zeer angstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-18 23:17

het paard waarop ik rij is zeer angstig en schrikt met alles. De minste verandering is voldoende om helemaal op hol te slaan en te bokken.
Heeft iemand tips om dit gedrag te veranderen?
Het lastige is vooral dat hij vaak ineens uit het niets op hol slaat zonder dat je zelf je kunt voorbereiden.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...


Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:22

Wat is precies de achtergrond van het paard, van jou als ruiter... jullie opgebouwde ervaring samen? Lastig om op basis van zo weinig informatie advies te krijgen van bokkers.

heb vertrouwen, houd moed

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:33

Tja, ik zou zeggen dat schriktraining volgen een goed idee zou zijn.

En veel oefenen (eerst maar aan de hand als hij zo ontploft) met meemaken van allerlei dingen en situaties.

Texas02

Berichten: 4554
Geregistreerd: 21-04-16

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 00:08

Veel grondwerk gaan doen ;)

https://www.instagram.com/ymoko_trotter/
Shoot for the moon, because even if you miss, you will land among the stars

Jills
Berichten: 150
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 00:20

In welke regio je hulp. Dit is iets wat van papier af niet zo maar te zeggen is.
Misschien wordt er tijdens het rijden wel kleine signalen gemist die een instructeur/instructrice wel ziet.

http://www.jrhorsesupport.nl of fb: JR Horse Support / JR Healthy Support

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 02:00

Wat is de leeftijd van het paard? Wanneer beleerd en hoe? Hoe reageert hij op opzadelen en de singel? Hoe wordt angst geuit? Staart tussen de billen of wat voor tekenen geeft hij?

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Janneke2

Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:11

Ik heb geen idee of dit 'gedrag' is...

Ja, het dier doet iets, maar het waarom ontgaat mij.

Wat mij wel trof: bokken.
Mijn angsthaas kon ook als een bezetene het hazepad kiezen - maar deed haar best mij aan boord te houden, het ging haar er om om ons zo goed mogelijk in veiligheid te brengen.
De aanleiding kon die spreekwoordelijke muis zijn die niesde...

Bokken kan van alles zijn.
Maar het hoort minder bij een bang paard: een bang paard vlucht. (En blijft in de verste hoek trillend staan, en is blij met geruststellende woorden.)
"Mijn rug doet pijn" (inclusief het zadel past niet, schuift, etc)
mogelijk doet iets anders pijn (veel dieren hebben maagzweren en bewegen kan van alles doen met de maagzweer waardoor er pijn ontstaat)
en als het tegenzit is het "ik wil jou van mijn rug hebben".

...en 'swinters hebben we stalmoed: ongebreidelde levensvreugde.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

mika11

Berichten: 11101
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:54

Ik heb een paard gehad die ook uit het niks kon bokken en er vandoor ging, kleinste dingetje kon al aanleiding zijn.
Na enkele maanden bleek dat het paard artrose in de rug had.
Dus dit paard had dit gedrag door pijn en niet door angst of teveel energie etc.
Wat ik wil zeggen, bokken en vluchtgedrag hoeft dus inderdaad geen angst als oorzaak te hebben.

Anniek22

Berichten: 1782
Geregistreerd: 12-08-14

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:30

Schriktraining of trail kan echt enorm helpen. Rustig wandelen aan de hand buiten, handwerk en grondwerk in de bak...
schriktraining kan je doen met zwepen, touwtjes, zeiltjes, blokken, linten, hindernissen, noem maar op... succes ermee!

HARTniek’s ART is the creative, chill and yogic place to go....

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:51

Mijn paard en ik zijn twee druppels water Qua karakter en gevoeligheid door deze eigenschappen kan ik op de kleinste signalen reageren waardoor ik goed op haar kan inspelen
Met de verkeerde personen op haar rug kan het de hel op aarde worden omdat zij zich dan niet begrepen voelt en dat uit zich in vluchtgedrag 180 graden omdraaien en hevig schrikken
Overigens vertoond zij dit gedrag zelden bij mij omdat ik haar voor ben
Ik heb veel van dit soort paarden gereden en vaak is het de communicatie tussen ruiter en paard die niet goed is afgestemd.

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 22:14

Hij is 12 jaar oud en heeft nooit ergens anders gestaan sinds hij hier beleerd werd. Elke verandering is een drama. Ikzelf rij 15jaar en krijg ook wekelijks privéles. Dit paard ontploft bij iedere verandering door ineens heel hard weg te rennen (zonder dat je op voorhand een signaal krijgt) en dan bokt hij een paar keer waarna hij na een halve minuut een slide-stop maakt.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:18

En aan de hand?

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 22:43

WesternWay schreef:
En aan de hand?


Op de weg onhoudbaar, sleurt je meters verder vooruit. Niet bang van auto's, wel van vuilniszakken en reclameborden. In de piste aan de hand makkelijker te begeleiden, dan gaat hij gewoon achteruit als hij ergens niet langs wil, maar rent niet zo weg als wanneer men erop zit.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:42

Oké daar zit je probleem. Een paard wat vanaf de grond jou niet als leider ziet, ziet dat ook niet als je erop zit. Dus berijden heeft geen meerwaarde, behalve dat het gevaarlijker is voor jou.
Jouw paard gelooft jou niet als jij zegt dat het niet eng is (jij wil er langs, paard niet)
Daar uit kun je opmaken dat hij jou niet als betrouwbare leider ziet, en hij moet zelf de beslissingen maken. Dat doet hij nu dus.
Denk maar aan een kudde, als er wat engs is, gaat de leidende merrie er vandoor omdat zij heeft besloten dat het gevaarlijk is. En de hele kudde volgt haar.
Ze rennen niet een andere kant op dan zij.

Ik zou eerst aan de slag gaan vanaf de grond, in de bak. Respect voor jouw ruimte, en jij bepaalt tempo en richting.
Op YouTube kun je eindeloos veel filmpjes bekijken van dit soort grondwerk met bekende trainers zoals Clinton Anderson warwick schiller etc. Ga er niet meer op voordat je dit veranderd hebt.
Als jouw paard jou als leider gaat zien, vertrouwt hij op jou en verdwijnen dit soort problemen als sneeuw voor de zon :)

En kijk naar je eigen onderschrift: begin klein.. zo worden de veranderingen groot!
Succes!

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:34

Uitermate goede tip hierboven.
De basis ligt in de omgang. Respect, vertrouwen, vriendschap. Heb je dit eenmaal op de grond, dan kun je grondwerk en rijden af gaan wisselen. Ook buiten. Dus afwisselend ernaast wandelen en weer erop en rijden. Maar absoluut eerst zorgen voor een vertrouwensbasis in de omgang

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 13:43

Hoeveel krachtvoer gaat er in dat dier? Even alles lekker weg en gewoon op goede kwaliteit hooi gaat je vast ook al een hoop helpen (als je krachtvoer/brok voert in ieder geval)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 07:58

Hoppit schreef:
Hoeveel krachtvoer gaat er in dat dier? Even alles lekker weg en gewoon op goede kwaliteit hooi gaat je vast ook al een hoop helpen (als je krachtvoer/brok voert in ieder geval)

2x daags 1 schep(50% havens draversbrok 50% equifit muesli)
het is wel alleen maar energiek om even enkele seconden weg te rennen, voor de rest eigenlijk aan de slome kant.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 08:04

Ik zou eens proberen om te stoppen met sowieso de draversbrok. Langzame energie kun je krijgen uit bietenpulp en Luzerne. Eventueel olie, maar dan moet je wel veel werken met het paard anders vervet hij. Draversbrok geeft korte snelle energie door suiker en zetmeel. Een hele fijne muesli is alpengrun van agrobs. Dit combineren met Luzerne en een vitaminekorrel en dan krijgt ie alles binnen wat nodig is buiten ruwvoer om. Hiermee heb ik mijn paard fijn gekregen. Was eerst ook type eerst 10 minuten ontploffen en daarna leeg en traag.

Hoeveel staat het paard buiten in wei of Paddock?

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 08:13

MyChoice schreef:
Ik zou eens proberen om te stoppen met sowieso de draversbrok. Langzame energie kun je krijgen uit bietenpulp en Luzerne. Eventueel olie, maar dan moet je wel veel werken met het paard anders vervet hij. Draversbrok geeft korte snelle energie door suiker en zetmeel. Een hele fijne muesli is alpengrun van agrobs. Dit combineren met Luzerne en een vitaminekorrel en dan krijgt ie alles binnen wat nodig is buiten ruwvoer om. Hiermee heb ik mijn paard fijn gekregen. Was eerst ook type eerst 10 minuten ontploffen en daarna leeg en traag.

Hoeveel staat het paard buiten in wei of Paddock?


Bij sluitingsdagen gaat hij 3 dagen de weide op 24/24, de rest van de week is er een limiet van 2u grazen, de overige 3 uren zet ik ze dan op de paddock (wel eerst terug even laten drinken) en tot slot nog een uur per dag rijden

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 09:37

Ik zou hem lekker afbouwen naar hooi en een liksteen. Je ziet vanzelf of ie inteert, dan kan je weer bijvoer op starten.
Mijne wordt ook knettergek van te rijk voer, moet alles zien en zich er om druk maken, elke scheet kan ze dan zenuwachtig over doen. Elke figuur in de bak die haar niet zint wordt een bokpartij.
Staat ook in het theorieboek van het mennen: 'haal je problemen niet uit de voerkist'

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-18 20:58

Hoppit schreef:
Ik zou hem lekker afbouwen naar hooi en een liksteen. Je ziet vanzelf of ie inteert, dan kan je weer bijvoer op starten.
Mijne wordt ook knettergek van te rijk voer, moet alles zien en zich er om druk maken, elke scheet kan ze dan zenuwachtig over doen. Elke figuur in de bak die haar niet zint wordt een bokpartij.
Staat ook in het theorieboek van het mennen: 'haal je problemen niet uit de voerkist'


wordt het paard dan niet nog slomer? Buiten die enkele "uitbarstingen" is hij altijd te traag.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

MyChoice

Berichten: 2191
Geregistreerd: 08-11-17

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 21:10

Daarvoor zou je de langzame energie kunnem geven uit Luzerne of bietenpulp.

Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

EFDHorses
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-08-15
Woonplaats: Venray

Re: zeer angstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:32

Op hol slaan en bokken is niet direct een angstreactie in mijn ervaring. Ik vind persoonlijk dat je een paard weliswaar niet mag straffen voor een schrikreactie, maar dat hij geen gevaarlijk gedrag mag vertonen. Dat is een duidelijke grens. Dus een paar passen wegschieten is geen probleem maar daarna moet je weer verder kunnen rijden. Door niet te corrigeren op de schrikreactie zelf maar wel op het langdurig blijven negeren van je hulp kan je een paard prima leren dat jij de controle weer terugneemt. Vaak ontspannen ze dan ook sneller omdat het veiliger voelt als jij de leiding weer neemt.

@EFDHorses
Dressuurpaarden en pony's, training en instructie

kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-18 17:51

EFDHorses schreef:
Op hol slaan en bokken is niet direct een angstreactie in mijn ervaring. Ik vind persoonlijk dat je een paard weliswaar niet mag straffen voor een schrikreactie, maar dat hij geen gevaarlijk gedrag mag vertonen. Dat is een duidelijke grens. Dus een paar passen wegschieten is geen probleem maar daarna moet je weer verder kunnen rijden. Door niet te corrigeren op de schrikreactie zelf maar wel op het langdurig blijven negeren van je hulp kan je een paard prima leren dat jij de controle weer terugneemt. Vaak ontspannen ze dan ook sneller omdat het veiliger voelt als jij de leiding weer neemt.


Dus hoe moet ik daar dan op reageren? Want echt een schrikreactie kan ik het niet noemen. Nu is het paard op aanraden van de mensen van dit forum van stalling veranderd. De eerste week nergens bang van en normaal gereden. Vanaf week 2 begon het te escaleren: niet meer langs een vuilbak door willen stappen en telkens van de hoefslag afwijken of zelfs wegrennen. Maar aangezien het de week ervoor niet "eng" was is het toch eerder aanstellerij dan een schrikreactie?

Het paard staat nu in een stalling met zeer ruime boxen en overdag weidegang.

Het komt allemaal goed. Wacht nu maar af wat de tijd met je doet.
Het is nog te vroeg. Alles wat groot is, begon ooit klein.
Je hoeft niet meteen, een vlinder te zijn...

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:07

kippetje2007 schreef:
MyChoice schreef:
Ik zou eens proberen om te stoppen met sowieso de draversbrok. Langzame energie kun je krijgen uit bietenpulp en Luzerne. Eventueel olie, maar dan moet je wel veel werken met het paard anders vervet hij. Draversbrok geeft korte snelle energie door suiker en zetmeel. Een hele fijne muesli is alpengrun van agrobs. Dit combineren met Luzerne en een vitaminekorrel en dan krijgt ie alles binnen wat nodig is buiten ruwvoer om. Hiermee heb ik mijn paard fijn gekregen. Was eerst ook type eerst 10 minuten ontploffen en daarna leeg en traag.

Hoeveel staat het paard buiten in wei of Paddock?


Bij sluitingsdagen gaat hij 3 dagen de weide op 24/24, de rest van de week is er een limiet van 2u grazen, de overige 3 uren zet ik ze dan op de paddock (wel eerst terug even laten drinken) en tot slot nog een uur per dag rijden



Begrijp ik dat hij dan 4 dagen in de week 18u per dag op stal staat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers