Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-18 09:54

De juiste middendraf iig:

Beste bokkers,

In een notendop; pony is verkeerd aangereden, valse knik. Inmiddels een pees blessure en eigenaar verder, doet hij het eigenlijk heel goed. Loopt netjes, met correct ruggebruik. Pees is mooi geheeld!

Alle B proeven met winst, en vaak 1e prijs. Pony heeft moeite met het bekken te kantelen (niet extreem (naar niveau) maar het zou gewoon meer mogen) en dan de middendraf.

Hoe juist het ook gaat, bij de middendraf gaat zijn 'ik doe het trucje' stand aan. Stuwend achterbeen, en gaan. Omdat het een pony betreft (met dus jonge amazone) zijn 'jip-en-janneke tips' welkom.

(Pony wordt ook regelmatig door sportmasseur e.d. gecheckt.) Mvg!

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:00

Logischerwijs zou ik zeggen stapje voor stapje. Dus echt pas voor pas opbouwen naar die middendraf, en zodra (of eigenlijk net voordat) hij in de slechte beweging valt terugnemen. Veel tempowisselingen. Wellicht ook juist wat meer verzamelen voordat je de middendraf vraagt.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:01

Veel schakelen: terug en een, twee of drie pasjes naar voren en vóór hij in stuw-modus gaat weer terug. Halve ophouding maken voor je naar voren schakelt, wil ook helpen. Dat kan dus rustig betekenen 5x naar voor en terug schakelen op één rechte lijn bij wijze van: heel kort houden. Werkt soms fijner op een diagonaal merk ik zelf, maar dat is even uitproberen.

Verder kan je de masseur / osteo vragen om wat oefeningen te geven die je zelf kunt doen. Je kunt flexi en extensie ook met de hand bevorderen door redelijk simpele handgrepen (niet op een koud paard, dus liefst ná wat stappen of longeren).

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:21

Inderdaad één of een paar pasjes en dan weer terug. Wat ik zelf nog wel eens deed, was een kleine volte rijden, daaruit, recht maken, iets naar voren en opnieuw opvangen en een volte. Misschien helpt het?
Of misschien op de korte zijde van de baan middendraf rijden of met het van hand veranderen van bijvoorbeeld E-M, zodat het in ieder geval gemakkelijker te begrenzen/terug te rijden is.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 11:31

(...ik ben niet goed in Jip en Janneke taal... ;) )

Ik zou de jeugdige amazone een mooi verhaal vertellen over de Spaanse rijschool als inleiding.

Daarna 'dat gaan wij ook doen'.

En dan leg je 'de Spaanse ophouding' uit.
- navel extra naar binnen (evt mag het iets extra: maag naar achter, schouders naar voor - kwestie van 1 centimeter!)
- tegelijk 2 dijbenen iets knijpen.

Idealiter staat de pony stil als je dit doet. Gewoon in stap inoefenen, gaat het goed: draf en galop.
;) de teugels doen niets, zou het dier zwaarder in de handen worden: hand openen!
Wat je wil lijkt meer op de slidestop bij western dan een dier dat met t hoofd naar beneden knikt omdat pony steun in/op de hand zoekt.

Lukt dit na een of meerdere lessen, ga je van (auf deutsch) 'ganze parade' (tot en met halt) naar halbe parade, dwz halve (spaanse) ophouding.
- navel extra naar binnen
- 2 bovenbenen knijpen iets
- en 2 kuiten drijven (= blijf stappen/ draven /galopperen).

En dan spelen, gaat heerlijk op buitenritten etc.: 4 pas met ophouding 'terug draven' dan 4 pas 'rem er af', dan hetzelfde met 6 pas, 3 pas, etc etc.
(Leer het dier niet 'dat je altijd na 4 pas moet schakelen', dat is juist een deel van het spel.)

Het is een krachtoefening - maar als het dier inmiddels de bekkenkanteling door heeft kun je er fijn mee spelen. (Alert op spierpijn, dat wel.)

En op wedstrijden laat je dan zien:
in de hoek terug, bij bijv de F 'rem er af' 6 passen, terug bijv 3 pas, weer 6 pas, etc.
(Persoonlijk vind ik dat je in de B en de L een keurige 6 of 7 verdient als je dit doet.)

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:08

Maak het kleiner. Je mag niet meer naar voren rijden dan de pony in het lijf verwerken kan. Dat kan dus zomaar betekenen dat je de komende weken alleen een nauwelijks voelbare verruiming die maar 3 passen duurt oefent. Net zolang tot pony ontspannen durft te blijven. Belangrijk dat je hem niet met je hand ondersteunt, je hand mag zelfs een fractie mee naar voren zodat hij kan verlengen in het frame.

Wat ik bij jongere dieren ook altijd belangrijk vind is dat de verruiming opgebouwd word. Wat je vaak ziet is dat mensen de diagonaal oprijden, paard nog amper recht is en hij een hele fikse hulp krijgt waarop die naar voren vliegt. In plaats daarvan, neem je tijd. Stel recht, controleer of er nog ontspanning is en ga iedere pas heel minimaal verruimen op een zo klein mogelijke hulp. Dus alsof je langzaam een volumeknop opendraait. Op die manier bouw je hem ook weer af op het einde. Pas als ze sterk genoeg zijn, los door het lijf blijven en begrijpen wat de bedoeling is mag je de overgang progressiever maken.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:17

Achterwaarts, balkjes, travers en renvers. Dat laatste is leuk speels op de volte aan te leren bij kids. Hij moet leren dragen ipv stuwen

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Pony leert correcter lopen, middendraf blijft lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 12:44

Rustig het tempo opbouwen en het ritme meetellen heeft bij mij gewerkt bij de "trucje aan en gaan" middendraf :) Wij zijn na 2 weken trainen van een 5 met taktfouten naar een 7 gegaan!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 13:01

Ik zou het verbeteren van de middendraf zoeken in andere oefeningen.
Je geeft zelf aan dat het paard teveel stuwt en weinig het bekken correct kanteld.
Dan is feitelijk de basis nog niet voldoende bevestigd.
Hierdoor zal het paard in de oefening op de voorhand gaan lopen.
Het is een balansprobleem.
Dit pak je aan door aan de balans te werken, balans gaat voor de beweging.
Veel basistempo vanuit ontspanning en ondertreden van het binnenachterbeen.
Het balansprobleem kan ook veroorzaakt worden door scheefheid vanuit het lichaam.
Dus rechtrichtende arbeid in laag tempo waarbij het paard moet dragen.
Als dit voldoende bevestigd is zou ik pas weer werken aan schakelen naar middendraf.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-18 06:18

Ach, en ze was zo fier op die middendraf. :') "Omdat hij dan zoveel reactie geeft." *Ja, er gaat wel een soort raket aan indd. :Y) *
"Hate to break it to you kid, maar het moet anders. :o " Zal ook schelen dat het nu niet meer foutief geoefend wordt, maar door deze posts ingezien dat er geen slinkse wijze zijn om het een te trainen waardoor dit trucje 'vanzelf' oplost. :+

Tips om het af te breken tot kleine stukjes slaan goed aan!
"Ja voelen. Voelen.. En nog eens voelen... Niet kijken in de spiegel hoe ruim het gaat! Gewoon aanvoelen hoe hij het doet."
Diagonaal gaat hij gemakkelijk weer de 'truc' opzoeken. :) Ik dacht aan hoefslag, binnenhoefslag/volte werk, rechte lijntjes en weer naar de diagonaal toewerken?
Masseur is er dit weekend weer, zal het belang van de oefeningen nog even benadrukken indd.
Iets om mee te nemen; vanuit kleine volte recht maken, verruimen en terug en volte. Mooi!

Janneke taal is ook prima! :D ;)
YouTube filmpje correcte verzameling erbij is ook wel een idee wellicht.
Alsook zijzelf naar de osteopaat misschien, want rug bol maken (buikspieren in) is een dingetje. Gewoon rechtop lukt, maar dat niet zo en werkt door natuurlijk. Maar misschien in stilstand of stap wel, even proberen.
Zwaar in de hand eigenlijk niet, dat gaat wel goed.
Meenemen op buitenritten is een goede, gaat het wat meer spelenderwijs.
Jury's verschillen natuurlijk altijd tussen 'B staat voor begin' en 'zo kun je nog niet doorstromen naar de L'. Maar goed, jurysport en dat weet je. Iig wordt de combinatie wel gewaardeerd!

Licht teugel contact gaat gelukkig goed, dat vind ik echt een voorwaarde. Eerst maar eens op zit en been, voordat je überhaupt aan de teugels mag komen.
De volumeknop regeling vindt ik een mooie indd, om het uit te leggen.
Caira thanks, oefeningen nemen we mee. :)
Netjes Judith! In taktfouten vervalt hij gelukkig maar zelden, maar het is het gewoon net niet zeg maar.
Festeropre indd, was erg scheef. Het is verbeterd en verbetering gaat nog door, dus hij zal het ook beter waar kunnen gaan maken.