Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
khirshanta schreef:Heb je grondwerk geprobeerd te doen in de buitenbak? Het klinkt een beetje als een pony die het vertrouwen nog niet in je heeft en dus steun zoekt bij andere paardjes.
Wellicht is het een idee om eerst aan die band te werken?
_Aine schreef:grijstapijt schreef:Hallo, wij hebben sinds 4 maanden een 7 jarige New Forest pony.
Het begint al bij het opstijgen: hij kauwt erg nerveus op het bit en wil niet stilstaan, ik ben wel bezig om dit consequent af te leren (het wegstappen tijdens opstijgen).
We rijden ook elke week in diezelfde bak met een ander paard in een les, dan doet hij precies hetzelfde als ik alleen zou rijden.
PS we hebben begeleiding van meerdere lesgevers, die ons met zowel longeren als rijden helpen.
Stoppen met de huidige lesgevers en 1 goede lesgever nemen.
Het gaat al fout bij het stilstaan en opstappen. Dat hoort ook gewoon bij de basis en een goede lesgever zou daar gelijk met je mee aan de slag zijn gegaan.
Je beschrijving van je pony klinkt alsof het een dier betreft dat gewoon nog veel moet leren. Een goede lesgever leert jou hoe je het 't beste kan aanpakken/oplossen, met onderbouwing, zodat je ook zelf kan herkennen en weet hoe je het moet oplossen wanneer de lesgever er niet is. Daar wordt jij ook zelfverzekerder van en daardoor ga jij ook anders op je pony zitten, met meer zelfvertrouwen aangezien jij de handvatten hebt gekregen om het zelf op te lossen. Succes.
Malenka schreef:Wat ik vooral belangrijk vind om eerst te benoemen is dat je niet mag verwachten dat het buiten al net zo goed gaat als binnen. Een paard moet wennen aan een nieuwe trainingsomgeving en dat kan een flinke impact hebben op het niveau. Dat is ook waarom het niveau thuis hoger moet zijn dan op wedstrijd.
Zorg dat je een oefening hebt die je paard bijna uit automatisme uitvoert. Dit kan bijvoorbeeld stoppen zijn en gelijk het hoofd inbuigen een bepaalde kant op om vervolgens de achterhand om te draaien. Het maakt niet uit wat je samen met je paard bedenkt als het maar iets is dat zo vertrouwd is dat het paard er zekerheid uit kan halen. "Oh, maar dit snap ik!" Dan zal het ook sneller ontspannen. Sommige paarden hebben dit bijvoorbeeld met slalommen of zelfs stilstaan in een vierkantje van balken. Weer een ander ontspant bij een oefening zoals schoudervoor of achtjes lopen.
Ik raad je aan te beginnen met werken vanaf de grond. Ga eerst binnen aan de slag en als je paardje goed aan de hulpen is en automatisch reageerd op de ontspanningsoefening ga je naar buiten.
Buiten vraag je simpele oefeningen. Gewoon halthouden en gaan stappen en eenvoudige wendingen. Bouwt je paard spanning op dan doe je de ontspanningsoefening tot het weer ontspant. Dan stop je even en ga je van begin af aan weer aan de slag.
_Aine schreef:grijstapijt schreef:Hallo, wij hebben sinds 4 maanden een 7 jarige New Forest pony.
Het begint al bij het opstijgen: hij kauwt erg nerveus op het bit en wil niet stilstaan, ik ben wel bezig om dit consequent af te leren (het wegstappen tijdens opstijgen).
We rijden ook elke week in diezelfde bak met een ander paard in een les, dan doet hij precies hetzelfde als ik alleen zou rijden.
PS we hebben begeleiding van meerdere lesgevers, die ons met zowel longeren als rijden helpen.
Stoppen met de huidige lesgevers en 1 goede lesgever nemen.
Het gaat al fout bij het stilstaan en opstappen. Dat hoort ook gewoon bij de basis en een goede lesgever zou daar gelijk met je mee aan de slag zijn gegaan.
Je beschrijving van je pony klinkt alsof het een dier betreft dat gewoon nog veel moet leren. Een goede lesgever leert jou hoe je het 't beste kan aanpakken/oplossen, met onderbouwing, zodat je ook zelf kan herkennen en weet hoe je het moet oplossen wanneer de lesgever er niet is. Daar wordt jij ook zelfverzekerder van en daardoor ga jij ook anders op je pony zitten, met meer zelfvertrouwen aangezien jij de handvatten hebt gekregen om het zelf op te lossen. Succes.
pateeke schreef:Sommige zaken zijn herkenbaar, hier ook een new forest pony, al is de mijne wel vele jaartjes ouder inmiddels.
Je kan verschillende dingen doen. Allereerst: verlaag, op dit moment, wanneer je in de buitenbak rijdt je verwachtingen en je focus. Doel is nu even niet dat je pony op hoog niveau dressuuroefeningen doet (bijvoorbeeld), maar stel als doel dat je pony met zijn aandacht bij jou is én jullie beide ontspannen. Ten tweede: werk aan je eigen spanning. Ik weet niet hoe gevoelig jouw new forest is, maar de mijne is er echt enorm gevoelig aan. Ben ik gespannen, dan gaat hij ook met mij lopen als hij de kans ziet, neemt het bit vast (als we met bit rijden). Vertrouwen tussen jullie beide kan je opbouwen door samen heel wat te ondernemen op en naast je pony. Ten derde, zorg voor afwisseling in je training. Doe ook eens iets anders dan normaal, zorg voor voldoende afwisseling in oefeningen,....Ten vierde: biedt naast het rijden ook voldoende (mentale) stimulatie en bezigheid. En zoals je zegt, regelmatig in de buitenbak gaan rijden.
Misschien kan je ook eens iemand anders die wat meer (zelf)vertrouwen heeft met je pony laten rijden in de buitenbak?
New forest pony's zijn hele leuke pony's, maar zeker niet altijd de gemakkelijkste. Het zijn over het algemeen pony's met pit en slim.