Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liekensancho schreef:het zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, stalling, voeding, hoe zit je zelf in je vel ( iets wat veel mensen vergeten is als je met hart in je keel opstapt dit voor paard al niet goed voelt / geen steun geeft). Wat hierboven ook gezegd wordt, aan de hand / vanaf grond bevestigen. Ik leer paarden/ adviseer het 'kijk' commando bijvoorbeeld,wat zo handig is onderweg... maar vooral rust en kalmte op je paard, dat dit al niet overgezet kan worden. Ik heb zelf een paard wat altijd heel druk werd in de bak en buiten zooo ontspande, was gewoon ander paard. Zelf vind ik wandelen/ fietsen met de dieren heel fijn. Dingen van grond af oplossen. Rust creeeren is belangrijkste. maar nogmaals... heel moeilijk om zonder paard/ ruiter te kennen/ zien te helpen.
Maar zoals gezegd kun je veel dingen al zelf nagaan... staat je paard niet te hoog in voer voor het werk, misschien is stalling probleem ( sommigen kalmeren al van 24/7 buiten met schuilstal) en dan hoe zit je zelf in je vel etc.
hopelijk vindt je een goede oplossing, keep it safe
Faith001 schreef:liekensancho schreef:het zijn zoveel factoren die mee kunnen spelen, stalling, voeding, hoe zit je zelf in je vel ( iets wat veel mensen vergeten is als je met hart in je keel opstapt dit voor paard al niet goed voelt / geen steun geeft). Wat hierboven ook gezegd wordt, aan de hand / vanaf grond bevestigen. Ik leer paarden/ adviseer het 'kijk' commando bijvoorbeeld,wat zo handig is onderweg... maar vooral rust en kalmte op je paard, dat dit al niet overgezet kan worden. Ik heb zelf een paard wat altijd heel druk werd in de bak en buiten zooo ontspande, was gewoon ander paard. Zelf vind ik wandelen/ fietsen met de dieren heel fijn. Dingen van grond af oplossen. Rust creeeren is belangrijkste. maar nogmaals... heel moeilijk om zonder paard/ ruiter te kennen/ zien te helpen.
Maar zoals gezegd kun je veel dingen al zelf nagaan... staat je paard niet te hoog in voer voor het werk, misschien is stalling probleem ( sommigen kalmeren al van 24/7 buiten met schuilstal) en dan hoe zit je zelf in je vel etc.
hopelijk vindt je een goede oplossing, keep it safe
Wat betreft krachtvoer krijgt ze absoluut niet teveel. 2 handjes op een dag. Ze staat de hele dag buiten en zal in totaal 7 uurtjes binnen staan s’ nachts. Toen ik laatst met haar aan de hand wou wandelen is het helemaal fout gegaan. Omgedraaid en weggegalopeerd met als gevolg paard de benen open en ik de schouder uit de kom. Dus daarom vind ik het lastig om op te bouwen. Er zit toch een stuk onzekerheid en angst
daantjuhhh schreef:Bij mijn vorige merrie hielp het goed om haar juist aan het werk te zetten.
Als ik ging stappen was ze braaf, maar bouwde wel energie op. Hoe langer ik ging stappen hoe heftiger de draf of galop erna was.
Ik vertrok altijd dravend op buitenrit.
Mooi voorwaarts tempo.
Wat schijn overgangen maken, beetje stelling vragen, dan links, weer rechtrichten en dan weer stelling rechts. Pasje wijken, stukkie schouder voor.
Lekker even aan het werk. De oefeningen hoefde niet perfect uit gevoerd te worden. Maar gewoon om ervoor te zorgen dat er veel afwisseling gevraagd werd zodat ze der koppie erbij moest houden.
Zij werd daar altijd heel ontspannen van.
anjali schreef:daantjuhhh schreef:Bij mijn vorige merrie hielp het goed om haar juist aan het werk te zetten.
Als ik ging stappen was ze braaf, maar bouwde wel energie op. Hoe langer ik ging stappen hoe heftiger de draf of galop erna was.
Ik vertrok altijd dravend op buitenrit.
Mooi voorwaarts tempo.
Wat schijn overgangen maken, beetje stelling vragen, dan links, weer rechtrichten en dan weer stelling rechts. Pasje wijken, stukkie schouder voor.
Lekker even aan het werk. De oefeningen hoefde niet perfect uit gevoerd te worden. Maar gewoon om ervoor te zorgen dat er veel afwisseling gevraagd werd zodat ze der koppie erbij moest houden.
Zij werd daar altijd heel ontspannen van.
In het geval van ts denk ik dat ,als ze hem zijn energie wil laten kwijtraken,beter zou zijn om dat dan eerst aan de longe te doen.
Faith001 schreef:Wat betreft krachtvoer krijgt ze absoluut niet teveel. 2 handjes op een dag. Ze staat de hele dag buiten en zal in totaal 7 uurtjes binnen staan s’ nachts. Toen ik laatst met haar aan de hand wou wandelen is het helemaal fout gegaan. Omgedraaid en weggegalopeerd met als gevolg paard de benen open en ik de schouder uit de kom. Dus daarom vind ik het lastig om op te bouwen. Er zit toch een stuk onzekerheid en angst