Vast jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-18 13:32

Geen foto’s van rug en hals gemaakt.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:42

Zadelmak blijven ze meestal wel. Ze doen vaker zadelmak maken en dn de wei op, weer oppakken enz.
En anders begin je toch weer beetje opnieuw. Hij vergeet heus niet alles

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:48

Ik denk dat de pauze juist erg zal helpen. Ja, je zult hem even een opfris cursusje moeten geven.
Maar dat is toch niet erg? Waarschijnlijk ben je daar binnen 2 weken weer doorheen. Ze hebben een goed geheugen hoor :)

edit; wel pas nadat de da hem heeft geholpen en zegt dat het kan natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Sintara op 09-08-18 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:54

Ik zou dan eerst foto's van de rug gaan maken. In twee maanden zó vast rijden kan, maar er kan ook meer aan de hand zijn :)

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:56

Eerst even dierenarst erbij. die kan constateren of er daadwerkelijk wat scheelt.
Verder is het dier nog maar net onder het zadel en dat heeft een hele impact op dat lichaam. (spieren en beenderen) Even rust, en mss dat de Da supplementen aanraadt, komt er vast al veel goed.

Dan mooi opbouwen. Begin terug met longeren. Eerst los, dan met singeltje en of zadel en dan correct bijgezet (als je hier ervaring mee hebt) En dan niet gewoon moe laten worden, maar effectief iets leren. Dus overgangen etc. 20-30 min max (in en uitstappen bijgerekend)
Belangrijk is de regelmaat, ontspannenheid etc.

Dan eens erop, ga dan met iemand aan de slag en dat kan gerust in de longeerbak. Op en afstappen. Dan stap en halt. Dan stap-draf en dan draf galop. Op jullie tempo.

Ook hier geldt ontspanning, horizontaal evenwicht etc. en dus leren in balans lopen.

En zo breid je dat stelselmatig uit. En bij de ene gaat dat al sneller dan bij de andere. Succes

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:59

ZarankaII schreef:
Geen foto’s van rug en hals gemaakt.



Zou ik dan wel gaan doen.

Mijn jonge paard werd op een gegeven moment erg lastig met hogerop rijden, lengte buigingen en zat steeds vast.
Bleek de onderste nekwervel gebroken te zijn ooit (al voor ik hem kocht).
Eerste jaren gewoon niets van gemerkt, zelfs de osteopaat heeft het niet opgemerkt, terwijl dat echt een goede is.

Succes met alle tips

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:05

Kan zoveel zijn. Citeer uit eigen ervaringen: zadel (ze kunnen soms verbazend snel uit zadel groeien als je met ze gaat werken), bit (dus tandarts), hengstigheid die al dan niet doorkomt (kan ei/follikel vastzitten), vastgelegen, rollen op harde bodem in de wei en op steen terecht komen, blokkade ergens door het rijden met slof, maar dan is het al gebeurd voordat de slof eraan werd gehangen want waarom rijd iemand in godesnaam je paard in met slof :\ maar goed daar is al genoeg over gezegd, zal het richting CTO blokkade gaan (heb dat bij paard van me gehad die voordat ik haar kocht giga over de kop was gereden, helaas is dat nooit meer goedgekomen) tot en met 'iets met spieren' (fysio), gewrichten / fascia (osteo).

Duszzz....

Van paar weken rust is een paard nooit slechter geworden en geloof me als een paard is ingereden vergeet hij dat heus niet meer. En wat wil je dan? Dat je wel doorrijdt met een paard met pijn, dat vergeten ze ook nooit meer en daar maak je echt meer kapot mee (letterlijk) dan je nu misschien denkt.

1e stap bij mij zou zijn goede DA / kliniek erbij die wellicht kan doorverwijzen naar osteo / fysio etc. Een osteo kan er ook niet in kijken en als er wel iets qua gewrichten kapot is of wat dan ook kan je osteo of fysio-en tot je eens ons weegt schiet je niets mee op.

Sterkte, niet fijn :n

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:30

Citaat:
Dan mooi opbouwen. Begin terug met longeren. Eerst los, dan met singeltje en of zadel en dan correct bijgezet (als je hier ervaring mee hebt) En dan niet gewoon moe laten worden, maar effectief iets leren. Dus overgangen etc. 20-30 min max (in en uitstappen bijgerekend)
Belangrijk is de regelmaat, ontspannenheid etc.


Ik heb het niet zo op die longe.
Ik kies ervoor bij zo'n jong 'ding' om ze gewoon los, met lichaamstaal rond te sturen in de bak.

Ik ken het verschijnsel dat 'rechtsom' Chinees voor een jonkie kan zijn....
Samen rechtsom wandelen aan het halster - daarna weer sturen met lichaamstaal.
En na een paar dagen kan het zijn dat het dier spontaan alleen maar rechtsom gaat. (Dan sta ik te gieren van de binnenpret - en ik laat de hersens van het dier lekker hun werk doen: "Je kunt oook rechtsom...!!! Alsjemenou....")

Zit dat er goed in, ga ik verder met 5 minuten aan de dubbele longe: ik wil stelling en buiging - en sluit af met een wandeling.

De bijzet gebruik ik enkel mentaal "ieder paard geeft na op een bijzetteugel - dus zo hoor je te ŕijden".
Aan de dubbele longe is het compleet overbodig: de stelling en buiging zorgen voor correct ruggebruik.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:31

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dan mooi opbouwen. Begin terug met longeren. Eerst los, dan met singeltje en of zadel en dan correct bijgezet (als je hier ervaring mee hebt) En dan niet gewoon moe laten worden, maar effectief iets leren. Dus overgangen etc. 20-30 min max (in en uitstappen bijgerekend)
Belangrijk is de regelmaat, ontspannenheid etc.


Ik heb het niet zo op die longe.
Ik kies ervoor bij zo'n jong 'ding' om ze gewoon los, met lichaamstaal rond te sturen in de bak.

Ik ken het verschijnsel dat 'rechtsom' Chinees voor een jonkie kan zijn....
Samen rechtsom wandelen aan het halster - daarna weer sturen met lichaamstaal.
En na een paar dagen kan het zijn dat het dier spontaan alleen maar rechtsom gaat. (Dan sta ik te gieren van de binnenpret - en ik laat de hersens van het dier lekker hun werk doen: "Je kunt oook rechtsom...!!! Alsjemenou....")

Zit dat er goed in, ga ik verder met 5 minuten aan de dubbele longe: ik wil stelling en buiging - en sluit af met een wandeling.

De bijzet gebruik ik enkel mentaal "ieder paard geeft na op een bijzetteugel - dus zo hoor je te ŕijden".
Aan de dubbele longe is het compleet overbodig: de stelling en buiging zorgen voor correct ruggebruik.


Beetje bizarre quote. Je hebt het niet op longe, maar vervolgens gaat bijna heel je stuk erover, inclusief naar dubbele longe :+ :Y), hoewel ik me wel kan vinden in je post. Uit de post denk ik echter dat de kennis van TS (ik kan verkeerd zijn) nog niet zo ver is. Dus is een longeercirkel en enkele longe een goedde beginsituatie. (mits het paard verder helemaal ok is uiteraard). Zelf doe ik jonge paarden ook los en dit zowel links en rechtsom in longeerbak (beetje join up idee, dus vanuit lichaamstaal vooruit en terug en laten draaien) Dus kom eigenlijk dat echt blokkeren op rechtsom niet tegen, ook omdat ik meestal zo begin.

Eens in de longeerbak alles wat gewend, ik durf dan wel eerder met touwtjes of bijzet te werken, dan ga ik naar de kleine binnenbak en leer ik ze aan de wand lopen (vraag ik wel iemand als hulp zodat we ieder controle hebben op de helft van de bak zeg maar. bedoeling is ze zo diep mogelijk de hoek in te sturen en mooi aan de lange zijde te houden (dus niet gewoon rondjes opjagen). Want dat steeds op een volte longeren vind ik te belastend. En die oefening in de binnenbak is goed, want zo leren ze toch op eigen benen reeds de rand te volgen (en ook van hand veranderen), zonder ruiter erop. Is met en voor de ruiter ook handig eens die erop gaat, immers kent dat paard dan al een beetje de bedoeling en krijg je niet dat opgejaag gedoe wat je wel eens ziet.

Jonge paarden het blijft mijn favoriete bezigheid. Hopelijk neemt TS rustig de tijd

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:36

fotos laten nemen van hals en nek alvorens de osteopaat ermee aan de gang te laten. Klinkt als nek/rugproblemen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:48

Heb je begeleiding TS? Ik snap werkelijk niet waarom je met slof rijdt.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:23

Eight schreef:
Heb je begeleiding TS? Ik snap werkelijk niet waarom je met slof rijdt.. :n



Dat doet ze niet, dat had je in de reacties kunnen lezen. :)

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:37

Eight schreef:
Heb je begeleiding TS? Ik snap werkelijk niet waarom je met slof rijdt.. :n



Nogmaals..... rijd ik niet met slof maar de verkoper had hem ingereden op slof.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:40

Ik heb hier in de omgeving een vrouw gevonden die paarden goed kan rechteichten en een leerling van haar komt ons morgen bijstaan want mijn instructrice (mijn gevoel zei er klopt iets niet) zei stelling houden rechts maar een paard wat niet kan buigen en op rechter schouder loopt kan geen stelling aannemen, hij moet meer op linker schouder gaan lopen, ook met longeren kon ze me helpen. Ze dacht dat het een balans probleem was en het hoefde niet meteen aan rug te liggen. Mocht ik er met haar met juiste oefeningen niet uitkomen dan ga ik alsnog naar mijn osteo da, die kraakt hem en bekijkt hem en kn meteen foto’s/ thermografie maken als hij dat nodig vindt.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:44

Heb je de RX keuring zelf laten doen of is het paard gekeurd en al aangeboden?
Foto's van de hals/rug zou ik zeker nog laten doen.
Ik zou eerst foto's laten maken en dan pas aan de slag gaan met een Osteo. Als er toch iets mis zit in de rug, kan behandeling meer kwaad doen dan goed.
Dit klinkt niet normaal voor een jong paard en jij lijkt me ook niet echt een beginner.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:46

En longeren dubbele lijn kan ik ook maar dit kan hij ook biet omdat hij niet recht loopt op 4 benen. Een paard wat dit biet kan, kan niet stellen of buigen dat is onmogelijk. Eerst moet paard recht zijn en voorwaarts (dat is ie gelukkig wel) voor je aan stelling of buiging kunt denken. Met dit paard begin je in de min waar je met ander jong paard op nul begint zeg maar

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:49

Babootje schreef:
Heb je de RX keuring zelf laten doen of is het paard gekeurd en al aangeboden?
Foto's van de hals/rug zou ik zeker nog laten doen.
Ik zou eerst foto's laten maken en dan pas aan de slag gaan met een Osteo. Als er toch iets mis zit in de rug, kan behandeling meer kwaad doen dan goed.
Dit klinkt niet normaal voor een jong paard en jij lijkt me ook niet echt een beginner.




Ja röntgen zelf laten doen. Ik heb een da die kraakt eerst nadat ie m gezien heeft aan longe en dan kijkt ie weer en als hij dan niet met neusje over de grond loopt oid, dan stelt hij foto’s voor. Super da is dat echt, veel paarden die kreupel waren enzo gewoon herstelt vanuit rugproblemen of vastzitten. Nee ik ben zeker geen beginner maar hier komt meer bij kijken dan technisch rijden, hiervoor moet je expert rechtrichten zijn en als die er morgen niet uitkomt met mij met rijden dan da meteen vd week. Ik geef een update hoe het ging morgen

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:49

Sorry, maar je begint helaas niet op 0 maar op - 10. Met een scheef paard dat verkeerde dingen geleerd heeft, zonder dat daar de goede dingen onder liggen gefundeerd.

Bij 0 beginnen is veel makkelijker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:51

ZarankaII schreef:
En longeren dubbele lijn kan ik ook maar dit kan hij ook biet omdat hij niet recht loopt op 4 benen. Een paard wat dit biet kan, kan niet stellen of buigen dat is onmogelijk. Eerst moet paard recht zijn en voorwaarts (dat is ie gelukkig wel) voor je aan stelling of buiging kunt denken. Met dit paard begin je in de min waar je met ander jong paard op nul begint zeg maar


Als je op 0 wil beginnen moet je echt foto’s laten maken. Wie weet hoeveel pijn je dit dier nu aan doen bent en hoeveel tijd je nu weggooid.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:54

Ja klopt!! Wordt een flink karwei dit goed te krijgen maar hij is braaf en dat zocht ik echt. Zolang dit goedkomt vind ik het niet heel erg en hij is nog jong, hoeft volgend jaar geen z te lopen. Eerst beestje fijn rijden met sterke begeleiding want reguliere instructie is niet genoeg in deze. Leuke uitdaging als het straks toch goedkomt en mijn ervaring vanuit vroegere paard waarmee ik op -5 ben begonnen is dat je als het goed is er echt een team mee wordt!


Dit is hem overigens de stijve hark hihi

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:56

Ik denk niet dat hij veel pijn heeft, onbekend geweest met ks in verleden en dat paard kon rug niet bollen als je onder buik wreef. Dat kan deze wel, enige wat ik niet kan testen is de hals.

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:57

Afbeelding

ZarankaII
Berichten: 195
Geregistreerd: 16-11-07

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 11:57

Haha foto ging even fout

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:01

Ik zou je toch willen aanraden niet te lang te wachten met foto's. Stel er is echt iets stuk en niet te verhelpen dan kan je nog terug naar de verkoper. Voor de meeste blessures geldt een dateringstermijnp van niet langer dan 3 maanden.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vast jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:02

Volgens mij heb ik dat paard te koop zien staan een tijdje terug. Bij een particulier verkoper toch?