Relaxed schreef:Vetgedrukt is eigenlijk al te hoog gegrepen.. Tijdje geleden in galop liet ik haar dr paard naar buiten kijken op de volte.. Ik dacht simpel, sturen/begrenzen met binnenhand en buitenbeen eraan voor de buiging, meer is het eigenlijk niet.. Resultaat, paard kreeg ze amper de volte rond en hij liep letterlijk tegen de kant op.. De coördinatie is het grootste probleem denk ik en de oefeningen die jij hierboven beschrijft vergen ook van de ruiter een goede coördinatie en handigheid.
Lukt het ook niet in stap? Of in stilstand, alleen zacht contact houden en licht been geven voor wijken om de voorhand bijv. Dan kan je vanaf de grond ook ondersteunen met een zweepje, zodat ze niet hoeft te gaan wringen. Hoofd zachtjes stelling vragen in stilstand. Beide oefeningen om te kijken of ze wel weet hoe ze een hulp moet geven, zonder dat er coördinatie van het rijden ansich nodig is.
Is het een kwestie van het niet kunnen voelen? Of een slechte coördinatie doordat de zit niet stevig genoeg is? Of dat ze wel voelt dat het paard scheef is, maar dat het niet lukt om dat op moet lossen en dan gaan wringen? Misschien allemaal tegelijk

? Klinkt trouwens wel alsof ze super gemotiveerd is, leuk dat je haar wil helpen!
Is het paard wel licht aan de hulpen als je het goed doet? Of is het paard ondertussen ook stug?
In mijn ervaring werkt het niet om iemand zo door te laten rijden en alleen te herhalen en aanwijzingen te geven. Je moet echt oefeningen bedenken die haar het tegenovergestelde laten doen dan ze eigenlijk wil doen. Dus als ze graag terugwerkt, elke keer hand naar voren laten steken etc. etc.
Ik zou alles in stapjes opbreken. Dus bijv. de opbouw van een les zou kunnen zijn: eerst aan de longe werken aan zit zonder teugels in stap en draf. Daarna in stilstand en stap kleine oefeningetjes doen waarbij je de manier van hulpgeving oefent. Daarna zelf wat oefeningen vanaf de grond vragen, waarbij ze alleen maar mag zitten en mag voelen wat er onder haar gebeurt. Of dat je zelf even het paard van te voren rijdt als het paard heel scheef en stug is.
Even als voorbeeldje, maar dat je dus alle aspecten loskoppelt (voelen, doen, en zitten (en scheefheid paard) en dat je pas later het weer aan elkaar probeert te knopen.