik eigenlijk alleen maar positieve veranderingen in paarden die volgens deze theorie getraind worden, dus ik ben heel erg benieuwd waar de negatieve berichten vandaan komen. Puur om van te leren.



Dat is wel interessant inderdaad.

Men benoemde dat deze dames en Mireille in 1 zin noemen met Rien vloeken in de kerk is.
Ik ken ze allen niet voldoende om daar iets zinnigs van te kunnen zeggen maar vraag me af wat de grootste verschillen zijn tussen deze mensen?
Waarin verschilt hun visie dermate sterk dat de 1 je paard goed doet, en de ander je paard afbreekt... om even te chargeren.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:30

Pipodipo schreef:
Ninx, uit wat je vertelt blijkt dat je een heel stuk basiskennis mist en dat je dat nu in het rijden tegenkomt. Het lijkt mij voor jou het handigste als je samen met je instructeur aan de basisvaardigheden in het rijden gaat werken en zaken als verzameling en 'schoftlift' even links laat liggen. Komt tijd, komt raad en je kunt er pas echt mee aan de slag als je de basisvaardigheden beter beheerst. Leren paardrijden kost tijd en moeite en je zult geduld moeten hebben in jezelf en in je paard. HEt materiaal waar je mee werkt is niet ideaal om echt dressuur te leren rijden, maar voorlopig kun je ermee aan de slag.


Ik vraag me even af waaruit zou blijken dat Ninx basiskennis zou missen.
En ook dat het paard niet ideaal is om ‘echt dressuur mee te rijden’ vind ik een vreemde; met elk paard waar je op zit moet je dressuur rijden. In het kader van dressuursport zijn ze inderdaad niet ideaal, misschien bedoel je dat?
Een gangenpaard kan het dressuurmatig rijden best complex maken; zeker één met tölt als voorkeursgang, maar je krijgt wel onwijs veel ruitergevoel als je die uiteindelijk goed kan leren draven onder het zadel. :)
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-10-18 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 13:38

Een paard hoeft geen dressuurpaard te zijn om met een contactteugel nageeflijk te lopen.
Ik heb hier ook alles behalve een dressuur paard staan. Ik merk dat hij wat meer een dieseltje is voordat hij los is. Maar als hij dan los is is hij ook met een contactteugel prima te rijden. En mijn inziens kan elk paard dat. Van elk ras.
Dat je er niet meteen een perfecte verzamelde draf uit rijd is wat anders, maar ook een B/ L paard hoort met een licht contact te lopen.

Ik denk ook niet dat ninx basiskennis mist, maar als helaas zoveel ruiters nooit het geluk gehad te hebben om juist instructie tegen te komen.
En laten we eerlijk zijn, kijkend wat er nu in de topsport mee rijd aan de top in Nederland is het ook erg moeilijk in te zien dat het anders kan dan met strakke hand. Er is geen mooi voorbeeld meer, al jaren niet meer. ;(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:54

Lante schreef:
Pipodipo schreef:
Ninx, uit wat je vertelt blijkt dat je een heel stuk basiskennis mist en dat je dat nu in het rijden tegenkomt. Het lijkt mij voor jou het handigste als je samen met je instructeur aan de basisvaardigheden in het rijden gaat werken en zaken als verzameling en 'schoftlift' even links laat liggen. Komt tijd, komt raad en je kunt er pas echt mee aan de slag als je de basisvaardigheden beter beheerst. Leren paardrijden kost tijd en moeite en je zult geduld moeten hebben in jezelf en in je paard. HEt materiaal waar je mee werkt is niet ideaal om echt dressuur te leren rijden, maar voorlopig kun je ermee aan de slag.


Ik vraag me even af waaruit zou blijken dat Ninx basiskennis zou missen.
En ook dat het paard niet ideaal is om ‘echt dressuur mee te rijden’ vind ik een vreemde; met elk paard waar je op zit moet je dressuur rijden. In het kader van dressuursport zijn ze inderdaad niet ideaal, misschien bedoel je dat?
Een gangenpaard kan het dressuurmatig rijden best complex maken; zeker één met tölt als voorkeursgang, maar je krijgt wel onwijs veel ruitergevoel als je die uiteindelijk goed kan leren draven onder het zadel. :)


Dat zou ik ook graag weten.... Niet omdat ik beweer dat het WAAR is of pertinent ONWAAR, maar uit welke uitspraken dat blijkt zodat ik die kan herevalueren of staven aan andere/ betere kennis. Om ervan te leren dus.

Het is inderdaad knap ingewikkeld omdat je onherroepelijk door de mand valt wanneer je loopt te rommelen met spanning in je lijf, contactverlies, balans, etc....
Een drieganger valt dan uit het frame, krijgt wellicht taktfouten of gebruikt zijn rug verkeerd.... een gangenpaard gooit daar dan ook nog eens een andere gang of mengvorm van gangen uit.
Dit is het geval bij mijn ruin.
Bij mijn merrie is dit anders, zij draaft altijd en heeft daar altijd de voorkeur voor... op het moment dat zij dus lateraal wordt weet je dat er iets aan scheelt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 13:58

enjoymyhorse schreef:
Ik denk ook niet dat ninx basiskennis mist, maar als helaas zoveel ruiters nooit het geluk gehad te hebben om juist instructie tegen te komen.
En laten we eerlijk zijn, kijkend wat er nu in de topsport mee rijd aan de top in Nederland is het ook erg moeilijk in te zien dat het anders kan dan met strakke hand. Er is geen mooi voorbeeld meer, al jaren niet meer. ;(


Als ik kijk naar mijn huidige instructie dan denk ik dat ik aardig in de roos schiet. Dat dat niet altijd het gewenste resultaat geeft of dat ik er niet altijd iets van bak of het verkeerd begrijp ligt dan bij mij en/of het feit dat mijn paard best een uitdaging is/ kan zijn.
Evengoed kan het zijn dat ik juist met een goede vondst kom die zij dan weer oppakt, zo merkte ik dat mijn draf constanter is qua takt en aanleuning na een paar galopsprongen. Dus waar nodig passen we dat dan toe.

Op zich zou het de sport ten goede komen meer uit te wisselen. Dus niet tegenover elkaar te staan.
Juist dat polariseren creëert dat inzichten niet gedeeld worden en dat er geen groei plaatsvindt.
Op 1 of andere manier verzetten mensen zich vaak liever tegen elkaar dan dat ze elkaar versterken.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Nageeflijkheid zonder weerstandbiedende hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 14:09

Heel veel paarden zijn beter na een stukje galop.
Dus eigenlijk is dat al iets waar een fijne instructrice dus zelf wel aan mag denken.
Wat ik om me heen te veel zie is te veel hand gebruik. Daar ligt in lessen zo vaak de nadruk.
Doe je hand omhoog, breng je hand tegen de manenkam, speel met je hand, sluit hem op met je hand, nou ja noem het maar.
En zo weinig hoor ik, hou je hand ontspannen, vang op met je zit, begrens met je buitenbeen, uitademen als je langzamer wilt. Nu been in een overgang die uit elkaar valt ipv nu hand erbij.