Zadelmak maken en beleren van paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RiverHunter

Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 15:57

hey allemaal, ik ben een beetje opzoek naar een paardje en ik deed steeds van 5 tot 13 jaar zoeken maar elke keer als ik iets voor me zie denk ik dat het niet genoeg uitdaging is of dergelijke... Dus nu zat ik ineens te denken waarom niet een onbeleerd paard kopen? En dan niet zelf beleren want hier heb ik geen ervaring mee maar door iemand laten doen. Ik heb dus geen idee hoe dat werkt enzo? En is beleren en zadelmak maken iets anders? Hoeveel kost dit? Is het verstandig of maakt het eigenlijk niet uit? Het lijkt me gewoon super gaaf om met zn 2e eigenlijk vanaf 0 te beginnen, dit zou wel mijn eerste paard zijn en ben vroeger wel heel onzeker geweest met rijden maar ik rij nu een arabier die niet zo makkelijk is dus ben wel iets gewent. Hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen :))

Anoniem

Re: Zadelmak maken en beleren van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:06

Is het niet handige om eerst ervaring op te doen? Zeker omdat je snel onzeker kunt zijn?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:08

Een onbeleerd paard kopen is leuk en goed, maar doe het onder goede begeleiding. Je hebt er schatten van paarden tussen zitten die niks gaan doen tijdens het zadelmak maken, maar je hebt er ook helaas andere tussenzitten.
Ik heb vorige zomer een onbeleerde merrie gekocht en zelf opgeleid.
Als je zelf een onzekere ruiter bent (geweest) zou ik het niet aanraden.

Prijzen voor zadelmak maken verschillen maar hier in de regio 600-800 euro per maand.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:09

bobje26 schreef:
Is het niet handige om eerst ervaring op te doen? Zeker omdat je snel onzeker kunt zijn?

hoe bedoel je ervaring op te doen haha? Ben niet zo snel onzeker meer tegenwoordig, als er iets gebeurd word ik wel een beetje zenuwachtig maar ik kan wel leiding blijven geven ondertussen

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:10

Laurievc schreef:
Een onbeleerd paard kopen is leuk en goed, maar doe het onder goede begeleiding. Je hebt er schatten van paarden tussen zitten die niks gaan doen tijdens het zadelmak maken, maar je hebt er ook helaas andere tussenzitten.

Prijzen voor zadelmak maken verschillen maar hier in de regio 600-800 euro per maand.

ow oke das wel redelijk duur en inderdaad ik ben wel bang dat ik dan straks een paard heb dat met 4 benen de lucht in springt maar als andere mensen beleren is dat niet heel erg toch? of werkt het niet zo haha

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:14

RiverHunter schreef:
Laurievc schreef:

ow oke das wel redelijk duur en inderdaad ik ben wel bang dat ik dan straks een paard heb dat met 4 benen de lucht in springt maar als andere mensen beleren is dat niet heel erg toch? of werkt het niet zo haha

Opzich nee, maar jij moet er na het zadelmak maken wel mee verder en je gaat geen kant-en-klaar paard terugkrijgen. Je gaat een paard terugkrijgen dat net 3 basisgangen kent. Geen balans, geen ervaring, ... Als je niet stevig in je schoenen staat en/of geen goede begeleiding hebt: niet doen. Gaat je heel veel bloed, zweet en tranen sparen.
Ondanks dat het ook gewoon super mooi kan zijn en een heel leerrijk proces is :)

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:16

Laurievc schreef:

ow oke das wel redelijk duur en inderdaad ik ben wel bang dat ik dan straks een paard heb dat met 4 benen de lucht in springt maar als andere mensen beleren is dat niet heel erg toch? of werkt het niet zo haha[/quote]
Opzich nee, maar jij moet er na het zadelmak maken wel mee verder en je gaat geen kant-en-klaar paard terugkrijgen. Je gaat een paard terugkrijgen dat net 3 basisgangen kent. Geen balans, geen ervaring, ... Als je niet stevig in je schoenen staat en/of geen goede begeleiding hebt: niet doen. Gaat je heel veel bloed, zweet en tranen sparen.
Ondanks dat het ook gewoon super mooi kan zijn en een heel leerrijk proces is :)[/quote]

ow ja dat vroeg ik me ook af, want er zijn gewoon mensen die je daar echt les bij kunnen geven met het verder beleren van een paard? En kost dit dan veel geld en dergelijke?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:19

Mijn mening is dat elke instructeur/-trice je daarbij moet kunnen helpen :) Kosten hangen echt van persoon tot persoon en van regio tot regio af.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:24

RiverHunter schreef:
maar elke keer als ik iets voor me zie denk ik dat het niet genoeg uitdaging is of dergelijke...

Een eerste paard is een uitdaging ookal koop je een redelijk ervaren paard.

Ben je echt al paarden gaan proefrijden?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:28

Ik zou zeggen koop er een die ervaren is, ervaring/goede begeleiding is bij een jong paard heel belangrijk. En anders: neem ook iemand mee tijdens de bezichtiging die je kan adviseren over of een paard geschikt is of niet. Als je een paard niet kan berijden moet je echt een goed (en ervaren) oog hebben om te beslissen of een paard ‘goed’ is en of hij bij jou past of niet.

Edit: goede begeleiding is sowieso wel handig, of het paard nu beleerd is of niet.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 20-06-18 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:28

FatCat schreef:
RiverHunter schreef:
maar elke keer als ik iets voor me zie denk ik dat het niet genoeg uitdaging is of dergelijke...

nee nog niet, heb wel met iemand afgesproken binnenkort te gaan doen maar dat paard heeft een peesblessure dus kan geen hoge wedstrijden rijden enzo dus jah ik kom dat in mijn prijsklasse wel vaker tegen dat ze iets hebben enzo of dat ze onbeleerd zijn dus daarom dacht ik mischien kan dat

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:29

Zeepsop schreef:
Ik zou zeggen koop er een die ervaren is, ervaring/goede begeleiding is bij een jong paard heel belangrijk. En anders: neem ook iemand mee tijdens de bezichtiging die je kan adviseren over of een paard geschikt is of niet. Als je een paard niet kan berijden moet je echt een goed (en ervaren) oog hebben om te beslissen of een paard ‘goed’ is en of hij bij jou past of niet.

Edit: goede begeleiding is sowieso wel handig, of het paard nu beleerd is of niet.

dankje, en ja tuurlijk zoek ik altijd goede begeleiding :)

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:29

Laurievc schreef:
Mijn mening is dat elke instructeur/-trice je daarbij moet kunnen helpen :) Kosten hangen echt van persoon tot persoon en van regio tot regio af.

dat is waar anders zijn ze geen goede instructeurs uiteraard, dan zou je eigenlijk geen diploma mogen hebben :))

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:30

TS, heb je begeleiding met proefrijden/paard kopen? Proefrijden stopt niet bij 1 paard :)

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:32

Laurievc schreef:
TS, heb je begeleiding met proefrijden/paard kopen? Proefrijden stopt niet bij 1 paard :)

nee heb nog geen begeleiding, ik rij al een paar maanden niet meer bij de manege en verzorg nu twee paarden maar die mensen hebben er eigenlijk niet echt verstand van dus ik weet niet helemaal hoe ik iemand moet vinden met genoeg ervaring. Al mijn vriendinnen weten net zo veel als ik haha

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:33

RiverHunter schreef:
FatCat schreef:

nee nog niet, heb wel met iemand afgesproken binnenkort te gaan doen maar dat paard heeft een peesblessure dus kan geen hoge wedstrijden rijden enzo dus jah ik kom dat in mijn prijsklasse wel vaker tegen dat ze iets hebben enzo of dat ze onbeleerd zijn dus daarom dacht ik mischien kan dat

Dan zou ik zeggen ga eerst eens een paar beleerde paarden proefrijden in je prijsklasse ;) Weet je meteen of zo een paard genoeg uitdaging is of niet.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:35

FatCat schreef:

nee nog niet, heb wel met iemand afgesproken binnenkort te gaan doen maar dat paard heeft een peesblessure dus kan geen hoge wedstrijden rijden enzo dus jah ik kom dat in mijn prijsklasse wel vaker tegen dat ze iets hebben enzo of dat ze onbeleerd zijn dus daarom dacht ik mischien kan dat[/quote]

Dan zou ik zeggen ga eerst eens een paar beleerde paarden proefrijden in je prijsklasse ;) Weet je meteen of zo een paard genoeg uitdaging is of niet.[/quote]

das waar :)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:35

Als dit je eerste eigen pony/paard wordt, je pas 6 jaar rij ervaring hebt, en pas 15 jaar bent, zou ik zeker geen groene pony/paard aanschaffen maar 1 die zijn jaren ervaring al heeft.
Vaak wordt er op een verkeerde manier gekeken naar de wensen van het aller eerste paard. Want de uitdaging zit m juist in het hebben van een paard, de uren die je erin stopt, hetgeen wat het paard jou gaat leren, en wat je door ervaring opsteekt.
En die eerste ervaringen zijn zo belangrijk dat die juist goed zijn. Als je dan gelijk een groen paard aanschaft, ben jij de persoon die het paard alles moet gaan leren.
En hoe kan je een paard dingen leren, als je zelf nog aan het leren bent? :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:37

Er zijn best mensen die je kunnen begeleiden met de aankoop. Dat is niet gratis maar is een stuk goedkoper dan een miskoop doen. Misschien heb je al een instructeur op het oog waar je wil gaan lessen die je daarvoor kan vragen of ken je via via iemand.

Verder heb ik je advertentie even bekeken en moet ik eerlijk zeggen dat dit in de huidige markt echt niet reëel is. Houd er rekening mee dat je of een paard met een serieus gebrek koopt of echt rond de 20 jaar moet gaan zoeken. De prijzen zijn enorm hard gestegen en leuke paarden zijn vaak heel snel weg. Ook 3 jarigen zitten ruim boven je budget. Eventueel zou je kunnen kijken voor een onbeleerde koudbloed, daar kan je met wat geluk nog wel tegenaan lopen voor dat geld. Maar dan komen er dus gauw een 1000 euro bij voor het zadelmak maken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:37

Mooi verwoord Ianrowan!

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:39

Ianrowan2009 schreef:
Als dit je eerste eigen pony/paard wordt, je pas 6 jaar rij ervaring hebt, en pas 15 jaar bent, zou ik zeker geen groene pony/paard aanschaffen maar 1 die zijn jaren ervaring al heeft.
Vaak wordt er op een verkeerde manier gekeken naar de wensen van het aller eerste paard. Want de uitdaging zit m juist in het hebben van een paard, de uren die je erin stopt, hetgeen wat het paard jou gaat leren, en wat je door ervaring opsteekt.
En die eerste ervaringen zijn zo belangrijk dat die juist goed zijn. Als je dan gelijk een groen paard aanschaft, ben jij de persoon die het paard alles moet gaan leren.
En hoe kan je een paard dingen leren, als je zelf nog aan het leren bent? :)

ja daarom vroeg ik het ook inderdaad. Ondanks dat ik 7 jaar rij heb ik al veel pony's en paarden gereden en ze waren niet allemaal bepaald makkelijk dus ik kan wel "redelijk" rijden maar ja dit is misschien iets te hoog gegrepen, Ik zou wel toch een paard willen dat vrij jong is en wel basisgangen kan dan maar nog veel moet leren. Dat lijkt mij gewoon erg gaaf

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:40

RiverHunter schreef:

Een onbeleerd paard kopen vanwege de prijsklasse is zeer af te raden als je het beleren gaat uitbesteden. Mijn paard wordt nu beleerd en ik had er voor dat geld bij wijze van nog een paard bij kunnen kopen. Daarnaast is goede begeleiding na het beleren ook erg belangrijk, echter is dit ook niet gratis. Dus een jong paard kopen vanwege de prijs is geen hele slimme zet..

Ik raad je aan gewoon leuke ervaren paarden te proberen die wel binnen je prijsklasse vallen. gewoon rustig rond blijven kijken naar leuke paardjes en zet er vooral geen haast achter, daar doe je jezelf niet te goede mee :)

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 16:40

Maar je hebt gelijk Ianrowan, ik ben ook nog aan het oriënteren enzo maar ik dacht give it a try :P

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:41

Ik heb zelf 4 jaar lang paarden zadelmak gemaakt voor mensen, maar denk hier aub niet te makkelijk over.. Er gaat ontzettend veel tijd, geduld, bloed, zweet en tranen kosten. Daarnaast zou ik iemand laten komen die hier ervaring mee heeft, zodat je zelf mee kan kijken en eventueel met behulp van die persoon zelf er daarna op gaan zitten..

Het is niet alleen het beleren maar ook het paard laten wennen aan het zadel en hoofdstel, en daarbij moet je vooral ook op je eigen veiligheid letten.. Een paard wat nog nooit een zadel op heeft gehad kan behoorlijk uitslaan en dan wil je niet op de verkeerde plek staan.

Je paard wegbrengen en ergens in training zetten is inderdaad erg duur. Maar ik kwam bij mensen aan huis of bij hun op stal. Ik vroeg 45 euro per keer excl km vergoeding. Bij mensen die zelf al ervaring hadden met jonge paarden rijden hoefde ik meestal maar 3 of 4 keer te komen voor de eigenaar er zelf op durfde, maar sommige paarden heb ik ook wat langer doorgereden tot de basis er op zat.

Je zou ook nog kunnen kijken of de persoon die je gaat helpen met zadelmak maken je hierna wil blijven lesgeven, tot de basis er op zit en dan kun je altijd nog switchen..

Maar ga aub niet zelf aanklooien, zou ontzettend zonde zijn van je paard.

Vraag me ook af hoe je gaat reageren als je voor het eerst op het paard gaat zitten en die aan de kletter gaat, die paarden op de manege hebben vaak een rem en een stuur. Een onbeleerd paard heeft dit niet. Dit kan voor hele gevaarlijke situaties zorgen zowel voor jezelf als voor het paard.
Laatst bijgewerkt door CharmingS op 20-06-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:41

Als je al zoveel vragen stelt in de categorie denk ik echt dat je te groen bent om een groentje op te leiden.

Daar krijg je spijt van. Waarom niet een paard die al goed is beleerd kopen? Das al voldoende uitdaging en als je dat niet vindt???

Zie ik je graag binnen 2 jaar in de ZZ ring uitkomen met dikke winst. Of 1.60 parcours springen.

Dus ja er is zat uitdaging aan een beleerd paard. Dat hoeft niet perse een groen onbeleerd paard te zijn. Dan zoek je teveel risico op terwijl je notabene net van de manege afkomt.

Ik denk dat je jezelf overschat. Grof gezegd.

Neem eens een proefles en ga eens een B proef rijden volgens het boekje.. of desnoods L1. Kijk hoe dat is.