Paard tegen de teugel, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:27

Als je een paard koopt, weetende dat het aanleuningsproblemen heeft en een jaar stil heeft gestaan, had ik zelf altijd opnieuw laten keuren door een door mij uitgekozen dierenarts. En zeker als het om een kwaliteitsvol paard gaat zouden bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen. Maar ik hoop voor je dat het om een simpel op te lossen probleem gaat. Maar ik heb er geen lekker gevoel bij. Jij vind dat er mensen met een hoop doomscenario's komen.
Maar zo zit de paardenwereld helaas in elkaar. Ik heb daarvoor te veel ellende gezien om nog naïef te zijn. Je hebt zeker het paard voor aankoop ook niet klinisch laten keuren met bloedonderzoek? Je weet niet of je een paard gekocht hebt die misschien wel "stuk" Is want je hebt haar voor aankoop niet laten keuren.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:28

hoeveel veulentjes heeft ze gehad? weet je ook de reden waarom ze ineens als fokmerrie is gebruikt.

En wat weet je van haar geschiedenis?


Is ze misschien "kapot" gereden .


Ik heb bij manege paarden gezien die op dezelfde manier hun hoofd zo houden, maar die houden de trens vast omdat er te vaak in hun mond is getrokken is,

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:33

Het ziet er bij de billen en schouder al wat beter uit! En de ribben zijn wat minder zichtbaar, ze ook glanst lekker :D !

Maar helaas lijkt het stukje rug- schoft- hals niet beter te worden? Wat denk je er zelf van als je die delen bekijkt en voelt? In het echt kan het natuurlijk anders zijn dan het op de foto´s lijkt :)

edit: Ik denk (maar ik ben geen da of osteopaat of wat dan ook) dat ze gewoon de kracht er niet voor heeft om helemaal goed te lopen en dat er ´iets´ of meerdere dingen niet helemaal lekker gaan in de rug en hals. Ga lekker op vakantie en wacht de afspraak met de osteopaat af. Zolang ze happy in de groep staat en geen pijn heeft, moet je je nu niet te druk gaan maken. :(:) Je doet je best!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 12:56

Damian23 ze is gecheckt door een DA. Niet met bloedonderzoek. Ik heb haar niet röntgen laten keuren voor de aankoop ja omdat ze een jaar van te voren was gekeurd (en ja, weet inmiddels wel dat die niet meer geldig was :j )

Ik ken ook al die verhalen in de paardenwereld wel hoor, je hoort vaak zat dat mensen een stukgereden paard kopen. Maar dat wil niet zo zeggen dat mijn paard dat is, daar heb ik nl. wel naar gekeken (behalve dan weer die röntgen keuring, ja ik weet het dat was misschien niet zo slim, aan de andere kant koop ik haar als recreatiepaard en niet als sportpaard, ze is jaar geleden nog gekeurd, dus in mijn ogen niet nodig, het is ook niet ongewoon om een recreatiepaard niet röntgen te keuren). Toen ik heb proefgereden had ik ook een paard onder me die beter liep als nu. Dat kan toch? Misschien wordt hetgeen waar ze last van heeft wel erger en dat ze daarom minder loopt. Daarom ben ik nu ook gestopt met rijden.

Zoals gezegd ga ik eerst een osteopaat en zadelmaker langs laten komen, mocht dit niet helpen gaat alsnog de rug op de foto. Wat daaruit komt zien we dan wel weer. Ik hou mezelf niet voor de gek, natuurlijk kan er iets ergers zijn. Maar daar ga ik even niet vanuit op het 1e gezicht. Dat is wat de mensen die mijn paard in real hebben gezien ook niet denken. Meerdere kundige mensen hebben gezegd tegen mij: dit komt echt wel goed als je alles even na laat kijken. We zien het wel. Voorlopig heb ik niks aan opmerkingen dat ze misschien is 'stuk' gereden etc. In dit topic vraag ik juist om adviezen en tips voor wat te doen in deze situaties. Wat mijn paard is of heeft, daar komen we vanzelf achter, ik vraag alleen maar om tips en adviezen om hier achter te komen.

Pompadour; zover bekend 1 veulen. De vorige eigenaar wilde een paard om leuk mee te rijden en om mee te fokken. Ze wilde dit dus allebei. Daarvoor gebruikt als rijpaard, maar niet in de sport uitgebracht.

Sintara; ja ben er wel trots op hoe ze al is veranderd :D Inderdaad is ze qua bespiering nog niet vooruit gegaan; maarja wat wil je, ik heb nog zo weinig met haar gedaan. Ik longeer haar dan wel maar we zijn nog niet bezig met echt spieropbouw enz. Daarnaast longeer ik haar 2x per week een kwartiertje en dan ongeveer 5 minuutjes met longeerhulp. We zijn nog niet écht aan de slag gegaan, mede doordat ze aangeeft onder het zadel dit niet te kunnen en ze geen conditie heeft.

Precies hoe ik denk! Ik ga het allemaal afwachten, ondertussen krijg zij vakantie en kan ze lekker op gewicht komen en tot rust komen. Ze geeft ook geen pijnsignalen af. Het enige waaraan ik merk dat ze niet lekker in haar vel zit is dat ze haar rug wegdrukt als ik iets van haar vraag, maar wat sommige mensen vergeten in dit topic, is dat daar al vooruitgang in was gekomen! Daarnaast is het huppeltje vreemd als ze aandraaft en natuurlijk als ik een tijdje aan het rijden ben ze achteruit loopt. De update na de les zijn de meesten een beetje vergeten :+ het ging namelijk al weer zo veel beter als in het begin. Daarom heb ik ook gewoon hoop :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:14

Je rijdt als haar recreatief , daar is niks mee,

veel stappen is namelijk heel goed voor een paard ook voor de spieren,en ze krijgt ook meer conditie.


Omdat je geen druk geeft omdat ze perse aan de teugel moet lopen, dan heb je kans met het rijden dat ze meer ontspannen wordt dat ze het zelf gaat bieden,

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:32

Van spelen in de wei kan ze ook wat spiertjes opbouwen :D
Ze heeft nu een soort ´deuk´ links boven haar schouder, die zou als het goed is vanzelf ook moeten opvullen. Daar heeft ze niet perse krachttraining voor nodig ;)

Omdat dit ook een plek is waar het zadel ligt, is dit wel een spier om in de gaten te houden wanneer je een zadelpasser langs laat komen. Want dit is typisch zo´n spier die door slecht passende zadels afgekneld wordt.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:02

Het komt allemaal wel goed. Rustig wennen, al je acties die je tot nu toe doet zijn prima. Ik zou er niet op gaan zitten, lekker aan de dubbelle lnge/lange lijnen nemen en opbouwen. Rustig aan. Er is ook niets miss met een fijne wandeling aan de hand. Vertrouwen opbouwen. Je paard zal je dankbaar zijn er weer bovenop komen. Veel succes.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 14:08

Sintara schreef:
Omdat dit ook een plek is waar het zadel ligt, is dit wel een spier om in de gaten te houden wanneer je een zadelpasser langs laat komen. Want dit is typisch zo´n spier die door slecht passende zadels afgekneld wordt.


Dank je :) ik zal er op letten

Jetta schreef:
Er is ook niets miss met een fijne wandeling aan de hand. Vertrouwen opbouwen.


We nemen o.a. grondwerkles om samen een band om te bouwen en uiteraard vertrouwen. Gaat heel goed, ze is er heel relaxed onder. Ze vindt het ook erg leuk om te doen :D

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:38

Linde99 schreef:
Damian23 ze is gecheckt door een DA. Niet met bloedonderzoek. Ik heb haar niet röntgen laten keuren voor de aankoop ja omdat ze een jaar van te voren was gekeurd (en ja, weet inmiddels wel dat die niet meer geldig was :j )


"Gecheckt" door een DA is nog geen klinische keuring. Bij een klinische keuring wordt standaard bloed afgenomen om na te gaan of het dier tijdens het keuren pijnstilling of anderszins heeft gekregen.
En bij een klinische keuring krijg je ook een keuringsrapport.

Jouw paard is een mooi paard. Mooi aan de maat ook. Kan extra bewegen zo te zien. Zou met die leeftijd - mits gezond - nog best in een prijsklasse van 6-8000 kunnen vallen.
Dit paard is echt niet aangekocht voor recreatie. Dit is een sportpaard. Qua bewegen en qua afstamming. Er is een reden waarom ze nooit is uitgebracht, een paar x is verhandeld en geëindigd is met een veulen.

De problemen die je beschrijft onder het zadel en het verhaal erbij lijken mij echt "foute boel".
Als het paard stuik is. dan heb je er recreatief ook niet veel aan. Alleen als fokmerrie. Dat is in ieder geval iets waar ze aantoonbaar geschikt voor is.
Het enige advies dat ik je kan geven is zo snel mogelijk naar de kliniek en het paard opnieuw laten keuren.
Mocht er iets uitkomen kun je nog terug gezien de korte tijd dat je je paard nog maar hebt.

Ik kan me voorstellen dat dit niet is wat je wil horen, Je denkt een lot uit de loterij te hebben gekocht, maarls iets te mooi lijkt om waar te zijn is dat het vaak ook. Oplichters in de paardenwereld zijn dol op mensen zoals jij.
Dit is overigens de laatste x dat ik dit zeg. Ik zie je nu de weg op gaan van Osteo's zadelpassers en bitten. Dat is zonde van het geld indien je paard stuk is.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 27-07-18 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:39

TS mag ik eerst opmerken dat ik het top vind hoe je met je paard omgaat. Wat fijn hoe jij probeert uit te zoeken wat er is zodat je lekker met haar aan de slag kunt en dat dat voor haar dan ook prettig is.

Ik heb niet alle reacties gelezen, kom dit topic net tegen en ben nog aan het lezen, maar wil toch graag even met je meedenken alvast. Je schrijft dat je paard een veulen gehad heeft. Weet je hoe de dracht en bevalling zijn verlopen? Ze zou niet de eerste merrie zijn waar in het bekken eea het te verduren krijgt met allerlei compensaties als gevolg. Een handige osteopaat zou dat moeten kunnen vinden.

Verder, wat ik zou doen... je paard vóór zijn. Je weet nu hoe veel minuten je kunt rijden. Stap één minuut eerder af dan dat zij aangeeft dat 't niet meer gaat. Goed belonen, paard heeft braaf gedaan wat je vroeg, en afstijgen. En dan even een rondje met haar lopen, desnoods ga je even kletsen met een stalgenoot, het maakt niet uit wat je doet. Het maakt uit dat je paard gaat snappen dat jij naar haar signalen luistert en dat ze van jou tijd krijgt. Als je paard op die van mij lijkt zal ze ook (gaan) aangeven wanneer ze weer verder aan de slag kan. Ze gaan dan briesen, zuchten even diep, geven na... dat soort dingen. Wanneer het ontspanningsmoment er is stijg je weer op, rijd je even kort (desnoods 2 of 3 minuten). En klaar. Afstijgen, afzadelen en paard naverzorgen. Een soort intervaltraining alleen dan dus met een afwisseling van er op zitten en keutelen naast je paard. Je gaat goed om met de feedback die je van haar krijgt. Het gaat je zeker lukken om goed met haar reactie om te gaan, daar twijfel ik niet aan. Kijk of je het in de loop der weken wat kunt uitbouwen, dus de stukjes dat je rijdt wat langer maken, of op den duur dat je 2 keer afstijgt tussendoor en dus 3 keer rijdt.

Zo zou ik het doen :o

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:47

Linde99 schreef:
[
Ja ik hoop zelf ook dat er iets kleins is wat zo opgelost kan worden, maar goed we gaan het zien. Ben stiekem toch wel een beetje bang dat er iets ernstigs is :\ De bitfitter zag duidelijk dat het in ieder geval niet helemaal aan de training ligt, omdat ze met de overgang van stap naar draf echt een soort kreupel is,


Dit met een blokkade in de hals klinkt echt niet goed.
Hier ga je ook niet "overheen" rijden door training.
Als je me vraagt waar het vandaan komt. zou ik zeggen zoek daar (Hals / rug) maar ik denk dat een veearts je beter van dienst kan zijn. Gewoon het paard aanbieden voor een complete keuring.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 15:08

Babootje dank je voor je reacties en tips.

Ik weet wat een klinische keuring inhoudt. Voor mij was het belang dat ze gezond is en dat is ze. Stel dat ze echt stuk is (kun je mij trouwens een heldere verklaring geven van een 'stuk' paard?) dan is dat ontzettend jammer en rot voor mij, maar het paard kan er niks aan doen en ik ben al heel gek op haar, dus ze gaat niet weg. Zonde? Ja enorm, maar het is een dier en niet een auto, die je wegdoet als deze het niet meer gaat doen.

Daarnaast is de vorige eigenaar geen oplichter, echt niet. Een oplichter zal het paard nooit zo behandelen als hij er om geeft, en de eigenaar gaf duidelijk om dit paard. Het komt ook over alsof je mij ontzettend naïef vindt met je opmerking dat oplichters dol zijn op mensen zoals als mij. Nogmaals ik weet wat ik heb gedaan, ik weet dat ik een paard heb gekocht met dit probleem. Ik heb haar niet in een opwelling gekocht. Ik heb alles gefilmd met proefrijden, alles uitgelegd, daarnaast een kundig iemand meegenomen, van allen kreeg ik te horen: Linde, steek tijd in dit paard en het komt helemaal goed. Natuurlijk had ik in de ogen van bokt beter haar nog röntgen laten keuren. Daarnaast heeft geen van allen mijn paard in het echt zien lopen. Zoals eerder aangegeven, meerdere deskundigen in mijn omgeving vinden het juist niet nodig om een foto te maken, ze vinden dat ik beter eerst een osteo en zadelmaker kan proberen. En zoals ook eerder aangegeven volg ik de weg die zij adviseren. :j Dit heb ik denk ik nu wel genoeg aangegeven dus ik heb liever nog reacties met adviezen die niet zijn gegeven :)

Koper; dank je voor je compliment! De dracht en bevalling zijn zonder enige complicaties verlopen. De osteopaat komt inderdaad langs. En dank je voor je tips! Als ik weer groen licht heb om te rijden dan kan ik het eens proberen, al denk ik eerder dat ik i.p.v. afstap haar een lange teugel geef. Ze loopt met lange teugel heel ontspannen, briest lekker veel. Ik snap dat je met het afstappen wilt bereiken dat ze ontspannen wordt? Ik denk dat dat ook wel met de lange teugel kan :j

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:11

Geen geld uitgeven aan bitfitters, osteo's, masseurs, homeopaten en bachbloesemtherapieen. Afspraak maken in een gerenommeerde kliniek en paard door laten lichten. Grote kans dat ze foto's van de rug, hals etc gaan nemen maar ze zullen simpel beginnen en het dier goed doorlichten. Dan weet je meteen waar je aan toe bent en of het rijtechnisch is of niet.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:12

Nou ja dan doe je dat. Iets waar ze in elk geval op reageert. Bij die van mij was dat stilstaan. Die van mij had ook dat hij er ineens als een projectiel vandoorschoot (in de bak. Buiten was het staken) en mijn instructrice had door dat het enige voorteken wat hij gaf stilstaan was. Dat was zijn manier om aan te geven dat hij het niet meer trok. Dus toen ben ik dat in het rijden gaan doen. Halthouden en wachten tot hij ontspande. Elke keer als hij uit zichzelf halthield spoorde ik aan en liet hem nog 1 of 2 stappen doen. Zodat het mijn overgang naar halt zou zijn. En hij had steeds minder lang nodig tot hij ontspande, en na een paar weken kon ik een half uur rijden zonder dat we hoefden halt te houden. Toen hij eenmaal snapte dat ik zijn signaal serieus nam scheelde dat al een boel, en had hij minder vaak zijn stilstamoment nodig.

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:34

Linde99 schreef:
FennaK schreef:
Wellicht kun je ook wat supplementen om haar te ondersteunen mocht je dit nog niet doen.


Goed idee :j


Lariekoek ... zonder dat je weet wat er speelt.
Kan nog uitproberen zijn, onkunde van de ruiter, wenproces, lichamelijke problemen, bitproblemen , conditie- of zadelproblemen zijn.

Dus waarom meteen grijpen naar een supplement? De kans dat het averechts werkt is dus net zo groot!

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:42

Linde99 schreef:
Babootje dank je voor je reacties en tips.

Ik weet wat een klinische keuring inhoudt. Voor mij was het belang dat ze gezond is en dat is ze. Stel dat ze echt stuk is (kun je mij trouwens een heldere verklaring geven van een 'stuk' paard?) dan is dat ontzettend jammer en rot voor mij, maar het paard kan er niks aan doen en ik ben al heel gek op haar, dus ze gaat niet weg. Zonde? Ja enorm, maar het is een dier en niet een auto, die je wegdoet als deze het niet meer gaat doen.

Daarnaast is de vorige eigenaar geen oplichter, echt niet. Een oplichter zal het paard nooit zo behandelen als hij er om geeft, en de eigenaar gaf duidelijk om dit paard. Het komt ook over alsof je mij ontzettend naïef vindt met je opmerking dat oplichters dol zijn op mensen zoals als mij. Nogmaals ik weet wat ik heb gedaan, ik weet dat ik een paard heb gekocht met dit probleem. Ik heb haar niet in een opwelling gekocht. Ik heb alles gefilmd met proefrijden, alles uitgelegd, daarnaast een kundig iemand meegenomen, van allen kreeg ik te horen: Linde, steek tijd in dit paard en het komt helemaal goed. Natuurlijk had ik in de ogen van bokt beter haar nog röntgen laten keuren. Daarnaast heeft geen van allen mijn paard in het echt zien lopen. Zoals eerder aangegeven, meerdere deskundigen in mijn omgeving vinden het juist niet nodig om een foto te maken, ze vinden dat ik beter eerst een osteo en zadelmaker kan proberen. En zoals ook eerder aangegeven volg ik de weg die zij adviseren. :j Dit heb ik denk ik nu wel genoeg aangegeven dus ik heb liever nog reacties met adviezen die niet zijn gegeven :)

Koper; dank je voor je compliment! De dracht en bevalling zijn zonder enige complicaties verlopen. De osteopaat komt inderdaad langs. En dank je voor je tips! Als ik weer groen licht heb om te rijden dan kan ik het eens proberen, al denk ik eerder dat ik i.p.v. afstap haar een lange teugel geef. Ze loopt met lange teugel heel ontspannen, briest lekker veel. Ik snap dat je met het afstappen wilt bereiken dat ze ontspannen wordt? Ik denk dat dat ook wel met de lange teugel kan :j


Ik neem aan dat je het paard gekocht hebt om erop te rijden. De kans is groot dat je een paard hebt gekocht dat niet meer geschikt is als rijpaard Wil je dat? is de vraag die je jezelf zou moeten stellen. Met "stuk" bedoel ik: blijvend ongeschikt als rijpaard.
Zo te horen wil je haar in dat geval ook niet meer terug doen. Maar ook dan het belangrijk om erachter te komen wat haar mankeert. Want eerlijk doe je je paard ook geen recht om maar te blijven rijden als ze kreupel is. Je wil naar geen pijn doen toch? Hoeveel bidfitters en osteo's je er tegen aangooit gaat het in dat geval niet helpen. En eerlijk? aAs de bitfitter al kan zien dat ze kreupel is, is het toch niet meer dan logisch om een echte deskundige - de veerarts - het paard te laten onderzoeken?

En eerlijk? In de paardenwereld kun je niet op eerlijk vertrouwen helaas. Het gaat nog altijd om geld. Het is net autohandel. En als je een auto koopt dan wil je er toch ook een APK op? Ik snap echt niet dat mensen die een paard kopen, zo makkelijk over een keuring heen stappen.
Op de zin "voor een goed huisje is de prijs bespreekbaar" ga ik al niet eens kijken.

Nogmaals de enige deskundige die jou van goed advies kan voorzien is de veearts. Een Osteo gaat straks allee maar heel veel geld aan je verdienen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:56

Babootje, ts geeft aan dat er a. al een dierenarts naar haar heeft gekeken bij aanschaf en b. dat ze blijft doorzoeken om erachter te komen wat het is. Als het na een vakantie en de osteo nog niet was opgelost, is ze van plan weer een dierenarts te laten komen en foto´s te laten maken.

Wat heb je daarop tegen?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 15:57

Waarom vraag je überhaupt advies op bokt als je toch alleen luistert naar het advies van de "deskundigen" om je heen? Je paard is niet gezond. Je zegt zelf dat je bang bent dat er iets ernstigs mis is. Ze laat dit gedrag niet zien omdat ze niet gezond is.

Ik heb ook een "luxe dressuur paard" met een aanleuningsprobleem gekocht. Mits ze niet "stuk" zijn kan je met een chiro/osteo en een goede training er een heel leuk paard aan over houden. MITS ze niet "stuk" zijn!!!
Ik heb mijn paard opnieuw klinisch en rontgenologisch laten keuren. Incl hals en rug. Daarna is hij onder handen genomen door een Chiro, tevens dierenarts en heb ik met een goede training zijn aanleuningsprobleem geheel verholpen. Geef even geen geld uit aan bitfitter,zadelpassers en osteo's en laat je paard eerst in een goede kliniek onderzoeken of ze niet "stuk" is.
"Stuk" is in mijn ogen dat het staakgedrag en de aanleuningsproblemen worden veroorzaakt door een probleem wat niet meer te herstellen is, zoals KS, hals/nekartrose, artrose in het SI gewricht etc.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:15

Sintara schreef:
Babootje, ts geeft aan dat er a. al een dierenarts naar haar heeft gekeken bij aanschaf en b. dat ze blijft doorzoeken om erachter te komen wat het is. Als het na een vakantie en de osteo nog niet was opgelost, is ze van plan weer een dierenarts te laten komen en foto´s te laten maken.

Wat heb je daarop tegen?


Nee. Het paard is niet gekeurd bij aankoop. Niet klinisch en niet röntgenologisch, zo heb ik begrepen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 17:55

Jammer de enorme negativiteit hier in dit topic..
Ik heb een zelfde soort probleem gehad, vorig jaar een (door velen gezien) zeer mooi paard gekocht in de normale prijsklasse, niet rontgen gekeurd (was wel eerder gedaan) en aanleuningsproblemen.
Osteo, tandarts en zadelmaker laten komen daarna gaan lessen bij een goede instructrice en helemaal vanaf de basis begonnen en nu heb ik een onwijs fijn paard waar niks mee aan de hand is.

En bij mij werd ook door iedereen gezegd dat het een verkeerde aankoop is dat ze van alles mankeerde en een probleempaard is..
Jammer al die negativiteit altijd onder paardenmensen..

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 18:48

@Suzanne F; dank je voor je advies

@Koper; dank je voor het delen van je ervaring :j daar kan ik wel weer wat mee

@Babootje dank je wederom weer voor je reactie. Ik heb haar gekocht om mee te hobbyen, lekker mee te tutten en natuurlijk rijden is leuk, maar niet het belangrijkste voor mij. Heb ook een shetlander waar ik ontzettend veel plezier aan heb. Als ze pijn heeft rijd ik uiteraard niet. En ja ik wil op mijn auto een APK omdat dat verplicht is, dit vind ik overigens niet vergelijkbaar. Een auto kan nl. voor jaren APK gekeurd zijn, en dat is in jullie ogen hetzelfde als met röntgen gekeurd, het wil nl. niet zeggen dat er dan niks aan de hand kan zijn. Weet jij hoeveel mensen een auto gaan kopen zonder enig verstand er van te hebben, die APK gekeurd is, maar vervolgens na een maand kapot gaat? Ik heb met kopen van mijn paard wel iemand mee genomen die er verstand van heeft. En nee ze is niet officieel klinisch gekeurd, maar wel gecheckt door een DA wat maakt dat papiertje dan uit? Voor mij weinig.

@damian23; ik vraag advies op Bokt om fijne reacties en adviezen te krijgen, zoals die van Elisa2, proven02, Sintara en Roodvos.

Ik snap eigenlijk niet Babootje en damian23 waar jullie je zo druk om maken :? Ik heb namelijk gezegd dat als er niks uit de osteo en zadelmaker komt ik alsnog naar de DA ga. Wat maakt het voor jullie uit of ik honderden euro's uitgeef aan mijn paard als ik zelf geloof dat dit de beste weg is? En als ik nooit meer kan rijden is dat toch mijn probleem? Een advies geven is iets anders dan telkens je mening maar herhalen en herhalen, terwijl ik aangeef hoe ik het nu ga doen, vind dit eigenlijk een beetje jammer ;)

@proven02 dank je voor je steun :D


Even een update over mijn lieve meisje: iets in mij zei dat ik toch nog even moest proberen hoe ze loopt als er iemand zonder zadel op zit. Dus hup mijn verzorgster erop voor 5 minuutjes. En wat gebeurde er <3 *\o/* ze loopt netjes ontspannen, wel wat uit elkaar maar niet meer die gekke neus in de lucht! Mijn verzorgster is niet een hele goede ruiter en vindt de aanleuning nog een lastig ding maar ze liep gewoon bijna in de aanleuning! En dat terwijl het 5 minuutjes was, ze was nog niet eens losgereden. Ben zo trots <3 Na 5 minuten er gelijk weer af met dit warme weer, maar ben toch blij dat ik het even heb geprobeerd. Ben benieuwd hoe dat gaat als de zadelmaker is geweest

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 19:28

TS, Damian en ik maken ons niet druk hoor. Het is gewoon advies, maar duidelijk niet wat je wil horen.
Dat geeft verder niet. Zou natuurlijk ook best hebben kunnen zijn dat je er wel wat aan had gehad, want stel nu dat je echt een rijpaard had gewild?

Zelfde geldt voor Proven02 die in een ander topic om advies vraagt en soortgelijke reacties krijgt.
Het heeft echt niets te maken met negativiteit. Succes verder met jullie paardeh. Ik hoop echt dat ik ongelijk heb gehad en ben benieuwd hoe het er over een half jaar bij staat.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 19:59

Oke :j

Ik wil elk advies horen, maar niet 5x hetzelfde. Ik doe namelijk wel wat met je advies, maar niet op het moment wat jij aanbeveelt. Ik heb nl. gezegd dat als de osteopaat en de zadelmaker niet helpt ik wel naar de DA ga. En zoals je kunt lezen in mijn positieve update zou het dus heel goed aan het zadel kunnen liggen.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:29

Babootje je zegt dat dit paard absoluut niet gekocht kan zijn als recreatiepaard, vanwege afstamming. Want jij kent iedereens wens op de wereld?
Daarnaast zeg je dat ze niet is uitgebracht in de sport met een reden.. Heb jij die vorige eigenaren soms gesproken? Of is dir gewoon een aanname omdat jij vind dat iedereen die een paard heeft per se wedstrijden wil rijden?
Oh ja en dan zeg je ook nog dat mijn paard kissing spines heeft gebaseerd op een filmpje van 1min..? Ben jij soms ook nog eens dierenarts behalve alwetend?

Dit is geen kwestie van advies niet willen horen maar geen advies willen horen van iemand die zichzelf alwetend + dierenarts vind _O-

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Paard tegen de teugel, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 20:30

Wat fijn Linde! Zou toch het zadel kunnen zijn dan !