Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:29

Daarom trainen ze eventingpaarden bv in het water.Je kunt die paarden immers haast niet meer in die hele hoge hartslag krijgen tenzij je loeihard gaat scheuren.Dat is weer blessuregevoelig dus trainen zij ze ook in het water, dat is dan met weerstand de hartslag omhoog brengen in een lager tempo.
Ook een soort trainen met gewichten dus.

Ik heb jonge paarden, 2 4 jarigen, dus voor mij is de overcompensatie in het dressuurwerk nog wel van toepassing.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:45

Piekosjj schreef:
Wellicht zou je het 'gewicht' kunnen vervangen door bijv graad van verzameling?


Ja precies zo pak ik het in mijn trainingsschema aan. 2 a 3x meer op het achterbeen, meer verzameling. Na zo'n dag altijd een lichtere training (vwnw basiswerk,longeren, buitenrit, springen) en dan nog een lichte training of rustdag.

Ik denk dat vrije beweging (en dan niet 4 uurtjes mini paddock) ook heel goed werkt voor het herstel.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:00

Piekosjj schreef:
Wellicht zou je het 'gewicht' kunnen vervangen door bijv graad van verzameling?


Goede! En bijvoorbeeld met zijgangen maak je een dressuurtraining natuurlijk ook zwaarder. En ook daarin kun je weer variƫren in intensiteit door zijgangen te rijden in stap/draf/galop en rust ertussen of juist niet. En welke zijgang maakt ook weer verschil.

Als je er zo over gaat nadenken zijn er ook met dressuur dus best veel mogelijkheden om tot supercompensatie te kunnen komen!

Het enige jammere is dat het niet meetbaar is en je dus moet inschatten of je op, onder of over de grens zit... Hmmm.

En inderdaad zal vrije beweging goed zijn voor het herstel!

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:04

Wat ook een leuke oefening is maar meer conditie gericht. 5 minuten galopperen met bij elke A C E en B een grote volte. Dan stappen tot je paard bijna op adem is, maar net niet(hier kan een hartslagmeter goed bij helpen).

Van hand veranderen en hetzelfde herhalen. Eventueel kan je beide kanten nog een 2e en 3e keer doen. Lijkt heel simpel maar ook voor de ruiter een goede test

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 22:59

Maar met zijgangen en verzameling treedt ook gewenning op dus op den duur kost dat ze ook geen moeite meer.
Bodybuilders moeten immers ook steeds meer gewicht gaan gebruiken.Bij paarden is dat niet mogelijk, op den duur houdt het op en kun je alleen nog onderhouden en cardio trainen.

_Nynkeeee_

Berichten: 61
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:13

Ik heb een cursus gevolgd bij Nanne Boekholt over hoe je dan het beste een trainingsschema. Het kwam erop neer dat je 2-3 intensieve trainingen hebt en dit afwisselt met grondwerk, rust of staptraining ivm de hersteltijd. Het lastig meetbaar om te bepalen hoe lang je paard nodig heeft om te herstellen.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 23:45

ambre schreef:
Maar met zijgangen en verzameling treedt ook gewenning op dus op den duur kost dat ze ook geen moeite meer.
Bodybuilders moeten immers ook steeds meer gewicht gaan gebruiken.Bij paarden is dat niet mogelijk, op den duur houdt het op en kun je alleen nog onderhouden en cardio trainen.


Ja naja dat is in essentie ook waar je naartoe wilt toch? Uiteindelijk moet het paard dusdanig sterk zijn dat je alleen nog maar hoeft te gymnastiseren en recht te houden.het beste en maximale uit je paard halen dat is je uiteindelijke doel. En afhankelijk van hoe handig je bent als ruiter kan je dat ook bereiken. Sommige mensen zijn er het hele leven van hun paard mee bezig en krijgen het niet voor elkaar. Terwijl anderen het na een paar jaar trainen helemaal voor elkaar hebben.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:14

Wijslander schreef:
Ladyson schreef:
Op basis hiervan zou ik gevoelsmatig toch insteken op dat kracht benodigd is ipv uithoudingsvermogen.


Spieren kun je dan ook weer op 2 manieren trainen, op spierkracht maar ook op spieruithoudingsvermogen, wat dan weer iets anders is dan conditie. Mensen trainen kracht bijvoorbeeld door 5 keer het maximale gewicht te drukken, terwijl spieruithoudingsvermogen getraind wordt door een lager gewicht te pakken maar dan veel herhalingen te doen.

Met mijn vriend die zelf veel sport, heb ik het vaak over hoe je dit nu kunt vertalen naar de paardensport. Herhalingen zijn prima te realiseren, maar een paard traint natuurlijk niet met gewichten - behalve het ruitergewicht dan.

Supercompensatie geldt bij de mensen juist bij krachttraining, maar of dat bij een paard ook zo is?


Dat lijkt mij wel. Spieren zijn spieren toch? Als ze beschadigen gaan ze compenseren, waarvan ze precies beschadigen maakt daarvoor niet uit lijkt mij. Ik zou juist eerder denken dat het beter werkt bij krachttraining dan conditie, omdat bij dat laatste de spieren veel minder beschadigen denk ik?

En over mijn trainingen. Ik denk dat je met dressuur echt de spieren genoeg kan beschadigen als je je paard maar hard genoeg laat werken, veel vraagt en het meeste uit het uur haalt wat je maar kan. Heeeel veeeel activiteit vragen, echt power erin.
Zonder die activiteit gebeurt er gewoon niets in het lichaam en dat mist er imo in het dressuur aan de hand, de activiteit die je simpelweg dan niet genoeg kan vragen. Maar ook in het rijden van zeer veel mensen mist het. De spieren worden dan amper aangesproken.

Overigens wissel ik wel af. Ik train niet altijd hard en lang, maar dan train ik wel vaker. De spieren zijn dan immers al zeer snel herstelt of niet eens beschadigd. Om een aantal dagen vrij te krijgen moet hij wel echt een uur goed intensief getraind zijn. (Althans, dat is het doel, ik geef hem wel eens teveel vrij door lichamelijke klachten bij mezelf :o )

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:23

_Nynkeeee_ schreef:
Ik heb een cursus gevolgd bij Nanne Boekholt over hoe je dan het beste een trainingsschema. Het kwam erop neer dat je 2-3 intensieve trainingen hebt en dit afwisselt met grondwerk, rust of staptraining ivm de hersteltijd. Het lastig meetbaar om te bepalen hoe lang je paard nodig heeft om te herstellen.


Alleen waar het aan schort bij veel mensen is de intensiteit van de training. Ik had het in het begin zelf ook, paard verbeterde niet echt. Maar om zo weinig te kunnen rijden als 2 a 3 keer in de week en toch voorruit te komen moet je flink aan de bak zodat je paard ook echt het herstel nodig heeft want dat beschadigen bij gewoon dressuur rijden gaat niet zo 1 2 3. Is hij al hersteld en je gaat nog niet rijden ben je het supercompensatie moment al voorbij.

Piekosjj

Berichten: 5459
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:47

ambre schreef:
Maar met zijgangen en verzameling treedt ook gewenning op dus op den duur kost dat ze ook geen moeite meer.
Bodybuilders moeten immers ook steeds meer gewicht gaan gebruiken.Bij paarden is dat niet mogelijk, op den duur houdt het op en kun je alleen nog onderhouden en cardio trainen.

Maar dat is toch juist het doel, om uiteindelijk het zo goed voor mekaar te krijgen dat je een soort van 'klaar' bent? Oftewel je paard is helemaal recht (ala klassieke dressuur), je rijdt GP dres/springen/SGW, of je rijd een 160km endurance rit. Ergens moet het ophouden en als je daar bent doe je het goed meestal :D

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 00:50

Als je met een hartslagmeter gaat trainen ga je erachter komen dat je met dressuuroefeningen niet aan je supercompensatie komt ( met een jong paard wel, maar daarna niet meer) Ook niet met zwaardere oefeningen. Bij mijn vorige paard ging de hartslag naar beneden hoe zwaarder ( verzameling) de oefeningen werden :D Die vond sluiten en op het achterbeen vrij makkelijk :D

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 05:43

ambre schreef:
Maar met zijgangen en verzameling treedt ook gewenning op dus op den duur kost dat ze ook geen moeite meer.
Bodybuilders moeten immers ook steeds meer gewicht gaan gebruiken.Bij paarden is dat niet mogelijk, op den duur houdt het op en kun je alleen nog onderhouden en cardio trainen.


Ergens houdt het op inderdaad, maar 9 van de 10 paarden bereiken dat punt nooit gok ik zo!

Zelf ben ik jaren alleen maar met hersteltraining bezig geweest en dan kom je uiteindelijk dus nergens, oeps. Mijn 10-jarige moet zichzelf pas sinds kort echt in het zweet werken een paar keer per week (al is dat met deze temperaturen niet moeilijk) en nu beginnen er veranderingen op te treden in de bespiering.

Dat is ook een belangrijke graadmeter denk ik: zichtbare ontwikkeling.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 05:44

Careri18 schreef:
Als je met een hartslagmeter gaat trainen ga je erachter komen dat je met dressuuroefeningen niet aan je supercompensatie komt ( met een jong paard wel, maar daarna niet meer) Ook niet met zwaardere oefeningen. Bij mijn vorige paard ging de hartslag naar beneden hoe zwaarder ( verzameling) de oefeningen werden :D Die vond sluiten en op het achterbeen vrij makkelijk :D


De hartslag zegt niets over supercompensatie in de spieren, anders was dat wel heel handig geweest!

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:04

Absolem schreef:
ambre schreef:
Maar met zijgangen en verzameling treedt ook gewenning op dus op den duur kost dat ze ook geen moeite meer.
Bodybuilders moeten immers ook steeds meer gewicht gaan gebruiken.Bij paarden is dat niet mogelijk, op den duur houdt het op en kun je alleen nog onderhouden en cardio trainen.


Ja naja dat is in essentie ook waar je naartoe wilt toch? Uiteindelijk moet het paard dusdanig sterk zijn dat je alleen nog maar hoeft te gymnastiseren en recht te houden.het beste en maximale uit je paard halen dat is je uiteindelijke doel. En afhankelijk van hoe handig je bent als ruiter kan je dat ook bereiken. Sommige mensen zijn er het hele leven van hun paard mee bezig en krijgen het niet voor elkaar. Terwijl anderen het na een paar jaar trainen helemaal voor elkaar hebben.


Uiteraard is dat de bedoeling, daarom houdt het in de dressuur ook wel een x op en is duurtraining zo belangrijk.Ik rij in de dressuur dan ook nooit met hartslagmeter, alleen buiten met galoptraining.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:37

Ik hou hier met mijn dressuurpaarden altijd rekening mee. Mijn schema ziet er bijv zo uit:
Ma zware dressuurtraining
Di lichte hersteltraining
Wo vrij
Do zware dressuurtraining
Vr lichte hersteltraining
Za zware dresuurtraining
Zo licht longewerk

Zo wissel ik zwaardere dagen met hersteltrainingen af.
Daarnaast train ik een paar x per jaar met een hartslagmeter erbij. Ik kijk hierbij vooral naar of ik wel voldoende trainingsprikkel geef en hoe snel de hartslag weer daalt als ik tussendoor even ga stappen (zegt wat over de conditie).
En met de zwaardere trainingen opletten dat je korte zware reprises toepast (van een paar minuten) en daarna weer even stappen. Zo train je echt kracht. Als je langer doorgaat train je voornamelijk duurcellen en uithoudingsvermogen, en geen kracht.

Wijslander

Berichten: 5781
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 08:55

SuperZodiaX schreef:
Ik hou hier met mijn dressuurpaarden altijd rekening mee. Mijn schema ziet er bijv zo uit:
Ma zware dressuurtraining
Di lichte hersteltraining
Wo vrij
Do zware dressuurtraining
Vr lichte hersteltraining
Za zware dresuurtraining
Zo licht longewerk

Zo wissel ik zwaardere dagen met hersteltrainingen af.
Daarnaast train ik een paar x per jaar met een hartslagmeter erbij. Ik kijk hierbij vooral naar of ik wel voldoende trainingsprikkel geef en hoe snel de hartslag weer daalt als ik tussendoor even ga stappen (zegt wat over de conditie).
En met de zwaardere trainingen opletten dat je korte zware reprises toepast (van een paar minuten) en daarna weer even stappen. Zo train je echt kracht. Als je langer doorgaat train je voornamelijk duurcellen en uithoudingsvermogen, en geen kracht.


Welke oefeningen doe jij voor zware training?

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:06

Ik ben ook wel benieuwd naar de oefeningen voor zware training.

Bij mij is dat vooral doorsluiten in draf, bijvoorbeeld een kleine slangenvolte (5 a 8 meter) met 8 bogen erg terug gereden met actief achterbeen. In galop voltes 8/10 meter afwisselend meer schouderbinnen en schouderbuiten.

In stap overgangen halt 1 seconde- 1 stap vooruit- halt 1 seconde - 1 stap vooruit (en dat zo ongeveer 5/7 passen).

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 10:22

Wijslander schreef:
SuperZodiaX schreef:
Ik hou hier met mijn dressuurpaarden altijd rekening mee. Mijn schema ziet er bijv zo uit:
Ma zware dressuurtraining
Di lichte hersteltraining
Wo vrij
Do zware dressuurtraining
Vr lichte hersteltraining
Za zware dresuurtraining
Zo licht longewerk

Zo wissel ik zwaardere dagen met hersteltrainingen af.
Daarnaast train ik een paar x per jaar met een hartslagmeter erbij. Ik kijk hierbij vooral naar of ik wel voldoende trainingsprikkel geef en hoe snel de hartslag weer daalt als ik tussendoor even ga stappen (zegt wat over de conditie).
En met de zwaardere trainingen opletten dat je korte zware reprises toepast (van een paar minuten) en daarna weer even stappen. Zo train je echt kracht. Als je langer doorgaat train je voornamelijk duurcellen en uithoudingsvermogen, en geen kracht.


Welke oefeningen doe jij voor zware training?


Dat hangt af per paard en het niveau.
Bij mijn projectje op l/m niveau zijn dat bijv. Diverse zijgangen en schakelen in draf en galop waarbij hij meer moet gaan dragen.
Bij mijn Z merrie is dat bijv. Schakelen in de zijgangen en in gewone draf en galop flink schakelen en arbeidspirouettes.
Bij mijn ZZ ruin is dat bijv. Schakelen in zijgangen in draf en galop, wisselseries, pirouettes verkleinen/vergroten en daarin ook naar voren en terug schakelen. En vanaf passage verkleinen naar een dribbel/piaffe en weer naar passage.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 12:17

Bij dressuur kom je inderdaad niet snel aan hs boven de 160 uit.
Maar ik heb het zo begrepen: als je hs in een normale draf op 110 zit en je kunt het zo verzwaren dat je op 120 komt (zonder harder te gaan) ben je de spieren echt aan het trainen. Dus de verschillen zijn veel subtieler. Dat zou je inderdaad door zijgangen kunnen doen, of door balkjes of door verder doorverzamelen.

Anoniem

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 14:46

Waar ik vooral tegen aan loop is dat ik niet goed weet wat zwaar en licht is. Ik heb een jonkie en nu vooral bezig met lang en laag, door zadelproblemen zijn we eigenlijk weer terug bij af.
Ik spring nog niet met haar en naar buiten durf ik ook niet.
We rijden dus eigenlijk alleen maar dressuur.

Wel heb ik de mogelijkheid om over het land te galopperen van circa een km lang.

Voor mijn gevoel kan ik dus te weinig afwisselen om volgens deze trainingsmethode te werken, maar zou dat wel graag willen.

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 15:23

pol013 schreef:
Bij dressuur kom je inderdaad niet snel aan hs boven de 160 uit.
Maar ik heb het zo begrepen: als je hs in een normale draf op 110 zit en je kunt het zo verzwaren dat je op 120 komt (zonder harder te gaan) ben je de spieren echt aan het trainen. Dus de verschillen zijn veel subtieler. Dat zou je inderdaad door zijgangen kunnen doen, of door balkjes of door verder doorverzamelen.


En het leuke is dat je door het rijden met een hartslagmeter er achter kan komen welke oefeningen jouw paard zijn hartslag verhogen! Dat is natuurlijk bij elk paard anders. Die van mij bijvoorbeeld heeft echt geen moeite met zijgangen, doet ie met een hoefje in zijn neus. Als ik tempowisselingen rijdt in bijvoorbeeld mijn sb, dan gaat de hartslag wel omhoog.

In galop is vooral volte verkleinen naar 8m en dan in middengalop vergroten en dit herhalen, een manier om zijn hartslag omhoog te krijgen.

@Myrthe3: als je een keer er eentje kan lenen, zou ik eens proberen met hartslagmeter te rijden. Kijk gewoon een half uur in je normale werk wat de hartslag ongeveer doet. Ga dan kijken of hij omhoog gaat bij bijvoorbeeld zijgangen, of tempowisselingen terug, tempowisselingen vooruit, kleinere wendingen etc.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:27

pol013 schreef:
Bij dressuur kom je inderdaad niet snel aan hs boven de 160 uit.
Maar ik heb het zo begrepen: als je hs in een normale draf op 110 zit en je kunt het zo verzwaren dat je op 120 komt (zonder harder te gaan) ben je de spieren echt aan het trainen. Dus de verschillen zijn veel subtieler. Dat zou je inderdaad door zijgangen kunnen doen, of door balkjes of door verder doorverzamelen.

Ja klopt. Vanaf 120 hartslag geef je een trainingsprikkel

Piekosjj

Berichten: 5459
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:08

Ik zou daar niet zo een nummertje op durven plakken SuperZodia, dat ligt namelijk heel anders per paard. Het ene paard heeft nl een hogere max hartslag en dus daarbij ook een hogere hartslag nodig om een 'prikkel' te krijgen dan de ander. En ook per sport ligt het verschillend, even een gallopje en je zit op de 150 BPM. Doe je dit voor 10 min is dat voor een dressuurpaard wellicht een trainingsprikkel, maar voor een eventing- of endurancepaard dus echt helemaal niet.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Trainingsschema dressuur aan de hand van supercompensatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:36

superzodiax en piekosjj: daarom zeg ik inderdaad tov normaal. En dan moet het niet zo heet zijn als nu. Want dan is de hartslag misschien sowieso hoger.

Vanaf 120 geef ik mijn 22 jarige volgens mij niet eens een trainingsprikkel. Dan train ik alleen uithoudingsvermogen en gehoorzaamheid.

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 08:47

faunty schreef:
Let op dat je geen 2 dingen door elkaar haald !
Het principe waarbij je traint tot er vermoedheidsfactoren te zien zijn noem je overload. Om te trainen moet er sprake zijn van overload. Op het moment dat je dan de juiste rusttijd aanhoud -> 12 tot 72 uur afhangkelijk van de training , kan je aanspraak doen op de supercompensatie.
Bij overload hebben we het dan puur over musculatoire overload.
Houd er bij een zware training altijd rekening met minimaal 48 uur recovery. In die 48 uur kan je dus niet trainen , maar kan je wel oefenen. Oefenen is alles waarbij geen overload ontstaat.

Zo kan je dus 2 dagen achter elkaar rijden , als 1 training is en de andere oefenen.

Belangrijk is om ook rekening te houden met het mentale principe van training en oefenen.


Ik dacht ik,quote even mijn bericht !

Supercompensatie heeft met herstelmte maken , overload met het verschil tussem trainen en oefenen. Hartslag zegt hier niks over, dit geeft alleen een indicatie over de algehele comditie.

Training met hartslag is belangrijk bij het verbeteren van het hart long systeem en dus uithoudingsvermogen van dit systeem !