Eenvoudige galopwissel aanleren

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, SayaJones, Nicole288, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Romyhendrikx

Eenvoudige galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 12:39

Hallo allemaal,

Ik ben aan het trainen voor het Z1 en al snel merk ik op in de training dat de eenvoudige galopwissel een moeilijker onderdeel voor ons blijkt te zijn. Het verzamelen/'gaan zitten' gaat nog moeilijk en mijn paard gaat dan soms hangen in mijn handen. Wat kan ik hier het beste aan doen? Of is er een oefening die het makkelijker kan maken voor ons? :)

Lottekuhh_x

Re: Eenvoudige galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:51

Het verzamelen/gaan zitten kost tijd, omdat je paard zich nog meer moet leren dragen van achter en hij/zij daarin nog sterker moet worden. Mijn pony had dit eerst ook en voor mij hielp het heel erg om vaak middengalop en terug te rijden, zodat ze goede leerde schakelen en terug te komen. Voorheen vond ze het erg lastig om weer terug te rijden vanuit de middengalop. Ook veel kleine voltes rijden in de galop helpt om je paard sterker te maken van achteren en meer te gaan zitten. Bij het oefenen van eenvoudige wissels reed ik altijd eerst een kleine volte en daarna terug naar de stap. Het is geen oefening dat je paard van de ene op de andere dag kan en er is ook niet echt een speciaal strucje voor. Wel kunnen andere oefeningen helpen om je paard sterker te maken waardoor je de oefening later wel gemakkelijk kunt uitvoeren. In ieder geval alvast veel succes in het Z1!

Romyhendrikx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 12:58

Dankjewel voor je reactie, inderdaad vind ze het ook nog lastig om na de middengalop goed terug te komen, we gaan er mee aan de slag.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:04

O.a. schoudervoor/schouderbinnenwaarts en travers galopperen maakt je paard sterker in de achterhand en laat hem meer dragen. Dat dragen heeft hij nodig om de overgang naar galop-stap te maken, te 'smelten' als het ware. Je moet de snelheid uit de galop halen voor je een overgang naar stap kan maken. Ik denk dat het moeilijker wordt als je hem eerst naar voren laat galopperen en daarna wil verzamelen. Hierdoor loop je de kans dat hij juist van het achterbeen af loopt. Beter de achterhand/binnenachterbeen sterker maken door doelbewuste oefeningen. Bijvoorbeeld kleine stukjes naar voren en weer terug. Galop en direct weer terug naar stap. Weer aangalopperen en direct weer terug naar stap.
Ik ben er ook mee bezig en mijn paard (bijnaam Tank :-)) gaat het steeds beter doen omdat hij steeds 'sterker' wordt als in 'beter kan dragen', 'beter op het achterbeen blijven'.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Romyhendrikx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-18 13:17

Wat betreft haar hoofd-hals houding heeft ze weinig moeite mee, alleen ze kan zwaar worden in je hand zonder dat je het ziet, haar houding is wel gewoon goed. Ze moet inderdaad wel lichter worden en zich meer gaan dragen op het achterbeen. Bedankt voor je tips. Ik probeer ze nu op de lange zijde te verzamelen, en als ze dat goed doet, dan probeer ik ze voor de hoek terug naar stap te rijden, maar dat gaat soms toch nog lastig. Ze vind vooral het verzamelen moeilijk, de overgang stap-galop doet ze voor een 8.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 14:08

Ik rij in galop veel volte verkleinen en tijdens het vergroten weer naar middengalop, en weer verkleinen naar een kleinere galop etc etc.

Daarna tijdens het verkleinen iets schouderbinnen houden. Als ze dit goed oppakt, is het alleen nog een kwestie van uitademen en je hebt je overgang naar stap.

Op het moment dat ze tijdens het verkleinen gaat hangen in je hand, voor je binnenbeen weer volte vergroten. Hand even wegsteken, zodat ze geen steun krijgt, of een snelle tik-tik met je binnenbeen.

Gameboy (Lord Leatherdale x Negro) B+9(PR 201)
Cassandra B+10(PR 199), L1+11 (PR 200), L2 + 9(PR 189)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:07

Zolang de overgang nog moeilijk is, liever vanuit een kleine volte dan op een rechte lijn. De volte helpt bij het bewaren van de balans en het sluiten.
Verder ook veel andere overgangen meenemen, stap half, draf halt. Ook in die overgangen wil je hem klein, actief, gedragen en naar je hand toe. Ook in die overgangen wil je dat het bekken kantelt. Als je paard doorheeft op welke manier hij een overgang moet maken, hoe dat werkt zonder strak te worden of in je hand te duiken, maakt het op den duur niet zoveel meer uit welke overgang je precies maakt.

Dressuuramazone voor training, doorrijden, uitbrengen en les. Regio Venray.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie