Ik schets eerst even de situatie voordat ik aan het rijtechnisch probleem begin. Ik heb sinds een dik jaar een leuke BWP ruin. Ik ben gestopt met paardrijden op mijn 17de (na ongeveer 12 jaar gereden te hebben) en het begon een jaar geleden terug te kriebelen. Maar in een manege rijden daar had ik geen zin meer in. Dus ik besloot een paard te kopen. Erover nagedacht had ik best eerst weer een paar lesjes genomen om er terug in te komen maar dit heb ik dus niet gedaan. Achteraf gebleken niet de allerslimste keuze

Sinds januari sta ik op een nieuwe stalling waar ik wekelijks les volg bij een goede lesgeefster die zelf op Grand Prix niveau rijdt en mij terug vertrouwen heeft gegeven in het rijden. Ook zij rijdt mijn paard 1x per week zodat ik het zelf net iets makkelijker heb. Sinds we lessen zijn er al heel veel problemen opgelost en heb ik ook veel beter leren rijden. Er is echter iets waar ik tegenaan blijf lopen. Mijn ruin is rechtsom veel moeilijker als linksom. In het rijden uit zich dit door moeilijk stelling aan te nemen rechtsom en aan de bakrand te 'plakken'. Dit laatste gaat steeds beter doordat ik veel op de binnenhoefslag rij. De grootste moeilijkheid waar ik nu tegen aanloop is dat hij rechtsom ofwel niet af wil draaien om de volte in te zetten, ofwel zet hij wel de volte in maar probeert hij bij het uitrijden van de volte de andere hand op te gaan. Daarbij versnelt hij erg en heb ik het gevoel de controle kwijt te zijn. Ook al houd ik mijn buitenteugel en buitenbeen er goed aan, hij loopt hier gewoon doorheen. Afwenden voor slangenvoltes, van hand veranderen etc lukt prima overigens. Het is echt de volte op de rechterhand die gewoon NIET wilt lukken, op de linkerhand is er helemaal niks aan de hand... Bij mijn lesgeefster probeert hij dit ook maar zij heeft zoveel ervaring dat ze hem daardoor weet te rijden en hij er gewoon mee stopt. Tijdens de les helpt ze me ook wel met dit probleem maar zodra ik alleen rijd begint het weer van voor af aan. Er is 2 maanden geleden een osteopaat langsgeweest die hem heeft gecontroleerd en behandeld en inderdaad aangaf dat hij op zijn moeilijke kant veel vaster zat dan op zijn 'goede' kant. Zij komt binnen een maand terug voor opnieuw te behandelen. Heeft iemand tips voor mij?
Ik hoop constructieve reacties te krijgen aangezien ik weet dat ik als ruiter nog veel te leren heb maar zeker opensta voor opbouwende commentaar.