Erg voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 18:51

Mijn fijne tinker is erg voorwaarts, iets wat altijd erg fijn is natuurlijk maar toch loop ik tegen een dingetje aan.
Op de lange zijde wil ze momenteel echt onder mij vandaan lopen in het begin van de training.
In haar geval is het echt enthousiasme, maar ik vind het lastig op te vangen en wil graag wat tips buiten mn les om van anderen die dit hebben opgelost. Welke oefeningen doen julie om te zorgen dat ze haar begin-energie een beetje snel kwijt is, en we naar enige verzameling toe kunnen gaan? Laten jullie je paard in het begin echt even lekker doorlopen, of remmen jullie juist deze voorwaartsheid af? Ik heb de neiging heel erg af te willen remmen, veel halthouden, veel overgang met een gang overslaan etc. Ik maak heel veel figuren, rij amper op de hoefslag etc, maar toch krijg ik het nog niet af.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:01

Veeeeeeel figuren rijden, mag ze best wat kleiner maken hoor, of dat ze scherper moet wenden. En veel tempowisselingen maken. In het begin mogen mijn paardjes ook altijd even lekker hard gaan met de losse teugel, zo lang ze daarna maar rustig zijn en braaf doen wat ik van ze vraag.
Helpt longeren voor het rijden misschien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 19:02

Wat doen je benen? Steek je ze af of houd je ze eraan? Want hoe gek het ook klinkt, je benen moeten eraan blijven.. Verder is het een stukje gehoorzaamheid door te trainen met overgangen, voltes en tempowisselingen. Soms helpt simpel langzamer lichtrijden al en ten alle tijde, niet trekken en niet continu tegenhouden.

Hindy
Berichten: 49
Geregistreerd: 04-06-18

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 20:46

Met mijn vorige bijrijd paard had ik hier ook veel 'last' van. Ik kreeg de tip veel overgangen, inclusief halthouden, te maken. In het begin echt om de 5 a 10 seconden een andere gang om hem echt alert op mijn hulpen te houden. Met schijn overgangen. Ook veel figuren rijden was het advies. Dit werkte bij mij toen goed.
Hopelijk heb je iets aan de tips, succes!

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:43

Overgangen en wat bij mijn en mijn paard helpt is om vooral niet vast te houden. Daar gaat hij alleen maar meer van rennen. Laat je teugel eens 1 sec. Los en pik hem daarna weer op. Hoe harder is vast hou hoe meer hij gaat hangen/ sterker wordt op die teugel/kant..

Succes

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:01

Ik zou zelf niet te veel gaan tegenhouden, niet telkens op de rem trappen als het ware. Paarden gaan vaak onder je uit rennen als ze zich opgesloten voelen. Als je een ophouding wil geven, hou het kort en duidelijk. Vraag liever 1x helemaal door naar halt, dan 20 keer een half pasje zachter. Als hij braaf is, laat dan los.

Ik zou 1 tempo in gedachten houden als 'het perfecte tempo'. Als hij dat tempo blijft lopen, doe je niks. Dan is hij braaf, krijgt hij rust. Rijd je gewoon rustig de hoefslag rond. Gaat hij harder lopen dan je perfecte tempo, dan ga je iets doen. Niet aan 2 teugels ophoudingen geven (dan krijgen ze eerder de neiging om juist harder te willen en er tegenin te gaan), maar bijv een kleine volte rijden, en die klein genoeg maken dat hij rustiger gaat lopen, of veel 90-graden-wendingen rijden, waarbij hij wel moet vertragen. En dan zodra hij het goede tempo weer bereikt heeft, laat je hem weer los. Het doel is om hem niet telkens in te moeten houden van wat híj het fijnste tempo vindt, maar om hem zover te krijgen dat hij jóuw fijne tempo zélf op gaat zoeken omdat hij ontdekt dat het fijner is om in dat tempo te lopen, omdat hij dan rust krijgt.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 22:08

Een voorwaarts paard moet je altijd actief rijden, anders krijg je alleen maar verzet. Probeer de energie dus inderdaad te sturen naar je eigen plan. Dat kunnen figuren zijn, of balkjes, of bv grote overgangen zoals stilstaan - draf - stilstaan - draf- elke 3/4 passen. Als het remmen naar stilstaan niet goed wilt zet je haar achteruit. Later kan je dan de pasjes draf uitbreiden en nog later kleinere overgangen gaan rijden.
Deze laatste oefening komt uit de western, maar werkt ook bij anders getrainde paarden goed om een rem te ontwikkelen :D

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:27

Is waarschijnlijk een balans probleem,
Ga idd op de volte werken en vergroot en sluit met de schouders, dus niet op het hoofd en op been, ook gaan werken bv aan de hand in schouderbinnen en travers, zodat het dier je leert dragen, vaak als het dier in balans komt dan zal hij stoppen met rennen, hoe meer het achterbeen voorwaarts komt hoe meer jij met je lichaam het tempo kan bepalen, rem zo min mogelijk aan het hoofd, want daar trek je het paard alleen maar meer mee uit balans, alles wat je in je hand voelt gaat fout van achter, dus de zijgangen is de sleutel naar een paard wat onder je blijft, maar dat heeft tijd nodig en techniek, dus als je les neemt in het rechtrichten/gymnastiseren dan ga je meer leren over samen in balans zijn.
Het achterwaarts kan een oplossing zijn maar ook tegen je gaan werken, als je het achterwaarts vraagt ga dat ook niet te veel aan het hoofd doen, leer het paard eerst eens de oefeningen vanaf de grond, dat scheelt een hoop stres bij het paard en een hoop frustratie bij jezelf.

Brendatil
Berichten: 173
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 17:39

Superbedankt voor de tips mensen hier kan ik echt wat mee!!!!

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Erg voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:59

Er zijn al goede tips gegeven, maar inderdaad lekker bezig houden!! Figuren, tempowisselingen, van te voren misschien eventjes longeren ook?