Paard is erg sterk op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:23

Kimmie25501 schreef:
Haha nee dat snap ik wel. Maar ze heeft nu een dierenarts gezien, een fysio en een homeopaat. Op een gegeven moment weet ik het ook niet meer, als je dat begrijpt. We werken nu ook heel veel aan het aan mijn been zijn. Het is al wel een stuk verbeterd moet ik zeggen. Ik merk idd ook wel dat ze bv bij het rijden op de binnenhoefslag aardig wat slingert. Heeft dit er ook mee te maken? We oefenen dit wel heel veel, ik rijd bijna niet meer op de hoefslag zelf.


Edit: Ik had trouwens nog wel een vraagje, nu ik de tips teruglees. Hoe zorg ik dat die verticale balans wordt verbeterd? Wat voor oefeningen kan je daarvoor doen? Want dat kan ik er nu niet precies uithalen haha



Achterwaarts gaan is een hele geschikte oefening. Belangrijk is wel dat je dit doet als je paard los gereden is. Want ze moeten hiervoor het bekken kantelen. Beginnen met twee pasjes. En dat uitbreiden.

Draven en dan halthouden en weer aan draven dat soort oefeningen.

Maar als ik het zo lees moet jouw paard eerst maar eens leren om überhaupt in balans te lopen. Dus niet slingeren op de binnen hoefslag etc. Fatsoenlijker aan je been zijn.

Je paard is er nog lang niet aan toe om gewicht over te brengen op de achterhand.

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 10:27

Bedankt voor je tips! Ivy kent het achterwaarts als ik erop zit nog niet, als ik ernaast sta wel. Dit kost wss denk ik wel veel moeite om aan te leren, omdat ze een beetje krampt met haar achterbenen maar ik ga het zeker proberen!
Ik ga er zeker mee aan de slag!

Anoniem

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 10:54

Achterwaarts gaan gaat over het verplaatsen van gewicht van de voorhand naar de achterhand, dat is horizontale balans en de verticale balans moet eerst en dan pas de horizontale.
Ik wil zelf voor dat ik er op ga zitten eerst een goede basis op de grond.
Wanneer je paard op de grond al aangeeft het niet fijn te vinden, ga je eigenlijk over haar grens als je er dan ook nog op klimt.
Ik ben echt fan van een band opbouwen dmv grondwerk, maar dat is ieders eigen keuze

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:11

Absolem schreef:
Citaat:
We werken nu ook heel veel aan het aan mijn been zijn. Het is al wel een stuk verbeterd moet ik zeggen. Ik merk idd ook wel dat ze bv bij het rijden op de binnenhoefslag aardig wat slingert. Heeft dit er ook mee te maken? We oefenen dit wel heel veel, ik rijd bijna niet meer op de hoefslag zelf.


Edit: Ik had trouwens nog wel een vraagje, nu ik de tips teruglees. Hoe zorg ik dat die verticale balans wordt verbeterd? Wat voor oefeningen kan je daarvoor doen? Want dat kan ik er nu niet precies uithalen haha



Achterwaarts gaan is een hele geschikte oefening. Belangrijk is wel dat je dit doet als je paard los gereden is. Want ze moeten hiervoor het bekken kantelen. Beginnen met twee pasjes. En dat uitbreiden.

Draven en dan halthouden en weer aan draven dat soort oefeningen.

Maar als ik het zo lees moet jouw paard eerst maar eens leren om überhaupt in balans te lopen. Dus niet slingeren op de binnen hoefslag etc. Fatsoenlijker aan je been zijn.

Je paard is er nog lang niet aan toe om gewicht over te brengen op de achterhand.


Achterwaarts kan zwaar zijn - dus voorlopig veel aan de hand trainen, helling op achterwaarts etc.
Het is een oefening die hoort bij horizontale balans = meer gewicht op de achterhand.

Slingeren is een kwestie van verticale balans dwz of er evenveel gewicht op het linker als rechter voorbeen - in principe iets heel anders.
Voor mijn jonkie geldt 'blijf van de rechterteugel af', linkerteugel aannemen met 1 gram. Dier draagt meer gewicht op rechts voor: 'zit op links' of in het midden, maar ik 'plaag' haar door niet op rechts te zitten.
Dat is wennen voor het dier, zowel qua bespiering als psychologisch (kan ik mijn ruiter vertrouwen dat ik niet omkukel?).
En dit gaat bij het jonkie prima in stap - maar nog niet in draf.
Het zij zo: ik ben van de school die stelt "plus on va lentement, plus on va vite". Eerst de basis er stevig in rijden met wat wel lukt in stap en dan efkes wat draf als experiment - en op een goede dag vindt het dier het normaal om telkens na het zweefmoment met evenveel gewicht op het linker als rechter voorbeen te landen.
(Ik ben mordicus tegen 'als het mislukt doe je het nog 10x.' Als het mislukt, denk na. Wat is er nodig...? Doe dan dat. En na 5 minuten omwegen maken, voorbereiding etc - of soms na 3 maanden gaat het vanzelf.)

Ik rijd mijn jonkie alleen linksom op de binnenhoefslag: het dier wil enerzijds gewicht op rechtsvoor - en hecht uiteraard ook aan dat schot links.
Dat helpt.
Rechtsom de binnenhoefslag voegt niet zo veel toe, maar je voorkomt wel het effect 'het schot maakt een paard scheef'.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:43

Elvirawortel schreef:
Achterwaarts gaan gaat over het verplaatsen van gewicht van de voorhand naar de achterhand, dat is horizontale balans en de verticale balans moet eerst en dan pas de horizontale.
Ik wil zelf voor dat ik er op ga zitten eerst een goede basis op de grond.
Wanneer je paard op de grond al aangeeft het niet fijn te vinden, ga je eigenlijk over haar grens als je er dan ook nog op klimt.
Ik ben echt fan van een band opbouwen dmv grondwerk, maar dat is ieders eigen keuze



Klopt de oefening hoort bij horizontale balans. Maar om achterwaarts te kunnen moet het paard voorzichtig om en om gewicht zetten op het ene been naar het andere been.

Dus in dat opzicht is deze oefening heel geschikt voor de verticale balans. Je maakt het paard bewust van haar eigen lijf.
En dat het dus niet erg is gewicht op het andere been te zetten.

Ik ben idd wel met je eens dat dit vanaf de grond opgebouwd moet worden.

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:12

Elvirawortel, maar war zijn dan nu eigenlijk goede oefeningen voor het verbeteren van deverticale balans?
Ik doe zelf ook veel grondwerk, vrijheidsdressuur en longeren. Ik ben dus zeker niet alleen maar aan het rijden.
Bedankt verder voor de tips!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:17

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor je tips! Ivy kent het achterwaarts als ik erop zit nog niet, als ik ernaast sta wel. Dit kost wss denk ik wel veel moeite om aan te leren, omdat ze een beetje krampt met haar achterbenen maar ik ga het zeker proberen!
Ik ga er zeker mee aan de slag!


Achterwaarts gaan is voor haar coördinatie dan ook een goede oefening. Dus blijven oefenen (met stemcommando erbij) aan de hand en als dat een beetje gaat onder het zadel. Vraag er hulp bij van iemand vanaf de grond.

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 12:21

Ga ik zeker doen!

Anoniem

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:11

Beetje moeilijk uitleggen hoe je je paard verticaal in balans brengt. Daar zou je les in moeten nemen.
Het is niet zo dat elke instructeur hier genoeg aandacht aan besteedt. Vraag 5 instructeurs om je een x les te geven en je krijgt 5 verschillende ideeën. Ik heb les gehad van een lichte tour ruiter die er helemaal geen aandacht aan gaf en de paarden gewoon in de Krul trok.
Als ik het zo lees heeft jouw instructeur hier ook niet zo veel mee.
Binnenhoefslag rijden is goed om een netjes in balans lopend paard nog verder recht te richten maar bij een paard dat zo scheef is moet je echt terug naar de basis van het in balans brengen.
Je zou om een idee te krijgen van het verticaal in balans brengen wel de docu when a horse says no kunnen bekijkenop de site van de atletische rijkunst

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:13

Oké bedankt! Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat je dit de hele tijd zo stellig roept, maar dat je me verder geen goede oefeningen kan meegeven :)

Anoniem

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:55

Het gaat ook niet echt om oefeningen. Het komt er zeg maar op neer dat een paard een harde en een zachte teugel heeft. In jouw geval is links hard en rechts zacht
Vaak leer je dat je aan de harde teugel moet zitten en in dit geval dus links
Je kunt door juist verbinding te zoeken op rechts, de zachte teugel, je paard zn gewicht naar buiten laten verplaatsen

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:04

Het gaat niet zozeer om oefeningen, maar wel om correct rijden. Bv. het slingeren op de binnenhoefslag niet corrigeren maar wel proberen de volgende stap je paard rechtdoor te rijden. Daarvoor moet je paard aan je been zijn, dat is de basis van alles.

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:44

Bedankt! Hier kan ik wat meer mee!

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:11

wat voornamelijk lastig is... dat zoveel met elkaar samenhangt.

ik heb ook altijd een flegmatiek paard gehad. en ja, voorwaarts is de basis. maar sinds hij steeds meer zijn lijf gebruikt, loopt hij ook steeds meer zelf.

dus teugels los en vooruit rijden heeft niet mijn voorkeur. als je scheef bent, kun je niet naar voren.
dus rechtrichten, trainen en je paard uit dagen om haar lijf goed te gebruiken behoor je ook te doen. En dat maakt het zo moeilijk.

als je paard links vastpakt, laat ze rechts los. Dus zit je probleem links, of zit je probleem misschien rechts. ik ben zelf eens uitgegdaagd om op beide teugels evenveel contact te nemen. links los, rechts aannemen. En opeens kwam daar een discussie... mijn paard vond dat geen grappig geintje. Die heeft daarna heel veel uitgeprobeerd zodat ik toch rechts maar weer met rust zou laten. nu een half jaar later begint hij het contact op de rechterhand steeds meer te accepteren en zichzelf te balanceren.

TS, probeer dat eens. laat links los, maw.... alleen contact. neem rechts aan. grote kans dat ze hartstikke scheef gaat lopen, lekker laten, is niet erg. en ga vanuit daar lekker tempowisselingen rijden. Niet continu naar voren, maar 5 passen naar voren en weer terugnemen. tempowisselingen zo klein dat iemand aan de bakrand het bijna niet ziet. Daarmee maak je de motor wakker. ondertussen behoud je die gelijke druk.

ikzelf zou daar beginnen in ieder geval

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 19:21

Bedankt voor de tips! Ga ik zeker mee bezig!

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 21:26

Kimmie, het feit dat jou paard zich sterk maakt op links heeft inderdaad zoals hier al meerdere keren genoemd is te maken met de scheefheid van je paard en het daarbij nog ontbrekende verticale evenwicht. Het is belangrijk dat je duidelijk het verschil leert voelen tussen het verticale evenwicht en het horizontale evenwicht.

Verticaal evenwicht is dat je paard links en rechts helemaal en gelijkmatig los is. Dat de achterbenen altijd in het spoor van de voorbenen komen, op de rechte lijn maar ook in de wending.

Horizontaal evenwicht is, zoals eerder vermeld, dat je paard wat van nature meer gewicht op de voorhand pakt, in eerste instantie dat gewicht evenwichtig over de 4 benen gaat verdelen (dan spreek je van horizontaal evenwicht) en als je verder komt in de africhting zelfs meer op de achterbenen gaat nemen. Maar dan ga je al richting verzameling.

Voordat je aan horizontaal evenwicht kan gaan werken is het zaak dat je eerst het verticaal evenwicht op orde hebt.

Hoe voel je of je paard in verticaal evenwicht is. Een paard dat nog niet in verticaal evenwicht is geeft jou min of meer het gevoel een beetje plat door de bocht te gaan. Hij houdt zijn lichaam strak in de bocht en daardoor gaat ie wat overhellen in de bocht. Een paard dat nog niet in verticaal evenwicht is, is vaak nog niet helemaal constant in zijn tempo (past tempo aan om balans te herstellen) , zwaait wat uit in de bocht of plakt juist aan je binnenbeen in de bocht en zal graag meer gewicht op jou hand nemen aan 1 kant, in jouw geval links. Als je oplet zul je ook vaak merken dat je meer gewicht hebt op je ene stijgbeugel als de andere, hij zet jou zeg maar scheef om zijn eigen scheefheid te compenseren.

Hoe verbeter je dit nou? 2 dingen zijn belangrijk om voor elkaar te krijgen om het verticaal evenwicht te verbeteren: 1. Tempocontrole 2. Je paard laten sporen (voorbeen altijd in het spoor van het achterbeen). Aan beide zaken kun je gewoon werken ook als je je paard nog niet nageeflijk kunt rijden (ik weet niet of je daar met Ivy al mee bezig bent). Voor tempo controle kun je overgangen rijden, schakeltjes (vooral in draf, in galop trekken ze vaak nog schever in het begin en in stap loop je het risico dat de takt verloren gaat) Paard aan het been krijgen en op een lichte ophouding terug krijgen. Groot deel hiervan is ook gehoorzaamheid. Ik zou nog niet met overgangen halt-draf en stap-galop, maar gewoon simpele overgangen, 1 versnelling op of af schakelen.

Om je paard rechter te krijgen, te laten sporen, is het belangrijk dat je paard aan beide zijden zijn lijf loslaat. Een paard dat niet aan beide zijden even los is, zal proberen zijn achterbeen buiten de massa te plaatsen, waardoor ie scheef gaat. Dit is het gevolg van aan 1 kant zich vasthouden. Om hem recht en los te kijgen is het belangrijk dat je leert de schouder altijd voor de achterhand te houden, zowel op het rechte als in de wending. Dus gooit je paard zijn achterhand naar buiten, dan niet je buitenbeen naar achteren brengen om die naar binnen te drijven, maar je buitenbeen er gewoon aanhouden op zijn plaats en de schouder van je paard ook iets naar buiten plaatsen, zodat die weer voor de achterhand komt. Zelfde geld voor als je paard aan je binnenbeen plakt en door de wending valt. Niet naar buiten “trekken” maar binnenbeen eraan houden, op de plaats en de schouder ervoor plaatsen. Vind ie vanzelf vervelend als de wending zo kort wordt als ie er rechtop doorheen moet. Lettend op die schouder en op het tempo ga je wendingen rijden. Voltes, grote en wat kleinere (15m). Niet te lang achter elkaar op dezelfde volte want dan kan ie taai worden daarin. Een hele fijne oefening om je paard te leren sporen vind ik ook 8-tjes rijden, maar let op dat ze niet omvallen, maar rechtop blijven in de omstelling en dat het tempo gelijk blijft. Dit kan allemaal gewoon aan een contactteugeltje. Maar let op dat je je niet laat verleiden om de teugel waarop ie graag sterk wordt ook meer aan te nemen. Probeer altijd net zoveel contact te krijgen op de andere teugel. Hiervoor kun je ook stukjes met contra-stelling rijden, als je maar let op de plaatsing van de schouder!

Er zijn heel wat “rechtricht goeroes” die propageren dat je je paard los moet maken door middel van oefeningen zoasl schouderbinnenwaarts, travers etc. Ik ben daar geen voorstander van. Dat zijn meer verzamelende oefeningen voor het verbeteren van het horizontale evenwicht. Die hebben naar mijn mening pas zin hebben op het moment dat het verticale evenwicht op orde is. Doe je ze eerder, dan verbuigt een paard meer als dat hij correct leert buigen, wat weer tot spanning in het lijf leidt en verlies van het “sporen”. Een paard moet in mijn ogen eerst KUNNEN sporen in alle gangen en wendingen, voordat je hem op meerdere sporen gaat rijden.

Je kunt best wel oefeningen doen als achterwaarts, aan de hand en onder het zadel. Maar achterwaarts heeft in eerste instantie dan alleen een waarde als gehoorzaamheids oefening. Het commando leren kennen. Om correct achterwaarts te gaan, waarbij het paard zijn benen diagonaalsgewijs wegzet, recht en nageeflijk blijft, dient het verticaal evenwicht al heel goed op orde te zijn. Pas dan als het correct uitgevoerd wordt, wordt het een goede oefening om het bekken meer te laten kantelen. Maar er is niets mis mee om het als gehoorzaamheids oefening vast mee te nemen.

Voor iemand zoals jij, die nog niet heel erg ervaren en ingewijd is in alle principes van de dressuur, vind ik de boekjes “Paardrijden met gevoel” deel 1 en 2 van Bit heel erg leuke en praktische boekjes. Zijn geen hoogdravende dressuurboeken die voor iemand met nog weinig ervaring vooral vaak heel abstract zijn, maar hele handige boekjes, die problemen benoemen die iedereen tegenkomt. Zoals bv “mijn paard zwaait uit” en dan heel begrijpelijk uitleggen, wat de oorzaak is van je probleem, hoe je het kunt oplossen, wat de aandachtspunten en valkuilen zijn.

Maar heel belangrijk is gewoon veel les te nemen. Gevoel ontwikkelen. Juist in het werken aan het verticale evenwicht zijn paarden meesters in het jou op een verkeerd spoor te zetten. Juist in het verkrijgen van verticaal evenwicht moet je leren om dingen die je instinctief geneigd bent te doen, af te leren. En dat is allemaal behoorlijk moeilijk en echt niet in een paar lessen bereikt. Met je vorige 2 paarden heb je pech gehad met hun gezondheid waardoor het geen fijne leerpaarden waren. Nu heb je een paard waar je lekker mee aan de slag kan, dus gewoon veel oefenen, veel kijken, veel lessen en vooral veel genieten!
Succes!

Kimmie25501

Berichten: 7563
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 21:48

Bedankt voor al je tips! Hier kan ik echt wat mee en ga ik aan werken. Wat supercool van je dat je dit hele stuk geschreven hebt!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 16:14

Wauw ik was inderdaad aan het zoeken op hetzelfde onderwerp en ben heel blij met je tekst Oji. Het zet je even op een andere manier aan het denken. Juist die schouder verplaatsten in plaats van de rest van het lijf. Ik ga dit snel even in de praktijk brengen en kijken of het ook daadwerkelijk verschil geeft, wat haast wel moet ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paard is erg sterk op links

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:17

Geweldig goed geschreven Oji! +:)+