(...ik ben niet goed in Jip en Janneke taal...
)
Ik zou de jeugdige amazone een mooi verhaal vertellen over de Spaanse rijschool als inleiding.
Daarna 'dat gaan wij ook doen'.
En dan leg je 'de Spaanse ophouding' uit.
- navel extra naar binnen (evt mag het iets extra: maag naar achter, schouders naar voor - kwestie van 1 centimeter!)
- tegelijk 2 dijbenen iets knijpen.
Idealiter staat de pony stil als je dit doet. Gewoon in stap inoefenen, gaat het goed: draf en galop.
de teugels doen niets, zou het dier zwaarder in de handen worden: hand openen!
Wat je wil lijkt meer op de slidestop bij western dan een dier dat met t hoofd naar beneden knikt omdat pony steun in/op de hand zoekt.
Lukt dit na een of meerdere lessen, ga je van (auf deutsch) 'ganze parade' (tot en met halt) naar halbe parade, dwz halve (spaanse) ophouding.
- navel extra naar binnen
- 2 bovenbenen knijpen iets
- en 2 kuiten drijven (= blijf stappen/ draven /galopperen).
En dan spelen, gaat heerlijk op buitenritten etc.: 4 pas met ophouding 'terug draven' dan 4 pas 'rem er af', dan hetzelfde met 6 pas, 3 pas, etc etc.
(Leer het dier niet 'dat je altijd na 4 pas moet schakelen', dat is juist een deel van het spel.)
Het is een krachtoefening - maar als het dier inmiddels de bekkenkanteling door heeft kun je er fijn mee spelen. (Alert op spierpijn, dat wel.)
En op wedstrijden laat je dan zien:
in de hoek terug, bij bijv de F 'rem er af' 6 passen, terug bijv 3 pas, weer 6 pas, etc.
(Persoonlijk vind ik dat je in de B en de L een keurige 6 of 7 verdient als je dit doet.)
Je suis Charlie - comme tout le monde.
(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )