paard houdt rechterkant vast linksom

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 08:26

mijn paard is met rijden nog erg uit balans en scheef.
op de rechterhand gaat het rijden steeds beter.
we rijden veel binnen hoefslag en houden ons voornamelijk bezig met het op eigen benen lopen en overgangen om hem beter aan het been te krijgen

linksom is echter een ander verhaal. hij houdt linksom erg veel druk op de rechterteugel en als ik dit contact verbreek omdat ik meer druk op de linkerteugel wil hebben dan valt hij gelijk naar links en wend hij af.
als ik hem met mijn linkerbeen wil begrenzen, dan pakt hij direct de druk weer op de rechter kant.

ik heb les, alleen door vakantie periode moet ik het nu even 2 weken alleen doen.
wie heeft tips ?
wat ik kan proberen om hem linksom meer op 2 teugels te krijgen zonder dat hij direct linksaf gaat op het moment dat de rechterteugel los gelaten wordt ?


Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 08:47

Longeren met dubbele lijnen en de buitenlijn dan van het bit door de singel achter z'n kont langs laten lopen en dan lang en laag vragen. Wel goed aandrijven met je zweep of stem. En als je ziet dat hij zijn binnenbeen niet goed onder de massa wil brengen zijn binnen been bij zijn onder been toucheren..

Dat laatste zul je heel heel heel vaak moeten herhalen want ze vinden het ontzettend moeilijk in het begin.

Let ook op dat je buitenlijn niet slap hangt maar dat je wel contact houd.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 12:42

Ik vind de opening van je topic al zo vreselijk verkeerd... Je paard houdt niet vast, JIJ houdt vast ;) Jij zult zelf rechter moeten worden, gelijke druk op beide handen zoeken en je paard met je been begrenzen. Verder veel schakelen, overgangen, pasjes opzij, volte groter en kleiner maken, enz.. Duw je paard als het ware naar de kant die hij minder aan wil nemen, maar probeer vooral zelf gelijke druk te zoeken en te houden. Vaak hebben we de neiging om de vaste kant ook lekker vast te gaan houden, maar precies andersom is beter :)

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 13:13

dat is zeker het geval, daar ben ik me heel bewust van. Doordat hij rechts vast zet nodigt dat uit om vast te houden en dat is nou net wat ik niet wil maar wat dus wel gebeurd.
ik probeer dus heel bewust rechts los te laten, maar zodra ik dat doe gaan we direct linksaf de hoefslag af.
Als ik mijn linkerteugel erbij wil pakken gebeurd hetzelfde. gelijk over de linkerschouder naar binnen vallen.
ik probeer dus een methode te vinden hoe ik de rechterkant toch los kan laten maar tegelijkertijd niet direct links naar binnen val.

ik ga zeker aan de slag met het bovenstaande, hartstikke bedankt

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 13:56


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

CharleyT
Berichten: 3970
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 14:12

luvU schreef:
mijn paard is met rijden nog erg uit balans en scheef.
op de rechterhand gaat het rijden steeds beter.
we rijden veel binnen hoefslag en houden ons voornamelijk bezig met het op eigen benen lopen en overgangen om hem beter aan het been te krijgen

linksom is echter een ander verhaal. hij houdt linksom erg veel druk op de rechterteugel en als ik dit contact verbreek omdat ik meer druk op de linkerteugel wil hebben dan valt hij gelijk naar links en wend hij af.
als ik hem met mijn linkerbeen wil begrenzen, dan pakt hij direct de druk weer op de rechter kant.

ik heb les, alleen door vakantie periode moet ik het nu even 2 weken alleen doen.
wie heeft tips ?
wat ik kan proberen om hem linksom meer op 2 teugels te krijgen zonder dat hij direct linksaf gaat op het moment dat de rechterteugel los gelaten wordt ?


Als je les krijgt kun je toch wel verder trainen zonder hier hulp te vragen? Het je instructeur geen ''huiswerk'' meegegeven voor de vakantieperiode?
Hier op Bokt komen de aanwijzingen niet verder dan wat tips in het algemeen. We hebben je nooit zien rijden en kennen je paard niet.

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 14:24


Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:39

CharleyT schreef:
Als je les krijgt kun je toch wel verder trainen zonder hier hulp te vragen? Het je instructeur geen ''huiswerk'' meegegeven voor de vakantieperiode?
Hier op Bokt komen de aanwijzingen niet verder dan wat tips in het algemeen. We hebben je nooit zien rijden en kennen je paard niet.


Ik geef les en moet tijdens 1 les al 1000x zeggen dat ze los moet laten.. niet iedereen kan iets met huiswerk, je moet het immers wel voelen en zelf op kunnen lossen.

Texas02

Berichten: 4465
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 15:50

Heb je er al wel een tandarts bij gehad?

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Ashleyhorn

Berichten: 33
Geregistreerd: 16-06-13
Woonplaats: Bergen NH

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-18 16:17

Hi! Herkenbaar. En wat bij mij altijd helpt is terug naar de stap, terug naar de basis. Ik stel mezelf dan de vraag, zit ik recht? Heb ik gelijke druk op beide beugels? Als ik daar ja op kan antwoorden begin ik rustig te vragen op de buitenteugel, met dan uiteraard ook contact op de binnenteugel. Het probleem is namelijk dat wanneer je paard bijvoorbeeld links "vasthoudt" dit komt omdat hij rechts niet aanneemt. Zodra je dan dus eerst gaat vragen aan die rechterteugel en zelfs een beetje buitenstelling kunt vragen, kun je deze druk heel langzaam gaan verplaatsen van de buitenteugel (in dit geval rechts) naar de binnenteugel (in dit geval links). Op die manier ben je dus terug naar de basis gegaan, bewaar je de rust, en vraag je je paard op een nette manier om de juiste hand te accepteren en te volgen. :) Hoop dat het jou ook helpt!

Joy Star /3 (Big Star Jr. x Concorde)

L1+9

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 22:19

Texas02 schreef:
Heb je er al wel een tandarts bij gehad?

Ja die is pas geweest en heeft zijn gebit weer netjes uitgebalanceerd

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-18 22:21

Dank je wel ashleyhorn !
Ik ga dat eens proberen

midgie

Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 07:24

Leer het paard op eigen benen te lopen , dat kan hij in vrijer beweging heel goed neem ik aan, maar met ruiter erop is dat vaak heel lastig, want als ruiter zet je vaak te veel druk, met druk rijden mag nooit, ja en wat is contact , dat is info voelen via de teugel maar geen druk, druk is dwang en met welke vorm van druk ook kan het paard niet meer op eigen benen lopen.

Dus aan jou de taak je paard te gaan leren de ruiter te dragen, ik zou zeggen ga gymnastiseren en ga werken aan je zit, dat je paard vast houd kan zijn dat jij linksom te veel op rechts zit, dus werk aan een onafhankelijke zit en ga eens zonder zadel rijden en zoek dan geen steun aan de teugel.

Pippaa

Berichten: 1616
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:13

Ik vind het raar dat je paard voor je gevoel wel netjes rechtsom kan lopen, ik zou verwachten door je verhaal dat hij dan met zijn hoofd naar de hoefslag zou gaan lopen. Op welke teugel heb je rechtsom de meeste druk?

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

luvU
Berichten: 188
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: nl

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-18 08:40

als ik rechtsom de rechter teugel los laat dan kan ik hem met een beetje buitenstelling rijden zonder dat hij direct naar links af slaat omdat hij dan tegen het schot loopt
ik denk dat die steun in combinatie met het feit dat ik hem rechtsom wel naar de linkerteugel kan rijden daardoor beter voelt.
dat betekent uiteraard niet dat hij rechtsom ook recht is, maar het voelt gewoon veel beter als linksom.


ik ben gisteravond aan de slag gegaan met de tips die genoemd zijn, en mezelf constant erop gewezen om de rechterteugel los te laten/te onstappen
uiteindelijk werd het tijdens het rijden steeds een beetje beter en kreeg ik af en toe wat druk op twee teugels

dat wordt de aankomende tijd nog bewuster in het zadel zitten en voelen wat ik doe en wat er gebeurd


harstikke bedankt voor de tips allemaal

J0anieke

Berichten: 4859
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: paard houdt rechterkant vast linksom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 08:56

Stipje ivm zelfde probleem. (ik heb ook gewoon les, maar misschien kan ik hier nog extra tips uit halen)

    Alana. ♡


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke en 20 bezoekers