LiiNd_Y schreef:Hallo allemaal,
Al zo lang ik me kan herinneren loop ik tegen het volgende probleem aan: Ik trek m'n knie ophoog tijdens het paardrijden. Ik heb dus enorm veel moeite met het uitdrukken van m'n hakken.
Tevens bewegen m'n benen erg veel. Ik heb daarbij ook wel eens moeite met balans.
Ik heb momenteel wekelijks les, maar we zijn op dit moment alleen nog bezig met ontspanning bij m'n paard, en dus nog niet echt met m'n houding. Wanneer m'n paard fijn loopt, gaan we wel meer met m'n houding bezig, maar ik zal graag tips ontvangen.
Hebben jullie tips/oefeningen voor het lang maken van m'n benen?
De oude Duitse methode had een goede, enigzins Spartaanse oplossing.
Aan de longe, geen teugels, geen beugels. Je dier een relatief lange bijzet: ieder paard geeft na op een bijzetteugel.
Uitdrukken van de hakken 'moet je niet willen'. 'Hakken uitdrukken' is een misverstand.
Ideaal: je been is ontspannen, hangt af en je beugels hebben de correcte lengte. Dan zijn je hakken iets lager dan je tenen.
Je enkel koste wat kost zo gebogen mogelijk willen hebben is al gauw je enkel als gewricht 'op slot' zetten.
...en als er 1 gewricht niet meer goed kan openen en sluiten (je enkels in dit geval) - dan bewegen alle andere gewrichten ook nauwelijks meer.
Niet doen dus!
Om verder te gaan met de oude Duitse methode: eerst moet jouw bekken correct in het zadel.
Wellicht dat als je daar stabiliteit gaat ervaren, je knie vanzelf zakt.
De Alexander methode en centered riding doen het elk weer een beetje anders, maar alle 3 beginnen ze met bekken/ centrum/ 'core'.
En je core spieren trainen kan ook beslist helpen.