Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Laurievc schreef:Een onbeleerd paard kopen is leuk en goed, maar doe het onder goede begeleiding. Je hebt er schatten van paarden tussen zitten die niks gaan doen tijdens het zadelmak maken, maar je hebt er ook helaas andere tussenzitten.
Ik heb vorige zomer een onbeleerde merrie gekocht en zelf opgeleid.
Als je zelf een onzekere ruiter bent (geweest) zou ik het niet aanraden.
Prijzen voor zadelmak maken verschillen maar hier in de regio 600-800 euro per maand.
RiverHunter schreef:Laurievc schreef:Een onbeleerd paard kopen is leuk en goed, maar doe het onder goede begeleiding. Je hebt er schatten van paarden tussen zitten die niks gaan doen tijdens het zadelmak maken, maar je hebt er ook helaas andere tussenzitten.
Prijzen voor zadelmak maken verschillen maar hier in de regio 600-800 euro per maand.
ow oke das wel redelijk duur en inderdaad ik ben wel bang dat ik dan straks een paard heb dat met 4 benen de lucht in springt maar als andere mensen beleren is dat niet heel erg toch? of werkt het niet zo haha
Laurievc schreef:Een onbeleerd paard kopen is leuk en goed, maar doe het onder goede begeleiding. Je hebt er schatten van paarden tussen zitten die niks gaan doen tijdens het zadelmak maken, maar je hebt er ook helaas andere tussenzitten.
FatCat schreef:RiverHunter schreef:maar elke keer als ik iets voor me zie denk ik dat het niet genoeg uitdaging is of dergelijke...
Een eerste paard is een uitdaging ookal koop je een redelijk ervaren paard.
Ben je echt al paarden gaan proefrijden?
Zeepsop schreef:Ik zou zeggen koop er een die ervaren is, ervaring/goede begeleiding is bij een jong paard heel belangrijk. En anders: neem ook iemand mee tijdens de bezichtiging die je kan adviseren over of een paard geschikt is of niet. Als je een paard niet kan berijden moet je echt een goed (en ervaren) oog hebben om te beslissen of een paard ‘goed’ is en of hij bij jou past of niet.
Edit: goede begeleiding is sowieso wel handig, of het paard nu beleerd is of niet.
Laurievc schreef:TS, heb je begeleiding met proefrijden/paard kopen? Proefrijden stopt niet bij 1 paard
RiverHunter schreef:FatCat schreef:
Een eerste paard is een uitdaging ookal koop je een redelijk ervaren paard.
nee nog niet, heb wel met iemand afgesproken binnenkort te gaan doen maar dat paard heeft een peesblessure dus kan geen hoge wedstrijden rijden enzo dus jah ik kom dat in mijn prijsklasse wel vaker tegen dat ze iets hebben enzo of dat ze onbeleerd zijn dus daarom dacht ik mischien kan dat
FatCat schreef:Een eerste paard is een uitdaging ookal koop je een redelijk ervaren paard.
Ianrowan2009 schreef:Als dit je eerste eigen pony/paard wordt, je pas 6 jaar rij ervaring hebt, en pas 15 jaar bent, zou ik zeker geen groene pony/paard aanschaffen maar 1 die zijn jaren ervaring al heeft.
Vaak wordt er op een verkeerde manier gekeken naar de wensen van het aller eerste paard. Want de uitdaging zit m juist in het hebben van een paard, de uren die je erin stopt, hetgeen wat het paard jou gaat leren, en wat je door ervaring opsteekt.
En die eerste ervaringen zijn zo belangrijk dat die juist goed zijn. Als je dan gelijk een groen paard aanschaft, ben jij de persoon die het paard alles moet gaan leren.
En hoe kan je een paard dingen leren, als je zelf nog aan het leren bent?
RiverHunter schreef:nee nog niet, heb wel met iemand afgesproken binnenkort te gaan doen maar dat paard heeft een peesblessure dus kan geen hoge wedstrijden rijden enzo dus jah ik kom dat in mijn prijsklasse wel vaker tegen dat ze iets hebben enzo of dat ze onbeleerd zijn dus daarom dacht ik mischien kan dat